انتشار این مقاله


رادیولوژی فک و صورت

امروزه بیشتر خدمات پزشکی و دندان پزشکی با ارجاع بیمار به مراکز رادیولوژی آغاز می شود. کادر درمان برای تشخیص بیماری و شروع درمان با استفاده از عکس های رادیولوژی، با اطمینان و قطعیت اقدام می کنند و گرفتار حدس و گمان نمی شوند. رادیولوژی فک و صورت که یکی از تخصص های دندانپزشکی محسوب […]

امروزه بیشتر خدمات پزشکی و دندان پزشکی با ارجاع بیمار به مراکز رادیولوژی آغاز می شود. کادر درمان برای تشخیص بیماری و شروع درمان با استفاده از عکس های رادیولوژی، با اطمینان و قطعیت اقدام می کنند و گرفتار حدس و گمان نمی شوند.

رادیولوژی فک و صورت که یکی از تخصص های دندانپزشکی محسوب می شود، راهکاری مناسب برای تشخیص ناهنجاری ها، مشکلات و بیماری های ناحیه صورت است.

رادیولوژی فک و صورت

انواع رادیولوژی

رادیولوژی به صورت کلی به شش نوع مختلف تقسیم می شود:

  • رادیوگرافی: با استفاده از اشعه ایکس، از بدن عکس برداری می کند. رادیوگرافی خود به دو نوع ساده و رنگی تقسیم می شود. رادیوگرافی رنگی با تزریق موادی به بدن انجام شده و کنتراست مناسبی در عکس را ایجاد می کند.
  • فلوروسکوپی: این تکنیک با استفاده از مواد رادیواکتیو، عکس هایی از بافت ها و اندام های داخلی مانند قلب، ریه و روده بر می دارد.
  • سی تی اسکن: سی تی اسکن یک روش عکس برداری سه بعدی است که از تمامی اندام های بدن عکس هایی با وضوح بالا ارائه می دهد. در سی تی اسکن همانند رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می شود.
  • سونوگرافی: در این تکنیک، از امواج صوتی برای عکس برداری بهره گرفته می شود. به همین علت این روش را کم عارضه ترین نوع رادیولوژی می نامند. از همین رو برای اطلاع از مراحل رشد جنین، سونوگرافی اولین انتخاب متخصصان است. این روش امکان مشاهده تمام اندام های داخلی بدن را برای پزشک ممکن می سازد.
  • ام آر آی: این تکنیک با استفاده از امواج مغناطیسی صورت می گیرد. در این روش برش های متعددی به صورت عمودی و افقی از بافت ها و اندام ها نمایان می شود؛ به گونه ای که اگر تومور یا کیستی هر چند کوچک در بافت مورد نظر وجود داشته باشد، به راحتی مشخص خواهد شد.
  • رادیولوژی هسته ای: در این روش مواد رادیواکتیو به بیمار تزریق می کنند. برای برخی از سرطان ها و بیماری های قلبی عروقی این تکنیک کاربرد دارد.

این تکنیک ها، روش های اصلی رادیولوژی را تشکیل می دهند که تعدادی از آن ها در رادیولوژی فک و صورت کاربرد دارند.

یکی از دستگاه های رادیولوژی فک و صورت

انواع رادیولوژی فک و صورت

رادیولوژی فک و صورت به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • رادیولوژی دندانی: شامل عکس برداری تک دندان و دندان های گروهی مثل بایت وینگ
  • رادیولوژی دندانی و فکی: مانند opg که دندان ها و فک را همزمان عکس برداری می کند.
  • رادیولوژی اختصاصی از بخش هایی از صورت: مانند سینوس ها و غدد بزاقی

دو بخش اول و دوم تحت عنوان رادیولوژی دندان بررسی خواهد شد.

رادیولوژی فک و صورت در زعفرانیه

مرکز رادیولوژی الف به طور تخصصی انجام انواع رادیولوژی فک و صورت در زعفرانیه و نواحی اطراف آن را بر عهده دارد. پزشکان و دندان پزشکان می توانند با خیالی آسوده از کیفیت عکس های رادیولوژی الف، بیماران خود را به این مرکز تخصصی ارجاع دهند.

رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان

بخش مهمی از رادیولوژی فک و صورت، به رادیولوژی دندان اختصاص دارد. رادیولوژی دندان شامل تمام انواع عکس برداری هایی است که از دندان و فک به منظور درمان توسط دندان پزشک صورت می گیرد.

انواع رادیولوژی دندان

  • بایت وینگ: این نوع از عکس برداری به این دلیل بایت وینگ نام گذاری شده است، که بیمار باید قطعه بال مانندی را با دندان ها نگه دارد. متخصص رادیولوژی از هر طرف صورت، اشعه را تابانده و عکس های تمام دندان ها را ثبت می کند. بایت وینگ در تشخیص بیماری های لثه، سایش دندان ها، از بین رفتن تاج دندان و پوسیدگی بین دندان های عقب که با چشم به خوبی دیده نمی شوند، کاربرد دارد.
  • پری اپیکال یا تک دندان: در این رادیولوژی نیز فیلم در داخل دهان قرار گرفته و تصویر دندان بر روی آن ثبت می شود. در رادیولوژی به روش پری اپیکال، پوسیدگی، وضعیت قرارگیری ایمپلنت، وضعیت ریشه یک تا حداکثر ۳ دندان و ضایعاتی مانند کیست به وضوح دیده می شود. برای درمان ریشه در ۴ مرحله، عکس پری اپیکال برداشته می شود.
  • سفالومتری: یکی از روش های قدیمی رادیولوژی فک و صورت است که سر را با ابزارهایی به صورت ثابت نگه می دارد. عکس سفالومتری برای تشخیص اختلالات رشد و ارزیابی پیشرفت درمان با ارتودنسی، استفاده می شود. در این روش دو عکس از تمام رخ و نیم رخ تهیه شده که عکس نیم رخ بیشتر کاربرد دارد. هنگام عکس برداری به روش سفالومتری، بیمار باید دندان های عقب را روی هم گذاشته و لب ها را از هم بگشاید. علاوه بر دندان ها و فک، از جمجمه و صورت، از این طریق عکس برداری می شود.
  • پانورامیک یا opg : این عکس که توسط دستگاهی دوار ثبت می شود، تمام دندان های دو فک را به تصویر می کشد. این عکس برای بررسی شکستگی فک و دندان، پوسیدگی، مشکلات ریشه، محل ایمپلنت و دندان های نهفته در فک مورد استفاده قرار می گیرد.

رادیولوژی دندان در شمال تهران

برای تهیه رادیولوژی دندان در شمال تهران، می توان به مرکز رادیولوژی الف مراجعه نمود. این مرکز تمام دستگاه های مورد استفاده در رادیولوژی فک و صورت را دارا است.

عکس تمام فک

برخی از تکنیک های رادیولوژی دندان که به آن ها اشاره شد، به گونه ای است که عکس تمام فک را در یک نما جای می دهد. روش هایی مانند opg، سفالومتری و بایت وینگ، عکس تمام فک را نمایش می دهند. از این میان، opg از سایر روش ها، متداول تر است.

عکس تمام فک در فرشته

در تهیه عکس تمام فک در فرشته، رادیولوژی الف از سایر مراکز عکس برداری، پیشی گرفته و با ارائه تمام خدمات رادیولوژی فک و صورت، در خدمت رسانی به شهروندان پیشتاز است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید