انتشار این مقاله


اپی گلوتیت چیست: علت، علائم و درمان اپی گلوتیت

آناتومی گلواپی گلوتیت یک وضعیت اضطراری و خطرناک می باشد که وقتی اپی گلوتیت ایجاد می شود – یک لید غضروف کوچک که – متورم می شود و جریان هوا را به داخل ریه های شما مسدود می کند. تعدادی از عوامل می تواند باعث ورم اپی گلوتیت شود – سوختگی ناشی از مایعات گرم، […]

آناتومی گلو
اپی گلوتیت یک وضعیت اضطراری و خطرناک می باشد که وقتی اپی گلوتیت ایجاد می شود – یک لید غضروف کوچک که – متورم می شود و جریان هوا را به داخل ریه های شما مسدود می کند.

تعدادی از عوامل می تواند باعث ورم اپی گلوتیت شود – سوختگی ناشی از مایعات گرم، آسیب مستقیم به گلو و عفونت های مختلف. شایع ترین علت ابتلا به اپی گلوتیت در گذشته، در کودکان آلودگی به Haemophilus آنفلوانزا نوع Hib بود، همان باکتری که باعث ایجاد ذات الریه، مننژیت و عفونت در جریان خون می شود. اپیگلوتیت در هر سنی ممکن است رخ دهد.

واکسیناسیون معمول Hib برای نوزادان، اپی گلوتیت را نادر کرده است؛ اما این بیماری همچنان نگران کننده است. اگر گمان می کنید که شما یا شخصی در خانواده تان مبتلا به اپی گلوتیت هستید، سریعاً از اورژانس کمک بگیرید. درمان سریع می تواند از بروز عوارض تهدید کننده زندگی جلوگیری کند.

علائم اپی گلوتیت چیست؟

علائم در کودکان
در كودكان، علائم ممکن است طی چند ساعت بروز پیدا کند، از جمله:

تب
گلو درد شدید
صدای غیر عادی و پرتحرک هنگام تنفس در (استیدور)
بلع دشوار و دردناک
رفتاری اضطراب آور و بی قراری
به هنگام نشستن یا خم شدن به جلو احساس بهتری دارند.

علائم در بزرگسالان
در بزرگسالان، علائم و نشانه ها ممکن است در طی روزها و نه ساعت ها کندتر ظاهر شوند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گلو درد شدید
تب
صدایی خفه کننده یا موذی
صدای غیر عادی و پرتحرک هنگام تنفس در (استیدور)
تنفس دشوار است
بلع مشکل
گول زدن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اپی گلوتیت یک حالت اورژانسی پزشکی است. اگر شما یا شخصی که می دانید به طور ناگهانی در تنفس و بلع مشکل دارید، با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین بخش اورژانس بیمارستان بروید. سعی کنید فرد را آرام وایستاده نگه داری؛ زیرا این موقعیت باعث می شود نفس راحت تر شود. سعی نکنید گلو شخص را خودتان بررسی کنید. این می تواند شرایط را بدتر کند.

علل اپی گلوتیت چیست؟

اپی گلوتیت در اثر عفونت یا آسیب ایجاد می شود.

عفونت
در گذشته، یکی از دلایل عمده تورم و التهاب اپیگلوت و بافت های اطراف آن، عفونت با باکتری های هموفیلوس آنفلوانزا نوع (b (Hib بود. Hib مسئول تعدادی از شرایط جدی است که شایع ترین آن ها مننژیت است. امروزه به دلیل ایمن سازی Hib در کودکان، در کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر دیده می شود.

Hib از طریق قطرات آلوده سرفه و یا در هوا عطسه می شود. بدون اینکه بیمار شوید، می توانید Hib را در بینی و گلو خود تشخیص دهید – اگرچه هنوز هم می توانید باکتری ها را به دیگران منتقل کنید.

در بزرگسالان، باکتری ها و ویروس های دیگر نیز می توانند باعث التهاب اپی گلوتیت شوند، از جمله:

استرپتوکوک پنومونیه (پنوموکوک)، باکتری دیگری که می تواند باعث مننژیت، ذات الریه، عفونت گوش و عفونت خون شود. (سپتی سمی)
استرپتوکوک A B و C، گروهی از باکتری ها که می توانند باعث بیماری شوند از گلو استرپ تا عفونت خون
استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری که باعث عفونت های پوستی و سایر بیماری ها از جمله ذات الریه و سندرم شوک سمی می شود.
جراحت
آسیب جسمی مانند ضربه مستقیم به گلو می تواند باعث اپی گلوتیت شود. بنابراین می تواند در اثر نوشیدن مایعات بسیار داغ یا سوز آور سوختگی ایجاد کند.

همچنین اگر ممکن است علائم و علائمی شبیه به اپیگلوتیت ایجاد کنید:

ماده شیمیایی را بلعید که گلو شما را می سوزاند
یک شیء خارجی را بلعید
داروهای دودی مانند ترک کوکائین

عوامل خطر اپی گلوتیت

برخی از عوامل خطر ابتلا به اپی گلوتیت را افزایش می دهد ، از جمله:

جنسیت مذکر، اپیگلوتیت بیشتر از مردان را درگیر مردان می کند.
داشتن سیستم ایمنی ضعیف اگر سیستم ایمنی بدن شما در اثر بیماری یا دارو ضعیف شده است، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی هستید که ممکن است باعث اپیگلوتیت شود.
عدم واکسیناسیون کافی ایمن سازی با تأخیر یا پرشکودگی می تواند کودک را در برابر Hib آسیب پذیر کند و خطر ابتلا به اپیگلوتیت را افزایش می دهد.

عوارض اپی گلوتیت

اپی گلوتیت می تواند تعدادی از عوارض ایجاد کند، از جمله:

نارسایی تنفسی اپیگلوت یک Hib متحرک کوچک و درست در بالای حنجره است که مانع از ورود مواد غذایی و نوشیدنی در قسمت خنک کننده شما می شود. اما اگر اپیگلوت متورم شود – از نظر عفونت یا از آسیب – مجاری هوایی باریک می شود و ممکن است کاملاً مسدود شود. این می تواند به نارسایی تنفسی منجر شود – یک وضعیت خطرناک برای زندگی که در آن سطح اکسیژن خون به طور خطرناکی پایین می آید یا سطح دی اکسید کربن بیش از حد بالا می رود.
گسترش عفونت بعضی اوقات باکتری هایی که باعث اپی گلوتیت می شوند باعث ایجاد عفونت در نقاط دیگر بدن مانند ذات الریه، مننژیت یا عفونت جریان خون می شوند.

پیشگیری اپی گلوتیت

واکسن Hib
ایمن سازی با واکسن Hib یک روش مؤثر برای جلوگیری از اپی گلوتیت ناشی از Hib است. در ایالات متحده، کودکان معمولاً واکسن را در سه یا چهار دوز دریافت می کنند:

در ۲ ماهگی
در ۴ ماهگی
در ۶ ماهگی فرزند شما واکسن چهارم را دریافت می کند.
در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی
واکسن Hib عموماً به کودکان بزرگتر از ۵ سال یا به بزرگسالان داده نمی شود؛ زیرا احتمال ابتلا به عفونت Hib کمتر است. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها واکسن را برای کودکان بزرگتر و بزرگسالانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده توصیه می کند:

بیماری سلول داسی شکل
HIV / AIDS
برداشتن طحال
شیمی درمانی
داروهایی برای جلوگیری از رد پیوند عضو یا مغز استخوان

عوارض جانبی واکسن
واکنش آلرژیک اگر واکنش آلرژیک دارید ، فوراً از پزشک کمک بخواهید. اگرچه نادر است، یک واکنش آلرژیک ممکن است باعث ایجاد مشکل در تنفس، خس خس سینه، کهیر، ضعف، ضربان قلب سریع یا سرگیجه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از ضربه شود.
عوارض جانبی خفیف احتمالی این موارد شامل قرمزی، گرمی، تورم یا درد در محل تزریق و تب است.

اقدامات عمومی صرفا جهت احتیاط
البته واکسن Hib تضمین نمی کند. کودکان واکسینه شده به بیماری اپی گلوتیت مبتلا شده اند – و میکروب های دیگر نیز می توانند باعث اپی گلوتیت شوند. در اینجا موارد احتیاطی عمومی است.

مرتباً دستان خود را بشویید.

وسایل شخصیتان را به اشتراک نگذارید.
اگر صابون و آب در دسترس نیست از یک ضدعفونی کننده دستی حاوی الکل استفاده کنید.

تشخیص اپی گلوتیت

اگر تیم پزشکی مشکوک به اپی گلوتیت هستند، اولویت اول اطمینان از باز بودن راه هوایی فرزندتان و از بین رفتن اکسیژن کافی است. این تیم بر تنفس و میزان اکسیژن خون شما یا فرزندتان نظارت خواهد کرد.

اگر میزان اشباع اکسیژن خیلی کم شود، ممکن است شما یا فرزندتان به تنفس کمک کند.

آزمایشات بعد از تثبیت تنفس
معاینه گلو پزشک ممکن است با استفاده از یک لامپ با نور فیبر نوری منعطف، گلو شما یا فرزند شما را بررسی کند تا ببیند چه عاملی باعث ایجاد علائم می شود. بی حسی موضعی می تواند به رفع هرگونه ناراحتی کمک کند.
اشعه ایکس قفسه سینه یا گردن به دلیل خطر بروز مشکلات ناگهانی تنفس، کودکان ممکن است پرتونگاری را در بستر خود داشته باشند تا در بخش رادیولوژی – اما تنها پس از محافظت از مجاری هوایی. با وجود اپی گلوتیت، اشعه ایکس ممکن است آنچه به نظر می رسد اثر انگشت در گردن است، نشانگر اپیگلوت بزرگ شده باشد.
کشت گلو و آزمایش خون برای کشت، اپی گلوت با یک سواب پنبه پاک می شود و نمونه بافت برای Hib بررسی می شود. کشت خون معمولاً انجام می شود زیرا باکتری ها – یک عفونت شدید جریان خون – ممکن است همراه با اپیگلوتیت باشد.
اطلاعات بیشتر
اشعه X قفسه سینه
اشعه ایکس
رفتار
درمان اپی گلوتیت ابتدا شامل اطمینان از اینکه شما یا فرزندتان می توانید نفس بکشید، و سپس درمان هرگونه عفونت مشخص شده است.

مواردی که به تنفس شما کمک می کند:
اولین اولویت در درمان اپی گلوتیت اطمینان از دریافت هوای کافی شما یا فرزندتان است. این ممکن است به معنای:

استفاده ازماسک این ماسک اکسیژن را به ریه ها منتقل می کند.
داشتن لوله تنفسی که از طریق بینی یا دهان درون لوله خنک کننده قرار گرفته باشد (لوله گذاری داخل لوله). لوله باید در جای خود باقی بماند تا تورم در گلو یا فرزند شما کاهش یابد – بعضی اوقات برای چند روز.
قرار دادن یک سوزن به داخل نای (سوزنی کریکوتیروئیدوتومی) در موارد شدید یا اگر اقدامات محافظه کارانه تر انجام نشود ، ممکن است پزشک با وارد کردن یک سوزن به طور مستقیم در ناحیه غضروف در نای یا فرزند شما، مجبور به ایجاد مجاری هوایی اضطراری شود. این روش ضمن دور زدن حنجره، هوا را به داخل ریه ها می دهد.

درمان عفونت

اگر اپی گلوتیت شما به عفونت مربوط باشد، به شما آنتی بیوتیک داخل وریدی داده می شود.

آنتی بیوتیک با طیف گسترده: عفونت نیاز به درمان سریع دارد. بنابراین شما یا فرزندتان به احتمال زیاد بلافاصله پس از دریافت پزشک از نتایج خون و کشت بافت، داروی طیف گسترده ای دریافت خواهید کرد.
آنتی بیوتیک با هدف بیشتر(اندام هدف تاثیرگذاری آنتی بیوتیک) بسته به علت ایجاد اپی گلوتیت، ممکن است داروی اولیه بعداً تغییر یابد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید