انتشار این مقاله


مینی پیل یا قرص شیردهی چیست و چگونه استفاده می شود؟

برخلاف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی، مینی پیل در ترکیبات خود استروژن ندارند.

در عصر حاضر روش‌های پیشگیری از بارداری متنوعی وجود دارد؛ از روش‌های ایجاد مانع گرفته تا قرص‌ها و پچ‌های هورمونی و IUD. وجود گزینه‌های بسیار زیاد پیش رو شاید تصمیم در مورد روش انتخابی فرد را دشوار کرده باشد. یکی از روش‌های هورمونی مصرف قرص مینی پیل است. این داروهای صرفا حاوی پروژسترون بوده و گزینه مناسبی برای افرادی هستد که تمایل به مصرف داروهای ترکیبی ندارند. اما این قرص‌ها چه عوارضی دارند و بریا چه کسانی بیشتر توصیه می‌شوند؟ با ما همراه باشید تا با هم به بررسی بیشتر قرص‌های مینی پیل بپردازیم.

قرص مینی پیل چیست؟

مینی پیل نوراتیندرون (norethindrone) (کاملیا، اورتو میکرونور و…) یک داروی ضد بارداری خوراکی است که حاوی هورمون پروژسترون است. برخلاف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی، مینی پیل که به عنوان قرص ضد بارداری صرفاً پروژستینی نیز شناخته می شوند، در ترکیبات خود استروژن ندارند. دوز پروژستین در یک مینی پیل در مقایسه با قرص‌های ضدبارداری خوراکی ترکیبی، کمتر از دوز پروژستین است. این داروها با نام قرص شیردهی نیز شناخته می‌شوند.

مینی پیل مخاط دهانه رحم را ضخیم و پوشش رحم (آندومتر) را نازک می‌کند و در نتیجه از رسیدن اسپرم به تخم ممانعت می‌کند. مینی پیل‌های تخمک گذاری را نیز سرکوب می‌کند، اما این عمل به طور مداوم انجام نمی‌شود. برای تاثیر حداکثری، فرد باید مینی پیل را هر روز سر ساعتی معین مصرف کند.

علت تجویز قرص‌های مینی پیل چیست

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است مینی پیل را در شرایط زیر توصیه نماید:

  • در زمان شیردهی. سال‌ها تصور می‌شد که استروژن موجود در قرص‌های ضد بارداری، اثر مهاری بر روی تولید شیر مادر دارند. اگرچه تحقیقات اخیر نشان داده است که ترکیبات موجود در قرص‌های ضد بارداری بر روی شیردهی تأثیر ندارند، اما بسیاری از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و بیماران هنوز استفاده از قرص شیردهی را ترجیح می‌دهند.
  • وجود مشکلات خاص مربوط به سلامتی. اگر فردی سابقه لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها را داشته باشد، یا ریسک بروز این عوارض در او بالا باشد، پزشک ممکن است مصرف این دارو را توصیه کند.
  • نگرانی از مصرف استروژن. برخی از خانم‌ها به دلیل عوارض جانبی قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن ترکیبات صرفاً پروژسترونی را انتخاب می‌کنند.

مینی پیل یک روش پیشگیری از بارداری است که به راحتی قابل برگشت است. باروری فرد نیز به احتمال زیاد بلافاصله پس از قطع مصرف مینی پیل به حالت عادی باز می‌گردد.

مطالعه مقالات زیر نیز توصیه می‌شود:

روش‌های پیشگیری از بارداری: وازکتومی

روش های پیشگیری از بارداری: IUD

اسفنج ضد بارداری چیست و چگونه استفاده میشود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی ممکن است استفاده از این دارو را برای درمان نوعی التهاب پوستی (درماتیت) که احتمالاً مربوط به چرخه‌های قاعدگی می‌باشد، توصیه کند.

مصرف قرص ضد بارداری ضد بارداری شیردهی مناسب همه افراد نیست. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از تجویز دارو در شرایط زیر خودداری کند:

  • سابقه سرطان پستان دارید یا در حال حاضر مبتلا به آن هستید.  
  • به بیماری کبد مبتلا هستید.
  • خونریزی غیر قابل توضیح رحمی دارید.
  • در حال مصرف داروهای سل، اچ آی وی یا ایدز یا داروهای کنترل تشنج هستند.
  • به دلیل مشغله‌های کاری یا دیگر عوامل، مصرف مینی پیل هر روز، در یک زمان مشخص برای شما دشوار است.

خطرات مصرف مینی پیل

تخمین زده می‌شود که از هر ۱۰۰ زنی که در طول یک سال از مینی پیل استفاده می‌کنند، ۱۳ نفر باردار می‌شوند. تصور می‌شود که میزان شکست این قرص‌ها بیشتر از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی است. علاوه بر این، مینی پیل فرد را در مقابل کسب عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند.

اگر همزمان با مصرف مینی پیل فرد باردار شود، احتمال کاشته شدن تخمک بارور شده در محلی خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ، بیشتر است. این عارضه حاملگی خارج رحمی یا حاملگی نابجا نیز نامیده می‌شود. با این حال، احتمال افزایش خطر بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان متولد شده از خانم‌هایی که در حین بارداری از مینی پیل استفاده می‌کردند، افزایش نمی‌یابد.

عوارض جانبی این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نحوه مصرف مینی پیل چگونه است

برای تهیه قرص شیزدهی نیاز است تا از ارائه دهنده خدمات درمانی خود نسخه دارو را داشته باشید.

تا زمانی که باردار نیستید، می‌توانید در هر زمانی مصرف مینی پیل را آغاز کنید؛ به طور ایده آل در روز اول قاعدگی. ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است در دو روز اول پس از شروع مصرف داروی ضد بارداری استفاده از یک روش پشتیبان دیگر مانند کاندوم را توصیه نماید.

اگر پس از استفاده از روش‌های کنترلی دیگر، مایل به مصرف قرص شیردهی هستید، می‌توانید طبق روش زیر عمل کنید:

  • در پنج روز اول دوره پریود خود
  • اگر شیرده هستید و پریود نشده‌اید، بین شش هفته و شش ماه پس از زایمان است
  • اگر شیرده نیستید، در ۲۱ روز اول پس از زایمان
  • یک روز بعد از رها کردن استفاده از روش‌های هورمونی دیگر برای جلوگیری از بارداری
  • بلافاصله پس از پایان حاملگی

اگر روش پیشگیری خود را از قرص‌های ترکیبی به مینی تغییر می‌دهید، یک روز بعد از مصرف آخرین قرص ضد بارداری ترکیبی، از مینی پیل استفاده کنید.

در مورد مصرف قرص ضذ بارداری شیردهی به چه نکاتی باید توجه کرد

  • در مورد تاریخ شروع مصرف قرص با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم یک روش پیشگیری پشتیبان نیز دارید.
  • یک زمان مشخص برای مصرف قرص داشته باشید. باید هر روز قرص ضد بارداری خود را سر ساعت مشخصی مصرف کنید. اگر مصرف داروی خود را بیش از سه ساعت فراموش کردید، به مدت دو روز از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید یا از روش پیشگیری پشتیبان همراه با مینی پیل استفاده کنید.
  • در مورد قرص‌های فراموش شده دقت کنید. اگر یکی از مینی پیل‌های خود را فراموش کردید، به محض یادآوری قرص فراموش شده را مصرف کنید حتی اگر مجبور شوید که در یک روز دو قرص استفاده کنید. سپس حداقل به مدت دو روز از یک روش پیشگیری پشتیبان استفاده کنید. اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید، درمورد روش‌های پیشگیری از بارداری اضطراری با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • در بین بسته‌ها دوره استراحت نداشته باشید. همواره بسته بعدی خود را قبل از اتمام بسته فعلی خود تهیه کنید. بر خلاف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی، بسته‌های مینی پیل قاز یک هفته‌ای غیرفعال ندارند.

اگر همزمان با قرص‌های خود از آنتی بیوتیک استفاده می‌کیند یا علائم استفراغ یا اسهال را تجربه داشتید، از یک روش پشتیبان دیگر کنترل تولد استفاده کنید. اگر خونریزی شما سنگین بوده و یا بیش از هشت روز ادامه داشته باشد، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید