انتشار این مقاله


با عارضه تیروئیدیت پس از زایمان بیشتر آشنا شوید.

تیروئیدیت پس از زایمان یک بیماری غیر شایع است که در آن غده تیروئید با عملکرد قبلی طبیعی در سال اول پس از زایمان ملتهب می شود.

بررسی کلی

تیروئیدیت پس از زایمان یک بیماری غیر شایع است که در آن غده تیروئید با عملکرد قبلی طبیعی در سال اول پس از زایمان ملتهب می شود.

 تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در پایه گردن درست زیر Adams Apple قرار دارد .

تیروئیدیت پس از زایمان اغلب چندین هفته تا ماه طول می کشد. تشخیص تیروئیدیت پس از زایمان دشوار است زیرا علائم آن اغلب به اشتباه استرس تولد یک نوزاد و اختلالات خلقی پس از زایمان تصور می شود.

در بیشتر خانمهایی که تیروئیدیت پس از زایمان میگیرند عملکرد تیروئید در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه از شروع علائم به حالت عادی برمی گردد. اما برخی از زنان عوارض دائمی تجربه می کنند.

علائم

در طی تیروئیدیت پس از زایمان  ممکن است دو مرحله را تجربه کنید.

 التهاب و ترشح هورمون تیروئید در ابتدا ممکن است باعث ایجاد علائم خفیفی مانند علائم تیروئید بیش فعال (پرکاری تیروئید) از جمله موارد زیر شود:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • ضربان قلب سریع یا تپش قلب
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • افزایش حساسیت به گرما
  • خستگی
  • لرزش
  • بیخوابی

این علائم به طور معمول یک تا چهار ماه پس از زایمان رخ می دهد و یک تا سه ماه طول می کشد.

بعداً  با کم شدن سلولهای تیروئید  علائم خفیف تیروئید غیر فعال (کم کاری تیروئید) ایجاد می شود، از جمله:

  • کمبود انرژی
  • افزایش حساسیت به سرما
  • یبوست
  • پوست خشک
  • افزایش وزن
  • افسردگی

این علائم به طور معمول چهار تا شش هفته پس از برطرف شدن علائم پرکاری تیروئید شروع می شود و می تواند ۶ تا ۱۲ ماه باقی بماند.

به خاطر داشته باشید که برخی از خانمهایی که تیروئیدیت پس از زایمان دارند تنها علائم پرکاری تیروئید یا فقط کم کاری تیروئید را نشان می دهند.

علل

علت دقیق تیروئیدیت پس از زایمان مشخص نیست. با این حال  زنانی که دچار تیروئیدیت پس از زایمان می شوند  در اوایل بارداری و بعد از زایمان  غلظت بالایی از آنتی بادی های ضد تیروئید دارند. در نتیجه  اعتقاد بر این است که زنانی که دچار تیروئیدیت پس از زایمان می شوند  یک بیماری تیروئید خود ایمنی اساسی دارند که به دلیل نوسانات عملکرد سیستم ایمنی  پس از زایمان شعله ور می شود. به نظر می رسد این بیماری پایه بسیار شبیه تیروئیدیت هاشیموتو است که در آن سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند.

عوامل خطر

اگر مبتلا به موارد زیر باشید احتمال بیمار شدنتان بیشتر است :

  • یک اختلال خود ایمنی مانند دیابت نوع یک
  • سابقه تیروئیدیت پس از زایمان
  • غلظت بالای آنتی بادی های ضد تیروئید
  • سابقه قبلی مشکلات تیروئید
  • سابقه خانوادگی از مشکلات تیروئید

با این که تحقیقات بیشتری لازم است  برخی از مطالعات همچنین ارتباطی بین تیروئیدیت پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان نشان داده اند. در نتیجه  اگر دچار افسردگی پس از زایمان هستید پزشک احتمالاً بررسی می کند که عملکرد تیروئید شما چگونه است.

عوارض

در بیشتر خانمهایی که تیروئیدیت پس از زایمان دارند عملکرد تیروئید سرانجام به طور معمول طی ۱۲ تا ۱۸ ماه از شروع علائم به حالت عادی باز می گردد. با این حال  برخی از زنانی که تیروئیدیت پس از زایمان را تجربه می کنند  از مرحله کم کاری تیروئید بهبود نمی یابند. در نتیجه  آنها دچار کم کاری تیروئید می شوند که غده تیروئید به اندازه کافی هورمونهای مهم  و خاصی را تولید نمی کند.

پیشگیری

با این که ممکن است نتوانید از تیروئیدیت پس از زایمان جلوگیری کنید می توانید در ماههای پس از زایمان برای مراقبت از خود اقدام کنید. اگر بعد از زایمان علائمی غیرمعمول دارید  تصور نکنید که آنها مربوط به استرس مراقبت از یک نوزاد هستند. اگر در معرض خطر ابتلا به تیروئیدیت پس از زایمان قرار دارید  با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود در مورد نحوه نظارت بر سلامتی تان صحبت کنید.

تشخیص

اگر علائم و نشانه هایی از تیروئیدیت پس از زایمان داشته باشید  پزشک شما بررسی می کند که عملکرد تیروئید شما چگونه است. وی از آزمایش خون استفاده می کند تا سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) و سطح هورمون تیروئیدی تیروکسین ( T4) را اندازه گیری  کند.

در صورت وجود عوامل خطر برای تیروئیدیت پس از زایمان  پزشک احتمالاً سه و شش ماه پس از زایمان عملکرد تیروئید شما را بررسی می کند.

اگر نتایج تست تیروئید شما غیر طبیعی باشد  پزشک احتمالاً آزمایش های بیشتر را طی یک تا دو هفته توصیه می کند.

علاوه بر این  در صورت بروز تیروئیدیت پس از زایمان  پزشک احتمالاً پس از آن تیروئید شما را سالانه بررسی می کند تا ببیند آیا دچار کم کاری تیروئید هستید یا خیر.

 درمان

بیشتر زنانی که دچار تیروئیدیت پس از زایمان می شوند  در مراحل پرکاری یا کم کاری تیروئید نیازی به درمان ندارند. با این حال  پزشک شما به احتمال زیاد نحوه عملکرد تیروئید شما را از طریق آزمایش خون هر چهار تا هشت هفته کنترل می کند. این کار به او کمک می کند تا ببیند آیا مشکلات خودشان  برطرف می شوند یا  به سمت کم کاری تیروئید پیشرفت می کنند.

در صورت بروز علائم و نشانه های شدید پرکاری تیروئید  پزشک احتمالاً با دارویی که اثرات هورمون تیروئید در بدن را متوقف می کند (بتا بلاکر) درمان را شروع می کند. مسدود کننده های بتا به طور معمول برای زنانی که شیر می دهند توصیه نمی شود. با این حال ممکن است بتا بلاکر پروپرانولول (Inderal) تجویزشود زیرا به اندازه سایر مسدود کننده های بتا در شیر مادرترشح نمیشود.

اگر علائم شدید کم کاری تیروئید تجربه کنید  به احتمال زیاد به مدت شش تا ۱۲ ماه به درمان با هورمون تیروئید نیاز خواهید داشت. این روش درمانی شامل استفاده روزانه از هورمون مصنوعی لووتیروکسین تیروئید است.

هنگامی که مصرف دارو را متوقف کردید پزشک شما را از نظر کم کاری تیروئید کنترل می کند. ممکن است بعد از شش هفته الی سه ماه به آزمایش خون نیاز داشته باشید  و اگر نتایج آزمایش شما عادی باشد سالانه بررسی میشوید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید