انتشار این مقاله


شکستگی ترکه تری چیست و بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟

شکستگی ترکه تری ، حالتی از شکستگی است که در آن استخوان بدون جابجایی قطعات شکسته، ترک می‌خورد. این نوع شکستگی مثل این است که شاخه سبز و کوچکی از درخت را خم کنید تا بشکند.

شکستگی ترکه تری ، حالتی از شکستگی است که در آن استخوان بدون جابجایی قطعات شکسته، ترک می‌خورد. این نوع شکستگی مثل این است که شاخه سبز و کوچکی از درخت را خم کنید تا بشکند.

شکستگی‌ گرین استیک، اغلب در کودکان زیر ۱۰ سال رخ می‌دهد. این نوع شکستگی استخوان که بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود به علت بافت نرم و انعطاف‌پذیر استخوان های آنها نسبت به استخوان‌های بزرگسالان است.

حتی شکستگی‌های خفیف گرین استیک نیز به گچ گیری نیاز دارند. گچ گیری علاوه بر نگه داشتن قطعات ترک خورده استخوان در کنار و التیام، نوعی حالت حفاظتی نیز دارد. مثلا اگر کودک دوباره روی همان استخوان بیفتد، می تواند مانع آسیب دیدن مجدد آن ناحیه شود.

علائم شکستگی ترکه تری

علائم بر اساس شدت شکستگی گرین استیک تغییر می‌کند. شکستگی‌های خفیف ممکن است با پیچ‌خوردگی یا کبودی اشتباه گرفته شود. شکستگی‌های شدیدتر گرین استیک ممکن است ضمن تغییر شکل، با درد و تورم همراه باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت وجود درد مداوم در اندام مجروح ، به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک قادر به تحمل وزن نباشد و یا علاوه بر درد زیاد، دارای ناهنجاری و تورم آشکار باشد، مراقبت های پزشکی فوری لازم است.

علت شکستگی گرین استیک

شکستگی در کودکان معمولاً در حین زمین خوردن رخ میدهد. شکستگی بازو نسبت به شکستگی های پا متداول تر است، زیرا عکس العمل مشترک هنگام زمین خوردن این است که فرد بازوهای خود را بیرون بیاورد تا از خود محافظت کند.

عوامل خطر

احتمال وقوع شکستگی گرین استیک در کودکان زیر ۱۰ سال بیشتر است؛ زیرا استخوان‌های آنها نرمتر و انعطاف پذیرتر از استخوان های افراد بالغ است. در شکستگی گرین استیک، استخوان به جای شکستن در قطعات جداگانه ، خم می شود و ترک می خورد.

عوارض

عوارض ناشی از شکستگی‌ها بسیار نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • آسیب عصبی یا عروقی
  • مالونيون (ناهنجاري استخواني كه پس از تكميل درمان ادامه يافت)

را‌ه‌های پیشگیری از شکستگی ترکه تری

‌می‌توان با تهیه تجهیزات ایمنی مناسب برای بازی، ورزش و… یا جلوگیری از ریزش یا سایر صدمات که منجر به شکستگی می شود، احتمال شکستگی گرین استیک را کاهش داد.

تشخیص شکستگی گرین استیک

در طول معاینه جسمی، پزشک ناحیه آسیب دیده، متورم، بدشکلی، بی حسی یا زخم باز را به دقت مشاهده می کند. ممکن است پزشک از فرزندتان بخواهد که با انگشتانش حرکات خاصی را انجام دهد تا آسیبهای عصبی را بررسی کند. همچنین پزشک ممکن است مفاصل بالا و زیر شکستگی را معاینه کند.

اشعه ایکس می تواند شکستگی گرین استیک را بهتر نشان دهد. اسکن CT (توموگرافی کامپیوتری) یا MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) می تواند تشخیص پزشک را تأیید کرده و سایر آسیب ها را رد کند. پزشک به احتمال زیاد در صورت بروز شکستگی، این آزمایشات تصویربرداری را درخواست میکند.

درمان شکستگی گرین استیک

بسته به شدت شکستگی گرین استیک، ممکن است پزشک به صورت دستی استخوان را چفت کند تا به درستی بهبود یابد. در این حالت استفاده از داروهای ضد درد و آرام بخش برای کودک توصیه می شود.

شکستگی های گرین استیک خطرات بیشتری نسبت به شکستگی‌های کامل دارد. بنابراین بیشتر این نوع شکستگی ها برای بهبودی باید گچ گیری شوند.

در بعضی مواقع، پزشک میتواند از اسپیلنت نیز استفاده کند به خصوص اگر بهبودی شکستگی با شرط استراحت بیشتر باشد. فایده اسپلینت این است که میتوان با آن دوش هم گرفت.

برخی از بیماران برای شکستگیهای حاد گرین استیک نیاز به عمل جراحی دارند. برای اصلاح مجدد استخوان ممکن است عمل جراحی انجام شود. پزشک با قرار دادن یک میله باریک یا یک صفحه فلزی با پیچ در استخوان اطراف شکستگی کمک می‌کند تا استخوان در هنگام بهبودی، تراز وسط قرار بگیرد. صفحات فلزی میتواند دائمی یا موقتی باشد. در صورت موقتی بودن جراح بعد از بهبودی آنها را از خارج میکند.

برای اطمینان از این که شکستگی در حال بهبودی درستی است، برای بررسی میزان بودن استخوان و همچنین تعیین زمان باز کردن قالب گچی، به پرتوهای ایکس نیاز است. اغلب شکستگی های گرین استیک بسته به استراحت و سن کودک برای بهبودی کامل، به چهار تا هشت هفته زمان نیاز دارد.

آماده شدن برای ویزیت پزشک

اگر فرزندتان درد قابل توجه یا ناهنجاری آشکار دارد، بهتر است که مستقیماً به اورژانس یا کلینیک مراقبت فوری بروید. پزشک بعد از معاینه کامل، مشورت با یک جراح ارتوپدی کودکان را توصیه خواهد کرد.

آنچه می‌توانید انجام دهید

تهیه لیستی از موارد زیر میتواند در هنگام ویزیت پزشک به شما کمک کند:

  • همه علائم فرزندتان
  • چگونگی آسیب دیدگی
  • اطلاعات پزشکی مهم مثل هرگونه شکستگی قبلی، آلرژی و نام تمام داروها و ویتامین هایی که مصرف می کند
  • هر گونه سؤال دیگری که می خواهید از پزشک بپرسید

در صورتی که قبلاً فرزندتان را جهت معاینه به یک کلینیک مراقبت فوری یا یک مرکز پزشکی دیگر برده‌اید، عکسهای اشعه ایکس و نسخه های پزشکی را بهمراه داشته باشید.

چه انتظاری از پزشک دارید

پزشک می‎تواند سوالاتی از قبیل موارد زیر از شما بکند:

  • آیا همزمان با آسیب دیدن، علائم دیگری مشاهده کرده‌اید؟
  • آیا کودک قادر به راه رفتن یا تحمل وزن بر روی اندام هست؟
  • محل ناحیه آسیب دیده دقیقا کجاست؟

منبع

clevelandclinic و mayoclinic

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید