انتشار این مقاله


معاینه دندانپزشکی کودک چگونه انجام می‌شود؟

معاینات دندانپزشکی کودکان اهمیت بسیاری دارد…

معاینات منظم دندانپزشکی برای کودکان بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه است.در طی معاینه دندانپزشکی کودک، دندانپزشک یا متخصص بهداشت، دندان‌های کودک را تمیز کرده و میزان پوسیدگی دندان فرزند شما را ارزیابی می‌کند. معاینه ممکن است شامل استفاده از سیلانت یا فلوراید برای کاهش خطر پوسیدگی باشد. معاینه دندانپزشکی برای کودکان همچنین ممکن است شامل اشعه X دندانپزشکی یا سایر روش‌های تشخیصی باشد.

دندانپزشک یا پزشک بهداشت به احتمال زیاد در مورد رژیم غذایی و عادت‌های بهداشت دهان و دندان کودک صحبت کرده و روش‌های مناسب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را نشان می‌دهد. مباحث دیگر ممکن است شامل پیشگیری از آسیب‌های دهان و دندان و یا درمورد نوجوانان، خطرات سلامتی مرتبط با دخانیات، سوء مصرف مواد و سوراخ‌های دهانی باشد.

معاینات مرتب دندانپزشکی به چه منظور انجام می‌شود؟

معاینات منظم دندانپزشکی به محافظت از سلامت دهان و دندان کودک کمک می‌کند و به دندانپزشک فرصت می دهد تا در مواقعی که بیشترین قابلیت و جوابدهی به درمان را داشته باشد، مشکلات را تشخیص دهد و راهنمایی‌هایی را برای مراقبت از دندان‌های فرزندتان ارائه دهد.

چه موقع معاینه دندانپزشکی انجام شود؟

عوامل گوناگون ممکن است تعیین کنند که کودک شما به چه میزان به معاینه دندان نیاز دارد، از جمله سن، سلامتی و خطر پوسیدگی دندان. این دستورالعمل‌های کلی را در نظر بگیرید:

  • سن ۶ ماه تا ۱ سال. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا و انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کنند اولین معاینه دندانپزشکی کودک را بعد از درآمدن اولین دندان و حداکثر تا یک سالگی ترتیب دهید. همچنین انتظار داشته باشید که در معاینه‌ دندان‌های کودک، دندان‌ها و لثه‌هایش معاینه شود.
  • کودکان نو پا، کودکان و نوجوانان در سن مدرسه. آکادمی دندانپزشکی کودکان آمریکا برنامه‌ریزی معاینه منظم از دندانپزشکی را توصیه می‌کند که رایج‌ترین فاصله آن هر شش ماه است. با این وجود، ممکن است دندانپزشک بسته به عوامل خطرزا و مشکلات بهداشت دهان و دندان فرزندتان، تعداد ویزیت‌های مکرر یا بیشتری را توصیه کند.

چگونه برای معاینه دندانپزشکی کودک آماده شویم؟

قبل از تعیین زمان ویزیت دندانپزشکی فرزندتان، در نظر بگیرید که آیا شما راحت‌ترید به دندانپزشک خانواده خود مراجعه کنید یا کودک را به یک متخصص دندانپزشکی کودکان (دندانپزشکی که  خدمات دندانپزشکی و دهانی تخصصی را به کودکان ارائه می‌دهد.) نشان دهید. دندانپزشکان کودکان به طور معمول دارای مطب و یونیت‌هایی هستند که مخصوص کودکان طراحی شده‌اند.

کمک به آماده سازی فرزندتان برای معاینه دندانپزشکی:

  • زمان ویزیت را با دقت انتخاب کنید. زمان معاینه دندانپزشکی کودک را در ساعتی از روز رزرو کنید که استراحت کرده و بیشترین همکاری را با دنداپزشک داشته باشد.
  • مثبت صحبت کنید. وقتی در مورد معاینه دندانپزشکی با فرزند خود صحبت می‌کنید، از استفاده از کلماتی مانند “درد”، “آمپول” یا “آسیب و زخم” خودداری کنید. درعوض، به فرزند خود بگویید که دندانپزشک برای اطمینان از سالم بودن دندانش از ابزارهای ویژه استفاده خواهد کرد. به فرزند خود بگویید که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، اما تجربیات منفی دندانپزشکی را که ممکن است داشته باشید ذکر نکنید.
  • به فرزندتان گوش دهید. کودک خود را تشویق کنید تا نگرانی‌های خود را در مورد مراجعه به دندانپزشک یا معاینه دندانپزشکی به اشتراک بگذارد.

چه انتظاری از چکاپ دندان پزشکی کودکان می‌توان داشت؟

آنچه که در طول معاینه دندانپزشکی برای کودکان اتفاق می‌افتد ممکن است بسته به سن کودک و نیازهای درمانی متفاوت باشد.

در سنین ۶ ماه تا ۱ سال

ممکن است دندانپزشک کودک را در طول معاینه بر روی میز یا صندلی معاینه قرار دهد یا کودک را در طول امتحان در آغوش بگیرد. سپس دندانپزشک یا متخصص بهداشت:

  • بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی کودک، عادات نوشیدن و خوردن غذا و خطر پوسیدگی دندان را ارزیابی می‌کند.
  • لکه ها یا رسوبات روی دندان کودک را با شستشوی ملایم با مسواک یا پارچه مرطوب، از بین می‌برد.
  • احتمالا روش‌های تمیز کردن مناسب دهان ودندان را نشان می‌دهد.
  • میزان مصرف فلوئورید کودک را از طریق رژیم غذایی و استفاده از محصولات بهداشت دهان و دندان ارزیابی می‌کند و در صورت لزوم، یک مکمل فلوراید تجویز کرده و یا یک درمان موضعی فلوراید را روی دندان‌های کودک استعمال می‌نماید.
  • به دنبال زخم یا برآمدگی بر روی زبان فرزندتان، در داخل گونه‌ها و روی کام یا سقف دهان را معاینه می‌کند.
  • تاثیر عادت‌هایی مانند استفاده از پستانک و مکیدن انگشت شست را ارزیابی می‌کند.

کودکان نو پا، کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه

در طی هر بار معاینه دهان و دندان کودکان، دندانپزشکان به ارزیابی بهداشت دهان و دندان و سلامت کلی کودک، عادات نوشیدن و خوردن غذا و خطر پوسیدگی دندان ادامه خواهند داد. علاوه بر تمیز کردن دندان‌های فرزندتان، دندانپزشک ممکن است:

  • از اشعه X دندان پزشکی دیجیتال استفاده کند یا در صورت لزوم روش‌های تشخیصی دیگری را انجام دهد.
  • درزگیرها(روکش پلاستیکی نازک و محافظ ) روی دندان‌های دائمی و سایر دندانهای پشتی مستعد پوسیدگی قرار دهد.
  • حفره‌ها یا نقایص دندان را ترمیم کند.
  • به دنبال مشکلاتی در نحوه قرارگیری دندان‌های فوقانی و تحتانی کودکتان باشد.
  • به کودک در مورد تأثیر مکیدن انگشت شست، گرفتگی فک و یا جویدن ناخن مشاوره دهد.
  • برای مرتب کردن دندان‌های فرزندتان یا ارتودنسی، روش‌های درمانی قبل از ارتودنسی، مانند بریس را توصیه کند.

با بزرگتر شدن فرزند شما، معاینات دندانپزشکی ممکن است شامل مشاوره در مورد خطرات بهداشت دهان و دندان نیز باشد:

  • نوشیدن نوشیدنی‌های قندی
  • سیگار کشیدن
  • جویدن تنباکو
  • اختلالات خوردن و اشتها
  • سوراخ شدن دهان
  • عدم استفاده از محافظ دهان در حین ورزش‌های تماسی

دندانپزشک همچنین ممکن است درباره احتمال کشیدن دندان عقل کودک (مولر سوم) در سن مناسب، معمولاً در سن ۱۶ سالگی ، بحث کنند.

اشعه ایکس دندانپزشکی

اشعه ایکس دندانپزشکی به دندانپزشک این امکان را می دهد تا تصاویر دقیق از بخش‌های خاصی از دهان فرزند شما را ببیند تا در تشخیص مشکلات قابل مشاهده در معاینه دندانپزشکی کودک کمک کند. اشعه ایکس معمولاً در هر مراجعه دندانپزشکی مورد نیاز نیست و دندانپزشک با توجه به سن کودک، سلامت دهان و دندان و خطر بیماری با شما در مورد نیاز به پرتوهای ایکس صحبت خواهند کرد.

پرتوهای ساطع شده از اشعه X دندانپزشکی پایین است، به خصوص در مورد اشعه X دیجیتال، اما اگر نگران هستید با دندانپزشک صحبت کنید.

نتایج

بعد از معاینه، دندانپزشک در مورد بهداشت دهان و دندان کودک شما، از جمله خطر پوسیدگی دندان فرزندتان، سایر نگرانی‌های بهداشت دهان و دندان و اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانید برای بهبود و محافظت از سلامت دهان و دندان فرزند خود انجام دهید‌، بحث خواهد کرد.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت همچنین توصیه می‌کنند چه موقع برای ویزیت بعدی مراجعه کنید. به طور معمول هر شش ماه. اگر فرزند شما در معرض خطر پوسیدگی دندان است یا نگرانی‌های بهداشت دهان و دندانی دیگری دارد، بررسی‌های مکرر ممکن است پیشنهاد شود.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید