انتشار این مقاله


هیپوگلیسمی دیابتی چیست؛ علت افت قند خون در افراد دیابتی

هیپوگلیسمی دیابتی هیپوگلیسمی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که فرد مبتلا به دیابت قند کافی (گلوکز) در خون خود نداشته باشد. گلوکز منبع اصلی سوخت بدن و مغز است ، بنابراین اگر به اندازه کافی گلوکز نداشته باشید، عملکرد خوبی نخواهید داشت.قند خون پایین (هیپوگلیسمی) به عنوان قند خون زیر ۷۰ میلی گرم در دسی […]

هیپوگلیسمی دیابتی

هیپوگلیسمی دیابتی هنگامی اتفاق می افتد که فرد مبتلا به دیابت قند کافی (گلوکز) در خون خود نداشته باشد. گلوکز منبع اصلی سوخت بدن و مغز است ، بنابراین اگر به اندازه کافی گلوکز نداشته باشید، عملکرد خوبی نخواهید داشت.
قند خون پایین (هیپوگلیسمی) به عنوان قند خون زیر ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر یا ۳.۹ میلی مول در لیتر تعریف می شود.
به علائم هشدار دهنده اولیه هیپوگلیسمی توجه کنید ، و قند خون را فوراً درمان کنید. شما می توانید قند خون خود را به سرعت با خوردن یا نوشیدن یک منبع قند ساده مانند قرص گلوکز یا آب میوه بالا ببرید. به خانواده و دوستان بگویید اگر خودتان قادر به درمان این بیماری نیستید چه علائمی را باید جستجو کنید و چه باید بکنید.

علائم هیپوگلیسمی


علائم و نشانه‌های اولیه هشدار دهنده

علائم اولیه هیپوگلیسمی دیابتی شامل موارد زیر است:

لرز
سرگیجه
تعریق
گرسنگی
ضربان قلب بالا
عدم توانایی تمرکز
گیجی
تحریک پذیری یا بدخلقی
اضطراب یا عصبی بودن
سردرد

علائم و نشانه های شبانه

اگر هیپوگلیسمی دیابتی هنگام خواب اتفاق بیفتد ، علائم و نشانه‌هایی که ممکن است شما را بیدار کند شامل موارد زیر است:

خیس‌شدن لباس و رختخواب حین خواب به دلیل تعریق
کابوس ها
خستگی ، تحریک پذیری یا سردرگمی هنگام بیدار شدن

علائم و نشانه های شدید

اگر هیپوگلیسمی دیابتی درمان نشود ، علائم و علائم هیپوگلیسمی شدید ممکن است رخ دهد. این شامل:

گم کردن دست و پا یا حرکات تند و زننده
عدم توانایی در خوردن یا آشامیدن
ضعف عضلانی
مشکل در صحبت کردن یا سخن گفتن
تاری یا دید دوتایی
خواب آلودگی
گیجی
تشنج یا افت هشیاری
عدم هشیاری
مرگ ، بندرت

علائم ممکن است از فردی به شخص دیگر یا از مرحله‌ای به مرحله دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد علائم قابل توجهی ندارند. همچنین ممکن است هیچگونه علائمی از کمبود قند خون نداشته باشید ، بنابراین مهم است که مرتباً قند خون خود را کنترل کنید ودقت کنید که حین کم بودن قند خون ، چه حسی دارید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

هیپوگلیسمی شدید می تواند منجر به مشکلات جدی از جمله تشنج یا عدم هشیاری شود که نیاز به مراقبت های اضطراری دارد. اطمینان حاصل کنید که خانواده ، دوستان و همکاران شما می دانند در مواقع اضطراری چه کنند.

اگر با کسی هستید که به دلیل قند خون پایین هوشیاری خود را از دست داده یا قدرت بلع ندارد:
• انسولین تزریق نکنید ، زیرا این باعث می شود سطح قند خون حتی بیشتر کاهش یابد
• مایعات یا مواد غذایی ندهید ، زیرا اینها می توانند باعث خفگی شوند
• گلوکاگون – هورمونی که باعث آزاد شدن قند در خون می شود – از طریق تزریق یا از طریق بینی
• اگر گلوکاگون در دسترس نباشد ، با شماره ۱۱۵ یا خدمات اورژانس در منطقه خود تماس بگیرید تا در صورت نیاز فوراً تحت درمان قرار گیرند
اگر چندین بار در هفته یا بیشتر علائم هیپوگلیسمی دارید ، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد دوز یا زمان بندی دارو را تغییر دهید ، یا در غیر این صورت رژیم درمانی دیابت را تنظیم کنید.

علت افت قند خون در افراد دیابتی

قند خون پایین در بین افرادی که انسولین مصرف می کنند بیشترین رایج است ، اما در صورت مصرف برخی داروهای دیابت خوراکی نیز ممکن است بروز کند.

علل شایع هیپوگلیسمی دیابتی عبارتند از:

مصرف بیش از حد انسولین یا داروهای ضد دیابت
تغذیه ناکافی
به تعویق انداختن یا حذف وعده غذایی یا میان وعده
ورزش یا فعالیت بدنی بدون تغذیه کافی یا تنظیم داروهای خود
نوشیدن الکل

تنظیم قند خون

هورمون انسولین میزان قند خون را پایین می آورد، هروقت که میزان قندخون بالا برود. اگر به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ مبتلا هستید و برای کنترل قند خون به انسولین احتیاج دارید ، مصرف انسولین بیشتر از حد لازم باعث می شود سطح قند خون شما خیلی پایین بیاید و منجر به هیپوگلیسمی شود.

همچنین اگر بعد از مصرف داروی دیابت ، کمتر از حد معمول غذا مصرف کنید (بیشتر گلوکز بدن از مواد غذایی حاصل می شود) ، قندخپونتان خیلی پایین خپاهد آمد.یا اگر بیشتر از حد معمول ورزش می کنید ، که از گلوکز اضافی استفاده می کند. حفظ تعادل بین انسولین ، مواد غذایی و فعالیت همیشه آسان نیست ، اما پزشک یا مربی دیابت شما می توانند با شما همکاری کنند تا در جلوگیری از کاهش قند خون تلاش کنید.

ریسک‌فاکتورها

برخی از افراد خطر بیشتری از ابتلا به هیپوگلیسمی دیابتی دارند ، از جمله:

افرادی که از انسولین استفاده می کنند
افرادی که داروهای خاص دیابت خوراکی مصرف می کنند (سولفونیل اوره)
کودکان خردسال و سنین بالا
کسانی که اختلال در عملکرد کبد یا کلیه دارند
افرادی که مدت طولانی به دیابت مبتلا شده اند
افرادی که علائم افت قندخون ندارند (بی خبر بودن هیپوگلیسمی)
کسانی که داروهای متعدد مصرف می کنند
هر کس که ازجلوگیری برای کاهش سطح قند خون ناتوان است
افرادی که مشروبات الکلی می نوشند

عوارض

اگر بیش از حد طولانی علائم هیپوگلیسمی را نادیده بگیرید ، ممکن است هوشیاری خود را از دست دهید. دلیل این است که مغز شما برای عملکرد نیاز به گلوکز دارد. علائم و نشانه های هیپوگلیسمی را زود تشخیص دهید ، زیرا در صورت عدم درمان ، هیپوگلیسمی می تواند منجر به موارد زیر شود:

تشنج
از دست دادن هوشیاری
مرگ
علائم اولیه خود را جدی بگیرید. هیپوگلیسمی دیابتی می تواند خطر بروز حوادث جدی – حتی کشنده – را افزایش دهد.

پیشگیری

برای کمک به پیشگیری از هیپوگلیسمی دیابتی:

• قند خون خود را کنترل کنید. بسته به برنامه درمانی‌تان ممکن است سطح قند خون خود را چندین بار در هفته یا چندین بار در روز بررسی و ضبط کنید. نظارت دقیق تنها راه برای اطمینان از وجود قند خون در محدوده هدف شماست.
• وعده های غذایی یا میان وعده ها را حذف نکرده یا به تأخیر نیندازید. اگر داروی انسولین یا دیابت خوراکی مصرف می کنید ، درمورد مقداری که می خورید و زمان وعده های غذایی و میان وعده های غذایی تان هماهنگ باشید.
• داروها را با دقت اندازه گیری کرده و به موقع آن را مصرف کنید.داروهای خود را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.
• اگر فعالیت بدنی خود را افزایش می دهید ، داروی خود را تنظیم کرده یا میان وعده های اضافی بخورید. این تنظیم بستگی به نتایج آزمایش قند خون ، نوع و طول فعالیت و داروهای مصرفی شما دارد.
• در صورت انتخاب نوشیدنی ، یک وعده غذایی یا میان وعده میل کنید. نوشیدن الکل بر روی معده خالی می تواند باعث هیپوگلیسمی شود. الکل همچنین ممکن است ساعت ها بعد باعث تاخیر در هیپوگلیسمی شود ، و از این رو نظارت بر قند خون از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
• واکنشهای خود حین گلوکز پایین را ثبت کنید. این می تواند به شما و تیم مراقبت های بهداشتی کمک کند تا الگوهای کمک کننده به هیپوگلیسمی را شناسایی کرده و راه هایی برای جلوگیری از آنها بیابید.
• به نوعی دیابت خود را آشکارکنید تا در مواقع اضطراری دیگران بدانند که دیابت دارید. از یک گردنبند شناسایی پزشکی یا دستبند و کارت کیف پول استفاده کنید.

تشخیص

اگر علائم یا نشانه‌هایی ازافت قند خون دارید ، میزان قند خون خود را با گلوکزسنج خون بررسی کنید – دستگاه کوچکی که سطح قند خون شما را اندازه گیری و نشان می دهد. وقتی قند خون شما زیر ۷۰ میلی گرم در لیتر (۹/۳ میلی مول در لیتر) پایین می آید ،هیپوگلیسمی دارید.

درمان

مدیریت هیپوگلیسمی

اگر فکر می کنید قند خون شما خیلی کم است ، سطح قند خون خود را با سنج قند خون بررسی کنید. سپس ماده‌ای که سرشار از قند یا کربوهیدرات است ، بخورید یا بنوشید تا قند خونتان سریعا بالا رود. گلوکز خالص – که در قرص ها ، ژل ها و اشکال دیگر یافت می شود – روش درمانی مطلوب است.
غذاهایی که چربی بیشتری دارند مانند شکلات ، قند خون را به سرعت بالا نمی برد. و نوشیدنی های رژیمی را نمی توان برای معالجه یک قسمت از هیپوگلیسمی استفاده کرد زیرا هیچ قندی ندارند.

نمونه هایی از غذاهایی که سطح قند خون شما را به سرعت بالا می برد عبارتند از:
• چهار قرص گلوکز (بدون نسخه در اکثر داروخانه ها موجود است)
• وعده ژل گلوکز (مقدار آن را از روی پاکت دارو بخوانید)
• پنج تا شش قطعه آب نبات یا ژله ای (برچسب مواد غذایی را برای سرو دقیق آن بررسی کنید)
• چهار اونس (۱۲۰ میلی لیتر) آب میوه یا نوشابه معمولی – نه رژیمی
• یک قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) شکر ، شربت ذرت یا عسل

به طور کلی ، مواد غذایی یا نوشیدنی با ۱۵ گرم کربوهیدرات اغلب به اندازه کافی برای بالا بردن سطح قند خون‌تان کافی هستند.

امنیت خاطر پس از درمان

سطح قند خون را ۱۵ دقیقه بعد از خوردن غذا یا نوشیدن چیزی برای معالجه هیپوگلیسمی بررسی کنید. اگر قند خون‌تان هنوز خیلی کم است ، دوباره قند خورده یا بنوشید. این الگوی را تکرار کنید تا قند خون شما بالای ۷۰ میلی گرم در لیتر (۳.۹ میلی مول در لیتر) باشد.
وقتی احساس بهتری پیدا کردید ، میان وعده یا غذا میل کنید تا قند خون دوباره افت نکند. اگر به طور معمول انسولین را با غذا مصرف می کنید ، در صورت خوردن میان وعده بعد از داشتن قند خون کم ، به انسولین اضافی احتیاج ندارید. اگر می خواهید یک وعده غذایی بخورید ، ممکن است شما نیاز به کاهش دوز انسولین داشته باشید تا مطمئن شوید قند خون شما خیلی سریع کاهش نمی یابد.
اگر علائمی ازافت قند خون دارید اما نمی توانید میزان قند خون را سریعاً بررسی کنید ، فرض کنید قند خون شما پایین است و برای سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

مهم است که سعی کنید قند خون خود را بیش از حد افزایش ندهید. اگر این کار را انجام دهید ، ممکن است باعث شود سطح قند خون‌تان بیش از حد بالا رود ، این باعث می شود احساس تشنگی و خستگی کنید. و قند خون بالا ربسک ابتلا به عوارض طولانی مدت دیابت را افزایش می‌دهد.

درمان اورژانسی

گلوکاگون هورمونی است که قند خون را به سرعت بالا می برد. اگر کسی به اندازه کافی در خوردن یا نوشیدن چیزی برای افزایش قند خون خود هشیار نباشد ، گلوکاگون می‌تواند حیاتی باشد. گلوکاگون فقط با نسخه موجود است.
گلوکاگون در یک دستگاه سرنگ اضطراری یا از طریق بینی تزریق می‌شود. گلوکاگون را مطابق دستور بسته بندی کنید و از تاریخ انقضا آگاه باشید. هنگامی که به کسی که بیهوش است گلوکاگون داده می شود ، فرد باید به پهلو قرارگیرد تا در صورت استفراغ از خفگی در امان باشد.
حدود ۱۵ دقیقه پس از دریافت گلوکاگون ، فرد باید هوشیار و قادر به خوردن باشد. اگر شخصی ظرف ۱۵ دقیقه جواب نداد ، باید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. اگر فردی به سرعت به گلوکاگون پاسخ دهد ، هنوز توصیه می شود سریعاً با پزشک دیابت خود تماس بگیرید.

اگر شما یک نوبت افت قند خون داشتید که به اندازه کافی برای دیگران جدی باشد ، پزشک شما می خواهد تشخیص دهد که آیا انسولین یا سایر داروهای دیابتی شما باید تنظیم شود تا از بروز یک نوبت جدی دیگر جلوگیری کند.

مشکل مدیریت هیپوگلیسمی

برخي از افراد با وجود تنظيم دارو ، هيپوگليسمي مکرر و شديد دارند. در این شرایط ، پزشک ممکن است توصیه کند که قند خون خود را در حد بالاتر از حد طبیعی نگه دارید.

او همچنین ممکن است به شما توصیه کند از یک مانیتور مداوم گلوکز استفاده کنید – دستگاهی که قند خون شما را هر چند دقیقه از طریق سنسور وارد شده در زیر پوست اندازه گیری می کند. پزشک نیز به احتمال زیاد توصیه می کند که همیشه و همیشه گلوکاگون همراه خود داشته باشید.

عدم آگاهی از هیپوگلیسمی دیابتی

برخی از افراد علائم اولیه هیپوگلیسمی (ناآگاهی هیپوگلیسمی) را ندارند یا نمی شناسند. در صورت عدم آگاهی از هیپوگلیسمی ، ممکن است شما نیاز به هدف بیشتر گلوکز داشته باشید.
همچنین بسیار مهم است که قند خون خود را قبل از خواب به طور مداوم بررسی کنید و قبل از خواب یک میان وعده حاوی کربوهیدرات ها بخورید اگر قند خون شما پایین تر از حد معمول است. پزشک شما ممکن است یک مانیتور مداوم گلوکز را توصیه کند که هنگام افت قند خون ، زنگ خطر را ایجاد کند.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی


به مردم بیاموزید که چگونه کمک کنند

افرادی را که به آنها اعتماد دارید ، مانند خانواده ، دوستان و همکاران ، در مورد کمبود قند خون اطلاع دهید. اگر دیگران بدانند باید به چه علائمی توجه کنند ، ممکن است شما را در مورد علائم اولیه هشدار دهند. مهم است که اعضای خانواده و دوستان نزدیکتان بدانند که چگونه گلوکاگون را حین هیپوگلیسمی مدیریت کنند تا یک وضعیت بالقوه جدی با مدیریت ایمن آسانتر شود.

برنامه ریزی از قبل

همیشه یک درمان برای قند خون پایین مانند قرص گلوکز ، آب نبات سخت یا ژل را با خود داشته باشید.

شناسه پزشکی همراه خود داشته باشید

خوب است که یک دستبند بپوشید که شما را به عنوان فردی که مبتلا به دیابت است مشخص کند.

شادی فارابی ملکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید