انتشار این مقاله


آزمایش چالش گلوکز (GCT) چگونه انجام می شود؟

در آزمایش چالش گلوکز، پاسخ بدن نسبت به قند (گلوکز) سنجیده می‌شود. آزمایش چالش گلوکز در دوران بارداری برای تشخیص دیابت بارداری انجام می شود.

در آزمایش چالش گلوکز، پاسخ بدن نسبت به قند (گلوکز) سنجیده می‌شود. آزمایش چالش گلوکز در دوران بارداری برای تشخیص دیابت بارداری انجام می شود.

آزمایش چالش گلوکز در دو مرحله انجام می شود. ابتدا فرد باید یک محلول قندی بنوشد. یک ساعت بعد، سطح قند خون اندازه گیری می‌شود. نتایج آزمایش چالش گلوکز نشان می دهد که آیا این فرد ممکن است دچار دیابت باداری باشد یا نه.

اگر نتایج آزمایش بالاتر از حد نرمال باشد، برای اطمینان بیشتر بهتر است آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

کاربرد

آزمایش چالش گلوکز برای غربالگری دیابت بارداری استفاده می شود. این آزمایش به طور کلی بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری انجام می شود.

چاقی، سابقه دیابت بارداری، زمینه ارثی یا سایر عوامل میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به دیابت بارداری شود. همچنین اگر در اوایل بارداری این آزمایش دیابت نشان دهد، به احتمال قوی نشانه دیابت نوع ۲ است که قبلا تشخیص داده نشده است

بیشتر زنانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند، نوزادان سالم به دنیا می آورند. با این وجود دیابت حاملگی، بدون رعایت نکات، می تواند منجر به عوارض مختلفی مانند پره اکلامپسی یا رشد بیش از حد جنین شود که خطر صدمات هنگام تولد را افزایش می‌دهد یا منجر به انجام زایمان سزارین زودهنگام شود.

آمادگی

قبل از انجام تست چالش گلوکز می‌توانید تغذیه عادی داشته باشید.

انتظارات

آزمایش چالش گلوکز در دو مرحله انجام می شود. زمانی که برای انجام تست به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید، آنجا ، حدود ۵ اونس (تقریبا ۱۴۸ میلی لیتر) محلول گلوکز شربت حاوی ۱.۸ اونس (۵۰ گرم) قند می نوشید. سپس در آزمایشگاه، برای مدتی منتظر خواهید ماند تا از شما نمونه گیری کنند. در این هنگام آرامش و خونسردیتان را حفظ کنید.

حدود یک ساعت بعد، نمونه خون از ورید بازویی برای اندازه گیری سطح قند خون گرفته می شود. پس از آن می‌توانید به فعالیت عادیتان بپردازید.

نتایج آزمایش

نتایج آزمایش چالش گلوکز به صورت میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در لیتر) یا میلی لیتر در لیتر (میلی مول در لیتر) ارائه می شود.

  • قند خون زیر ۱۴۰ میلی گرم در لیتر (۷.۸ میلی مول در لیتر) نرمال است.
  • قند خون ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر (۷.۸ میلی مول در لیتر) یا بالاتر ممکن است نشان دهنده دیابت حاملگی باشد.
  • برخی آزمایشگاه ها هنگام غربالگری برای دیابت حاملگی از آستانه پایین تر از  7.2میلی مول در لیتر استفاده می کنند.

اگر نتایج آزمایش حاکی از احتمال دیابت حاملگی باشد، ارائه دهنده خدمات درمانی آزمایش دیگری مثل تست تلرانس گلوکز برای تشخیص انجام می دهد.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید