انتشار این مقاله


عمل دریچه قلب چگونه و به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

ترمیم و تعویض دریچه قلب…

عمل دریچه قلب روشی برای درمان بیماری دریچه قلب است. بیماری دریچه قلب شامل حداقل یکی از چهار دریچه قلب است که به درستی کار نمی‌کنند. دریچه‌های قلبی خون را در جهت صحیح از طریق قلب جاری می‌کنند.

چهار دریچه شامل دریچه میترال یا دو لختی، دریچه سه لختی، دریچه ریوی و دریچه آئورت است. هر دریچه دارای پره‌ای به نام لت‌هایی برای دریچه‌های میترال و تریکوسپید و دریچه‌های آئورت و ریوی است.

این لت‌ها در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می‌شوند. دریچه‌هایی که به درستی باز نمی‌شوند و یا بسته نمی‌شوند، جریان خون قلب به بدن را مختل می‌کنند.

در جراحی دریچه قلب، جراح دریچه‌های قلبی آسیب دیده را ترمیم یا جایگزین می‌کند. بسیاری از روش‌های جراحی می‌توانند برای ترمیم یا تعویض دریچه‌های قلب از جمله جراحی قلب باز یا جراحی با تهاجم حداقلی به قلب استفاده شوند.

معالجه به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سن، سلامتی، وضعیت دریچه قلب فرد مبتلا و شدت آن.

انواع عمل دریچه قلب

۱. انولوپلاستی

۲. والولوپلاستی

جراحی دریچه قلب به چه منظور انجام می‌شود؟

دو نوع اصلی نقص دریچه قلب وجود دارد: باریک شدن دریچه (تنگی) و نشت در دریچه‌ای که به بازگشت خون اجازه می‌دهد (برگشت مجدد). اگر یکی از این نقایص را داشته باشید ممکن است به عمل جراحی دریچه قلب احتیاج داشته باشید و این توانایی قلب شما در پمپاژ خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پزشک برای تعیین مناسب‌ترین درمان، وضعیت شما ارزیابی می‌کند. اگر علائم یا علائمی ندارید یا وضعیت شما خفیف است، پزشک ممکن است تحت نظر قرار گرفتن مستمر را پیشنهاد کند. در این حالت، تغییر و شیوه‌های زندگی سالم ممکن است به مدیریت علائم کمک کند.

درنهایت، ممکن است دریچه تعمیر یا تعویض شود. در بعضی موارد، پزشکان ترمیم یا تعویض دریچه قلب را توصیه می‌کنند حتی اگر علائمی نداشته باشید. اگر برای بیماری دیگری به عمل جراحی قلب نیاز دارید، پزشکان ممکن است در همان زمان دریچه قلب آسیب دیده را ترمیم یا جایگزین کنند.

پزشک با شما صحبت خواهد کرد که آیا ترمیم یا تعویض دریچه قلب برای بیماری شما مناسب‌تر است. پزشکان اغلب ترمیم دریچه قلب را در صورت امکان توصیه می کنند، زیرا باعث حفظ دریچه قلب شما می شود و ممکن است عملکرد قلب را حفظ کند. اما گاهی اوقات تعویض دریچه قلب ضروری و بهترین گزینه است.

پزشکان همچنین ممکن است ارزیابی کنند که آیا شما کاندید عمل جراحی قلب تهاجمی هستید. پزشک شما در مورد مزایا و خطرات هر روش صحبت خواهد کرد.

در صورت نیاز به جراحی دریچه قلب، در صورت امکان، یک مرکز پزشکی را انتخاب کنید که انجام جراحی‌های دریچه قلب در آنجا متداول است.

خطرات عمل دریچه قلب

خطرات احتمالی عمل دریچه قلب شامل موارد زیر است:

  • خون ریزی
  • حمله قلبی
  • عفونت
  • اختلال عملکرد دریچه های موثر بر دریچه های جایگزین
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • سکته
  • مرگ

چگونه برای عمل آماده شوید؟

قبل از بستری شدن در بیمارستان برای جراحی، در مورد اقامت در بیمارستان با خانواده خود صحبت کنید و در مورد بازگشت به خانه و کمک مورد نیاز خود صحبت کنید. پزشک و تیم درمانی دستورالعمل‌هایی می‌دهند که هنگام بازگشت به خانه از آنها پیروی کنید، همچنین در مورد جراحی با شما صحبت کرده و به سوالاتتان پاسخ می‌دهند.

مواد غذایی و داروها

در مورد موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • تا چه زمانی می‌توانید داروهای خود را منظم مصرف کنید و اینکه آیا می‌توانید قبل از عمل آن‌ها را مصرف کنید
  • آلرژی یا واکنش‌هایی که به داروها داشته‌اید
  • آیا باید شب قبل از عمل، از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید

لباس و وسایل شخصی

تیم درمانی ممکن است توصیه کند چندین مورد را به بیمارستان ببرید، از جمله:

  • لیستی از داروهایتان
  • عینک، سمعک یا پروتز
  • وسایل مراقبت شخصی مانند برس، شانه، تجهیزات اصلاح و مسواک
  • لباس گشاد و راحت
  • کپی دستورالعمل قبلی
  • مواردی که به شما آرامش می‌دهند، مانند پخش کننده‌های موسیقی قابل حمل یا کتاب

در حین جراحی از پوشیدن موارد زیر اجتناب نمایید:

  • جواهر
  • عینک
  • لنزهای تماسی
  • پروتز
  • لاک ناخن

همچنین باید موهای بدنتان در جایی که برش‌ها انجام می‌شود تراشیده شود. ممکن است از یک صابون مخصوص برای شستن پوست استفاده شود تا از عفونت جلوگیری کند.

آنچه از جراحی دریچه انتظار می‌رود

در طول عمل

ماده بیهوشی دریافت می‌کنید تا در طول عمل شما را در حالت خواب قرار دهد. همچنین به یک دستگاه بای پس قلبی قلب متصل خواهید شد، که باعث می‌شود در طی عمل خون در بدن شما حرکت کند.

جراحی دریچه قلب را می‌توان با استفاده از جراحی استاندارد قلب باز انجام داد، که شامل بریدن قفسه سینه است. جراحی قلب تهاجمی با برش‌های کوچکتر از برش‌های عمل جراحی قلب باز است.

جراحی قلب با حداقل تهاجم شامل جراحی‌هایی است که با استفاده از ابزارهای طولانی درج شده از طریق یک یا چند برش کوچک در قفسه سینه انجام می‌شود (عمل جراحی توراکوسکوپی)، جراحی‌ای که از طریق برش کوچک در قفسه سینه انجام می‌شود، یا جراحی که توسط جراح با کمک ربات انجام می‌شود (عمل جراحي قلبي با کمک ربات).

جراحی قلب تهاجمی ممکن است باعث کوتاهتر شدن مدت ماندن در بیمارستان، بهبودی سریعتر و درد کمتری نسبت به جراحی قلب باز شود. جراحی قلب حداقل تهاجمی در حالت ایده آل باید در مراکز پزشکی با تیم های پزشکی با تجربه در انجام این نوع روش‌ها انجام شود.

ترمیم دریچه قلب

پزشک شما ممکن است غالباً در صورت امکان ترمیم دریچه قلب را توصیه کند، زیرا باعث می‌شود دریچه قلب شما حفظ شود و عملکرد قلب را حفظ کند. جراحی ترمیم دریچه قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوراخ در دریچه
  • اتصال لت ها
  • از بین بردن بافت اضافی دریچه به گونه‌ای که دریچه‌ها محکم بسته شوند
  • با تعویض الیاف‌هایی که از دریچه پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید پشتیبانی ساختاری را ترمیم کنید
  • جدا کردن قسمت‌هایی از دریچه که فرسوده شده‌اند
  • سفت کردن یا تقویت حلقه در اطراف دریچه (حلقه)

برخی از مراحل ترمیم دریچه قلب با استفاده از یک لوله باریک و نازک (کاتتر) و کلیپ ها، شاخه‌ها یا سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود و پیشرفت‌های منظم فناوری اجازه می‌دهد تا رویه‌های جدیدی انجام شود.

پزشکان ممکن است با یک عمل سوند به نام یک والونوپلاستی بالون، دریچه را با ایجاد فضای باریک درمان کنند. پزشک یک سوند را با یک بالون روی نوک وارد شریان در بازو یا کشاله ران فرد می کند و آن را به سمت دریچه آسیب دیده هدایت می‌کند.

بالون باد کرده است که باعث باز شدن دریچه قلب می‌شود. سپس پزشکان بالون را دفع می‌کنند و سوند و بادکنک را خارج می کنند.

تعویض دریچه قلب

اگر دریچه قلب شما قابل تعمیر نباشد و روش مبتنی بر سوند امکان پذیر نباشد، ممکن است دریچه تعویض شود. برای تعویض دریچه قلب، پزشک دریچه قلب را برداشته و آن را با دریچه مکانیکی یا دریچه‌ای ساخته شده از گاو، خوک یا بافت قلب انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) جایگزین می‌کند.

دریچه‌های بیولوژیکی اغلب در نهایت نیاز به تعویض دارند، زیرا با گذشت زمان تخریب می‌شوند. اگر دریچه مکانیکی دارید، برای جلوگیری از لخته شدن خون، باید تا آخر عمر داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید. پزشکان در مورد خطرات و فواید هر نوع دریچه با شما صحبت خواهند کرد.

یک روش کاتتر با حداقل تهاجمی ممکن است برای جایگزینی دریچه‌های قلبی خاص استفاده شود. به عنوان مثال، ممکن است یک روش کاتتری برای وارد کردن یک دریچه تعویضی در دریچه‌‌ی بیولوژیکی که دیگر به درستی کار نمی‌کند، انجام شود.

بعد از عمل

بعد از جراحی دریچه قلب، به طور کلی یک روز یا بیشتر را در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) می‌گذرانید. مایعات و داروها از طریق خطوط داخل وریدی (IV) به شما داده می‌شود. سایر لوله‌ها ادرار را از مثانه و مایعات و خون را از سینه شما تخلیه می‌کنند. ممکن است از طریق ماسک یا بریدگی بینی به شما اکسیژن داده شود.

بعد از اتمام اقامت در بخش مراقبت های ویژه، برای چند روز به بخش مراقبت‌های پیشرفته منتقل می‌شوید. مدت زمانی که در بخش مراقبت های ویژه و بیمارستان می گذرد به بیماری و جراحی شما بستگی دارد.

تیم درمانی وضعیت شما را تحت نظر دارند و علائم عفونت را در سایت‌های برش تحت نظر دارند. کادر درمانی فشار خون، تنفس و ضربان قلب شما را بررسی می‌کند. همچنین برای مدیریت هر دردی که بعد از عمل جراحی دارید با شما همکاری خواهد کرد.

پزشک به شما دستور می‌دهد به طور مرتب پیاده روی کنید تا به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید، سرفه کنید و هنگام بهبودی تمرین‌های تنفسی انجام دهید.

همچنین دستورالعمل‌هایی می‌دهد که در طول دوره نقاهت انجام دهید، نظیر رصد علائم عفونت در بریدگی‌ها، مراقبت صحیح از بریدگی‌ها، مصرف داروها و مدیریت درد و سایر عوارض جانبی بعد از عمل جراحی.

نتایج

بعد از جراحی دریچه قلب، ممکن است بتوانید به فعالیتهای روزانه مانند کار، رانندگی و ورزش برگردید. زمان بازگشت به فعالیت های عادی توسط پزشک تعیین می‌شود. به طور کلی باید داروهای خاصی مصرف کنید.

لازم است در ملاقات های منظم با پزشک معالج خود شرکت کنید. ممکن است چندین آزمایش برای ارزیابی و نظارت بر وضعیت خود داشته باشید.

پزشک ممکن است شما را ملزم به ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی از جمله فعالیت بدنی، رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس و اجتناب از مصرف دخانیات نماید تا قلب شما به خوبی کار کند.

و نیز توصیه کند که شما در توان بخشی قلب شرکت کنید. برنامه ای از آموزش و ورزش که به شما کمک می‌کند بعد از عمل قلب بهبود یابید و سلامت کلی و قلبی عروقی خود را بهبود ببخشید.

عمل دریچه قلب می‌تواند به صورت ترمیم یا تعویض باشد که بسته به نوع بیماری توسط پزشک تعیین می‌شود تا عملکرد دریچه‌های قلب بهبود یابد.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید