انتشار این مقاله


آزمایش OB یا وجود خون مخفی در مدفوع چیست و چه کاربردی دارد.

بررسی اجمالی آزمایش OB آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) یک تست آزمایشگاهی است که برای بررسی نمونه های مدفوع خون پنهان (مخفی) مورد استفاده قرار می گیرد. وجود خون در مدفوع ممکن است حاکی از سرطان روده بزرگ یا پولیپ در روده بزرگ یا روده باشد – اگرچه همه سرطان ها یا پولیپ ها خونریزی […]

بررسی اجمالی آزمایش OB

آزمایش خون مخفی مدفوع (FOBT) یک تست آزمایشگاهی است که برای بررسی نمونه های مدفوع خون پنهان (مخفی) مورد استفاده قرار می گیرد.

وجود خون در مدفوع ممکن است حاکی از سرطان روده بزرگ یا پولیپ در روده بزرگ یا روده باشد – اگرچه همه سرطان ها یا پولیپ ها خونریزی نمی کنند.

به طور معمول ، خون پنهان تنها به میزان کمی در مدفوع دیده می شود که می توان آن را تنها از طریق مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایش خون مدفوع مدفوع تشخیص داد.

اگر خون از طریق آزمایش OB تشخیص داده شود ، ممکن است آزمایش های اضافی برای تعیین منبع خونریزی لازم باشد. آزمایش خون مدفوع مدفوع فقط می تواند وجود یا عدم وجود خون را تشخیص دهد و نمی تواند تعیین کند که چه چیزی باعث خونریزی می شود.

در صورت بروز علائم سرطان روده بزرگ ، آزمایش خون مخفی مدفوع توصیه نمی شود. اگر متوجه خون در مدفوع یا توالت یا دردهای شکمی یا تغییر عادات مزاجی خود هستید ، با پزشک خود ملاقات کنید.

چرا این اتفاق می افتد؟

ممکن است خون به دلیل یک یا چند اتفاق زیر در مدفوع ظاهر شود:

  • رشد خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطانی) یا پولیپ روده بزرگ
  • بواسیر (تورم رگهای خونی در نزدیکی مقعد و رکتوم تحتانی که می تواند پارگی کند ، باعث خونریزی می شود)
  • شکاف های مقعد (شکاف یا ترک در آستر باز کننده مقعد)
  • عفونت های روده ای که باعث التهاب می شوند
  • زخم
  • کولیت زخمی
  • بیماری کرون
  • بیماری دیورتیکولی ، ناشی از ریزش دیواره روده بزرگ.
  • ناهنجاری رگ های خونی در روده بزرگ.

خونریزی دستگاه گوارش ممکن است میکروسکوپی باشد (با چشم مشاهده نشود) یا ممکن است به راحتی به عنوان لکه های قرمز خون یا سیاه قیری در مدفوع به نام ملنا شناخته شود.

خطرات آزمایش OB

خطرات و محدودیتهای آزمایش خون مخفی مدفوع شامل موارد زیر است:

• آزمایش همیشه دقیق نیست. اگر سرطان یا پولیپ شما خونریزی نکند ، آزمایش خون مخفی مدفوع شما می تواند نتیجه آزمایش منفی را نشان دهد (نتیجه منفی کاذب)

در صورت نبود سرطان و یا خونریزی از منابع دیگر مانند زخم معده ، بواسیر یا حتی خون بلعیده شده از دهان یا بینی شما ، آزمایش OB شما می تواند نتیجه مثبتی نشان دهد.

• انجام آزمایش خون مخفی مدفوع ممکن است منجر به آزمایش اضافی شود. اگر نتیجه آزمایش خون انسداد مدفوع شما مثبت باشد ، پزشک ممکن است آزمایش را برای معاینه داخل روده بزرگ مانند کولونوسکوپی توصیه کند.

چگونه برای آزمایش آماده شوید

غذاهای مختلف ، مکمل های غذایی و داروهای مختلف می توانند بر نتایج برخی از آزمایش های خون مخفی مدفوع تأثیر بگذارند – یا در صورت عدم وجود (مثبت کاذب) یا از دست رفتن خون موجود در آن (منفی کاذب) نتایج دیگری را نشان بدهد. پزشک ممکن است از شما بخواهد که از برخی از غذاها یا داروهای خاص خودداری کنید. برای اطمینان از نتایج دقیق آزمایش ، دستورالعمل پزشک خود را با دقت دنبال کنید.

حدوداً سه روز قبل از آزمایش ، پزشك ممكن است از شما بخواهد كه از مصرف موارد زیر اجتناب کنید:

  • میوه و سبزیجات خاصی از جمله کلم بروکلی و شلغم.
  • گوشت قرمز.
  • کمتر از ۲۵۰ میلی گرم در روز ویتامین C یا غذاهای غنی از ویتامین C در ۷۲ ساعت منتهی به آزمایش.
  • داروهای ضد درد مانند آسپرین و ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، سایر دارو ها).

لازم نیست کولون خود را مانند قبل از کلونوسکوپی پاک کنید. اما لازم است دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید. اگر مبتلا به موارد زیر هستید آزمون را امتحان نکنید:

۱. اسهال

۲. کولیت

۳. یبوست

۴. دیورتیکولیت

۵. زخم

۶. شعله ور شدن بواسیر

۷. دوره قاعدگی

آنچه انتظار دارید

چندین نوع آزمایش خون مخفی مدفوع وجود دارد که هر کدام رویکرد متفاوتی برای جمع آوری و آزمایش مدفوع دارند. آنها شامل موارد زیر هستند:

•  آزمایش خون مخفی ایمونوشیمیایی مدفوع iFOBT) یا( FIT روش جمع آوری این آزمایش ممکن است به تولید کننده بستگی داشته باشد ، اما به طور معمول ، شما از یک قاشق مخصوص یا وسیله دیگر برای جمع آوری نمونه مدفوع و ذخیره آن در یک ظرف جمع آوری که همراه با کیت تست است استفاده می کنید.

آزمایش ایمونوشیمیایی نسبت به آزمایش خون مخفی مدفوع گایاک ارجحیت دارد زیرا این امر حساس تر است. همچنین ، قبل از جمع آوری نمونه ها و آزمایش ها معمولاً بر روی نمونه مدفوع تصادفی ، هیچ محدودیتی در رژیم غذایی وجود ندارد.

•  آزمایش خون مخفی مدفوع گایاک (gFOBT). برای این آزمایش ، پزشک به طور معمول به شما کارت تست می دهد که برای جمع آوری نمونه مدفوع از حرکات روده متعدد استفاده می شود. شما از هر دو یا سه حرکت روده در یک ظرف تمیز که معمولاً در روزهای متوالی گرفته می شود ، یک نمونه مدفوع جمع می کنید و سپس از یک چوب اپلیکاتور برای اعمال اسمیر مدفوع در قسمت مشخصی از نمونه استفاده می کنید.

بعد از خشک شدن نمونه ها ، آنها را به آزمایشگاه تعیین شده برگردانید.

•  پد یا پارچه معرف قابل شستشو. شما می توانید این کیت را در فروشگاه و بدون نسخه دریافت کنید. پد یا بافت را بعد از مدفوع ، معمولاً در سه روز متوالی ، در کاسه توالت قرار می دهید.پد ها هنگام حضور خون تغییر می کنند. سپس تغییرات را به پزشک خود گزارش می کنید.

نتایج

پزشک شما نتایج آزمایش خون مخفی مدفوع را بررسی کرده و نتایج را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

•   نتیجه منفی. اگر خون در نمونه های مدفوع شما تشخیص داده نشود ، آزمایش خون مخفی مدفوع منفی تلقی می شود. اگر میانگین خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود داشته باشد ، پزشک ممکن است توصیه کند که آزمایش را سالانه تکرار کنید.

•   نتیجه مثبت. اگر خون در نمونه های مدفوع شما تشخیص داده شود ، آزمایش خون مخفی مدفوع مثبت تلقی می شود. برای تعیین منبع خونریزی ممکن است شما نیاز به آزمایش های اضافی – مانند کولونوسکوپی داشته باشید.

منابع

mayoclinic و webmd

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید