انتشار این مقاله


آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی چیست؟

آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی نوعی عفونت روده ای است که با اسهال آبکی، شکم درد، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی تب همراه است. رایج ترین راه گسترش گاستروانتریت ویروسی (که غالباً آنفلوانزای معده نامیده می شود) از طریق تماس با فرد آلوده یا از طریق خوردن غذا یا آب آلوده است. نوزادان، افراد […]


آنفولانزای معده یا گاستروانتریت ویروسی نوعی عفونت روده ای است که با اسهال آبکی، شکم درد، حالت تهوع یا استفراغ و گاهی تب همراه است.

رایج ترین راه گسترش گاستروانتریت ویروسی (که غالباً آنفلوانزای معده نامیده می شود) از طریق تماس با فرد آلوده یا از طریق خوردن غذا یا آب آلوده است. نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، گاستروانتریت ویروسی می تواند کشنده باشد.

هیچ درمان موثری برای آنفولانزای گوارشی وجود ندارد؛ بنابراین پیشگیری از این موارد مهم است. علاوه بر اجتناب از غذا و آبی که ممکن است آلوده باشد، شستشوی کامل و مکرر دست بهترین راه دفاعی شماست.

علایم آنفولانزای معده


اگرچه معمولاً آنفلوانزای معده خوانده می شود، ورم معده و روده همان بیماری آنفلوانزا نیست. آنفولانزای واقعی فقط بر سیستم تنفسی شما تأثیر می گذارد: بینی، گلو و ریه ها از طرف دیگر، التهاب معده به روده شما سرایت کرده و علائم و نشانه هایی ایجاد می کند، مانند:

اسهال آبکی، معمولاً بدون خون – اسهال خونی معمولاً به این معنی است که شما یک عفونت شدید و متفاوت دارید.
شکم درد
حالت تهوع، استفراغ یا هر دو
درد گاه عضلانی یا سردرد
تب درجه پایین

بسته به علت، علائم آنفولانزای معده و روده ویروسی ممکن است طی یک تا سه روز پس از آلوده شدن شما ظاهر شود و از خفیف تا شدید متغیر باشد. علائم معمولاً فقط یک یا دو روز طول می کشد؛ اما گاهی اوقات ممکن است تا ۱۰ روز ادامه یابد.

از آنجا که علائم مشابه هستند، به راحتی می توان اسهال ویروسی را با اسهال ناشی از باکتری ها مانند کلستریدیوم دیفیسیل، سالمونلا و E. coli یا انگل هایی مانند ژیاردیا اشتباه گرفت.


چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بزرگسال هستید، با پزشک خود تماس بگیرید اگر:

بیش از دو روز است که مداوم استفراغ می کنید.
شما در حال استفراغ خون هستید.
کمبود آب دارید – علائم کم آبی شامل تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار زرد عمیق یا ادرار کم و ضعف شدید، سرگیجه یا سبکی سر است.
دراعمال روده ای خود متوجه خون می شوید.
شما تب بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) دارید.

برای نوزادان و کودکان

درصورت وجود موارد زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

تب ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد) یا بالاتر دارد.
بی حال یا بسیار تحریک پذیر به نظر می رسد.
احساس ناراحتی یا درد زیادی دارد.
اسهال خونی دارد.
کمبود آب به نظر می رسد – با مقایسه میزان نوشیدن و دفع ادرار با مقدار طبیعی برای آن ها، علائم کمبود آب در نوزادان و کودکان را مشاهده کنید.

اگر نوزاد دارید، به یاد داشته باشید که تف کردن ممکن است برای کودک شما یک اتفاق روزمره باشد، استفراغ اینگونه نیست. نوزادان به دلایل مختلف استفراغ می کنند، بسیاری از آن ها ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

اگر مواردی درکودک خود دیدید؛ فوراً با پزشک کودک تماس بگیرید:

استفراغش بیش از حد طول بکشد.
در مدت شش ساعت پوشک مرطوب نداشته است.
مدفوع خونی یا اسهال شدید دارد.
در قسمت بالای سر خود یک لکه نرم (fontanel) فرو رفته است.
دهان شما خشک است یا بدون اشک گریه می کند.
خواب غیرمعمول، خواب آلود یا بی پاسخ است.

علل آنفولانزای معده

هنگام خوردن یا نوشیدن غذا یا آب آلوده، یا اگر وسایل، حوله ها یا غذا را با فردی که آلوده است به اشتراک بگذارید، به احتمال زیاد به آنفولانزای معده ویروسی مبتلا خواهید شد.

تعدادی از ویروس ها می توانند باعث گاستروانتریت شوند، از جمله:

نورو ویروس ها کودکان و بزرگسالان تحت تأثیر نورو ویروس ها، که شایع ترین علت بیماری های ناشی از غذا در سراسر جهان قرار می گیرند. عفونت نورو ویروسی می تواند خانواده ها و جوامع را در برگیرد. به خصوص این احتمال وجود دارد که در میان افراد در فضاهای محدود گسترش یابد. در اکثر موارد، ویروس را از طریق غذا یا آب آلوده دریافت می کنید، اگرچه انتقال از شخص به شخص دیگر نیز امکان پذیر است.
روتا ویروس در سراسر جهان، این شایع ترین علت ورم معده روده ای ویروسی در کودکان است که معمولاً وقتی انگشتان خود یا سایر اشیا آلوده به ویروس را به دهان خود می آورند، آلوده می شوند. این عفونت در نوزادان و کودکان کم سن شدیدتر است. بزرگسالان آلوده به روتاویروس ممکن است علائمی نداشته باشند؛ اما هنوز هم می توانند بیماری را گسترش دهند – نگرانی ویژه ای در محیط های نهادی زیرا بزرگسالان آلوده ناآگاهانه می توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند. واکسنی علیه گوارش روده در برخی کشورها از جمله ایالات متحده موجود است و به نظر می رسد در جلوگیری از عفونت مثر باشد.

برخی از صدف های ماهی، به ویژه صدف های خام یا نیمه پخته نیز می توانند شما را بیمار کنند. اگرچه آب آشامیدنی آلوده دلیل اسهال ویروسی است؛ اما در بسیاری از موارد ویروس از طریق مدفوع و دهان منتقل می شود – یعنی فردی که ویروس دارد پس از استفاده از توالت غذایی را که می خورید بدون دست شستن اداره می کند.
عوامل خطر

گاستروانتریت در تمام دنیا اتفاق می افتد و افراد را فارغ از سن، نژاد و عواملمحیطی تحت تأثیر قرار می دهد.

افرادی که ممکن است بیشتر به آنفولانزای معده حساس باشند عبارت اند از:

نوجوانان کودکان در مراکز مراقبت از کودکان یا مدارس ابتدایی ممکن است به ویژه آسیب پذیر باشند؛ زیرا زمان بالغ شدن سیستم ایمنی بدن کودک طول می کشد.
بزرگترها سیستم ایمنی بدن بزرگسالان در اواخر زندگی تمایل به کارآیی کمتری دارند. به ویژه افراد مسن در خانه های سالمندان آسیب پذیر هستند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف شده و در تماس نزدیک با دیگران که ممکن است از طریق میکروب ها عبور کنند زندگی می کنند.
دانش آموزان مدرسه، مراجعه کنندگان به کلیسا یا ساکنان خوابگاه هرجایی که گروه های مردمی در محله های نزدیک جمع شوند می تواند محیطی برای از بین بردن عفونت روده باشد.
هر کسی که دارای سیستم ایمنی ضعیف است. اگر مقاومت شما در برابر عفونت کم باشد. به عنوان مثال، اگر سیستم ایمنی بدن شما به دلیل HIV / AIDS، شیمی درمانی یا بیماری پزشکی دیگری به خطر بیفتد – ممکن است به ویژه در معرض خطر باشید.

هر ویروس دستگاه گوارش فصلی دارد که بیشترین فعالیت را دارد. به عنوان مثال اگر در نیمکره شمالی زندگی می کنید ، احتمال ابتلا به ویروس روتاویروس یا نورو ویروس بین ماه های اکتبر و آوریل بیشتر است.
عوارض

عارضه اصلی ورم معده روده ای از دست دادن آب بدن است – کاهش شدید آب و نمک های ضروری و مواد معدنی. اگر شما سالم هستید و به اندازه کافی می نوشید تا مایعاتی را که از استفراغ و اسهال از دست می دهید جایگزین کند، کمبود آب بدن نباید مشکلی ایجاد کند.

نوزادان، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب شده ممکن است در صورت از دست دادن مایعات بیش از مقدار مورد نیاز بدن، دچار کمبود شدید آب بدن شوند. ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان باشد تا مایعات از دست رفته به صورت وریدی جایگزین شود. کمبود آب بدن می تواند کشنده باشد، اما به ندرت.

پیشگیری از آنفولانزای معده

بهترین راه پیشگیری از شیوع عفونت های روده ای رعایت موارد زیر است:

کودک خود را واکسینه کنید. واکسن ضد التهاب معده و روده در برخی از کشورها از جمله ایالات متحده وجود دارد. واکسن در اولین سال زندگی به کودکان داده می شود ، به نظر می رسد در جلوگیری از علائم شدید این بیماری واکسن مثر است.
دستان خود را کاملا بشویید. اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما نیز چنین کاری می کنند. اگر فرزندان شما بزرگتر هستند، به آن ها بیاموزید که دستان خود را بشویند، به خصوص پس از استفاده از توالت. بهتر است از آب گرم و صابون استفاده کنید و دست ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به شدت مالش دهید، به یاد داشته باشید که باید اطراف کوتیکول، زیر ناخن و چین و چروک دست را بشویید. سپس کاملاً بشویید. برای مواقعی که آب و صابون در دسترس نیست دستمال مرطوب کننده و ضد عفونی کننده دست داشته باشید.
از وسایل شخصی جداگانه در اطراف خانه خود استفاده کنید. از به اشتراک گذاشتن ظروف غذا، نوشیدن لیوان و بشقاب خودداری کنید. در حمام از حوله های جداگانه استفاده کنید.
فاصله خود را حفظ کنید. در صورت امکان از تماس نزدیک با کسی که ویروس دارد خودداری کنید.
سطوح سخت را ضد عفونی کنید. اگر شخصی در خانه شما از گاستروانتریت ویروسی برخوردار است، سطوح سخت مانند پیشخوان ها، شیر آب و دستگیره های در را با مخلوطی از ۲ فنجان (۰.۴۷ لیتر) سفید کننده تا ۱ گالن (۳.۸ لیتر) آب ضدعفونی کنید.
مرکز مراقبت از کودک خود را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که این مرکز اتاق های جداگانه ای برای تعویض پوشک و تهیه یا سرو غذا دارد. اتاق دارای میز تعویض پوشک باید دارای یک سینک ظرفشویی و همچنین یک روش بهداشتی برای دفع پوشک باشد.

هنگام مسافرت احتیاط کنید

هنگامی که به کشورهای دیگر سفر می کنید، می توانید از طریق غذا یا آب آلوده بیمار شوید. با رعایت موارد زیر، خطر ابتلا به آنفولانزای معده را کاهش دهید.

فقط از بطری آب معدنی یا بطری خودتان آب بنوشید.
از آب بطری برای مسواک زدن دندان خود استفاده کنید.
از غذاهای خام – از جمله میوه های پوست کنده، سبزیجات خام و سالادها – که امکان گسترش آلودگی انسانی دارند، خودداری کنید.
از خوردن گوشت و ماهی پخته نشده خودداری کنید.

تشخیص آنفولانزای معده

پزشک شما احتمالاً ورم معده را براساس علائم، معاینه فیزیکی و گاهی اوقات با وجود موارد مشابه در جامعه شما تشخیص می دهد. آزمایش سریع مدفوع می تواند روتا ویروس یا نورو ویروس را تشخیص دهد؛ اما هیچ آزمایش سریع برای ویروس های دیگر که باعث التهاب معده و روده می شوند وجود ندارد. در بعضی موارد، ممکن است پزشک شما نمونه مدفوع را برای رد احتمال عفونت باکتریایی یا انگلی ارسال کند.

درمان آنفولانزای معده

غالباً هیچ درمان پزشکی خاصی برای انتریت روده ویروسی وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها در برابر ویروس ها موثر نیستند و استفاده بیش از حد از آن ها می تواند به ایجاد سویه های باکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک کمک کند. درمان در ابتدا شامل اقدامات خودمراقبتی است.
آزمایشات بالینی

در کلینیک مایو، آزمایش روش های درمان ، مداخلات و آزمایشات جدید به عنوان وسیله ای برای پیشگیری، تشخیص ، درمان یا مدیریت این بیماری صورت می گیرد.
شیوه زندگی و درمان های خانگی

بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

به شکمتان استراحت دهید تا غذا به خوبی جا افتد!
سعی کنید جرعه های کوچک آب بنوشید. هر روز مایعات زیادی به صورت مداوم، جرعه جرعه بنوشید.
دوباره غذا بخورید به تدریج شروع به خوردن غذاهای نرم و هضم شونده مانند کراکر سودا، نان تست، ژلاتین، موز، برنج و مرغ کنید. در صورت بازگشت حالت تهوع، خوردن غذا را متوقف کنید.
تا زمان بهبودی از مصرف برخی مواد غذایی و مواد غذایی خودداری کنید. این ها شامل محصولات لبنی، کافئین، الکل، نیکوتین و غذاهای چرب یا بسیار فصلی است.
استراحت کافی داشته باشید. بیماری و کم آبی ممکن است باعث ضعف و خستگی شما شود.
در مصرف داروها محتاط باشید. از بسیاری از داروها مانند ایبوبروفن (Advil ، Motrin IB و سایر داروها) استفاده کنید به صورت اندک و با تجویز پزشک مصرف کنید.این داروها می توانند معده شما را بیشتر ناراحت کنند. از استامینوفن (تایلنول و موارد دیگر) با احتیاط استفاده کنید. گاهی اوقات می تواند باعث مسمومیت کبدی، به ویژه در کودکان شود. به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری- یک بیماری نادر- اما بالقوه کشنده، به کودکان یا نوجوانان آسپرین ندهید. قبل از انتخاب مسکن یا کاهش دهنده تب، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

برای نوزادان و کودکان

وقتی کودک شما به عفونت روده مبتلا است، مهمترین هدف جایگزینی مایعات و نمک های از دست رفته است. این پیشنهادات ممکن است کمک کند:

به کودک خود کمک کنید تا بدن خود را آب رسانی کند. به کودک خود یک محلول آب رسانی دهانی بدهید که در داروخانه ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند. اگر در مورد نحوه استفاده از آن سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید. به کودک خود آب ساده ندهید – در کودکان مبتلا به آنفولانزای روده، آب به خوبی جذب نمی شود و به اندازه کافی جایگزین الکترولیت های از دست رفته نمی شود. از دادن آب سیب به کودک برای آب رسانی بدن خودداری کنید – این می تواند اسهال را بدتر کند.
کودک خود را به آرامی به یک رژیم غذایی عادی برگردانید. به تدریج غذاهای نرم و هضم شده مانند نان تست، برنج، موز و سیب زمینی را معرفی کنید.
از مصرف برخی غذاها خودداری کنید. به کودک خود لبنیات یا غذاهای شیرین مانند بستنی، نوشابه و آب نبات ندهید. این می تواند اسهال را بدتر کند.
اطمینان حاصل کنید که کودک شما مقدار زیادی استراحت می کند. این بیماری و کم آبی ممکن است باعث ضعف و خستگی کودک شما شود.
از دادن داروهای ضد اسهال بدون نسخه به کودک خودداری کنید؛ مگر اینکه پزشک به شما توصیه کرده باشد. آن ها می توانند از بین بردن ویروس برای بدن کودک شما دشوارتر شوند.

اگر کودک شیرخوار دارید، اجازه دهید معده کودک ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از استفراغ یا یک بار اسهال استراحت کند ، سپس مقدار کمی مایع به او بدهید. اگر کودک شما از شیشه شیر تغذیه می کند، مقدار کمی از محلول آب رسانی به صورت خوراکی یا شیرخشک منظم را به او بدهید. فرمول آماده شده کودک خود را رقیق نکنید.

آمادگی برای قرار ملاقات

اگر شما یا فرزندتان نیاز به مراجعه به پزشک دارید، احتمالاً ابتدا به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مراجعه خواهید کرد. اگر در مورد تشخیص سوالاتی وجود دارد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص بیماری های عفونی ارجاع دهد.
آنچه شما می توانید انجام دهید

تهیه لیستی از سوالات به شما کمک می کند از وقت خود با پزشک خود نهایت استفاده را ببرید. برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید از پزشک خود یا فرزندتان بپرسید عبارت اند از:

علت احتمالی علائم چیست؟ آیا علل احتمالی دیگری نیز وجود دارد؟
آیا نیازی به آزمایش است؟
بهترین روش درمانی چیست؟ آیا گزینه های دیگری وجود دارد؟
آیا نیازی به مصرف دارو است؟
برای تسکین علائم چه کاری می توانم در خانه انجام دهم؟

چه انتظاری از پزشک خود دارید

برخی از سوالاتی که پزشک ممکن است بپرسد شامل موارد زیر است:

چه زمانی علائم شروع شد؟
آیا علائم مداوم بوده است ، یا اینکه آنها می آیند و می روند؟
شدت علائم چقدر است؟
چه چیزی به نظر می رسد علائم را بهبود بخشد؟
چه چیزی علائم را بدتر می کند؟
آیا با فردی با علائم مشابه در ارتباط بوده اید؟

کاری که می توانید در این بین انجام دهید

به مقدار زیاد مایعات بنوشید. با غذاهای نرم و ملایم بچسبید تا استرس بر سیستم هضم بدن شما کاهش یابد. اگر کودک شما بیمار است، از همین روش پیروی کنید – مایعات و غذای بی رمق زیادی به او ارائه دهید. اگر از شیر مادر تغذیه می کنید یا از شیر خشک استفاده می کنید، مانند همیشه به کودک خود غذا دهید. درباره استفاده محلول آب دهان برای بدن، که بدون نسخه در داروخانه ها موجود است، از پزشک کودک خود سوال کنید

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید