انتشار این مقاله


کاردیوورژن چیست و در چه شرایطی از آن استفاده می شود؟

کاردیوورژن یک روش پزشکی است که ریتم طبیعی قلب را در افرادی که انواع خاصی از ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) دارند را شناسایی می کند. کاردیوورژن معمولاً با ارسال شوک الکتریکی از طریق الکترودهایی که روی سینه شما قرار دارد، انجام می شود. همچنین می توان شوک کاردیوورژن را با داروها انجام داد. کاردیوورژن […]


کاردیوورژن یک روش پزشکی است که ریتم طبیعی قلب را در افرادی که انواع خاصی از ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی) دارند را شناسایی می کند.

کاردیوورژن معمولاً با ارسال شوک الکتریکی از طریق الکترودهایی که روی سینه شما قرار دارد، انجام می شود. همچنین می توان شوک کاردیوورژن را با داروها انجام داد.

کاردیوورژن معمولاً یک روش برنامه ریزی شده است که در بیمارستان انجام می شود. شما باید بتوانید همان روز بعد ازعمل به منزل بروید. برای اکثر افراد، کاردیوگرافی به سرعت، ریتم طبیعی قلب را بازیابی می کند.

چرا شوک کاردیوورژن انجام می شود؟

شوک قلبی می تواند ضربان قلب را خیلی سریع (تاکی کاردی) یا نامنظم (فیبریلاسیون) اصلاح کند. کاردیوورژن معمولاً برای معالجه افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی یا لوزه دهلیزی دارند انجام می شود. این شرایط زمانی اتفاق می افتد که سیگنال های الکتریکی که به طور معمول باعث ضربان قلب شما می شوند به طور صحیح درمناطق فوقانی قلب شما حرکت نمی کنند.

شوک الکتریکی قلب معمولاً از قبل برنامه ریزی شده است؛ اما گاهی اوقات در مواقع اضطراری انجام می شود.

کاردیوورژن معمولاً با شوک الکتریکی انجام می شود، که از طریق الکترودهای متصل به قفسه سینه در هنگام آرام کردن، انجام می شود. شوک الکتریکی قلب، به پزشک شما اجازه می دهد تا فوراً تشخیص دهد که آیا این روند، ضربان قلب طبیعی را ترمیم کرده است یا خیر.

شوک الکتریکی قلب نسبت به کاردیوورژن هایی که با دارو انجام می پذیرد؛ در زمان کمتری انجام می شود. اگر پزشک برای بازگرداندن ریتم قلب به شما توصیه می کند کاردیوورژن را با داروها انجام دهید، دچار شوک الکتریکی قلبی نمی شوید.

کاردیوورژن متفاوت از دفیبریلاسیون می باشد، که یک عمل اضطراری است به هنگام ایست قلبی می باشد. دفیبریلاسیون لرزهای قدرتمند تری را برای قلب ایجاد می کند تا ریتم آن را اصلاح کند.

عوارض کاردیوورژن

عوارض قلبی برقی غیر معمول است. پزشک شما می تواند برای کاهش عوارض اقداماتی را انجام می دهد. عمده خطرات قلبی شامل موارد زیر است:

لخته های خون افزایش یافته برخی از افرادی که ضربان قلب نامنظم دارند ، در قلبشان لخته خون می شوند. قلبی برقی می تواند باعث شود این لخته های خون به قسمت های دیگر بدن شما منتقل شوند. این می تواند عوارض تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی یا لخته شدن خون به ریه های شما ایجاد کند.

در صورت لزوم، پزشک ممکن است داروهای رقیق کننده خون را قبل از عمل تجویز کند و یا لخته های خون در قلب شما را قبل از انجام قلبی بررسی کند.

ضربان قلب غیر طبیعی- در موارد نادر، برخی از افراد که دچار بیماری قلبی هستند، در حین عمل یا بعد ازعمل، مشکلات ریتمیک قلبی دیگری ایجاد می کنند. این یک عارضه نادر است. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً تنها دقایقی پس از عمل ظاهر می شود. پزشک شما می تواند برای رفع مشکل داروها یا شوک های اضافی به شما بدهد.
سوختگی پوست به ندرت، برخی از افراد در جایی که الکترودها قرار گرفته اند، دچار سوختگی جزئی در پوست خود می شوند.
کاردیوورژن در دوران بارداری می تواند انجام شود، اما توصیه می شود ضربان قلب کودک در طول عمل تحت نظارت قرار گیرد.

چگونه آماده می شوید؟

روش های قلبی معمولاً از قبل برنامه ریزی شده اند. با این حال، اگر علائم شما شدید است، ممکن است در شرایط اضطراری نیاز به انجام شوک الکتریکی داشته باشید.

به طور معمول نمی توانید قبل از عمل حدود هشت ساعت چیزی بخورید یا بنوشید. پزشک به شما خواهد گفت که آیا قبل از عمل، هر یک از داروهای منظم خود را مصرف کنید. اگر قبل از عمل داروها مصرف می کنید، فقط آب کافی بخورید تا قرص های خود را ببلعید.

قبل از انجام عمل قلبی، ممکن است رویه ای به نام اکوکاردیوگرام transesophageal انجام شود تا لخته های خون در قلب شما بررسی شود. لخته های خون با قلبی می توانند از بین بروند و عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا به اکوکاردیوگرام transesophageal قبل از انجام عمل قلبی نیاز دارید یا خیر.

اگر پزشک لخته خون را پیدا کند، روند کاردیوگرافی شما به مدت سه تا چهار هفته به تعویق می افتد. در این مدت داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید تا خطر عوارض را کاهش دهید.

آنچه انتظار دارید…..

در طول عمل
به شما داروهایی از طریق IV داده می شود تا شما را در طول عمل بخوابید تا دردی از شوک احساس نشود. ممکن است داروهای دیگری را از طریق IV دریافت کنید تا به ترمیم ریتم قلب کمک کنید.

یک پرستار یا تکنسین چندین قطعه بزرگ به نام الکترود را روی سینه شما قرار می دهد. الکترودها با استفاده از سیم ها به دستگاه قلبی (ضربان زدایی) متصل می شوند. دستگاه ریتم قلب شما را ضبط می کند و شوک هایی به قلب شما وارد می کند تا یک ریتم قلب معمولی بازیابی شود. این دستگاه همچنین می تواند در صورت ضربان بیش از حد ضربان قلب، ضربان قلب شما را اصلاح کند.

هنگامی که احساس آرامش می کنید، انجام کار قلبی برقی معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد.

بعد از عمل
کاردیوورژن برقی به صورت سرپایی انجام می شود، یعنی شما می توانید همان روزی که عمل انجام می شود به خانه بروید. شما یک ساعت یا بیشتر در اتاق بهبودی خواهید داشت که از نظر عوارض از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

شما به شخصی نیاز دارید تا شما را به خانه رانندگی کند و ممکن است توانایی تصمیم گیری در شما برای چند ساعت بعد از عمل تحت تأثیر قرار گیرد.

حتی اگر قبل از عمل لخته ای در قلب شما پیدا نشده باشد، حداقل چند هفته پس از عمل، داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید تا از ایجاد لخته های جدید جلوگیری کنید.

نتایج
برای بیشتر افراد، شوک هماهنگی می تواند به سرعت ضربان قلب را به طور منظم بازگرداند. این امکان وجود دارد که برای حفظ ریتم طبیعی قلب به اقدامات اضافی احتیاج دارید.

پزشک شما ممکن است برای بهبود سلامت قلب شما تغییراتی در شیوه زندگی پیشنهاد دهد و از ابتلا به بیماری هایی که می تواند باعث ایجاد آریتمی شود، مانند فشار خون بالا، جلوگیری یا درمان کند.

از کافئین و الکل جلوگیری یا محدود کنید.
غذاهای سالم بخورید.
فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
وزن سالم خود را حفظ کنید.
سیگار کشیدن را ترک کنید.
سعی کنید استرس و عصبانیت را محدود یا مدیریت کنید.
از نمک کمتری استفاده کنید، چرا که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

آزمایشات بالینی
مطالعات کلینیک مایو را آزمایش کنید که آزمایشات، مداخلات و آزمایشات جدید را به عنوان ابزاری برای پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت این بیماری انجام دهد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید