انتشار این مقاله


عمل بزرگ کردن سینه یا ماموپلاستی افزایشی چگونه انجام می شود؟

ماموپلاستی افزایشی نوعی جراحی زیبایی برای بزرگ کردن سایز سینه می‌باشد.

عمل بزرگ کردن سینه که تحت عنوان ماموپلاستی افزایشی نیز شناخته می‌شود، نوعی جراحی زیبایی برای بزرگ کردن سایز سینه می‌باشد. این فرآیند شامل جاگذاری ایمپلنت سینه در زیر بافت پستان یا عضلات قفسه سینه است.

ماموپلاستی افزایشی برای برخی از زنان، راهی برای افزایش اعتماد به نفس محسوب می‌گردد. برای سایرین نیز بخشی از فرآیند بازسازی پستان در شرایط مختلف است.

اگر به فکر عمل بزرگ کردن سینه هستید، با یک جراح پلاستیک مشورت نمایید. همچنین قبل از اقدام به عمل، از کسب اطلاعات کافی در مورد نحوه‌ی جراحی، خطرات احتمالی و مراقبت‌های بعد از عمل اطمینان حاصل کنید.

چرا عمل بزرگ کردن سینه انجام می‌گیرد؟

ماموپلاستی افزایشی در موارد زیر به شما کمک می‌کند:

  • بهبود وضعیت ظاهری در شرایطی که فکر می‌کنید سینه‌هایتان خیلی کوچک هستند یا یکی از سینه‌ها از دیگری کوچک‌تر است.
  • جبران کاهش اندازه‌ی سینه‌ها بعد از حاملگی
  • اصلاح وضعیت نامتقارن سینه‌ها که این شرایط در اثر جراحی سینه به علت دیگر ایجاد شده است.  
  • بهبود اعتماد به نفس

در مورد اهداف خود از این عمل با جراح خود گفتگو کنید تا در مورد انتظارات خود از بزرگ کردن پستان واقع‌گرا باشید.

جراحی بزرگ کردن سینه با چه خطراتی همراه است؟

ماموپلاستی افزایشی با خطرات مختلفی اعم از موارد زیر همراهی دارد:

  • ایجاد بافت اسکار که شکل ایمپلنت پستان را به هم می‌ریزد (انقباض کپسولی)
  • درد سینه
  • عفونت
  • تغییر در حس سینه و نوک سینه
  • نشتی یا پارگی ایمپلنت

اصلاح این عوارض ممکن است نیاز به جراحی بیشتر داشته باشد. این جراحی می‌تواند با هدف برداشت ایمپلنت یا جایگزین کردن ایمپلنت دیگر صورت پذیرد. سازمان غذا و دارو (FDA) نوعی ارتباط احتمالی میان ایمپلنت سینه و بروز لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک سلول بزرگ (ALCL) شناسایی کرده است. ALCL سرطان نادر سیستم ایمنی می‌باشد. FDA باور دارد زنان دارای ایمپلنت سینه، با خطر بسیار کم و در عین حال خطر افزایش یافته‌ی بروز ALCL مواجه هستند. اگرچه برای درک کامل ارتباط میان ALCL و ایمپلنت سینه، تحقیقات بیشتری نیاز است.

چگونه باید برای عمل آماده شد؟

ابتدا باید در مورد اندازه‌، احساس و ظاهر‌ موردنظر سینه‌هایتان با جراح پلاستیک مشورت کنید. سپس جراح در مورد انواع مخصوص ایمپلنت‌ها –شامل نرم یا سفت، گرد یا به شکل اشک، سالین یا سیلیکونی- و گزینه‌های موجود برای تکنیک‌های جراحی، توضیحاتی ارائه خواهد داد.

اطلاعات نوشته شده‌ی شرکت سازنده‌ی ایمپلنت موردنظر -مانند اطلاعات مخصوص بیمار- را به دقت مطالعه کرده و از آن برای خود کپی تهیه کنید. قبل از تصمیم برای جراحی بزرگ کردن سینه ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • ایمپلنت سینه مانع از افتادن سینه‌های شما نمی‌شود. برای اصلاح افتادگی سینه احتمالاً باید علاوه بر ماموپلاستی افزایشی، لیفت سینه نیز انجام دهید.
  • ایمپلنت‌های سینه ضمانتی برای دوام مادام‌العمر ندارند. متوسط دوام ایمپلنت ۱۰ سال می‌باشد. پارگی ایمپلنت ممکن است. همچنین سینه‌هایتان به افزایش سن ادامه داده و عواملی همچون افزایش یا کاهش وزن، می‌توانند بر ظاهر سینه‌هایتان اثر بگذارند. این مسائل احتمالاً به جراحی بیشتر منجر خواهند شد.
  • ماموگرافی احتمالاً پیچیده‌تر خواهد شد. در واقع علاوه بر ماموگرافی‌های معمول، در صورت داشتن ایمپلنت سینه نیاز به نماهای مخصوص و بیشتر خواهید داشت.
  • ایمپلنت سینه ممکن است در شیردهی اختلال ایجاد کند. برخی از زنان پس از عمل بزرگ کردن سینه ، قادر به شیردهی موفق هستند. اما شیردهی برای برخی چالش محسوب می‌شود.
  • بیمه برای ایمپلت سینه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند؛ مگر در مواردی که ماموپلاستی افزایشی به لحاظ پزشکی -مثلاً پس از ماستکتومی- موردنیاز باشد. پس برای تأمین هزینه‌های جراحی یا تصویربرداری‌های آینده آماده باشید.
  • ممکن است پس از برداشت ایمپلنت سینه به جراحی بیشتر نیاز داشته باشید. اگر تصمیم به برداشت ایمپلنت بگیرید، احتمالاً نیاز به لیفت سینه یا سایر جراحی‌های اصلاحی برای کمک به بازیابی ظاهر سینه‌ها خواهید داشت.
  • احتمالاً نیاز به اسکن MRI خواهید داشت. FDA تا ۳ سال بعد از بزرگ کردن پستان ، MRI دوره‌ای را توصیه می‌کند. اگرچه مطالعات اخیر نشانگر کم بودن داده‌های حمایت‌کننده از اسکن دوره‌ای هستند؛ مگر اینکه علائم خاصی داشته باشید.

ممکن است قبل از انجام جراحی به یک ماموگرام پایه نیاز باشد. همچنین پزشک احتمالاً قبل از جراحی توصیه‌هایی برای داروهای خاص مصرفی‌تان خواهد داشت. به عنوان مثال، اجتناب از مصرف آسپیرین یا سایر داروهایی که احتمال خونریزی را افزایش می‌دهند، حائز اهمیت است.

در صورت مصرف سیگار، جراح توصیه خواهد کرد از یک هفته قبل از جراحی سیگار نکشید. با یکی از نزدیکان خود برای بازگشت به منزل و مراقبت از شما حداقل برای شب اول هماهنگ کنید.

چه انتظاراتی می‌توان داشت؟

ماموپلاستی افزایشی در یک مرکز جراحی یا مرکز سرپایی بیمارستان قابل انجام است. احتمالاً همان روز جراحی نیز به خانه باز خواهید گشت. این پروسه به ندرت نیاز به ماندن در بیمارستان پیدا می‌کند.

گاهی اوقات بزرگ کردن پستان تحت بیهوشی موضعی انجام می‌گیرد. در واقع شما بیدار مانده و ناحیه‌ی پستان بی‌حس می‌گردد؛ اما اغلب بیهوشی عمومی صورت گرفته و طی جراحی در خواب خواهید بود.

طی فرآیند ماموپلاستی افزایشی

جراح برای قرار دادن ایمپلنت پستان، یک برش منفرد در یکی از سه ناحیه‌ی زیر ایجاد می‌کند:

  • در چین زیر پستان (زیر پستانی)
  • زیر بازو (آگزیلاری)
  • اطراف نوک سینه (پری‌آرئولار)
عمل بزرگ کردن سینه
محل‌های برش در عمل بزرگ کردن سینه
جراح طی عمل بزرگ کردن سایز سینه یک برش در یکی از سه محل احتمالی ایجاد می‌کند: چین زیر پستان (زیر پستانی)، زیر بازو (آگزیلاری) یا اطراف نوک سینه (پری‌آرئولار).

جراح پس از ایجاد برش، بافت پستان را از عضلات و بافت همبند قفسه‌ی سینه جدا می‌کند. با این کار یک فضای جیب‌مانند در پشت یا جلوی خارجی‌ترین عضله‌ی جدار قفسه‌ی سینه (عضله‌ی پکتورال) ایجاد می‌شود. جراح در واقع ایمپلنت سینه را به این فضا وارد کرده و پشت نوک سینه در مرکز قرار می‌دهد. ایمپلنت‌های سالین به حالت خالی در سینه قرار داده شده و سپس با آب نمک استریل در محل خود پر می‌شوند؛ اما ایمپلنت‌های سیلیکونی از قبل با ژل سیلیکون پر شده‌اند. وقتی ایمپلنت در جای خود قرار گرفت، جراح محل برش را می‌بندد. این کار معمولاً با بخیه انجام می‌شود. سپس پانسمان با چسب پوست و نوار جراحی صورت می‌گیرد.

عمل بزرگ کردن سینه
جاگذاری ایمپلنت پستان
پس از جراحی زیبایی بزرگ کردن سینه ، ایملپنت پشت بافت غده‌ای پستان (جاگذاری ساب‌گلندولار یا تحت‌غده‌ای) یا پشت عضله‌ی جدار قفسه‌ی سینه (جاگذاری ساب‌ماسکولار یا تحت‌عضلانی) قرار می‌گیرد.

پس از فرآیند بزرگ کردن سایز سینه

درد و تورم به مدت چند هفته پس از جراحی محتمل است. کبودی نیز ممکن است. اسکارها (جای زخم‌ها) به مرور زمان محو می‌شوند اما به طور کامل از بین نمی‌روند. طی دوره‌ی بهبودی، پانسمان فشاری یا پوشیدن سوتین ورزشی برای حمایت بیشتر  و قرارگیری بهتر ایمپلنت‌ها کمک‌کننده است. جراح شما ممکن است داروی ضددرد نیز تجویز کند.

در خصوص برگشت به فعالیت‌های معمول، به توصیه‌های جراح خود عمل کنید. اگر شغل‌تان نیاز به فالیت فیزیکی چندانی نداشته باشد، احتمالاً طی چند هفته قادر به بازگشت به سر کار خواهید بود. حداقل به مدت دو هفته از فعالیت‌های کششی –هر آن چه که می‌تواند ضربان قلب یا فشار خون را افزایش دهد- اجتناب کنید. در دوره‌ی بهبودی به یاد داشته باشید که پستان‌هایتان به تماس فیزیکی یا حرکات جنجالی حساس خواهند بود.

اگر جراح شما از بخیه‌های غیرقابل جذب استفاده کرده یا نزدیک پستان‌هایتان لوله‌ها‌ی تخلیه قرار داده باشد، ویزیت پس از عمل برای برداشت آن‌ها نیاز خواهد بود.

در صورتی که متوجه گرمی یا قرمزی در ناحیه‌ی سینه گشته یا دچار تب شدید، احتمال عفونت مطرح می‌گردد. در این شرایط به محض امکان با جراح خود تصمیم بگیرید. در موارد بروز تنگی نفس یا درد قفسه‌ی سینه نیز موضوع را با جراح در میان بگذارید.

نتایج احتمالی کدامند؟

عمل بزرگ کردن سینه می‌تواند اندازه و شکل پستان‌هایتان را تغییر دهد. جراحی احتمالاً به تصویر بدن و اعتماد به نفس شما بهبود می‌بخشد؛ اما انتظارات واقعی داشته و انتظار کمال نداشته باشید.

علاوه بر این، سینه‌ها پس از جراحی هم به روند پیری ادامه می‌دهند. افزایش یا کاهش وزن ممکن است ظاهر سینه‌ها را تغییر دهد. در این شرایط اگر از ظاهر سینه‌هایتان ناراضی باشید، احتمالاً برای اصلاح این مسائل به جراحی بیشتر نیاز خواهید داشت.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید