انتشار این مقاله


جراحی زنانه سازی صورت چگونه انجام می شود؟

جراحی زنانه سازی صورت، طیف گسترده ای از مراحل می باشد که برای تغییر ویژگی های مردانه(ماسکولین) صورت به ویژگی های زنانه شامل می شود. به عنوان مثال می توان به تغییرخط رشد مو برای ایجاد پیشانی کوچک تر، افزایش حجم لب و تغییر شکل و زاویه ی گونه ها و چانه اشاره کرد. همچنین […]

جراحی زنانه سازی صورت، طیف گسترده ای از مراحل می باشد که برای تغییر ویژگی های مردانه(ماسکولین) صورت به ویژگی های زنانه شامل می شود. به عنوان مثال می توان به تغییرخط رشد مو برای ایجاد پیشانی کوچک تر، افزایش حجم لب و تغییر شکل و زاویه ی گونه ها و چانه اشاره کرد. همچنین ممکن است شما نیازمند جراحی سفت کننده پوست مانند لیفتینگ صورت باشید.

جراحی زنانه سازی صورت ممکن است به دلیل تفاوت تفاوت ها ی جنسیتی یا اختلال جنسیتی به هنگام بدو تولد، به عنوان گامی در روند جراحی، صورت گیرد. این تکنیک ها می توانند به افراد ترانس کمک کند که با جنسیت و ویژگی های شخصیتیشان مطابق باشند.

چرا انجام می شود؟

بسیاری از ویژگی های صورت مانند چشم، فک و ابرو تفاوت های جنسیتی را نشان می دهد؛ در حالی که سایر قسمت های بدن را می توان مخفی کرد، اما ویژگی های صورت به راحتی دیده می شوند. برای افراد ترانس سکشوال که دارای هویت جنسیتی هستند اما متفاوت با جنسیت متولد شده هستند، تغییر این خصوصیات می تواند در انتقال آن ها ضروری باشد. این جراحی به افراد ترانس کمک می کند که از تبعیض های جنسیتی نیز در امان بمانند.

با این حال، جراحی زنانه سازی صورت، برای هر فرد ترانس مناسب نیست. پزشک ممکن است در برابر این جراحی ها، موارد زیر را توصیه کند:

کنترل بهداشت روانی و نداشتن آسیب روحی
بررسی سابقه پزشکی-نبود شرایط قابل توجهی مانند بیماری قلبی یا کلیوی، اختلال خونریزی یا سابقه لخته شدن خون در رگ (ترومبوز ورید عمقی) یا در ریه (ترومبوآمبولی وریدی)
شرایطی که توانایی شما در دادن رضایت آگاهانه شما را محدود کند.

خطرات جراحی مونث سازی چهره

مانند هر جراحی، بسیاری از انواع جراحی های زنانه خطر خونریزی، عفونت، آسیب به ساختارهای اطراف، عدم تقارن صورت و واکنش منفی به بیهوشی را ایجاد می کنند. سایر عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پارگی بخیه در امتداد خط برش
باقی ماندن جای زخم
تجمع مایع در زیر پوست (سرم)
تورم خون لخته شده در بافت های شما (هماتوم)
عدم رضایت از ظاهر بعد از عمل
آسیب عصب صورت
بعضی اوقات برای اصلاح عدم تقارن صورت و بهبود نتیجه نهایی به جراحی اضافی نیاز است.

چگونه آماده شویم؟

جراحی های زنانه سازی صورت معمولا به دوره ی بزرگسالی موکول می شوند.

قبل از عمل جراحی صورت، با جراح خود ملاقات خواهید کرد. با یک جراح که دارای مجوز در هیئت مدیره است و در مراحل مورد نظر خود تجربه دارد، مشورت کنید.

هر شخص از ساختار بی نظیر صورت برخوردار است. جراح شما در مورد ایده های خود در مورد چهره شما از شما سؤال خواهد کرد و روش هایی را توصیه می کند که به طور مؤثر در زیباسازی چهره شما نقش داشته باشد. جراح شما همچنین نتایج بالقوه شما را توضیح می دهد.

برای برنامه ریزی جراحی، ممکن است به سی تی اسکن نیاز داشته باشید. این به جراح شما اجازه می دهد تا اطلاعات مفصلی را بدست آورد. همچنین از صورت شما قبل و بعد از جراحی چندینبار تصویربرداری خواهد شد.

جراح در مورد بیهوشی با شما صحبت خواهد کرد. دستورالعمل های خاص پزشک خود را در مورد آماده سازی مراحل درمانی خود، از جمله دستورالعمل های مربوط به خوردن و آشامیدن، تنظیم دوز داروهای فعلی را انجام داده و سیگار را ترک کنید. همچنین پزشک، دستورالعمل هایی را برای دنبال کردن نتایج بعد از عمل به شما می دهد.

علاوه بر این، قبل از انجام جراحی های خاص زنان، شما را ملزم به رعایت معیارهای خاص می کند. برای شروع، پزشک شما سلامتی را ارزیابی می کند تا شرایط پزشکی را که ممکن است بر درمان یا منع مصرف دارو تأثیر بگذارد، یا رد کند. ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مروری بر تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی شما
معاینه فیزیکی، از جمله ارزیابی اندام تولید مثل داخلی شما
آزمایشات آزمایشگاهی اندازه گیری چربی ها، قند خون، هماتوکریت، آنزیم های کبدی و الکترولیت ها
نمایش مناسب سن و جنس
شناسایی و مدیریت مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد مخدر، سوء مصرف الکل، HIV و سایر عفونت های مقاربتی
بحث در مورد پیشگیری از بارداری و باروری در آینده

گرچه رضایت آگاهانه شما پس از بحث در مورد خطرات و مزایای این روش، استاندارد مراقبتی قابل قبول است، اما اکثر جراحان و شرکت های بیمه ، نیاز به ارزیابی سلامت روان توسط یک متخصص در حوزه سلامت روانی فرد ترانس دارند. ارزیابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هویت جنسی و ملال جنسیتی
*تأثیر هویت جنسیتی شما در محیط های کار، مدرسه، خانه و اجتماع، از جمله موضوعات مربوط به تبعیض، سوء استفاده از روابط و استرس اقلیت ها
*خلق و خوی یا سایر نگرانی های مربوط به سلامت روان
*نگرانی های مربوط به سلامت جنسی
*رفتارهای خطرساز، از جمله مصرف مواد و استفاده از تزریق های سیلیکون غیرمجاز یا هورمون درمانی یا مکمل های غیرمجاز
*عوامل محافظتی مانند حمایت اجتماعی خانواده ، دوستان و همسالان
*اهداف، خطرات و انتظارات شما از درمان و برنامه های مراقبت بعدی شما

رضایتمندی

از آنجایی که عمل جراحی پوستی صورت ممکن است باعث تغییرات جسمی برگشت ناپذیر شود، پس در این خصوص حتما با پزشکتان صحبت کنید و در مورد موارد زیر آگاهی داشته باشید:

خطرات
فواید
هزینه
روش و گزینه های جایگزینی
پیامدهای اجتماعی و حقوقی
عوارض بالقوه
برگشت ناپذیری رویه
بیمه درمانی ممکن است روش های جراحی را در نظر بگیرد که برای کلیه افراد به منزله ی رویداد آرایشی و بهداشتی محسوب می شود، حتی اگر این روش ها برای کاهش ناهنجاری جنسیتی شما ضروری باشد.

همچنین ممکن است قبل ازعمل با افرادی که جراحی پوستی صورت انجام داده اند صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند انتظارات خود را در مورد آنچه می توانید به دست آورید و درباره ی اینکه چه مشکلات شخصی و اجتماعی ممکن است در طول درمان تجربه کنید، صحبت کنید.

آنچه انتظار دارید

در طول عمل
جراحی زنانه سازی صورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کانتورینگ پیشانی در مردان، خط الراس استخوانی بالاتر از حدقه های چشم بارز می باشند. در زنان، پیشانی، صاف بوده و برجسته نیست. برای اینکه پیشانی زنانه تر دیده شود، قسمتی از استخوان پیشانی بریده شده، برداشته می شود، تغییر شکل داده می شود و دوباره به جای خود قرار می گیرد.

بلفاروپلاستی – اصلاح چشم و پلک برای زنانه شدن پلک های فوقانی، بافت اضافی قابل جدا شدن است.
افزایش گونه زنان تمایل دارند که در قسمت سوم صورت خود دارای گونه های گرد و برجسته ای باشند. این به دلیل غلظت بیشتر چربی در منطقه است. برای دستیابی به ظاهری زنانه تر، تقویت و افزایش گونه با لانه گزینی انجام می شود. همچنین می توان با شکستگی و حرکت دادن گونه ها به حالت دیگری و یا با گرفتن چربی از قسمت دیگری از بدن مانند شکم یا ران ها و قرار دادن آن در گونه ها برای تغییر اندازه و شکل آن ها انجام داد.


تغییر شکل بینی (جراحی زیبایی بینی) جراحی زیبایی بینی که رویا فراد ترانس انجام می شود معمولاً شامل کاهش اندازه کلی بینی و زوایای آن است.
لیفتینگ و افزایش حجم لب در صورت های بانوان، فاصله کمی بین بینی و مرز لب فوقانی وجود دارد. در چهره های مردان فاصله بیشتری وجود دارد. لیفتینگ لب می تواند فاصله بین لب و بینی را کاهش دهد. با استفاده از ایمپلنت یا پرکننده یا با گرفتن چربی از قسمت دیگری از بدن و تزریق در لب ، می توان لب ها را تقویت کرد.

کاهش زاویه فک پایین آرواره های مردان معمولاً بزرگتر و گسترده تر از فک های زنان می باشد. باانجام عمل تغییر زاویه، زاویه فک را تغییر داده و باریک تر و ظریف تر می گردد.
کاهش عرض چانه (ژنیوپلاستی) چانه مردان بلندتر از چانه زنان است و بیشتر شبیه مربع است. برای کوتاه کردن و باریک شدن چانه، برش افقی در امتداد استخوان چانه انجام می دهند و قسمت کوچکی از استخوان برداشته می شود. سپس استخوان چانه مجدداً وصل می شود.

سایر روش های احتمالی برای سر و گردن شامل موارد زیر است:

تراشیدن نای این روش برای کوچک کردن غضروف تیرویید می باشد. در این روش، برش کوچکی در زیر چانه شما، در سایه گردن یا جای مناسبی از پوست برای پنهان کردن جای زخم ایجاد می شود. جراح شما سپس غضروف را با تغییر شکل دادن، کوچک می کند.
پایین آوردن خط رویش مو خط رویش مو در زنان پایین تر از مردان قرار دارد. در حین جراحی پایین آوردن خط رویش مو، برشی در محل پوست و قسمت بدون مو انجام می شود. پوست سر سپس بلند شده در ناحیه قرار گرفته و به استخوان می رسد. پوست اضافی پیشانی برداشته می شود.
پیوند مو ممکن است مردان ریزش مو را تجربه کنند. آن ها همچنین تمایل دارند مویی به شکل M داشته باشند، در حالی که زنان تمایل به داشتن یک خط موی گرد دارند. کاشت مو می تواند یک مدل مو، شکل و شمایل زنانه تری ایجاد کند. در این روش، فولیکول های مو از قسمت پشت و سمت سر برداشته می شوند و در نواحی طاسی سر پیوند زده می شوند.
همچنین ممکن است شما نیاز به عمل جراحی سفت کننده پوست مانند لیفت صورت یا سایر روش های درمانی داشته باشید.

بعد از عمل
بعد از عمل، درد، قرمزی و تورم در صورت خود حس خواهید کرد. قسمت های مهم صورت شما چشم ها، بینی، فک و چانه شما است. به مدت یک ماه سعی کنید اجزای صورتتان استراحت کند و بعد از حدود سه الی شش ماه ورزش نه چندان سنگین را شروع کنید.

جویدن و بلعیدن به دلیل برش و تورم ممکن است مشکل باشد. جراح شما ممکن است توصیه کند که با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا مطمئن شوید که به دنبال جراحی به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنید. رژیم غذایی سالم بخش مهمی از بهبودی شماست.

نتایج

نتایج قطعی و پایدار تا یک سال پس از عمل جراحی پوستی صورت ممکن است ظاهر نشود. در طول دوره بهبودی، همچنان با متخصصانی در مورد تکامل ویژگی های صورت و هر عوارضی که تجربه می کنید، صحبت کنید.

جراحی مونث سازی چهره بخش مهمی عمل تغییر جنسیت می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این جراحی ها می توانند به طور چشمگیری کیفیت زندگی افراد ترانس سکشوال را بهبود بخشند.

آزمایشات بالینی
مطالعات کلینیک مایو را آزمایش کنید که آزمایشات، مداخلات و آزمایشات جدید را به عنوان ابزارپیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت این بیماری انجام دهد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید