انتشار این مقاله


جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی چیست

“تامی تاک” نوعی عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر شکم است.

“تامی تاک” یا ابدومینوپلاستی، نوعی عمل جراحی زیبایی برای بهبود ظاهر شکم است. در این مقاله به طور مفصل بررسی خواهیم کرد ابدومنوپلاستی چیست و چه موقع انجام می‌شود؟

در طی جراحی تامی تاک یا ابدومینوپلاستی، پوست و چربی اضافی از شکم خارج می‌شود. در این جراحی، بافت همبند شکم (فاسیا) معمولا با بخیه سفت می‌شود. سپس پوست باقی مانده تغییر موقعیت می‌دهد تا ظاهری سفت و محکم‌تر در شکم ایجاد کند.

افراد ممکن است در صورت داشتن پوست و چربی اضافه در اطراف ناحیه ناف و یا ضعیف بودن دیواره زیر شکم، سراغ جراحی تامی تاک بروند. جراحی تامی تاک می‌تواند باعث بهبود ظاهر بدن نیز بشود.

دلیل انجام آبدومینوپلاستی چیست ؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد چربی اضافی، کاهش خاصیت کشسانی پوست یا ضعیف شدن بافت همبندی در ناحیه شکم می‌شود؛ این دلایل عبارت اند از:

  • تغییرات چشمگیر وزن
  • بارداری
  • جراحی شکم؛ مثل جراحی سزارین
  • افزایش سن
  • شکل طبیعی بدن که در برخی افراد باعث ظاهر نامطلوب می‌شود

با جراحی تامی تاک می‌توان پوست و چربی اضافی و شل را خارج و فاسیای ضعیف شکم را سفت کرد. هم‌چنین جراحی تامی تاک می‌تواند خطوط ناشی از زایمان و پوست اضافی زیر شکم (زیر ناف) را از بین ببرد؛ ولی قادر به اصلاح خطوط ناشی از زایمان در خارج از نواحی زیر شکم نیست.

اگر قبلا سزارین کرده‌اید، جراح پلاستیک شما می‌تواند جای زخم ناشی از جراحی تامی تاک را با جای زخم ناشی از سزارین یکی کند.

هم‌چنین ابدومینوپلاستی می‌تواند همراه با سایر جراحی‌های زیبایی کانتورینگ بدن، مثل جراحی سینه انجام شود.

اگر قبلا در طی لیپوساکشن، چربی‌های شکم خود را خارج کرده‌اید، ممکن است تصمیم به انجام جراحی تامی تاک داشته باشد؛ زیرا لیپوساکشن بافت و چربی زیر پوست را خارج می‌کند؛ ولی هیچ گونه پوست اضافی را از بین نمی‌برد.

ابدومینوپلاستی برای هر فردی مناسب نیست؛ در هر یک از موارد زیر، پزشک ممکن است در مورد این جراحی به شما هشدار دهد:

  • برنامه ریزی برای کاهش مقدار قابل توجهی وزن
  • تصمیم به بارداری در آینده
  • ابتلا به یک بیماری مزمن شدید؛ مثل بیماری قلبی یا دیابت
  • داشتن شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰
  • مصرف سیگار یا مواد مخدر
  • سابقه جراحی شکمی که اسکار شدیدی به جای گذاشته است

معایب ابدومینوپلاستی چیست ؟

در ادامه بررسی خواهیم کرد خطرات ابدومینوپلاستی چیست :

  • تجمع مایع در زیر پوست (سروما): لوله‌های تخلیه که پس از عمل جراحی در محل باقی می‌مانند، به کاهش خطر تجمع مایعات کمک می‌کنند. هم‌چنین ممکن است پزشک پس از جراحی، به کمک سوزن و سرنگ مایعات را خارج کند.
  • تاخیر در روند بهبود زخم: گاهی نواحی موجود در امتداد خطر برش جراحی، دیر بهبود می‌یابند یا شروع به جدا شدن می‌کنند. ممکن است در طی جراحی و پس از آن، آنتی بیوتیک دریافت کنید تا از عفونت جلوگیری شود.  
  • به جای ماندن اسکارهای ناخواسته: اسکار جای برش در جراحی تامی تاک دائمی است؛ ولی محل آن در زیر خط بیکینی پنهان است. طول و وضوح اسکار از فردی به فرد دیگر متغیر است.
  • آسیب یا مرگ بافتی: در طی جراحی تامی تاک، بافت چربی عمقی در زیر پوست نواحی شکمی ممکن است آسیب ببیند یا بمیرد. مصرف سیگار و مواد مخدر این خطر را افزایش می‌دهد. بر اساس اندازه ناحیه آسیب دیده، بافت ممکن است به خودی خود بهبود یابد یا برای بهود، نیاز به یک جراحی داشته باشد.
  • تغییر در حس پوست: در طی جراحی تامی تاک، تغییر موقعیت بافت‌های شکم می‌تواند اعصاب ناحیه شکم و به ندرت، نواحی بالای آن را تحت تاثیر قرار دهد. احتمالا ممکن است پس از جراحی، دچار کاهش حس یا بی حسی شوید. این عارضه معمولا طی چند ماه پس از جراحی کاهش می‌یابد.

مانند هر نوع جراحی عمده‌ی دیگری، تامی تاک می‌تواند باعث خونریزی، عفونت یا واکنش معکوس به وضعیت بیهوشی شود.

نحوه آمادگی برای ابدومینوپلاستی چیست ؟

پیش از همه، شما با یک جراح پلاستیک در مورد تامی تاک مشورت می‌کنید. در اولین قرار ملاقات، احتمالا جراح پلاستیک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • مرور کردن سابقه پزشکی شما: برای پاسخ گویی به سوالاتی در مورد بیماری‌های فعلی و گذشته خود، آمادگی داشته باشید. در مورد هر گونه دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید و یا اخیرا مصرف کرده‌اید و هم‌چنین عمل‌های جراحی خود، اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهید.

در صورت حساسیت به دارویی خاص، آن را به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هدف شما از انجام تامی تاک کاهش وزن باشد، پزشک ممکن است سوالات جزئی‌تری در مورد کاهش یا افزایش وزن بپرسد.

  • انجام معاینه فیزیکی: پزشک برای تعیین گزینه‌های درمانی، شکم شما را معاینه می‌کند. هم‌چنین پزشک ممکن است برای تهیه گزارش پزشکی، عکس‌هایی از شکم شما تهیه کند.
  • گفت و گو در مورد انتظارات شما از جراحی: به پزشک توضیح دهید که هدفتان از جراحی ابدومینوپلاستی چیست و امیدوارید پس از جراحی ظاهر شما چگونه باشد؟ در مورد مزایا و معایت این جراحی (از جمله ایجاد اسکار دائمی) اطمینان حاصل کنید. به خاطر داشته باشید که داشتن سابقه جراحی شکمی، ممکن است رسیدن به نتایج دلخواه شما را محدود کند.

هم‌چنین شاید نیاز باشد قبل از جراحی تامی تاک، موارد زیر را انجام دهید:

  • ترک سیگار و مواد مخدر: مصرف سیگار و مواد مخدر باعث کاهش جریان خون در پوست و کاهش سرعت روند بهبود می‌شود. به علاوه، باعث افزایش خطر آسیب بافتی می‌شود. در صورت مصرف سیگار و مواد مخدر، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که قبل از جراحی و در دوران بهبودی پس از آن، مصرف خود را ترک کنید.
  • جلوگیری از مصرف برخی داروها: احتمالا نیاز باشد که قبل از جراحی، از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب و مکمل‌های گیاهی خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود.
  • حفظ وزن مناسب: در حالت ایده آل، شما باید یک وزن ثابت را حداقل ۱۲ ماه قبل از جراحی تامی تاک حفظ کنید. اگر اضافه وزن شدید داشته باشید، پزشک توصیه می‌کند قبل از جراحی وزن خود را کم کنید. کاهش وزن چشمگیر پس از جراحی، باعث کاهش نتایج مطلوب می‌شود.
  • مصرف برخی داروها برای پیشگیری از عوارض: در طی دوران کوتاهی قبل از جراحی تامی تاک، باید شروع به مصرف یک داروی ضد انعقاد کنید تا از لخته شدن خون جلوگیری شود.
  • کمک گرفتن از فردی در طی دوران بهبودی پس از عمل: باید شخصی باشد تا پس از ترک بیمارستان شما را به خانه ببرد و حداقل در نخستین شب ریکاوری، کنار شما بماند.

انتظارات شما از ابدومینوپلاستی چیست ؟

جراحی تامی تاک در بیمارستان یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. در طی جراحی تامی تاک، شما تحت بیهوشی عمومی خواهید بود؛ به این معنا که کاملا غیرهوشیار هستید و نمی‌توانید درد را حس کنید. ممکن است به شما داروی مسکن داده شود و تا حد متوسطی آرام شوید (بخوابید).

قبل از جراحی

پروسه‌های مختلفی برای جراحی تامی تاک وجود دارد که بستگی به میزان تغییرات دلخواه شما دارد.

در طی جراحی تامی تاک معمولی، جراح پلاستیک برش‌هایی را ایجاد می‌کند تا چربی و پوست را در ناحیه ناف تا محل رویش موهای ناحیه تناسلی، به شکل یک بیضی افقی یا به شکل بیضوی خارج کند. سپس بافت همبند (فاسیا) که آستر عضلات شکم است، با بخیه‌های دائمی محکم می‌شود.

سپس ممکن است جراح پلاستیک، موقعیت پوست اطراف ناف را تغییر دهد. در این فرآیند، ناف با یک برش کوچک بیرون آورده می‌شود و با بخیه به موقعیت نرمال خود برمی‌گردد.

برش ناحیه باسن با برش بالای موهای ناحیه تناسلی کنار هم قرار می‌گیرند و اسکاری ایجاد می‌کنند که در امتداد چین طبیعی خط بیکینی قرار می‌گیرد.

در طی عمل جراحی، ممکن است برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک مصرف کنید.

این عمل جراحی معمولا ۳-۲ ساعت طول می‌کشد.

پس از جراحی

پس از جراحی تامی تاک، احتمالا برش شکم و ناف با پانسمان جراحی پوشانده می‌شود. لوله‌های کوچکی ممکن است در امتداد محل برش قرار گیرد تا هر گونه خون یا مایع اضافی را تخلیه کند.

کادر درمان به شما کمک می‌کنند تا هر چه زودتر در اولین روز پس از جراحی شروع به راه رفتن کنید تا از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری شود.

ممکن است درد متوسطی را پس از جراحی حس کنید که با داروهای ضد درد قابل کنترل است. وجود تورم در ناحیه جراحی طبیعی است.

لوله‌های تخلیه ممکن است تا چندین روز پس از جراحی در محل خود باقی بمانند. پزشک یا سایر افراد کادر درمان به شما آموزش می‌دهند که چگونه از این لوله‌ها مراقبت و آن‌ها را تخلیه کنید. ممکن است تا زمانی که لوله‌ها در محل جراحی قرار دارند، نیاز به ادامه‌ی مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

هم‌چنین ممکن است جراح پس از جراحی تامی تاک، یک داروی رقیق کننده‌ی خون را برای مدت کوتاهی تجویز کند.

تا ۶ هفته پس از جراحی تامی تاک، باید یک شکم بند بپوشید. این کار باعث جلوگیری از تجمع مایعات می‌شود و در طی دوران بهبودی از شکم محافظت می‌کند. پزشک در مورد مراقبت از اسکار ناشی از جراحی به شما توضیح خواهد داد.

تا ۶ هفته پس از جراحی تامی تاک، باید در حین حرکت مراقب باشید. هم‌چنین باید از موقعیت‌هایی که به ناحیه برش فشار می‌آورند (مثل خم شدن ناگهانی کمر)، جلوگیری کنید؛ زیرا باعث باز شدن مجدد زخم می‌شود.

پس از جراحی باید به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید. در مورد تعداد دفعات مراجعه، با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری

اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم ابدومینوپلاستی چیست ، نوعی جراحی است که با خارج کردن چربی و پوست اضافی و تقویت دیواره شکم، باعث می‌شود که شکم شما قوی‌تر و لاغرتر به نظر بیاید.

در صورتی که وزن پایداری را حفظ کنید، نتایج حاصل از جراحی تامی تاک معمولا بلند مدت هستند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید