انتشار این مقاله


رزکشن موکوزال آندوسکوپیک در چه شرایطی انجام می شود؟

رزکشن موکوزال آندوسکوپیک دستگاه گوارش (EMR) روشی برای از بین بردن سرطان در مراحل اولیه و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی روده است. رزکسیون آندوسکوپیک مخاطی با یک لوله باریک مجهز به دوربین با قابلیت فیلمبرداری انجام می شود. در حین EMR دستگاه گوارش فوقانی، پزشک این لوله (آندوسکوپ) را به سمت پایین گلو […]

رزکشن موکوزال آندوسکوپیک دستگاه گوارش (EMR) روشی برای از بین بردن سرطان در مراحل اولیه و جلوگیری از رشد سلول های سرطانی روده است.

رزکسیون آندوسکوپیک مخاطی با یک لوله باریک مجهز به دوربین با قابلیت فیلمبرداری انجام می شود. در حین EMR دستگاه گوارش فوقانی، پزشک این لوله (آندوسکوپ) را به سمت پایین گلو به داخل مری، معده یا قسمت بالای روده کوچک (دودنوم) منتقل می کند. برای رسیدن به روده بزرگ، پزشک لوله را از طریق مقعد هدایت می کند؛ سپس پزشک برای انجام این روش، ابزار را از طریق لوله وارد می کند.

EMR معمولاً برای معالجه وضعیت سلامتی انجام می شود. با این وجود، پزشک ممکن است در طول عمل نمونه هایی از بافت را جمع آوری کند. بررسی این بافت می تواند به پزشک شما در تشخیص کمک کند. به عنوان مثال، اگر مبتلا به سرطان هستید، EMR می تواند در تعیین اینکه آیا سرطان به بافت های زیرین دستگاه گوارش گسترش یافته است یا خیر، کمک کند.

چرا انجام می شود؟

رزکشن موکوزال آندوسکوپیک روش جایگزینی کم تهاجم برای عمل جراحی جهت از بین بردن بافت های غیر طبیعی از بافت دستگاه گوارش است. پزشک ممکن است این روش را برای از بین بردن برخی سرطان در مراحل اولیه یا برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی توصیه کند.

برخی از شرایط که از EMR به عنوان درمان استفاده شده است عبارت اند از:

مری بارت
سرطان روده کوچک (دودنوم)
پولیپ های روده بزرگ
سرطان روده بزرگ
سرطان مری
رشد غیر سرطانی رحم (لیومیوم)
سرطان معده (معده)
رزکشن موکوزال آندوسکوپیک معمولاً توسط یک متخصص دستگاه گوارش انجام می شود.

عوارض رزکشن موکوزال آندوسکوپیک

خطرات رزکسیون آندوسکوپیک مخاطی شامل موارد زیر است:

خون ریزی شایع ترین عارضه در طول عمل می باشد که قابل تشخیص بوده و جلوگیری می کنند.
ایجاد حفره یا سوراخ (perforation) بسته به اندازه و محل ضایعه ای که برداشته می شود، احتمال سوراخ شدن دیواره دستگاه گوارش وجود دارد.
باریک شدن مری برداشتن برخی از زایده های مری، خطر زخم ناشی از باریک شدن مری را افزایش می دهد ؛ که ممکن است منجر به مشکل در بلع شود و به درمان بیشتری نیاز دارد.
اگر بعد از رزکشن موکوزال آندوسکوپیک، هر یک ازعلائم زیر را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علایم شامل موارد زیر می باشد:

تب
لرز
استفراغ
مدفوع سیاه
خون قرمز روشن در مدفوع
درد در ناحیه ی قفسه سینه و یا شکم
تنگی نفس
غش

چگونه آماده شویم؟

قبل از انجام رزکسیون اندوسکوپیک موکوزال، پزشک شما می خواهد از سابقه سلامتی و داروهای مورد استفاده شما مطلع شود.

از شما درباره ی موارد زیر اطلاعاتی پرسیده می شود:

نام و دوز تمام داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی که مصرف می کنید – بخصوص داروهای دیابت و داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین
اگر به دارویی آلرژی دارید، نام دارو را ذکر کنید.
کلیه شرایط پزشکی شما، به ویژه بیماری قلبی، بیماری ریه، دیابت و اختلالات لخته شدن خون

مواد غذایی و داروها

دستورالعمل هایی درباره آنچه باید روز قبل از عمل انجام دهید، شامل موارد زیر می باشند:

روزه داری ممکن است شما نتوانید ساعت ها قبل از عمل غذا بخورید یا بنوشید، به این حالت، روزه گفته می شود. اغلب،این حالت از نیمه شب قبل از عمل شما شروع می شود، اما زمان شروع می تواند متفاوت باشد. همچنین ممکن است در این مدت نتوانید سیگار بکشید یا آدامس بجوید.
منتظر مصرف داروی خاصی هستید. پزشک ممکن است از شما بخواهد قبل از عمل برخی از داروها مانند داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد یا با آرام بخش ها تداخل دارد، متوقف کنید.
اقدامات احتیاطی دیگر
سایر دستورالعمل ها بسته به محل عمل ممکن است متفاوت باشد. اگر این عمل شامل روده بزرگ شود، به احتمال زیاد برای خالی کردن روده و شست وشوی روده بزرگ، باید از یک مایع لاکساتیو یا یک کیت Enema استفاده می کنند.

آن چه انتظار دارید

قبل از عمل
پزشک، پرستار یا سایر ارائه دهنده خدمات بهداشتی خطرات و مزایای این روش را برای شما توضیح می دهند. از شما خواسته می شود كه یک فرم رضایت آگاهانه را امضا کرده و به پزشك خود بدهید تا این عمل را انجام دهد. قبل از امضای فرم، از پزشک خود در مورد هر چیزی که درباره ی این روش نمی دانید پرس و جو کنید.

در طول عمل
از شما خواسته می شود قبل از عمل، لباس راحتی بپوشبد. در طول عمل، روی یک میز دراز خواهید کشید. شما می توانید موارد زیر را انتظار داشته باشید:

داروهای مسکن اگر پزشک آندوسکوپ را به سمت پایین گلو شما هدایت کند ممکن است ابتدا ازاسپری استفاده کند تا گلویتان بی حس شود. این بی حسی موضعی باعث می شود درج آندوسکوپ راحت تر شود.
قبل از شروع عمل، آرام بخش دریافت می کنید. آرام بخش باعث می شود احساس آرامش و خواب آلودگی کنید. ممکن است در طی عمل احساس کم تحرک یا فشار کنید، اما نباید احساس درد کنید. گاهی اوقات، از آرام بخش سنگین استفاده می شود. از پزشک خود بپرسید که کدام گزینه برای شما مناسب است.
نظارت بر وضعیت پزشکی در حالی که پزشک این عمل را انجام می دهد، پرستاران یا متخصصان دیگر ضربان قلب، فشار خون، میزان اکسیژن خون و راحتی شما را تحت نظر دارند.
چندین روش رزکسیون موکوزال آندوسکوپیک وجود دارد. درحالت کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند: روش ساکشن یا لیفتینگ. هر دو برای از بین بردن بافت غیر طبیعی به برش جراحی نیاز دارند.

بعد از عمل
تا زمانی که اثر آرام بخش از بین رود در اتاق استراحت خواهید ماند. هنگامی که به هوش بیایید، دستورالعمل هایی دریافت خواهید کرد که توضیح می دهد چه موقع می توانید شروع به خوردن و آشامیدن کنید و چه زمانی می توانید فعالیت های عادیتان را شروع کنید.

توصیه می گردد تا یک روز آتی فعالیت های زیر را انجام ندهید:

رانندگی
بازگشت به کار
تصمیم گیری نکنید.
شما احتمالاً روز EMR به خانه خواهید رفت. با این حال، به دلیل اینکه در طول عمل از آرام بخش استفاده می شود، لازم است که شخصی شما را به خانه ببرد.

عوارض جانبی نسبتاً خفیف ممکن است در طی ۲۴ ساعت بعد از عمل ایجاد شود، از جمله:

واکنش به آرام بخش ممکن است همچنان احساس خواب آلودگی کنید و ممکن است تهوع و استفراغ داشته باشید.
گلو درد اگر آندوسکوپ به سمت مری شما هدایت شود، ممکن است گلو شما درد کند.
گاز یا کرامپ اگر هوا به دستگاه گوارش شما پمپ شده باشد، ممکن است بعد از انجام عمل، دچار گاز ، نفخ یا کرامپ شوید.
همچنین می توانید دستورالعمل های کتبی درباره زمان تماس با پزشک یا مراقبت های اضطراری بعد از عمل دریافت کنید. علائم زیر ممکن است عارضه جدی در رزکسیون آندوسکوپیک مخاطی باشد:

تب
لرز
استفراغ
مدفوع سیاه
خون قرمز روشن در مدفوع
درد قفسه سینه یا شکم
تنگی نفس
غش

نتایج

برای بحث در مورد نتیجه رزکسیون آندوسکوپیک مخاطی و نتایج آزمایشگاهی که روی نمونه های بافتی انجام می شود با پزشک متخصص گوارش در ارتباط باشید. سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید عبارت اند از:

آیا شما قادر به حذف تمام بافت های غیر طبیعی هستید؟
نتیجه آزمایشات چه بود؟ آیا من سرطان دارم؟
آیا به یک متخصص سرطان (انکولوژیست) نیاز دارم؟
اگر من سرطان داشته باشم، آیا به درمان های اضافی نیز احتیاج دارم؟
وضعیت من را چگونه ارزیابی می کنید؟

به طور معمول، آندوسکوپی فوقانی یا کولونوسکوپی فوقانی دیگری خواهید داشت تا مطمئن شوید که تمام یافت های غیر طبیعی از بین رفته است. در طی اولین عمل، پزشک ممکن است محل ضایعه را برداشته شده و با جوهر مشخص کند تا در طی هر امتحان آینده منطقه به راحتی بررسی شود. نیاز به قرارهای اضافی به نتایج این یافته ها بستگی دارد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید