انتشار این مقاله


زمانی که صرف خواب می‌کنید ممکن است در ژنتان باشد!

طبق تحقیقی جدید، زمانی که افراد به خواب خود اختصاص میدهند مرتبط با دو منطقه از DNA آنها است. در این تحقیق، پژوهشگران داده های بیش از ۴۷۰۰۰ فرد اروپایی تبار را که در تحقیقاتی که در آینده در اروپا، آمریکا و استرالیا انجام خواهد گرفت شرکت میکردند و داده های قریب به ۵۰۰۰ آفریقایی-آمریکایی […]

طبق تحقیقی جدید، زمانی که افراد به خواب خود اختصاص میدهند مرتبط با دو منطقه از DNA آنها است.

در این تحقیق، پژوهشگران داده های بیش از ۴۷۰۰۰ فرد اروپایی تبار را که در تحقیقاتی که در آینده در اروپا، آمریکا و استرالیا انجام خواهد گرفت شرکت میکردند و داده های قریب به ۵۰۰۰ آفریقایی-آمریکایی را بررسی کردند.محققان اطلاعات ژنتیک افراد را با  طول مدت خوابشان به طور میانگین مقایسه کردند.

نتایج اینطور نشان داد که دو منطقه از DNA افراد شاید به این موضوع بستگی داشته باشد.

ناحیه اول از این دو منطقه با بیشتر از حد معمول خوابیدن در ارتباط است.در تحقیق قبلی، این منطقه با متابولیسم بهتر گلوکز و احتمال کمتر نقص توجه بیش فعالی همراه بود.منطقه دیگر با کمتر از حد معمول خوابیدن در ارتباط بود، وتحقیقات قبلی آن را به افزایش خطر افسردگی و اسکیزوفرنیا ربط داده بود.

دکتر دانیل گوتلیب میگوید: تغییرات ژنتیک بر الگوهای خواب اثر میگذارند.این تحقیق جزو اولین ها برای شروع شناسایی این اختلافهای ژنتیکی است، و امیدواریم در فهمیدن بهتر دلایل اختلالات خواب و ارتباط آنها با وضعیتهای مهم دیگر، مانند دیابت و اختلالات روانی، به ما کمک کند.

مطالعه قبلی خوابیدن بیش از حد و خوابیدن کمتر از حد معمول را با مشکلاتی همچون چاقی، دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی، بیماری روانی و همچنین مرگ زودرس همراه دانسته بودند.برای مثال، در تحقیقی در ۲۰۱۳ محققان فهمیدند خطر دیابت نوع دو در افرادی که کمتر از ۶ ساعت در طول شب میخوابند در مقایسه با افرادی که هفت ساعت میخوابیدند، ۳۰ درصد بیشتر بود.

در تحقیق اکتبر ۲۰۱۳، پژوهشگران دریافتند خوابیدن کمتر از ۶ ساعت یا بیش از ۱۰ ساعت در طول شب با خطر بیماری کرونر قلبی، سکته، دیابت و چاقی همراه بود.همچنین، در یک تحقیق در فوریه ۲۰۱۳، به این نکته پی برده شد که  افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شب میخوابند با خطر مرگ زودرس روبه رو بودند.

گاتلیب میگوید: محققان نمیدانند چه مکانیسمهایی میتواند ارتباط بین خواب و دو منطقه شناسایی شده را توضیح دهد.این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر در مورد این مناطق DNA میباشد.

با این حال، محققان اینطور در نظر گرفتند که ناحیه ژن اول که در ارتباط با خواب بیش از حد معمول بود شاید با تنظیم سطح هورمون تیروئید بر الگوهای خواب اثر میگذارد.این ناحیه از DNA در نزدیکی ژنی بنام PAX8 قرار دارد، که در رشد تیروئید عملکرد آن نقش دارد.علاوه بر آن، افرادی که هیپوتیروئید دارند – حالتی که در آن غدد تیروئیدی هورمون تیروئید کافی تولید نمیکنند – تمایل زیادی به کم خوابی دارند، در حالیکه افراد هایپر تیروئید – که در این حالت بیش از حد هورمون تیروئید تولید میشود – شاید بی خوابی داشته باشند.

گاتلیب همچنین میگوید: چون زمان ومدت خواب به شدت بوسیله عوامل محیطی مثل برنامه کاری و… تاثیر میپذیرد باید افراد بیشتری مورد مطالعه قرار گیرد تا اثرات ژنتیک مشخص شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید