انتشار این مقاله


مولکول “چربی سوز” پتانسیل لازم برای درمان چاقی را دارد

چاقی بزرگترین مشکل سلامت در ایالات متحده است. اما ، کاهش وزن و نگه داشتن آن برای افراد دشوار است.داشتن یک رژیم غذایی لاغری در اغلب موارد بسیار دشوار است بنابراین ، یک رویکرد داروسازی یا یک دارو می تواند کمک کند و برای همه جامعه سودمند باشد. سانتوس و همکارانش اخیراً یک جداکننده کوچک […]

چاقی بزرگترین مشکل سلامت در ایالات متحده است. اما ، کاهش وزن و نگه داشتن آن برای افراد دشوار است.داشتن یک رژیم غذایی لاغری در اغلب موارد بسیار دشوار است بنابراین ، یک رویکرد داروسازی یا یک دارو می تواند کمک کند و برای همه جامعه سودمند باشد.

سانتوس و همکارانش اخیراً یک جداکننده کوچک میتوکندری به نام BAM15 را شناسایی کرده اند که باعث کاهش توده چربی بدن موش ها بدون تأثیر بر مواد غذایی مصرفی و توده ماهیچه‌ای یا افزایش دمای بدن می شود. علاوه بر این ، این مولکول مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و اثرات مفیدی بر استرس اکسیداتیو و التهاب دارد. این یافته های منتشر شده در ژورنال تاریخ ارتباطات طبیعت در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۲۰ ، بخش یک روش درمان در آینده و پیشگیری از چاقی ، دیابت و به خصوص کبد چرب غیر الکلی (NASH) -نوعی بیماری کبد چرب است که با التهاب و تجمع چربی در کبد مشخص می شود-امید بخش است. انتظار می رود طی چند سال آینده این بیماری عامل اصلی پیوند کبد در ایالات متحده باشد.

میتوکندری ها معمولاً به عنوان نیروگاه های سلول شناخته می شوند. این اندامک که ATP را تولید می کند ، مولکولی است که به عنوان ارز انرژی سلول عمل می کند ، این امر باعث حرکت در بدن و سایر فرآیندهای بیولوژیکی می شود که به بدن ما کمک می کند تا به درستی عمل کند. به منظور ساخت ATP ، مواد مغذی باید سوزانده شود و نیروی حرکتی پروتون (PMF) در میتوکندری ایجاد شود. PMF از یک گرادیان پروتون تولید می شود ، در آنجا غلظت بالاتری از پروتون ها در خارج از غشای داخلی و غلظت کمتر پروتون ها در ماتریس یا فضای درون غشای داخلی وجود دارد. سلول ATP را در هر زمان که پروتونها از آنزیمی به نام ATP synthase عبور کنند ، ایجاد می کند که در غشاء تعبیه شده است. از این رو ، اکسیداسیون مواد مغذی یا سوزاندن مواد مغذی با ترکیب ATP همراه است.

محققان با دانستن اینكه این مولكول ها می توانند متابولیسم سلول را تغییر دهند ، می خواهند كه با استفاده از دارو به اهداف مورد نظر خود برسد و مهمتر از همه بی خطر باشد. محققان از طریق یک سری مطالعات روی موش ها دریافتند که BAM15 حتی در دوزهای بالا سمی نیست ، و همچنین بر مرکز سیری مغز هم نیز تأثیر نمی گذارد. در گذشته ، بسیاری از داروهای ضد چربی به بدن دستور می دادند که از خوردن خودداری کند. اما در نتیجه ، بیماران دوباره به حالت اولیه برگشته و غذا می خورند. در مطالعات BAM15 روی موش ها،به گروه شاهد به همان اندازه گروه کنترل غذا داده شد – و مشاهده شد که باز هم توده چربی را از دست می دادند.

یکی دیگر از عوارض جانبی عدم استفاده از روش درمانی میتوکندری افزایش دمای بدن بود. محققان با استفاده از یک پروب رکتال ، دمای بدن موشهایی که از BAM15 تغذیه شده اند اندازه گیری کردند. آنها هیچ تغییری در دمای بدن پیدا نکردند.

اما یک مسئله در مورد نیمه عمر BAM15 وجود دارد. نیمه عمر یا مدت زمانی که یک دارو هنوز مؤثر است ، در مدل موش نسبتاً کوتاه است. در حالیکه برای دوز خوراکی در انسان ، نیمه عمر مطلوب بسیار طولانی تر است. حتی با این که BAM15 از پتانسیلهای جدی در مدلهای موش برخوردار است ، این دارو لزوماً در انسان موفق نخواهد بود – حداقل این دقیقا همان مولکول نیست.

ما در اصل به دنبال تقریباً همان نوع مولکول هستیم ، اما برای تأثیر آن باید مدت بیشتری در بدن بماند. ما در حال ساختن ساختار شیمیایی با این ترکیب هستیم. تاکنون ، ما چند صد مولکول مرتبط با آن ساخته ایم. ” هدف اصلی آزمایشگاه سانتوس انتقال درمان ضد چربی از مدل های حیوانات به درمان NASH در انسان است. این آزمایشگاه از ترکیبات بهتری در مدلهای حیوانی NASH استفاده کرده است که ثابت شده است که به عنوان ترکیبات ضد NASH در موشها مؤثر است.

کایل هه ، استادیار فارماکولوژی دانشگاه ویرجینیا و استادیار بیوتکنولوژی و علوم بیومولکولی در دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا در کنار سانتوس کار می کند. هوهن یک متخصص فیزیولوژی متابولیک است که وظیفه انجام مطالعات روی حیوانات را بر عهده دارد. سانتوس و هون چندین سال است که همکاری می کنند و حتی یک شرکت بیوتکنولوژی را با هم تاسیس کردند. 

Continuum Biosc که در سال ۲۰۱۷ توسط بنیانگذاران سانتوس و هوهن تأسیس شده است ، قصد دارد روشهایی را که بدن ما انرژی می سوزاند ومواد مغذی اضافی را با افزایش سن ذخیره می کند بهبود می بخشد.این ترکیبات درمانی امیدوارکننده NASH توسط شرکت آنها مجوز گرفته است.

Continuum Biosc که در سال ۲۰۱۷ توسط بنیانگذاران سانتوس و هوهن تأسیس شده است ، هدف خود را بهبود بخشیدن سوخت مواد نفذی و مقابله با ذخیره بیشتر مواد با افزایش سن بین کرده است.این ترکیبات امیدوار کننده درمانی NASH توسط شرکت آنها مجوز گرفته است. 

این شرکت بدنبال استفاده بیشتری از این ترکیب و حتی فراتراز حد چاقی و NASH است. این مولکول ها همچنین دارای خاصیت ضد اکسیژن منحصر به فردی هستند که می توانند تجمع گونه های واکنش دهنده اکسیژن یا استرس اکسیداتیو را که می توانند منجر به آسیب عصبی و روند پیری شود را در بدن ما به حداقل برسانند اگر احتمال پیری به حداقل رسانده شود ، می توان خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون را هم به حداقل رسانید. همه این بیماری های مرتبط با واکنش های گونه های اکسیژن یا بیماری های التهابی می توانند از مزایای جداکننده های میتوکندری بهره مند شوند. بنابراین ، ما می توانیم این عنوان را اینگونه نیز کارامد ببینیم.”

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید