انتشار این مقاله


کولوستومی چیست؛چگونگی عمل کولوستومی روده و مراقبت های آن

کولوستومی یک عمل جراحی است که یک انتهای روده بزرگ را از طریق دیواره شکم بیرون می‌آورند.

کولوستومی یک عمل جراحی است که یک انتهای روده بزرگ را از طریق دیواره شکم بیرون می‌آورند. در طی این روش جراحی، یک انتهای روده بزرگ از طریق یک برش در دیواره شکم که به آن استوما می‌گویند، به بیرون از شکم منحرف می‌شود. استوما یک بریدگی در پوست است که کیسه‌ای برای جمع‌آوری مدفوع به آن متصل می‌شود. افرادی که دارای کولستوم های موقت یا طولانی مدت هستند، کیسه‌هایی متصل در کنار بدن خود دارند که مدفوع در آن جمع می‌شود و به راحتی آن را دور می‌اندازند.

کولوستومی ها همیشه ثابت نیستند به خصوص در کودکان دارای نقص در هنگام تولد.

کولوستومی می‌تواند نتیجه‌ی یکی از چندین روش برای اصلاح مشکلات دستگاه گوارش تحتانی باشد. استومی های دیگر شامل ایلئوستومی و یوروستومی هستند. ایلئوستومی به انحراف انتهای روده کوچک می‌گویند. یروستومی انحراف لوله هایی است که ادرار را به بیرون از مثانه حمل می‌کنند.

همچنین ممکن است به کولوستومی درمانی به عنوان انحراف روده گفته شود.

چرا کولوستومی انجام می‌شود

کولوستومی به دلیل مشکلات  قسمت های انتهایی روده انجام می‌شود. برخی از مشکلات روده را می‌توان با دور کردن مدفوع خارج از روده به طور موقت برطرف کرد. این در شرایطی است که برای جلوگیری از ورود مدفوع به درون کولون از کولوستومی موقت استفاده می‌شود.

اگر کل روده بزرگ بیمار شود، مانند مورد سرطان روده بزرگ، کولوستومی دائمی انجام می‌شود و ممکن است روده بزرگ به طور کامل برداشته شود.

شرایطی که ممکن است نیاز به کولوستومی دائمی داشته باشد شامل موارد زیر است:

خطرات کولوستومی چیست

  • انسداد
  • جراحت
  • بیماری کرون که نوعی بیماری التهابی خودایمنی روده است
  • سرطان روده بزرگ
  • پولیپ کولون که یک بافت اضافی است که در داخل روده بزرگ به وجود می‌آید که ممکن است سرطانی باشد یا بعدا به سرطان تبدیل شود.
  • دیورتیکولیت هنگامی رخ می‌دهد که ضایعه های کوچک به سمت بیرون روده، عفونی یا آلوده شوند.
  • سندروم روده تحریک پذیر که یک بیماری است که باعث التهاب کولون می‌شود که اسهال، نفخ، یبوست و درد در ناحیه شکم را بر عهده دارد.
  • کولیت اولسرو نیز یک بیماری التهابی روده است و باعث التهاب طولانی مدت دستگاه گوارش علی الخصوص کولون می‌شود.

کولوستومی یک عمل جراحی اساسی است. مانند هر عمل جراحی، خطرات ناشی از واکنش های آلرزیک به مواد بیهوشی و خونریزی بیش از حد وجود دارد.

کولوستومی همچنین خطرات زیر را ممکن است به همراه داشته باشد:

  • انسداد کولوستوم
  • آسیب به اندامهای دیگر
  • فتق، که هنگامی رخ می‌دهد یک اندام داخلی به دیواره‌ای صعیف از ماهیچه فشار وارد کند
  • عفونت
  • خونریزی داخلی
  • مشکلات ناشی از بافت اسکار و به هم چسبیدن ارگان ها
  • پرولاپس کولوستوم
  • زخم باز

پزشک شما به بهترین وجه می‌تواند خطرات شخصی شما، خطرات جراحی، احتمال بروز عوارض و مزایای جراحی را توضیح دهد.

آمادگی قبل از کولوستومی

قبل از عمل جراحی، پزشک از شما به طور کامل شرح حال گرفته و معاینه بالینی انجام می دهد و تاریخچه پزشکی شما را بررسی می‌کند.

در طی این ویزیت ها پزشک خود را در مورد هر گونه جراحی قبلی و دارو هایی که مصرف می‌کنید از جمله دارو های بدون نسخه و مکمل آگاه سازید.

احتمالا پزشک از شما خواسته است که دوازده ساعت قبل عمل چیزی نخورید.همچنین ممکن است به شما یک مسهل یا انما شب قبل ار عمل برای پاکسازی روده های شما داده شود.

شما باید سه تا هفت روز در بیارستان بمانید. این نیازمند بسته بندی وسایل مورد نیاز، تنظیم مراقبت از فرزندان یا حیوانات خانگی در نبود شما و همچنین گرفتن مرخصی مناسب از کار است.

کولوستومی چگونه انجام می‌شود

قبل از عمل جراحی لباس بیمارستانی را خواهید پوشید.پرستار دسترسی داخل وریدی یا IV لاین را در دست شما ایجاد می‌کند. این کار به پرستاران اجازه می‌دهد تا مایعات و دارو هارا به راحتی به شما تزریق کنند و همچنین برای بیهوشی عمومی کاررا آسان تر می‌کند تا با این کار در حین عمل به خواب عمیق و بدون درد قرار می‌دهد.

سپس کارکنان بیمارستان شما را به اتاق عمل برای کولوستومی می‌برند. هنگامی که ناحیه عمل برای شما تمیز و آماده می‌شود جراح شما برش هایی در شکم شما ایجاد می‌کند. این برش ممکن است بزرگ باشد یا شامل برش هایی کوچکتر باشد. برش های کوچکتر برای لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. این نوع عمل جراحی شامل استفاده از ابزارهای کوچک و دوربینی است که از طریق برش ها وارد شکم می‌شوند. از این دوربین برای دید غیر مستقیم پزشک برای دیدن درون بدن در حین عمل استفاده می‌شود.

در طول عمل، جراح قسمت ایده‌آل روده بزرگ شما را برای برش یا استوما پیدا می‌کند. جراح روده بزرگ شما را در قسمت مناسب قطع کرده و آن را به سمت دیواره شکم می‌آورد. سپس جراح یک حلقه را بر روی دیواره شکم شما قرار می‌دهد. این حلقه انتهای روده را در محل خود نگه می‌دارد. این حلقه ممکن است دائمی باشد، یا ممکن است به طور موقت قرار گیرد تا به پوست شما در بهبود روده در معرض خود کمک کند.

بعد از برقراری همه چیز، جراح زخم شما را با بخیهبسته می‌کند و شما را به اتاق ریکاوری می‌برند. در این مدت پرستار منتظر خواهد ماند تا شما هوشیار شود و علائم حیاتی شما را چک می‌‍کند تا اطمینان حاصل کند که همه چیز به طور صحیح پیش می‌رود.

مراقبت های بعد از کولوستومی

بهبودی در بیمارستان شامل بازگشت آرام به مایعات و مواد غذایی برای اطمینان از عدم وجود مشکلات گوارشی است. در روز اول به احتمال زیاد فقط تکه های یخ به شما داده می‌شود تا تشنگی شما کاهش یابد. پس از آن به شما مایعات واضح و در نهایت غذای نرم داده می‌شود.

همچنین نحوه استفاده صحیح از کیسه های کولوستومی به شما آموزش داده می‌شود. کیسه کولوستومی جایی است که مدفوع در آن جمع می‌شود. کارکنان بیمارستان همچنین به شما دستورالعمل رژیم غذایی، سطح فعالیت و موارد دیگر را آموزش می‌دهند. مهم این است که این دستورات را رعایت کنید.

برای بررسی وضعیت شما و کولوستومی، با پزشک خود قرار ملاقات های بعدی خواهید داشت.

نوشین بخشی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید