انتشار این مقاله


میومکتومی رباتیک چگونه انجام و در چه شرایطی پیشنهاد می شود؟

میومکتومی رباتیک نوعی میومکتومی لاپاروسکوپی است که در آن جراح به وسیله روش‌های حداقل تهاجمی فیبروم‌های رحمی را خارج می‌کند.

میومکتومی رباتیک نوعی میومکتومی لاپاروسکوپی است که در آن جراح به وسیله روش‌های حداقل تهاجمی فیبروم‌های رحمی را خارج می‌کند. در مقایسه با عمل جراحی شکم باز، میومکتومی رباتیک است خون ریزی و عوارض کمتری داشته، طول مدت بستری بیمارستانی بیمار نیز کوتاه‌تر خواهد بود و سریع‌تر می‌تواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد.

عمل فیبروم رحم رباتیک ممکن است نسبت به لاپاراسکوپی سنتی و معمول زمان برتر  پر هزینه‌تر باشد، اما احتمالاً نتایج مشابه دارد.

علت انجام میومکتومی رباتیک

پزشک تحت شرایط خاصی میومکتومی روباتیک را توصیه می‌کند:

  • وجود انواع خاصی از فیبروم‌ها. جراح ممکن است میومکتومی لاپاروسکوپی، که میومکتومی روباتیک زیر شاخه‌ای از آن محسوب می‌شود را برای از بین بردن فیبروم‌های داخل دیواره رحم (اینترمورال) یا آن زائده‌های برآمده به سمت بیرون رحم (ساب سروزال) استفاده کنند.
  • فیبروم‌های رحمی کوچک یا فیبروم‌هایی با تعدادی محدود. از آن جا که برش‌های مورد استفاده در میومکتومی رباتیک کوچک هستند، این روش بهترین کارآیی را در مورد فیبروم‌های رحمی کوچک‌تر دارد که به راحتی استخراج می‌شوند.
  • فیبروم‌های رحمی که باعث درد مزمن یا خونریزی شدید می‌شود. میومکتومی رباتیک می‌تواند روشی مطمئن و مؤثر در تسکین درد محسوب شود.

عوارض میومکتومی رباتیک

جراحی فیبروم رحم رباتیک عوارض کمی دارد اما ممکن است جراحی برخی عوارض محدود را به همراه داشته باشد:

  • خون ریزی بیش از حد. در میومکتومی روباتیک جراحان اقدامات دیگری را برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد انجام می‌دهند مانند مسدود كردن جریان خون شریان‌های رحمی و تزریق داروهایی اطراف فیبروم که باعث گرفتگی رگ‌های خونی مشروب کننده آن می‌شود.
  • عفونت. اگرچه احتمال بروز عفونت در میومکتومی رباتیک بسیار اندک است، اما هیچ گاه به صفر نمی‌رسد.

آمادگی‌های لازم برای انجام عمل فبیروم رحم رباتیک

رژیم غذایی و داروها

بیمار باید ساعت‌ها پیش از عمل جراحی ناشتا باشد و از خوردن یا نوشیدن اجتناب کند. توصیه پزشک را در مورد تعداد مشخص ساعت‌های ناشتایی باید به دقت اجرا کرد.

اگر در حال مصرف داروهای خاصی هستید، از پزشک خود در مورد ادامه یا تغییر روال مصرف داروها سوال کنید. در مورد هرگونه داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها یا سایر مکمل‌های غذایی مصرفی با پزشک مشورت کنید.

سایر مقدمات

در بیشتر موارد، جراحی فیبروم رحم رباتیک به صورت سرپایی یا همراه با یک شب بستری بیمارستانی انجام می‌شود. ممکن است نیاز باشد که شخصی در روز عمل شما را همراهی و پس از عمل برای ترخیص از بیمارستان همراهی کند.

عمل میومکتومی رباتیک چگونه انجام می‌شود؟

قبل از عمل

میومکتومی رباتیک تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار در حین عمل جراحی خواب خواهد بود. از پزشک خود در مورد داروهای ضد درد و چگونگی مصرف آن‌ها سوال کنید.

در طول عمل

در میومکتومی روباتیک جراح از طریق ایجاد چندین برش کوچک در شکم به فیبروم دسترسی پیدا کرده و آن را خارج می‌کند. جراح پشت یک دستگاه رایانه جداگانه نشسته و دوربین و حرکت ابزارهای متصل به بازوهای روباتیک را کنترل می‌کند. در حال حاضر برخی از جراحان جراحی رباتیک تک پورتی (یک برش) را انجام می‌دهند.

استفاده از برش‌های کوچ‌کتر به معنی درد کمتری، خونریزی کمتر و ریکاوری سریع‌تر است.

بعد از عمل

بعد از یک میومکتومی رباتیک ممکن است نیاز باشد که بیمار یک شب در بیمارستان بماند. تیم درمانی هنگام حضور در بیمارستان وضعیت بیمار را تحت نظر گرفته، درد او را کنترل کرده و از راحتی او اطمینان حاصل می‌کنند. بعد از عمل ممکن است خونریزی واژینال به مدت چند روز ادامه داشته باشد.

در طی دوره نقاهت، که به طور معمول حدود دو تا چهار هفته به طول می‌انجامد، باید از انجام حرکات سنگین و ناگهانی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کرد. پزشک احتمالاً پیاده روی یا ورزش‌های سبک دیگر را پیشنهاد کند. اغلب بیمار می‌تواند به محض احساس توانایی به کار و فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. به محض احساس راحتی می‌توان رابطه جنسی را نیز از سر گرفت.

نتایج

نتایج حاصل از میومکتومی روباتیک به این صورت است:

  • تسکین علائم. بعد از جراحی میومکتومی روباتیک در بیشتر موارد علائم و نشانه‌های آزار دهنده فیبروم رحمی مانند خونریزی بیش از حد هنگام قاعدگی (منوراژی)، درد و فشار لگنی کاهش می‌یابد.
  • بهبود باروری. برخی مطالعات نشان می‌دهند که زنان در حدود یک سال پس از جراحی نتایج بارداری خوبی دارند. بعد از انجام یک بار میومکتومی رباتیک، سه تا شش ماه یا بیشتر باید پیش از تلاش برای بارداری صبر کرد تا زمان بهبودی کافی برای رحم فراهم شود.
فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید