انتشار این مقاله


کولیت آلرژیک نوزاد چیست و چگونه درمان می‌شود؟

کولیت آلرژیک شرایطی است که در آن سیستم ایمنی کودک نسبت به پروتئین های شیر گاو، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. این بیماری موقتی و قابل درمان است.

کولیت آلرژیک یکی از بیماریهای آلرژیک نوزادان است که معمولا به مرور زمان و رژیم مناسب بین می‌رود.

کولیت آلرژیک یک عارضه نادر و قابل درمان در نوزادان است.این بیماری موقتی است، اما به سختی می‌توان این باور را در والدین ایجاد کرد.

کولیت آلرژیک شرایطی است که در آن سیستم ایمنی کودک نسبت به پروتئین های شیر گاو، بیش از حد واکنش نشان می‌دهد.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه نوزادی که با شیرمادر یا شیرخشک تغذیه می‌شود، دچار کولیت آلرژیک شده است؟

مادران در دوران شیردهی، شیرگاو می‌خورند و پروتئین های شیرگاو، در شیرمادر ترشح می‌شود.

همچنین برخی از شیرخشک و فرمولاهای کودک حاوی پروتئین های شیرگاو هستند.

کولیت آلرژیک

کولیت آلرژیک

این بیماری که ۲ تا ۳ درصد از نوزادان را درگیر می‌کند، باعث ایجاد التهاب و زخم در آستر روده بزرگ روده یا «کولون» می‌شود. بعضی از نوزادان نسبت به سایرین احتمال بیشتری برای ابتلا دارند. برطبق تحقیقات، این احتمال در مردان و در شش ماه اول پس از تولد بیشتر است.

علایم کولیت آلرژیک

اگر شیرخوار شما بدحال و بی‌قرار است، به خوبی غذا نمی‌خورد و دفع اسهال خونی دارد، ممکن است مطرح کننده کولیت آلرژیک باشد. اما علایم همیشه به این روشنی نیست. برخی از نوزادان مبتلا به کولیت آلرژیک، سالم به نظر می‌رسند و دارای حرکات روده ای طبیعی هستند.

با تشدید علایم متوجه مشکل خواهید شد. کاهش وزن و از دست دادن پروتئین باعث بی حالی کودک شما می‌شود. به محض اینکه متوجه مشکل شدید، باید با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید. در صورت نیاز به مراجعه حضوری، پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

تشخیص کولیت آلرژیک

تشخیص به موقع و سریع بیماری بسیار مهم است تا از تحریک بیش از حد روده بزرگ جلوگیری شود. پزشک شما بر اساس شرح حال، معاینه جسمی، کشت مدفوع و شمارش خون، تشخیص را مطرح خواهد کرد.

ایتان روبینشتین، پزشک متخصص کودکان، در بخش گوارش و تغذیه بیمارستان بوستون می‌گوید:

کاری که ما برای این بیماران انجام می‌دهیم این است که مواد آلرژن را از رژیم غذایی حذف می‌کنیم. در اکثر نوزادان، آلرژی به شیر، و بعضی اوقات به سویا و تخم مرغ است؛ اگرچه هر پروتئینی می‌تواند محرک باشد. بیشتر موارد به محض اینکه تشخیص داده شد قابل درمان هستند.

بی علاقگی به غذا

درمان کولیت آلرژی کودکان

درمان کولیت آلرژیک شامل از بین بردن پروتئین های محرک از سیستم گوارش کودک شما است. در صورت تغذیه با شیر مادر، پزشک به شما دستور رعایت رژیم بدون پروتئین را خواهد داد. و اگر رشد و وزنگیری کودک شما ادامه داشت، می‌توانید به شیردهی ادامه دهید. اگر شیرخوار خود را با فرمولا تغذیه می‌کنید، باید از شیرخشک ضدحساسیت استفاده کنید.

هنگامی که تغییرات رژیم غذایی را اعمال کردید، معمولاً طی ۷۲ تا ۹۶ ساعت خونریزی کمتر خواهد شد، اگرچه ممکن است خونریزی تا زمانی که روده کاملا بهبود یابد، ادامه داشته باشد. شما متوجه خواهید شد چه زمانی مشکل رفع شده است: بی‌قراری کودک تمام شده، مقاومت در برابر تغذیه از بین رفته و کودک شما بخوبی وزن می‌گیرد.

دکتر روبینشتاین می‌گوید:

بیش از ۹۵ درصد موارد کولیت آلرژیک تا سن یک سالگی خودبخود رفع می‌شود. اگر رفع نشد، باید طبق نظر پزشکتان هر سه ماه یکبار به او شیرگاو بدهید تا کم کم در کودک تحمل ایجاد شود. وقتی همه چیز را تغییر می دهید و علائم از بین نمی رود و هنوز خون در مدفوع هست، ارزیابی بیشتری لازم است.

 پزشک شما ممکن است برای بررسی بیشتر روده ها از عفونت، پولیپ یا عروق خونی غیرطبیعی سیگموئیدوسکوپی پیشنهاد کند.

با این وجود هنوز مهم است که در این مدت به تدریج مواد غذایی جدیدی وارد رژیم غذایی کودک خود کنید.

مدیریت سلامت کودک

وقتی شیرخوار شما مبتلا به کولیت آلرژیک است، حتماً برچسب های مواد غذایی را بخوانید تا بررسی کنید محصولی که خریداری کردید، شامل شیر، سویا یا پروتئین دیگری نیست که شیرخوار شما به آن حساسیت دارد. هیچ‌گاه مطمئن نباشید که می‌دانید محتویات یک محصول چیست؛ مواد لازم و مواد افزودنی ممکن است متفاوت باشد.

مواد غذایی جدید را یک به یک به رژیم غذایی کودک خود وارد کنید تا اگر واکنش آلرژیک رخ داد، بدانید که چه ماده ای باعث آن شده است. به همین دلیل، هر سه تا پنج روز ماده غذایی جدید به رژیم شیرخوارتان اضافه کنید.

الیزابت مارکوس، متخصص گوارش کودکان در بیمارستان کودکان در لس آنجلس، می‌گوید:

کولیت آلرژیک معمولاً نسبتاً سریع برطرف می‌شود. توصیه من به والدین این است که علائم آلرژی را بدانند، اما بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال یا متخصص گوارش رژیم غذایی کودک را تغییر ندهند.

دکتر مارکوس و روبینشتاین هر دو تأکید کردند که والدین نباید بترسند!

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید