انتشار این مقاله


ماری جوانا سطح تتراهیدروکانابینول(THC) را افزایش می دهد اما باعث ازدیاد کژکاری و اختلال نمی شود.

استعمال سیگاریهای تغلیظ شده و کنسانتره با قدرت زیاد ، باعث افزایش سطح THC خون بیش از دو برابر سیگاریهای علفی مرسوم می شود ، اما براساس مطالعه جدید در مصرف کنندگان دائمی که امروز توسط محققان دانشگاه کلرادو بولدر منتشر شده است ، لزوماً شما را نئشه تر نخواهد کرد. سینامون بید ول ، […]

استعمال سیگاریهای تغلیظ شده و کنسانتره با قدرت زیاد ، باعث افزایش سطح THC خون بیش از دو برابر سیگاریهای علفی مرسوم می شود ، اما براساس مطالعه جدید در مصرف کنندگان دائمی که امروز توسط محققان دانشگاه کلرادو بولدر منتشر شده است ، لزوماً شما را نئشه تر نخواهد کرد.

سینامون بید ول ، استادیار انستیتو علوم شناختی ونویسنده اصلی این مطالعه گفت: “درکمال تعجب ، متوجه شدیم که نئشگی تابع قدرت و توان ماری جوآنا نیست.” “در حالی که ما شاهد تفاوتهای چشمگیر میان THC سطح خون دو گروه بودیم ، اما آنها به طور مشابهی مختل شده بودند.”

این مقاله ، که در تاریخ ۱۰ ژوئن در ژورنال روانپزشکی JAMA منتشر شد ، اولین مطالعه ای است که تأثیر حاد حشیش را در بین مصرف کنندگان واقعی که این محصولات را به صورت قانونی  استفاده می­کنند ارزیابی کرده است. این مطالعه می تواند همه چیز را از آزمایشات هوشیاری کنار جاده ای گرفته تا تصمیم گیری در مورد تفریحات شخصی یا دارویی بگوید.

اما این مطالعه این نگرانی را هم که استفاده از کنسانتره می تواند افراد را به صورت غیر ضروری در معرض خطرات بلند مدت عوارض جانبی آن قرار دهد، بیشتر می­کند .

بید ول گفت: “این موضوع سؤالات را در مورد اینکه که بدن چگونه تحمل مقاومت به حشیش را ایجاد می کند و آیا ممکن است افراد با دوزهای کمتری به نتیجه مطلوب برسند را بیشتر می­کند.”

در حالی که ۳۳ ایالت استفاده دارویی از ماری جوانا را قانونی کرده اند و ۱۱ ایالت دیگر نیز استفاده تفننی آن را قانونی نموده اند، اما هنوز هر دو نوع مصرف در سطح فدرال غیرقانونی باقی مانده است. همچنین محققان از تهیه و بررسی ماری جوانا منع می­شوند

برخی مطالعات قبلی مجبور به استفاده ازمواد تهیه شده توسط دولت کردند ، اما این گونه ها حاوی THC بسیار کمتری نسبت به محصولات دنیای واقعی هستند.

به منظور مطالعه آنچه واقعاً مردم از آن استفاده می كنند ، بید ول و همكارانش از دو كامیونت سفید دوج  كه به عنوان “كنسرو” نیز شناخته می شوند(این کلمه با کلمه حشیش همانندی آوایی دارد) ، به عنوان آزمایشگاه های سیار استفاده کردند. آنها کامیونت ها را به سمت سکونت افراد مورد مطالعه که حشیش مصرف می کردند راندند، افراد حشیش را خریداری کرده و به تنهایی در داخل خانه های خود مصرف نموده و سپس برای انجام آزمایشات بیرون آمدند.

وی گفت: “ما نمی توانیم فروش حشیش قانونی را به آزمایشگاه دانشگاه بیاوریم ، اما می توانیم آزمایشگاه سیار را نزد مردم ببریم.”

برای مطالعه حاضر ، این تیم ۱۲۱ مصرف کننده عادی حشیش را ارزیابی کردند. نیمی ازمصرف کنندگان به طور معمول مواد کنسانتره و غلیظ شده (روغنها و مومهایی که شامل مواد فعال بدون برگ و ساقه هستند) استفاده می کردند. نیمی دیگر از مصرف کنندگان از گل یا همان علف به دست آمده از گیاه را  استفاده می نمودند. مصرف کنندگان گل محصولی را که حاوی ۱۶٪ تا ۲۴٪ [تتراهیدروکانابینول (THC)] ،  که ماده اصلی روانگردان در ماری جوانا است می خریدند  . به مصرف کنندگان مواد تغلیظ شده محصولی حاوی ۷۰٪ یا ۹۰٪ THC اختصاص داده شد.

در روز آزمون ، محققان  میزان خلق و خو مواد سمی موجود در خون آزمودنی ها را اندازه گیری کرده ونمودار آن را  ترسیم  کردند، و عملکرد شناختی و تعادل آنها را در سه نقطه زمانی ارزیابی کردند: قبل از مصرف، بلافاصله بعد از مصرف وهمچنین  یک ساعت پس از مصرف.

کسانی که از کنسانتره استفاده می کردند سطحTHC  بسیار بالاتری درهر سه نقطه داشتند و نوک قله میزان THCشان در چند دقیقه پس از استفاده تا ۱۰۱۶ میکروگرم در میلی لیتر افزایش می یافت ، در حالی که در مصرف کنندگان گل به ۴۵۵ میکروگرم در میلی لیتر می رسید. مطالعات قبلی نشان داده اند که سطح THC پس از استفاده از ماری جوانا در حدود ۱۶۰ تا ۳۸۰ میکروگرم در میلی لیتر شناور است .

صرف نظر از نوع و قدرت حشیش مصرفی آزمودنیها ، خودگزارشگری آنها از مسمومیت یا “احساس در اوج بودن” ، میزان تعادل و اختلالات شناختی شان ، بسیار مشابه بود.

کنت هاچیسون ، استادیار روانشناسی و علوم اعصاب CU بولدر ، که روی اعتیاد به الکل نیز مطالعه می کند ، گفت: “افراد در گروه مواد تغلیظ شده بسیار کمتر از آنچه ما تصور می کردیم در معرض خطر بودند.” “اگر ما به افراد غلظت بالایی از الکل می دادیم ، ممکن بود داستان متفاوت باشد.”

این مطالعه همچنین نشان داد که از بین کلیه مصرف کنندگان ، تعادل فرد به دنبال استفاده از شاهدانه حدود ۱۱٪ بدتر شده و حافظه مختل گشته است. اما در حدود یک ساعت ، این اختلال محو شد.

بید ول گفت: “این موضوع می تواند برای آزمایش های کنار جاده ای یا حتی برای کمک به افراد در تصمیم گیری های شخصی استفاده شود.”

محققان مطمئن نیستند که چگونه گروه مصرف کنندگان مواد تغلیظ شده می­توانند چنین سطح THC زیادی را بدون مسمومیت بیشتر داشته باشند ، اما آنها گمان می کنند چند موضوع در این مورد نقش دارند: مصرف کنندگان روزمره مواد کنسانتره به احتمال زیاد تحمل شان در طول زمان بیشتر می شود. که این ممکن است به دلیل تفاوتهای ژنتیکی یا بیولوژیکی باشد که باعث می شود در بعضی از افراد تجزیه THC سریعتر انجام شود.و نیز ممکن است این باشد که به محض این که یکیاز ترکیبات موجود در ماری جوانا ، بنام کانابینوئیدها ، به گیرنده هایی در مغز که باعث مسمومیت می شوند متصل شده و آنها را پر کنند ، کانابینوئیدهای اضافی تأثیر کمتری داشته باشند.

آنها می نویسند: “گیرنده های کانابینوئید ممکن است در سطوح بالاتر THC اشباع شوند ،  و فراتر از آن THC اضافی اثر کمتری داشته باشد”

نویسندگان هشدار می دهند که این مطالعه مصرف کنندگان همیشگی را که یاد گرفته اند میزان مورد استفاده خود را بر اساس اثر مد نظرشان اندازه گیری کنند ، مورد بررسی قرار داده است و برای مصرف کنندگان بی تجربه کاربردی ندارد. هاچیسون گفت ، این گروه مصرف کنندگان هنوز هم باید در مورد مواد تغلیظ شده بسیار محتاط باشند.

در نهایت ، محققان امیدوارند که واقعا تمام خطراتی که مصرف بلند مدت مواد تغلیظ شده برای سلامتی ایجاد می کند را بفهمند.

دکتر هاچیسون گفت: “آیا مواجهه بلند مدت با مواد تغلیظ شده می تواند در گیرنده های کانابینویید شما نوعی به هم ریختگی ایجاد کند به طرزی که پیامدهایی بلند مدت ایجاد شود؟ آیا این باعث نمی شود  که زمانی که شما بخواهید مصرف را قطع کنید،برایتان سخت تر شود؟” “ما هنوز چیزی نمی دانیم .”

تبسم سعیدپرور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید