انتشار این مقاله


درم ابریژن چیست؛ آشنایی با روش انجام و عوارض درم ابریژن

جوان سازی و بازیابی لطافت پوست با لایه برداری پوست به کمک درم ابریژن

درم ابریژن چیست

درم ابریژن نوعی روش جوان سازی و صاف کردن پوست است که با استفاده از یک دستگاه چرخان این کار را می‌کند. پس از درم ابریژن، لایه خارجی پوست ساییده می‌شود و لایه‌ای که مجددا رشد می‌کند جوان‌تر و نرم‌تر خواهد بود.

درم ابریژن باعث می‌شود خطوط و چروک‌های صورت کاهش یابند و اسکار‌های پوستی (عموما جای جوش) ظاهر بهتری پیدا کنند. لایه برداری پوست با درم ابریژن ممکن به تنهایی و یا با سایر پروسه‌های زیبایی انجام شود.

حین انجام درم ابریژن ، پزشک پوست شما را بی‌حس خواهد کرد. بر اساس وسعت ناحیه‌ای که تحت درمان قرار می‌گیرد، می‌توان از سداتیو یا بیهوشی عمومی استفاده کرد.

پس از اتمام فرایند، پوست آن ناحیه تا هفته‌ها حساس و کمی صورتی رنگ خواهد شد. از بین رفتن حالت صورتی پوست ممکن است تا سه ماه به طول بینجامد.

علت انجام درم ابریژن

پروسه لایه برداری پوست با درم ابریژن به دلایل درمانی مختلفی می‌تواند انجام گیرد:

  • درمان اسکار‌ها ، زخم‌ها و لکه‌های ناشی از آکنه، عمل و آسیب‌های پوستی
  • چروک‌ها و خطوط کوچک صورت خصوصا در اطراف دهان
  • آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی و لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن
  • تاتو (خالکوبی)
  • پوست ناصاف
  • تورم و قرمزی بینی (رینوفیما)
  • پچ‌ها و ضایعات پوستی مستعد سرطان (آکتینیک کراتوزیس)

عوارض درم ابریژن

عوارض ناشی از لایه برداری پوست با درم ابریژن عبارتند از :

  • قرمزی و تورم: پس از اتمام پروسه، ناحیه درمان شده کمی متورم و قرمز خواهد شد. با گذشت چند روز تا چند هفته ورم پوست از بین می‌رود اما بهبودی کامل قرمزی پوست می‌تواند چند ماه طول بکشد.

درم ابریژن باعث می‌شود میزان حساسیت پوست افزایش یابد و رنگ پوست به رنگ صورتی کمرنگ درآید. ممکن است محو شدن صورتی پوست تا سه ماه طول بکشد.

  • آکنه: در ناحیه لایه برداری شده، ممکن است برآمدگی‌هایی سفید رنگ (میلیا) مشاهده شود. این آکنه‌ها معمولا خود به خود از بین می‌روند. همپنین می‌توان با استفاده از صابون و پدهای ساینده به بهبودی آن کمک کرد.
  • افزایش منافذ پوست: با انجام درم ابریژن ، منافذ پوست بزرگ‌تر خواهند شد. توجه کنید که این منافذ به مرور با کاهش تورم پوست به سایز طبیعی خود باز خواهند گشت.
  • تغییر رنگ پوست: انجام درم ابریژن می‌تواند باعث تیرگی موقت پوست ناحیه درمان شده شود (هایپرپیگمنتیشن) یا روشنی موقت آن (هیپوپیگمنتیشن). همچنین اثر آن می‌تواند به صورت لکه‌های پوستی خود را نشان دهد. این عوارض معمولا در افرادی دارای پوست تیره دیده می‌شود و می‌تواند دائمی باشد.
  • عفونت: به ندرت دیده می‌شود که انجام درم ابریژن باعث ایجاد عفونت‌های باکتریایی، قارچی یا ویروسی می‌شود. نمونه‌ای از این عفونت‌ها، ویروس هرپس (تاول تبخال) می‌باشد.
  • اسکار و جوش گاه: اگر لایه برداری پوست با درم ابریژن با عمق زیادی انجام شود، می‌تواند باعث ایجاد زخم پوستی شود. با این که این عارضه کمی بعید به نظر می‌رسد، اما در صورت بروز می‌توان برای درمان آن از ترکیبات استروئیدی استفاده کرد.
  • واکنش‌های پوستی: اگر پوستتان ذاتا حساس است و معمولا دچار آلرژی و راش‌های پوستی می‌شوید، ممکن است پوست شما به درم ابریژن نیز واکنش نشان داده و دچار برافروختگی شود.

انجام درم ابریژن پوست برای هر فردی مناسب نیست. اگر شرایط زیر را داشته باشید پزشک با انجام این پروسه موافقت نخواهد کرد:

  • مصرف داروهای ضدآکنه ایزوترتینوئین (amnesteem، claravis) در یک سال اخیر
  • استعداد رشد برآمدگی و کلوئید ناشی از زخم در خود فرد یا سابقه خانوادگی
  • داشتن آکنه و یا ضایعات چرکی در پوست
  • داشتن عفونت راجعه هرپس سیمپلکس (تبخال)
  • سوختگی ناشی از پرتورمانی روی پوست و زخم

آمادگی برای مراجعه به پزشک

قبل از شروع پروسه درم ابریژن اطلاعاتی که مورد نیاز پزشک می‌باشد به شرح زیر است:

  • بررسی سابقه پزشکی: پزشک در مورد وضعیت سلامت و سابقه بیماری‌های شما سوالاتی خواهد داشت. همچنین داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید یا سابقا استفاده کرده‌اید را نیز بازگو کنید. اگر در گذشته هر نوع پروسه زیبایی دیگری را گذرانده‌اید به پزشک اطلاع دهید.
  • تست‌های فیزیکی: پزشک ناحیه‌ای که قرار است تحت درمان قرار گیرد، بررسی می‌کند. وی می‌تواند با این کار مقدار تغییراتی که پوست می‌تواند انجام دهد و میزان تاثیر ویژگی‌های پوستی (مانند رنگ و ضخامت پوست) در نتیجه درم ابریژن را بررسی کند.
  • انتظارات خود را با پزشک در میان بگذارید: در مورد انتظارات خود از نتیجه آزمایش و ریسک‌های محتمل آن بحث کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی اطلاعات مورد نیاز را در مورد زمان بهبودی و نتایج آن بدست آورده باشید.

قبل از شروع درم ابریژن همچنین مراحل زیر را طی خواهید کرد:

  • محدودیت‌های دارویی: پیش از شروع پروسه ، به توصیه پزشک مصرف داروهای رقیق کننده خون و فرایند‌های تیره کننده پوست (هایپرپیگمنتیشن) برای شما ممنوع خواهد بود.
  • عدم مصرف سیگار: اگر فردی سیگاری هستید، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از انجام درم ابریژن نباید لب به سیگار و سایر دخانیات بزنید. مصرف سیگار جریان خون را به ناحیه پوست تضعیف می‌کند و فرایند بهبودی را کندتر می‌کند. (این کار می‌تواند شروع خوبی برای ترک کامل سیگار باشد!)
  • مصرف داروهای ضدویروسی: برای جلوگیری از عفونت‌ها پوستی، لازم است قبل و بعد از انجام لایه برداری پوست با درم ابریژن ، از داروهای ضدویروسی استفاده کنید.
  • مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی: در صورتی که در اطراف نواحی تحت درمان آکنه داشته باشید، جهت جلوگیری از بروز عفونت‌های باکتریایی، در حول و حوش زمان انجام درم ابریژن مصرف آنتی بیوتیک لازم است.
  • دریافت بوتاکس تزریقی (سم بوتولینیوم): دریافت بوتاکس از سه روز قبل از درم ابریژن شروع می‌شود و به بهبودی نتایج آن کمک می‌کند.
  • استفاده از کرم رتینوئید: چند هفته قبل از شروع پروسه پزشک ممکن است مصرف  کرم‌های رتینوئید را توصیه کند؛ کرم‌هایی مانند ترتینوئین (رنووا و رتین آ).
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض خورشید: تابش شدید خورشید قبل از انجام درم ابریژن باعث ایجاد پیگمان‌ها و لکه‌های دائمی در پوست شود. در مورد روش های محافظت در برابر نور خورشید و میزان مجاز تابش نور با پزشک خود صحبت کنید.
  • هماهنگی‌های لازم پس از پروسه: اگر حین انجام درم ابریژن سداتیو یا بیهوشی عمومی استفاده شود، لازم است کسانی همراه شما باشند تا شما را تا خانه همراهی کنند.

پروسه انجام درم ابریژن

درم ابریژن معمولا در اتاق‌های مخصوص یا کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. اما با این حال اگر کار پوستتان زیاد باشد، ممکن است پروسه در بیمارستان نیز دنبال شود.

قبل از شروع فرایند، یکی از اعضای تیم صورت شما را کامل پاک و تمیز می‌کند، چشم‌های شما را می‌پوشاند و ناحیه تحت درمان را علامت می‌زند. سپس از کرم‌های بی‌حس کننده‌ موضعی یا خود بی‌حس کننده‌ها برای از بین بردن حس پوست استفاده می‌شود.

بر اساس وسعت منطقه‌ای که تحت درمان است، ممکن است از بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی استفاده شود.

حین فرآیند

پس از شروع ، یکی از اعضای تیم پوست ناحیه را می‌کشد. سپس پزشک «درم ابریدر» را با فشار کم و ثابتی روی پوست حرکت می‌دهد (درم ابریدر دستگاهی کوچک با بروس‌ها و چرخ‌هایی گردان در سر آن است). با این کار لایه خارجی پوست به آرامی کنده می‌شود تا لایه‌ای جوان‌تر و لطیف‌تر جای آن را بگیرد.

بسته به وسعت ناحیه‌ای که تحت درمان قرار دارد، انجام این پروسه می‌تواند چند دقیقه تا یک ساعت به طول بینجامد. اگر دارای اسکار‌های عمیق می‌باشید یا ناحیه زیادی از پوستتان قرار است درمان شود، ممکن است انجام درم ابریژن بیشتر از یک مرحله طول بکشد.

پس از اتمام پروسه

پس از انجام فرایند، ناحیه درمان شده با پاچه‌ای مرطوب و غیرچسبی پوشیده می‌شود. پس از آن لازم است طبق برنامه به پزشک مراجعه کنید تا پوستتان را بررسی کرده و بانداژ را تعویض کند.

طبق توصیه‌های پزشک می‌توانید بانداژ را در خانه تعویض کنید. همچنین از او جویا شوید از چه زمانی می‌توانید شست و شو روزانه و طبیعی پوست را شروع کرده و از کرم‌های محافظ استفاده کنید. نوع محافظت از پوست بر اساس ناحیه درمان شده می‌تواند متفاوت باشد.

آنچه در طول دوره بهبودی شاهد آن خواهید بود:

  • قرمزی و تورم پوست
  • احساس سوزش و درد
  • بوجود آمدن یک دلمه یا کراست در شروع بهبودی
  • خارش ناشی از رشد پوست جدید

برای از بین بردن درد ناشی از درم ابریژن ، پزشک می‌تواند از مسکن‌های دارویی مانند آسپرین، ایبوپروفن (advil, motrin,…) یا ناپروکسن سدیم (aleve,…) استفاده کند. پزشک از بین تمامی گزینه‌های دارویی، بهترین را برای شما انتخاب خواهد کرد.

پس از درم ابریژن  می‌توانید روند درمانی خود را در خانه سپری کنید و پس از گذشت حدود دو هفته سر کار خود برگردید. سعی کنید تا ۴ هفته از تماس پوست با آب کلردار استخر جلوگیری کنید. همچنین به توصیه پزشک از انجام ورزش‌هایی مانند کار با توپ و … به مدت ۶ هفته پرهیز کنید.

پس از ترمیم کامل پوست توسط لایه‌های جدید، می‌توانید قرمزی‌های پوست با استفاده از لوازم آرایشی از بین ببرید.

اگر پس از شروع روند بهبودی علائم شما شدیدتر شد، (افزایش خارش، سوزش، قرمزی و …) به پزشک اطلاع دهید زیرا ممکن است نشانه شروع ایجاد اسکار و زخم باشد.

نتایج پروسه درم ابریژن اسکار

توجه داشته باشید که پس از اتمام درم ابریژن قرار است با پوستی قرمز و بسیار حساس رو به رو شوید. تورم پوست پس از گذشت چند روز رو به بهبودی می‌گذارد اما تا هفته‌ها الی ماه‌ها زمان دارد تا کاملا از بین برود. قرمزی پوست احتمالا پس از ۳ ماه به بهبودی کامل می‌رسد.

هنگامی که روند بهبودی پوست شروع می‌شود، متوجه خواهید شد که لایه‌های جدید نرم‌تر و لطیف‌تر رشد می‌کنند. برای جلوگیری از ایجاد لکه‌ها و تغییرات دائمی در رنگ پوست، ۶ الی ۱۲ ماه از قرار گرفتن در معرض خورشید خودداری کنید.

اگر تیرگی ناشی از درم ابریژن پس از بهبودی باعث نگرانی شما می‌شود، پزشک می‌تواند برای روشن ‌تر کردن آن هیدروکوئینون (بلیچینگ) تجویز کند.

توجه کنید که نتایج حاصل از درم ابریژن می‌تواند موقتی باشد و با گذشت سن ، خطوط لبخند و چروک ناشی از سالخوردگی مجددا ظاهر می‌شود و آسیب‌های ناشی از تابش خورشید کار خود را خواهند کرد.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید