انتشار این مقاله


نقش خرما در رژیم کتوژنیک چیست؟

خرما جزء میوه هایی طبقه بندی می شود که قند و کربوهیدرات زیادی دارد. پس سؤال این است که نقش خرما در رژیم کتوژنیک که مصرف کربو هیدرات را محدود می کند  چیست؟ آیا می توان از خرما در این رژیم استفاده کرد؟ واقعیت این است که خرما دارای فواید بسیار زیادی است که مطابق […]

خرما جزء میوه هایی طبقه بندی می شود که قند و کربوهیدرات زیادی دارد. پس سؤال این است که نقش خرما در رژیم کتوژنیک که مصرف کربو هیدرات را محدود می کند  چیست؟ آیا می توان از خرما در این رژیم استفاده کرد؟ واقعیت این است که خرما دارای فواید بسیار زیادی است که مطابق با رژیم کتوژنیک باید از آن استفاده کرد ولی به دلیل گلوکز و هیدروکربن زیاد باید مصرف آن را محدود کنیم. برای این که با نقش خرما در رژیم کتوژنیک بیشتر آشنا شویم در ادامه با ما همراه باشید.

استفاده از خرما در غذاها

نقش خرما در رژیم کتوژنیک

خرما میوه ای است که از درخت نخل حاصل می شود واین درخت در مناطق گرمسیر می روید. خرما را می توان به تنهایی مصرف کرد یا  می توان انواع و اقسام دسرها و غذاها  را تهیه کرد همچنین جایگزین مناسبی برای شکر و قند سفید است. همچنین می توان آن را به صورت خشک شده استفاده کرد. خرما باعث می شود تا مدت زیادی احساس سیری داشته باشیم و به این ترتیب می تواند به کاهش وزن  کمک کند. البته باید توجه داشت که نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اگر از طرفداران رژیم کتوژنیک هستید باید بدانید که غذاهای مجاز و غیر مجاز کتوژنیک کدام غذا ها هستند.

مصرف خرما چه فوایدی دارد؟

  1. بسیار مغذی است

غنی از انواع مواد معدنی و ویتامین هاست.

۱۰۰ گرم خرما تقریباً دارای مواد زیر است:

  • کالری: ۲۷۷
  • کربوهیدرات: ۷۵ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • پتاسیم: ۲۰٪ از RDI
  • منیزیم: ۱۴٪ از RDI
  • مس: ۱۸٪ از RDI
  • منگنز: ۱۵٪ از RDI
  • آهن: ۵٪ از RDI
  • ویتامین B6: 12٪ از RDI

خرما همچنین از نظر آنتی اکسیدان غنی است،

  • دارای فیبر بالا

دریافت مقدار کافی فیبر برای سلامتی مهم است.

تقریباً ۷ گرم فیبر در یک وعده ۳.۵ میلی لیتری، از جمله خرما در رژیم غذایی شما یک راه عالی برای افزایش مصرف فیبر شما است .

فیبر با جلوگیری از یبوست می تواند از سلامتی دستگاه گوارش شما محافظت کند. این امر با کمک به تشکیل مدفوع، حرکات منظم روده را تقویت می کند.چون در رژیم کتوژنیک به مصرف مواد مغذی تأکید فراوان می شود پس نقش خرما در رژیم کتوژنیک مهم است.

سرطان و دیابت یک بار اقتصادی در سراسر جهان است. علت دقیق بروز این نوع بیماری ها کاملاً مشخص نیست اما ممکن است به دلیل تغییر ژنتیکی و اختلال در متابولیک باشد. روش درمانی سرطان و دیابت گران قیمت است و  هم چنین عوارض بسیار بدی از خود بر جای می گذارد. برای كنترل پیشرفت بیماری، پیشگیری مؤثر و مقرون به صرفه لازم است. محصولات طبیعی مثل خرما یک داروی مناسب است زیرا ارزان و بدون هیچ گونه عارضه ای به آنها دسترسی دارید. در اسلام ، گیاهان دارویی و ترکیبات آن از نظر رژیم غذایی و معالجه انواع مختلف بیماریها دارای اهمیت ویژه ای هستند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از گیاهان گوناگونی استفاده می کردند و گیاهان دارویی مختلفی را برای درمان بیماریهای مختلف توصیه کرده است. خرما در دین اسلام مقدس است و حتی چندین بار در قرآن آمده است.

میوه خرما هزاران سال به عنوان غذای اصلی در خاورمیانه مورد استفاده قرار می گرفت. اگر نمونه رژیم کتوژنیک رو هم مطالعه کنید میبینید که الآن هم نقش زیادی داره. انواع مختلف خرما به طور عمده در سراسر جهان یافت می شود  و هر نوع خرما از نظر دارویی در انواع مختلف پیشگیری از بیماری مؤثر است. خرما و ترکیبات آنها از طریق فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد باکتریایی در پیشگیری از بیماری ها نقش دارند.

در چه غذاهایی در رژیم کتوژنیک میتوانیم از خرما استفاده کنیم؟

یکی از لذت بخش ترین مراحل آشپزی در رژیم کتوژنیک مشخص کردن موادی است که می توانیم آن را در غذای خود استفاده کنیم. نقش خرما در رژیم کتوژنیک چه می تواند باشد؟ اصلاً خرما در آشپزی کتوژنیک جایگاهی دارد؟ در آشپزی کتو ما از موادی استفاده می کنیم که کربو هیدرات پایین و چربی مفید بالایی داشته باشد. آیا خرما را از لیست مواد خود حذف کنیم؟ خرما برای سلامتی بدن،  هورمون های جنسی، کاهش قند، کاهش وزن و … مفید است. بنابراین در رژیم غذایی کتو استفاده می شود ولی خرما  دارای کالری و کربوهیدرات بالایی هست به همین دلیل باید با احتیاط در رژیم کتو مصرف شود. می تونیم در رژیم کتو از خرما به جای شکر برای شیرین کردن غذا استفاده کنیم. خرما به دلیل طعم شیرین، مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان ها جایگزین سالم قند سفید در دستورالعمل ها هست.

طبع گرم خرما باعث گرم شدن طبع بدن نمیشود؟

در تابستان درجه حرارت رو به افزایش است و همه ما به شدت نیاز به مصرف غذاهای خنک کننده و آبرسان داریم. با این وجود، با مصرف برخی مواد غذایی گرمای بیشتری در بدن تولید می شود و یکی از آنها خرما است که در صدر این لیست قرار دارد. خرما در زمستان به بهترین وجه مصرف می شود، اکثر متخصصان بهداشت مصرف تابستان را توصیه نمی کنند،یا این که در حد اعتدال توصیه می کنند. اگر این میوه را در حد اعتدال استفاده کنیم نه تنها در روزهای گرم تابستان ضرری ندارد بلکه می توانیم از فواید بینظیر آن نیز برخوردار شویم. با توجه به نقش خرما در رژیم کتوژنیک در روزهای گرم نیز می توانیم از آن استفاده کنیم.

تا چند خرما در روز مجاز هستیم بخوریم؟

آیا خرما برای بدن ضرر دارد؟ این چطور ممکن است؟ یک ماده غذایی با این همه مزایا و فواید چگونه می تواند برای بدن ضرر داشته باشد؟ ولی واقعیت این است که خرما نیز مانند هرماده غذایی دیگری باید در حد اعتدال مصرف شود. فقط ساکنین مناطقی که در آنجا درخت خرما یا نخل می روید می توانند زیاد از این ماده غذایی استفاده کنند و پیشنهاد ما اینه که از خرما در شام کتوژنیک استفاده کنید تا بتونید از مواد مغذی اون نهایت استفاده را بکنید. مصرف زیاد خرما برای افراد گرم مزاج می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. مشکلاتی مثل جوش های پوستی یا حساسیت. این گونه افراد بهتر است بیش از ۳ یا ۴ خرما در روز مصرف نکنند ولی سایرین می توانند ۵ یا ۶ خرما در روز بخورند. با توجه به نقش خرما در رژیم کتوژنیک می توان روزانه ۳ یا ۴ عدد خرما مصرف کرد.

نظر پزشکان درباره مصرف خرما

  • یبوست و سایر اختلالات روده را تسکین می دهد
  • استخوان ها را تقویت می کند
  • یک منبع عالی برای درمان کم خونی
  • به درمان آلرژی کمک می کند
  • انرژی زا
  • ممکن است سلامت قلب را ارتقا بخشد
  • ممکن است به درمان اسهال کمک کند

اینها فقط چند مورد هستند؛ مزایای بهداشتی و زیبایی بیشماری است که مصرف خرما برای ما به ارمغان می آورد پس با توجه به این مزایای فراوان نباید نقش خرما در رژیم کتوژنیک را نادیده بگیریم.

استفاده از خرما به عنوان افزودنی

از شیره خرما می توان به عنوان جایگزین شکر استفاده کرد و به این ترتیب علاوه بر این که از مضرات شکر جلوگیری می کنیم می توانیم از مواد مغذی و مزایای خرما هم استفاده کنیم و یک غذای مفید و مغذی داشته باشیم.

خرما منبع فروکتوز است که نوعی قند طبیعی است و در میوه وجود دارد.

به همین دلیل ، خرما بسیار شیرین است و همچنین طعم ظریف کارامل مانند دارد. نقش خرما در رژیم کتوژنیک می تواند شیرین کننده مواد غذایی باشد.

بهترین روش برای جایگزینی خرما برای شکر سفید، درست کردن خمیر خرما است. با مخلوط کردن خرما با آب در مخلوط کن ساخته می شود. یک قانون کوچک جایگزین کردن شکر با خمیر خرما با نسبت ۱: ۱ است.

به عنوان مثال ، اگر دستور تهیه ۱ فنجان شکر است، آن را با ۱ فنجان خمیر خرما جایگزین کنید.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه خرما از نظر فیبر و مواد مغذی بسیار غنی است، اما کالری نسبتاً بالایی دارند و باید در حد اعتدال مصرف شود.

رژیم شیر و خرما چجور رژیمی هست؟

رژیم شیر و خرما یک راه سریع و آسان برای کاهش وزن است. با فواید بیشماری که شیر و همچنین خرما دارد. با خوردن یک معجون شیر و خرما در یک وعده غذایی با این که شما را برای مدت طولانی دیگر احساس گرسنگی نمی کنید می توانید مطمئن باشید که کلیه مواد مغذی را به بدنتان رسانده اید. البته این رژیم را نمی توانید برای مدت طولانی ادامه دهید ولی یکی از راه های سریع لاغر شدن می باشد. البته ورزش را هم برای اثر بخشی بیشتر نباید فراموش کرد.

یک برنامه رژیم شیر و عسل می تواند این گونه باشد:

برای وعده صبحانه می توانید یک لیوان شیر را به همراه دو عدد خرما به اضافه یک عدد میوه فصل بخورید.

  برای ناهار می توانید دو لیوان شیر با موز و خرما میل کنید.

 برای شام نصف سینه مرغ کباب شده یا آب پز را به اضافه ۱ سیب زمینی کوچک آب پز به اضافه یک بشقاب سالاد بخورید.

خلاصه

خرما علاوه بر فیبر و آنتی اکسیدان ها حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی است. با این حال ، از آنجا که میوه ای خشک هستند ، از نظر کالری بالایی دارند. این ماده غذایی با ارزش در رزیم کتو باید در حد اعتدال مصرف شود چون دارای هیدروکربن بالایی می باشد.

برخی از مواد موجود در خرما عبارتند از:

• فیبر محلول و نامحلول

• آنتی اکسیدان های فلاونوئید

• ویتامین A

• بتا کاروتن، لوتئین و زاكزانتین:

• پتاسیم

خرما دارای  مزایای سلامتی دیگر است که هنوز مورد مطالعه گسترده قرار نگرفته است.

رژیم شیر و خرما ۲

سلامت استخوان: خرما شامل چندین ماده معدنی از جمله فسفر ، پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است. همه اینها به دلیل پتانسیل آنها برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

کنترل قند خون: خرما به دلیل دارا بودن شاخص قند خون پایین ، فیبر و آنتی اکسیدان ها در تنظیم قند خون به شما کمک می کند. بنابراین ، خوردن آنها برای کاهش قند خون مفید است.

غذاهای تهیه شده از خرما فوق العاده متنوع است و می تواند یک میان وعده خوشمزه باشد. خرما اغلب با غذاهای دیگر مانند بادام، کره گردو یا پنیر نرم جفت می شوند.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید