انتشار این مقاله


آب مروارید مادرزادی چیست : علت، علائم و درمان کاتاراکت مادرزادی

آب مروارید مادرزادی کدر شدن لنز طبیعی چشم است که در بدو تولد وجود دارد و باید با جراحی برداشته شود تا فرد بتواند از بینایی طبیعی برخوردار باشد .

آب مروارید مادرزادی کدر شدن لنز طبیعی چشم است که در بدو تولد وجود دارد.

بسته به چگالی و محل  کدر شدگی ممکن است نیاز باشد آب مروارید مادرزادی در زمانی که کودک هنوز یک نوزاد است با جراحی برداشته شود تا فرد بتواند از بینایی طبیعی برخوردار باشد و از ابتلا به آمبلیوپیا و حتی کوری جلوگیری شود.

با این حال برخی از کاتاراکتهای مادرزادی تنها بر بخش کوچکی از عدسی چشم تأثیر می گذارند و در بینایی به اندازه قابل توجهی که برای تضمین جراحی لازم است اختلال ایجاد نمی کنند.

آیا کودک من به جراحی آب مروارید نیاز دارد؟

اگر کودک شما مبتلا به آب مروارید مادرزادی باشد نظرها در مورد اینکه چه جراحی باید انجام شود متفاوت است.

برخی از متخصصان می گویند بهترین  زمان برای مداخله و از بین بردن آب مروارید قابل توجه بین سنین ۶ هفتگی تا ۳ ماهگی است.

اگر کودک شما آب مروارید مادرزادی دارد  در مورد هرگونه نگرانی که درباره زمان جراحی آب مروارید دارید با جراح چشم  صحبت کنید.

پس از برطرف شدن آب مروارید الزامی است كه چشم كودك شما با یك لنز جراحی داخل چشمی (IOL) ،  لنز تماسی یا عینك اصلاح شود. بدون تصحیح بینایی پس از جراحی آب مروارید چشم بینایی ضعیفی خواهد داشت و مانع رشد طبیعی بینایی نوزاد خواهد شد.

نظرها همچنین در مورد اینکه آیا لنز مصنوعی باید تحت عمل جراحی آب مروارید داخل چشم قرار بگیرد یا خیر متفاوت است به دلیل نگرانی از احتمال اخلال در رشد طبیعی چشم. IOL  همچنین  به دلیل رشد فرزند شما ممکن است نیاز به حذف و جایگزینی طی جراحی داشته باشد.

در بعضی موارد ممکن است از لنزهای تماسی که در سطح چشم (قرنیه) قرار داده میشوند برای بازگرداندن بینایی پس از برداشتن لنز طبیعی هنگام عمل آب مروارید استفاده شود. همچنین ممکن است از عینک های طبی به جای یک لنز مصنوعی یا تماسی برای کمک به بینایی استفاده شود.

اگر جراح چشم لنزهای تماسی را بعد از جراحی آب مروارید مادرزادی توصیه کند  معمولاً برای ساده کردن مراقبت و رسیدگی لنزهای تماسی طولانی مدت تجویز می شود.

شما آموزش لازم در مورد نحوه گذاشت و برداشت لنزهای تماسی فرزندتان را از چشم پزشک یا یکی از کارمندان وی یاد خواهید گرفت. غالباً این کار در حالی انجام می شود که شیرخوار یا کودک خردسال شما در حال خواب است.

 علل

آب مروارید مادرزادی به دلایل مختلف از جمله علل ارثی، عفونت، مشکلات متابولیکی، دیابت، تروما، التهاب یا واکنش دارویی ممکن است در نوزادان تازه متولد شده ایجاد شود.

به عنوان نمونه  نشان داده شده است آنتی بیوتیک تتراسایکلین مورد استفاده برای درمان عفونت در زنان باردار ه باعث ایجاد آب مروارید در نوزادان تازه متولد شده میشود.۹

آب مروارید مادرزادی همچنین ممکن است در مادرانی که در دوران بارداری مبتلا به عفونت هایی از جمله سرخک یا سرخچه (شایع ترین علت)، آبله مرغان، سیتومگالوویروس، تبخال سیمپلکس، تبخال زوستر، پولیومیلیت، آنفولانزا، ویروس اپشتین بار، سیفلیس و توکسوپلاسموز شوند رخ دهد.

نوزادان و کودکان بزرگتر نیز به دلایل مشابهی می توانند به آب مروارید کودکان مبتلا شوند. اما در ۴۰٪ موارد آب مروارید در کودکان بزرگتر به علت تروما ناشی از حوادثی مانند ضربه به چشم است.

همچنين ممكن است برخي از موارد آب مرواريد كودكان مبتلایان  به آب مرواريد مادرزادي باشند كه زودتر مشخص نشده اند  زيرا كودك تا زمان بزرگسالی  معاينه چشم خود را انجام نداده اند.

انواع

در زیر انواع مختلفی از آب مروارید مادرزادی وجود دارد:

  • آب مروارید قطبی قدامی به خوبی شناخته شده اند که در قسمت جلوی لنز چشم قرار دارد. آنها غالباً با صفات ارثی همراه هستند. بسیاری از آب مرواریدهای  قطبی قدامی کوچک هستند و نیازی به مداخله جراحی ندارند.
  • آب مروارید قطبی خلفی همچنین به خوبی تعریف شده است اما در قسمت پشت لنز چشم ظاهر می شود.
  • آب مروارید هسته ای در قسمت مرکزی لنز ظاهر می شود و نوعی شایع از آب مروارید مادرزادی است.
  • آب مروارید سرولیان معمولاً در هر دو چشم نوزاد دیده می شود و با نقاط کوچک  مایل به آبی در لنز مشخص می شود. به طور معمول  این نوع آب مروارید باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی شود. به نظر می رسد آب مروارید سرویان با مسائل ارثی همراه است.

آب مروارید مادرزادی و سایر مشکلات بینایی

آب مروارید مادرزادی بدون مداخله زودرس  باعث ” تنبلی چشم ” یا آمبلیوپیا می شود. این حالت می تواند منجر به سایر مشکلات چشم مانند نیستاگموس، استرابیسم و ​​ناتوانی در زل زدن به اشیاء شود.

چنین مشکلاتی می تواند به شدت بر توانایی یادگیری، شخصیت و حتی ظاهر تأثیر بگذارد و در نهایت بر کل زندگی کودک تأثیر میگذارد. به همین دلایل  اطمینان حاصل کنید که کودک شما در سن ۶ ماهگی، سه سالگی و یک بار دیگر قبل از شروع مدرسه معاینه معمول چشم را انجام دهد.

درمان آب مروارید مادرزادی

تنها درمان آب مروارید مادرزادی جراحی  است. اگر فرزند شما مبتلا به آب مروارید مادرزادی است و به اندازه کافی قابل توجه است و به درمان نیاز دارد  به دنبال خدمات جراحی آب مروارید که برای کودکان تخصص دارد باشید.

تنها راه برای اطمینان خاطر داشتن از سالم و در حال رشد بودن چشمان فرزند خردسال شما این است که در اوایل کودکی در زمانی که فرزند شما ۶ ماهه است برنامه ریزی برای معاینه چشم انجام دهید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید