انتشار این مقاله


تست عشق چطور انجام شد؟

احتمالا همه ما یک بار عاشق شده‌ایم، عاشق شدن به عنوان فرایندی در رشد و تکامل شخصیت مورد نظر قرار گرفته است که در آن تمام توجه، احساسات و عواطف فرد معطوف فرد دیگری می شود و او را به عنوان مظهر عشق و زندگی خود پذیرفته و تمام تلاش خود را برای ربودن دل […]

احتمالا همه ما یک بار عاشق شده‌ایم، عاشق شدن به عنوان فرایندی در رشد و تکامل شخصیت مورد نظر قرار گرفته است که در آن تمام توجه، احساسات و عواطف فرد معطوف فرد دیگری می شود و او را به عنوان مظهر عشق و زندگی خود پذیرفته و تمام تلاش خود را برای ربودن دل و رضایت وی به خرج می‌دهد.

دستکم یکبار برای همه ما اتفاق افتاده که هوای عشق و عاشقی به سرمان زده و با دیدن فیلم‌های عاشقانه یا خواندن یک رمان عاشقانه، دلمان بخواهد معشوقه خود را پیدا کنیم و با او تا آخر عمر زندگی کنیم.

حالا اما می خواهیم به شما یک نکته جالب در مورد عاشقی یاد بدهیم!

یک تست عشق کمی عجیب!

قضیه از این قرار است که دانشمندان یک «تست عشق» طراحی کرده‌اند و معتقدند این آزمایش، راهنمای خوبی برای پیش‌بینی یک ازدواج موفق در آینده است.

براساس این آزمایش، «واکنش ناخودآگاه به تصویر شریک زندگی» می‌تواند پیش‌بینی خوبی از نتیجه آن ازدواج به دست دهد.

بر اساس نتایجی که به دست آمده،  افرادی که ته دلشان حس منفی نسبت به شریک زندگی‌شان داشته‌اند، احتمال اینکه سال‌ها بعد از ازدواجشان ناراضی باشند بیشتر می‌شود!

جالب است نه؟ البته کمی هم ترسناک!

این تحقیقات در دانشگاه فلوریدا و تحت نظر پروفسور جیمز مک نالتی و روی ۱۳۵ زوج مختلف انجام شده است و توسط تیم محتوای «بیشتر از یک نفر» در همین مقاله گردآوری شده است.

پروفسور می‌گوید:

«حس واقعی افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند را نسبت به هم اندازه‌گیری کرده و این جدا از آن چیزی است که آن‌ها به یکدیگر یا به دوستان در مورد رابطه‌شان می‌گویند.»

تست عشق چطور انجام شد؟

محققان از این زوج‌ها خواستند که ازدواج‌شان را با صفات مثبت و منفی بسنجند. صفاتی مثل خوب، بد، خوشحال کننده یا ناراحت کننده.

پس از دیدن عکس شریک زندگی، از فرد خواسته شد معنای مثبت یا منفی کلمات را به یاد بیاورد. بعد با «تست عشق»، احساس درونی این زوج‌ها نسبت به هم اندازه‌گیری شد.

در این آزمایش به یکی از زوج‌ها برای مدت کمتر از یک ثانیه عکسی از همسرشان نشان دادند. بعد بلافاصله از آنها پرسیدند کلماتی مثل عالی، فوق‌العاده، وحشتناک یا ترسناک کلمات مثبتی هستند یا منفی.

فوق العاده یا ترسناک

محققین می‌گویند سرعتی که افراد با آن به این سوال پاسخ دادند، احتمالا نشان دهنده این بود که احساس واقعی خود را بیان می‌کنند یا نه.

این آزمایش برپایه قاعده کلی «تداعی معانی» برنامه‌ریزی شده است. بعد از اینکه فرد به سرعت عکسی از شریک زندگی‌اش دید، در یک وضعیت روحی مثبت یا منفی به سر می‌برد.

اگر آن‌ها در حالت روحی مثبتی به سر ببرند خیلی زودتر معنای کلماتی مثل عالی یا فوق‌العاده را به یاد می‌آورند تا کلماتی مثل ترسناک یا وحشتناک.

پروفسور مک نالتی می‌گوید: «پاسخ‌های خودآگاه کسانی که تازه ازدواج کرده‌اند همان‌طور که می‌توان پیش بینی کرد خیلی مثبت و امیدوار است. ولی نتایج تست عشق از آنچه فرد ته دلش حس می‌کند به شکل قابل ملاحظه‌ای متفاوت بود.»

محققان بعد از اولین تست، هر شش ماه یکبار به مدت چهار سال این آزمایش را روی زوج‌ها ادامه دادند.

آنها فهمیدند که در مجموع کسانی که در ابتدا حس درونی‌شان منفی بود، احتمال اینکه از ازدواج شان ناراضی باشند زیاد بود و بعضی از کسانی که حس منفی داشتند در طول این مدت از هم جدا شدند.

پروفسور مک نالتی می‌گوید: «همه می‌خواهند با این باور زندگی کنند که در رابطه خوبی به سر می‌برند و بعضی از مردم حتی خودشان را قانع می‌کنند که رابطه عاشقانه خوبی دارند. ولی واکنش های احساسی و آنچه آدم‌ها ته دلشان حس می‌کنند خیلی زودتر می‌تواند در مورد عاقبت یک رابطه به آن‌ها بگوید.

البته…

نتایج چنین تحقیقی البته نمی‌تواند به کل افراد تعمیم داشده شود.

نتایج این تحقیق اشاره می‌کند که دانشمندان گرایش‌های کلی و پاسخ های جمعی را ارزیابی کرده‌اند. کسانی هم بوده‌اند که ته دلشان احساس منفی داشته‌اند و بعد در زندگی مشترک خوشحال بوده‌اند و برعکس کسانی که حس مثبت داشته‌اند بعدها خوشحال نبوده‌اند.

پیشنهاد آقای پروفسور برای آن‌ها که برای گرفتن این تصمیم مهم در زندگی آماده شده‌اند این است که به ندای درون خود گوش کنند.

به حرف دلتان گوش دهید…

به حرف دلتان گوش کنید و به این فکر کنید که هر دفعه می‌خواهید شریک زندگی تان را ببینید چه حسی پیدا می‌کنید. این نباید تنها عامل تصمیم گیری باشد ولی برای شروع زندگی باید یکی از آن‌ها باشد…

عاشقی رخدادی است که باید با چشمان باز با آن مواجهه شد، به قول شاعر: بحری ست بحر عشق که هیچش کناره نیست…!

به توسعه فردی خود اهمیت دهید

توسعه فردی منجر به شناخت بهتر از خودمان می‌شود. ما هرچه خود را بهتر بشناسیم، انتخاب‌هایی آگاهانه‌تر و بهتر خواهیم داشت.

توسعه فردی با آموزش به دست می‌آید. چه مشاوره با یک روانشناس باشد، چه دیدن یک فیلم آموزشی و چه خواندن کتاب‌هایی که می‌تواند به بهتر شدن روابطمان با دیگران کمک کند. یکی از بهترین روش‌های آموزش با کتاب، خرید آنلاین کتاب است. کتاب‌هایی دستچین شده و امتحان پس داده!

هرچه برای آموزش وقت بگذارید، مطمئناً نتایج خوب آن را خواهید دید. چون آموزش یک هزینه نیست. بلکه یک سرمایه گذاری مطمئن و بدون ریسک است…

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید