انتشار این مقاله


دوربینی چیست ؛ آشنایی با علائم و درمان دوربینی (هایپروپیا)

دوربینی چیست دوربینی یا هایپروپیا نوعی اختلال رابج در بینایی بوده که در آن فرد اشیای دور را بطور واضح می‌بیند ولی در دیدن اشیای نزدیک مشکل دارد. درجه‌ی دوربینی‌تان میزان توانایی تمرکز دید بر یک‌ نقطه را تعیین می‌کند.افرادی که دچار دوربینی شدید هستند، تنها اشیا بسیار دور را واضح می‌بینند ولی افراد دچار […]

دوربینی چیست


دوربینی یا هایپروپیا نوعی اختلال رابج در بینایی بوده که در آن فرد اشیای دور را بطور واضح می‌بیند ولی در دیدن اشیای نزدیک مشکل دارد. درجه‌ی دوربینی‌تان میزان توانایی تمرکز دید بر یک‌ نقطه را تعیین می‌کند.
افرادی که دچار دوربینی شدید هستند، تنها اشیا بسیار دور را واضح می‌بینند ولی افراد دچار دوربینی با شدت خفیف می‌توانند اشیای کمی نزدیک‌تر را هم واضح ببینند.
معمولا دوربینی از بدو تولد وجود داشته و تمایل به درگیری خانوادگی دارد.

علائم دوربینی


• اشیای نزدیک ممکن است تار دیده‌شوند.
• برای دیدن واضح نیاز به لوچ کردن چشمانتان دارید.
• دچار خستگی چشم می‌شوید، بدین گونه که چشمتان می‌سوزد و اطراف ان می‌خارد.
• تجربه‌ی ناراحتی چشم دارید یا پس از انجام طولانی مدت کارهای نزدیک مانند خواندن، نوشتن و کار با‌کامپیوتر سردرد می‌گیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر درجه دوربینی‌تان به اندازه‌ای پیشرفت کرده که شمارا از انجام فعالیت‌های روزانه باز می‌دارد، یا کاهش بینایی‌تان اختلالی در لذت بردنتان از کارهایتان ایجاد می‌کند، به پزشک مراجعه کنید.
پزشک می‌تواند درجه دوربینی‌تان را تعیین کرده و گزینه‌هایی جهت بهترکردن بینایی‌تان پیشنهاد دهد. با اینکه اختلال در دید همیشه همراه با علائم نیست، انجمن چشم‌پزشکان آمریکا پروتکل زیر را جهت معاینه چشم در بزرگسالان پیشنهاد می‌دهد:


بزرگسالان


اگر در معرض خطر بیماری‌های چشم مانند گلوکوم هستید، به طور منظم با شروع ۴۰سالگی هر یک یا دوسال تحت معاینه کامل چشم و بینایی قرارگیرید.
اگر عینکی نیستید و ریسک کمی برای بیماری‌های پیش‌رونده چشمی دارید، به ترتیب زیر عمل کنید:
• در آغاز ۴۰سالگی تحت معاینه چشم قرارگیرید.
• هر۲-۴سال یک بار مابین ۴۰تا۵۴سالگی به معاینه چشم بروید.
• هر ۱-۳سال یک بار مابین ۵۵تا۶۵ سالگی به چشم پزشک مراجعه کنید.
• بعد از ۶۵سالگی هر یک یا دوسال یک بار تحت معاینه چشم قرار گیرید.
اگر عینک یا لنز استفاده می‌کنید یا شرایطی مرتبط با بینایی‌تان دارید، نیاز به معاینه منظم چشم‌هایتان دارید. از چشم‌پزشکتان بخواهید تعداد ویزیت‌هایتان را طی یک‌ برنامه ریزی تعیین کند. ولی اگر هرگونه مشکلی در بینایی‌تان احساس می‌کنید، هرچه زودتر یک ملاقات با پزشکتان داشته باشید.

کودکان و نوجوانان


کودکان برای غربالگری بیماری‌های چشم و تغییرات بینایی نیازمند معاینه متخصص اطفال،چشم پزشک و بینایی سنج در طی سنین مختلف به شرح زیر هستند:
• ۶ماهگی
• ۳سالگی
• قبل از دوره متوسطه تحصیلی و هردوسال یک بار طی دوران تحصیلی

دلایل ایجاد دوربینی


چشم‌تان با استفاده از دو قسمت مختلف خود می‌تواند روی یک نقطه تمرکز کند:
• قرنیه که قسمت شفاف و‌گنبدی شکل چشم بوده که روی صور دیده می‌شود.
• عدسی که یک ساختار شفاف و کوچک داخل چشم است.
در یک چشم نرمال هریک از ساختارهای زیر دارای انحنای صاف و معمولی بوده که شبیه سنگ مرمر است. قرنیه و‌عدسی در تعامل با یکدیگر تمامی پرتوهای وارده را هماهنگ کرده تا یک دید و‌تمرکز واضح ایجاد کنند که روی شبکه قرار داشته و‌در پشت چشم‌تان قراردارد.

عیوب انکساری


اگر عدسی یا قرنیه‌تان کاملا صاف و منحنی نباشند، پرتوها را به درستی متقاطع نمی‌کنند. دوربینی هنگامی اتفاق می‌افتد که چشم‌تان کوتاهتر از حالت عادی بوده یا قرنیه‌تان خیلی کم خمیده می‌شود.
در بزرگسالان دارای دوربینی اشیا نزدیک و دور هم تار به نظر خواهندرسید.

سایر عیوب انکساری


نزدیک بینی(میوپیا) هنگامی اتفاق می‌افتد که کره چشم‌تان طویل‌تر از حد معمول بوده یا قرنیه چشم‌تان خیلی خمیده است. پرتوها به جای آن‌که روی شبکیه منقطع شوند، دقیقا جلوی شبکیه این اتفاق می‌افتد. که در نتیجه اشیا دور تار به نظر خواهند رسید.

آستیگماتیسم: هنگامی اتفاق می‌افتد که عدسی یا قرنیه‌تان در یک طرف بیشتر از سمت مقابل خمیده باشند و باعث تاری دید در کل می‌شود.

عوارض هایپروپیا


چشمان متقاطع: بعضی از کودکان که دچار دوربینی هستند، ممکن است در طول زمان چشمانی متقاطع پیدا کنند. عینک‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که تمام قسمتهای دوربین چشم را تصحیح کرده و اثر خوبی روی بهبودی آن بگذارند.
کاهش کیفیت زندگی: دوربینی غیر تصحیح شده می‌تواند روی کیفیت زندگی‌تان تاثیر بگذارد. ممکن است نتوانید وظایفتان که آنگونه که می‌خواهید انجام دهید. و‌روز به روز کاهش دیدتان بر میزان رضایتتان از فعالیت‌های روزانه بکاهد.
خستگی چشم: دوربینی ممکن است باعث سوزش و‌خارش چشم‌هنگام تلاش برای تمرکز روی یک‌ شی شود. این می‌تواند باعث خستگی چشم و سردرد شود.
عدم امنیت: دید ناواضح می‌تواند امنیت شما و اطرافیان را به خطر بیندازد. مخصوصا هنگامی که رانندگی می‌کنید یا درحال انجام جراحی حساسی باشید.
• بار اقتصادی: هزینه‌های تصحیح دوربینی، لنزها، معاینه‌های مداوم چشم‌می‌تواند باعث افزایش مخارج شود، مخصوصا وقتی شرایطی مزمن مانند دوربینی مطرح باشد.

تشخیص دوربینی


دوربینی با یک معاینه پایه که در آن میزان انکسار چشم و سلامت عمومی آن‌سنجیده می‌شود، تشخیص داده می‌شود.
ارزیابی انکسار چشم می‌تواند عیوب چشمی از جمله دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم و‌پیرچشمی را آشکار کند. ممکن است پزشک‌تان از تجهیزاتی خاص استفاده کرده و‌برای سنجش میدان بینایی و دقت آن ازشما بخواهد به نقاط معینی نگاه کنید.
ممکن است چشم‌پزشک نوعی قطره در چشمتان بریزد تا با انبساط مردمک چشم به راحتی سلامت داخل چشم‌را معاینه کند. این قطره ممکن است چند ساعت پس ازمعاینه چشمانتان را به نور حساس کند. انبساط مردمک به پزشک اجازه می‌دهد میدان وسیعتری از داخل کره چشم‌را ببیند.

درمان دوربینی


هدف از درمان دوربینی کمک به تقاطع پرتوهای نور روی شبکیه با استفاده از لنزها و سایر راه‌های تصحیحی است.


عدسی‌های تجویزی


در افراد جوان همیشه درمان ضروری نیست چون کریستالین داخل عدسی ممکن است در طی زمان به اندازه ‌ای منعطف شود که عیب چشم را جبران کرده و‌سازگار شود. بر اساس درجه دوربینی‌تان ممکن است به انواع عدسی‌های تصحیحی برای کمک به دید نزدیکتان احتیاج داشته‌باشید.
این نوع درمان با پیشرفت سن و کاهش انعطاف عدسی چشم ممکن است بیشتر نیاز باشد. استفاده از عدسی‌ها با جبران انحنای قرنیه چشم یا اندازه کوچکتر کره چشم به تصحیح دیدتان کمک می‌کند.
انواع عدسی‌های تجویزی شامل:
عینک‌ها: یک راه ساده و‌امن برای بازیافتن دید معیوب در اثر دوربینی است. طیف مختلف عدسی‌های عینک‌ها شامل تک‌کانونی، دو‌کانونی، سه کانونی و چندکانونی پیش‌رونده است.
لنزهای تماسی: این لنزها مستقیما روی مردک چشم قرار می‌گیرند. آن‌ها در انواع مواد و شکل مختلف در دسترس‌اند مانند نرم و سفت، نفوذپذیری به گازها همراه با شکل کروی، چندکانونی و تک میدانی.

جراحی انکساری


گرچه در اغلب موارد از جراحی انکساری برای تصحیح نزدیک بینی استفاده می‌شود، ولی برای دوربینی خفیف تا متوسط نیزبه کار می‌رود. در جراحی انکساری انحنای چشم را اصلاح کرده و دوربینی کاهش می‌یابد. انواع جراحی‌ها در این‌مورد:
لیزیhttps://noavaran-eye.com/%D8%B9%D9%85%D9%84-%D9%84%DB%8C%D8%B2%DB%8C%DA%A9/ک(لیزردرمانی درجا با کراتومایلوزیس): در این پروسه جراح یک‌ تسمه نازک لولایی به داخل کره چشم می‌فرستد سپس با استفاده از لیزر انحنای قرنیه را تطابق‌سازی می‌کند تا دید اصلاح شود. بهبودی پس از عمل لیزیک بسیار سریع بوده و ناراحتی‌هایی که سایر جراحی‌های قرنیه دارند، در این روش کمتر است.
لازک(کراتکتومی بالیزردرمانی ساب اپیتلیال): جراح در محافظ پوشش بیرونی قرنیه یک قطعه برش نازک ایجاد می‌کند سپس از لیزر جهت شکل بخشی انحنای لایه‌های بیرونی قرنیه استفاده می‌کند. و پس از اتمام کار، پوشش قرنیه را تماما تکمیل می‌کند.
کراتکتومی فوتورفراکتیو: این پروسه هم شبیه لازک بوده با این تفاوت که جراح در این نوع پوشش بیرونی قرنیه را بطور کامل برمی‌دارد سپس از لیزر جهت شکل‌بخشی انحنای قرنیه استفاده می‌کند. سپس این پوشش بطور طبیعی در طی زمان بازسازی خواهد شد.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی


می‌توانید با رعایت موارد زیر از آسیب‌های چشمی پیشگیری کنید:
• مرتبا چشم‌های خود را چک کنید‌اگرچه خوب به نظر برسند.
• وضعیت بیماری‌های مزمن را کنترل کنید. برخی بیماری‌ها مانند دیابت و‌فشار خون در صورتی که به درستی درمان نشوند، می‌توانند موجب آسیب‌های بینایی و‌چشمی شوند.
• از چشم‌های خود در مقابل آفتاب محافظت کنید. بهتر است از عینک‌های آفتابی مقاوم به ماورابنفش استفاده کنید.
• از جراحت‌های چشمی پیشگیری کنید. هنگام انجام کارهایی مانند برخی ورزش‌ها، چمن‌زنی باغچه یا نقاشی رنگی و کار باهرگونه ماده شیمیایی و‌سمی از محافظ‌های چشمی استفاده کنید.
• تغذیه سالم داشته باشید. انواع سبزی‌های رنگی و میوه هارا بخورید. همچنین بهتر است بدانید وجود ماهی‌های پر از امگا۳مانند تونا و سالمون چقدر به سلامت چشم‌هایتان کمک می‌کند.
• دخانیات مصرف نکنید. درصورتی که استعمال سیگار و‌دخانیات برای سلامت عمومی بدن مضر است، اثرات تخریبی بر سلامت چشم‌ها خواهد داشت.
• از عدسی‌های اصلاحی صحیح استفاده کنید! عدسی‌های صحیح میزان بینایی‌تان را بهبود خواهند بخشید. با معاینه‌های مداوم مطمن شوید که عدسی تجویز شده برایتان صحیح است.
• از نور کافی و‌مناسب استفاده کنید. برای بینایی بهتر از نور بهتر و بیشتر استفاده کنید.
• از خستگی‌های چشم پرهیز کنید. مثلا حین کار با کامپیوتر یا مطالعه هر ۲۰دقیقه یک بار به یک‌نقطه دوردست-حدود ۲۰متر دورتر- به مدت ۲۰ثانیه نگاه کنید.
• اگر هرکدام از علائم زیر را تجربه می‌کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. ازدست دادن ناگهانی دید‌ یک چشم با یا بدون درد، دید تار و مه آلود ناگهانی، دید دوتایی، چشمک زدن نور یا دیدن حفره و نقطه‌های سیاه اطراف نور. این شرایط می‌توانند در اثر یک شرایط خطرناک چشمی یا سلامتی ایجاد شوند.

شادی فارابی ملکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید