انتشار این مقاله


تراشیدن پروستات از راه مجاری ادرار (TURP) چگونه انجام می‌شود؟

تراشیدن پروستات از راه مجاری ادرار (TURP) نوعی جراحی است که برای معالجه مشکلات ادراری که براثر بزرگ‌شدن پروستات ایجاد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزاری به نام رسکتوسکوپ از طریق نوک آلت تناسلی وارد مجرایی که ادرار را از مثانه (میزراه) خارج می‌کند، وارد می‌شود. این رسکتوسکوپ به پزشک کمک می‌کند تا درون مجرا […]

تراشیدن پروستات از راه مجاری ادرار (TURP) نوعی جراحی است که برای معالجه مشکلات ادراری که براثر بزرگ‌شدن پروستات ایجاد می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزاری به نام رسکتوسکوپ از طریق نوک آلت تناسلی وارد مجرایی که ادرار را از مثانه (میزراه) خارج می‌کند، وارد می‌شود. این رسکتوسکوپ به پزشک کمک می‌کند تا درون مجرا را ببیند و بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان یافتن و خروج ادرار می‌شود، از بین ببرد.

TURP به طور کلی گزینه درمانی برای آقایانی است که دارای مشکلات ادراری متوسط تا شدید هستند و به دارو پاسخ نداده اند. در حالی که TURP از موثرترین روش‌های درمانی برای بزرگ شدن پروستات در نظر گرفته می‌شود، تعدادی دیگر از روش‌های کم‌تر تهاجمی، موثرتر هستند. این روش‌ها معمولاً باعث بروز عوارض کمتری می‌شوند و دوره بهبودی سریع‌تری نسبت به TURP دارند.

چرا‌تراشیدن پروستات از راه مجاری ادرار (TURP) انجام می‌شود؟

TURP به کاهش علائم ادراری ناشی از‌ هایپرپلازی خوش خیم پروستات BPH) ) کمک می‌کند، از جمله:

  • نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • خروج ادرار به‌صورت آهسته (طولانی شدن)
  • افزایش تعداد دفعات ادرار در شب
  • قطع ادرار در حین ادرار کردن و مجدداً شروع به ادرار کردن
  • احساس دفع ناکامل ادرار
  • عفونت ادراری

TURP همچنین ممکن است برای درمان یا جلوگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار انجام شود، مانند:

  • عفونت ادراری مکرر
  • آسیب کلیه یا مثانه
  • ناتوانی در کنترل ادرار یا عدم توانایی در ادرار کردن
  • سنگ مثانه
  • وجود خون در ادرار

خطرات احتمالی

خطرات احتمالی عمل TURP می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکل موقتی در ادرار کردن. ممکن است چند روز پس از انجام عمل TURP در ادرار کردن دچار مشکل شوید. تا زمانی که توانایی ادرار کردن را پیدا کنید، برای انتقال ادرار از مثانه، باید از سوند استفاده شود.

عفونت مجاری ادراری. عفونت بعد از هر نوع عمل پروستات یک عارضه احتمالی است. هر چه مدت استفاده از سوند طولانی‌تر شود، احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. برخی از آقایانی که عمل TURP انجام داده‌اند به عفونت‌های مجاری ادراری مکرر مبتلا می‌شوند.

ارگاسم خشک. یک عارضه شایع و طولانی مدت ناشی از هر نوع عمل جراحی بروری پروستات است، انتشار مایع منی در هنگام انزال به مثانه است به جای خروج از آلت تناسلی سبب بروز این عارضه می‌شود. ارگاسم خشك خطرناک نیست و به طور كلی بر لذت جنسی تأثیرگذار نمی‌باشد. اما می‌تواند در توانایی بچه‌دار شدن فرد اختلال ایجاد کند.

اختلال در نعوظ. ریسک بروز بسیار اندک است، اما اختلال در نعوظ پس از درمان پروستات ممکن است رخ دهد.

خونریزی شدید. به ندرت ممکن است برخی آقایان به اندازه‌ای خون در طول عمل TURP از دست دهند که نیاز به تزریق خون پیدا کنند. به نظر می‌رسد آقایان با پروستات بزرگ‌تر در معرض خطر بیش‌تری برای خونریزی قابل توجه قرار دارند.

مشکل در نگه‌داشتن ادرار. از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری) یک عارضه طولانی مدت TURP است که خیلی به ندرت رخ می‌دهد.

پایین آمدن سدیم خون. به ندرت ممکن است بدن مایعات مورد استفاده برای شستشوی ناحیه عمل جراحی را بیش از حد جذب کند. این بیماری که به سندرم TURP یا سندرم‌تراشیدن مجاری ادراری (TUR)  معروف است، که در صورت عدم درمان می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. روشی به نام TURPدو قطبی خطر بروز این سندرم را از بین می‌برد.

نیاز به درمان مجدد. برخی از مردان پس از عمل TURP نیاز به پیگیری و فالو-آپ دارند زیرا علائم بهبود نمی‌یابند یا با گذشت زمان برمی‌گردند. بعضی اوقات، درمان مجدد نیز لازم است زیرا TURP باعث باریک شدن (تنگی) مجرای ادرار یا گردن مثانه می‌شود.

چگونه برای عمل TRUP آماده شوید

چند روز قبل از عمل، پزشک ممکن است توصیه کند که مصرف داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند، متوقف کنید، از جمله:

  • رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین یا کلوپیدوگل
  • تسکین دهنده ضد درد مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت ادراری تجویز کند.

وسیله ایاب ذهاب خود را فراهم کنید زیرا شما قادر نخواهید بود بعد از عمل و در صورت داشتن سوند در مثانه خود رانندگی کنید.

ممکن است تا شش هفته بعد از عمل نتوانید کار یا فعالیت شدید انجام دهید. از پزشک خود بپرسید که به چه مدت ریکاوری لازم دارید.

آنچه باید انتظار داشته باشید

انجام عمل TURP حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. قبل از عمل جراحی به شما بیهوشی عمومی‌داده می‌شود – این بدان معنی است که در طول عمل بیهوش می‌شوید – یا بی حسی ستون فقرات داده می‌شود، به این معنی که شما در طی عمل هوشیار خواهید بود. همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت، یک دوز آنتی بیوتیک تجویز شود.

در طول عمل تراشیدن پروستات

رسکتوسکوپ از نوک آلت تناسلی وارد می‌شود و از مجرای ادرار وارد ناحیه پروستات می‌شود. پزشک نیازی به ایجاد برش در قسمت بیرونی بدن ندارد.

پزشک برای جداکردن بافت از داخل غده پروستات، از رسکتوسکوپ استفاده می‌کند. همانطور که قطعات کوچکی از بافت پروستات بریده می‌شود، مایع شستوشو آن‌ها را به مثانه منتقل می‌کند و در پایان عمل جراحی خارج می‌شوند.

بعد از عمل TRUP

احتمالاً یک یا دو روز در بیمارستان خواهید ماند.

به دلیل تورمی‌که جریان ادرار را مسدود می‌کند، باید از سوند ادراری استفاده کنید. سوند معمولاً حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت در محل خود باقی مانده است، تا زمانی كه تورم كاهش یابد و بتوانید بدون سوند ادرار كنید.

شما همچنین ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

خون در ادرار. دیدن خون درست بعد از عمل طبیعی است. اگر خون در ادرار شما مانند کچاپ غلیظ است، با پزشک خود تماس بگیرید، اگر به نظر می‌رسد خونریزی درحال تشدید است یا جریان ادرار مسدود است با پزشک تماس بگیرید. لخته‌های خون می‌توانند جریان ادرار را مسدود کنند.

علائم ادراری تحریک کننده. ممکن است ادرارکردن همراه با درد باشد، و یا ممکن است احساس فوری یا نیاز مکرر به ادرار کردن داشته باشید. ادرار دردناک به طور کلی در طی شش تا هشت هفته بهبود می‌یابد.

پزشک احتمالاً توصیه می‌کند که:
  • آب زیادی بنوشید تا مثانه شستوشو یابد.
  • برای جلوگیری از یبوست و زور زدن در حرکات روده، غذاهای پر فیبر بخورید. پزشک ممکن است یک داروی نرم کننده مدفوع را نیز توصیه کند.
  • تا زمانی که پزشک اجازه ندهد از داروهای رقیق کننده خون استفاده نکنید.
  • به مدت چهار تا شش هفته یا تا زمانی که پزشکتان بگوید بهتر است از فعالیت شدید مانند بلند کردن اشیا سنگین خودداری کنید.
  • به مدت چهار تا شش هفته از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • تا زمانی که سوند شما دارید و از داروهای ضد درد نسخه‌ای استفاده می‌کنید، از رانندگی خودداری کنید.

در صورت بروز موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • قادر به ادرار کردن نیستید
  • مشاهده خون قرمز روشن یا افزایش لخته در ادرار خود
  • ادرار شما بعد از نوشیدن بیش‌تر مایعات و استراحت ۲۴ ساعته روشن نمی‌شود
  • تب بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتی‌گراد

نتیجه‌گیری

علائم و عوارض ناشی از TRUP معمولاً به سرعت تسکین می‌یابند.در  اکثر آقایان طی چند روز جریان ادرار بطور قابل توجهی قویتر و بیش‌تر می‌شود. بعضی اوقات، به خصوص پس از گذشت چندین سال، پیگیری درمان و چکاپ برای سهولت و برطرف شدن علائم ضروری است.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید