انتشار این مقاله


اسلیو معده به روش اندوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

با یک روش دیگر از جراحی‌های لاغری آشنا شوید…

اسلیو معده به روش اندوسکوپی نوع جدیدتری از روش‌های کاهش وزن تهاجمی است. در این روش، یک دستگاه بخیه در گلو و پایین‌تر به معده وارد می‌شود. سپس آندوسکوپیست معده را بخیه می‌زند تا کوچکتر شود. اگر دچار اضافه وزن شدید با شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر باشید و رژیم و ورزش برای شما مؤثر نبوده، ممکن است این روش گزینه‌ی مناسبی باشد.

گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی منجر به کاهش وزن قابل توجهی می‌شود. این امر به شما كمك می‌كند كه با محدود كردن مقدار غذا خوردن، وزن اضافی را از دست دهید. این روش با حداقل تهاجم همراه است و خطر عوارض عمل را کاهش داده، اجازه بازگشت سریع به فعالیت‌های روزانه را می‌دهد.

مانند سایر روش‌های کاهش وزن، گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی نیاز به تعهد به یک سبک زندگی سالم دارد. شما باید تغییراتی دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و ورزش منظم انجام دهید تا از موفقیت درازمدت این روش اطمینان حاصل شود.

گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی به چه منظور انجام می‌شود؟

این روش به شما کمک می‌کند وزن خود را کاهش دهید و به طور بالقوه خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با وزن را کاهش دهید، از جمله:

  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)
  • آپنه خواب
  • دیابت نوع ۲
  • استئوآرتریت (درد مفاصل)

جراحی اسلیو اندوسکوپی و سایر روش‌ها برای کاهش وزن معمولاً تنها پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی انجام می‌شود.

عمل اسلیو اندوسکوپی برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی اسلیو اندوسکوپی در دسترس افرادی است که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بالای ۳۰ است، که تنها با اصلاح سبک زندگی در کاهش وزن موفق نبوده اند، و واجد شرایط یا مایل به انجام جراحی سنتی بریاتریک نیستند.

اسلیو معده به روش اندوسکوپی برای همه افراد دارای اضافه وزن مناسب نیست. یک روند غربالگری به پزشکان کمک می‌کند تا ببینند که این روش برای شما مفید است یا خیر. و شما باید متعهد به تغییر در شیوه زندگی سالم، پیگیری منظم پزشکی و شرکت در رفتار درمانی باشید.

گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی برای هر کسی که فتق بزرگ هیاتال یا بیماری مرتبط با خونریزی دستگاه گوارش مانند گاستریت یا بیماری زخم معده دارد مناسب نیست.

خطرات گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی

تاکنون عمل اسلیو اندوسکوپی مشخصات ایمنی مطلوبی را نشان داده است. درد و حالت تهوع ممکن است برای چند روز پس از عمل ایجاد شود. این علائم معمولاً با داروهای درد و تهوع اداره می‌شوند. بیشتر افراد بعد از چند روز احساس بهتری دارند.

علاوه بر این، اگرچه این روش به صورت یک روش موقت طراحی نشده است، می‌توان این عمل را به سایر جراحی‌های چاقی تبدیل کرد.

هنگامی که جراحی، با اصلاح شیوه زندگی ترکیب شود، در کل باعث کاهش وزن بدن به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد در ۱۲ تا ۲۴ ماه می‌شود.

چگونه آماده عمل شوید؟

اگر واجد شرایط عمل اسلیو اندوسکوپی باشید، تیم مراقبت های بهداشتی شما، دستورالعمل خاصی در مورد چگونگی آماده شدن برای مراحل عمل ارائه می‌دهند. ممکن است لازم باشد قبل از عمل آزمایشات مختلفی انجام دهید. ممکن است در خوردن، نوشیدن و داروهای مصرفی نیز محدودیت‌هایی داشته باشید. همچنین ممکن است نیاز به شروع یک برنامه فعالیت بدنی داشته باشید.

برنامه ریزی برای بهبودی خود پس از انجام این عمل مفید است. به عنوان مثال، یک همراه یا شخص دیگری ترتیب دهید تا در خانه به شما کمک کند. ریکاوری از عمل آندوسکوپی معده به طور کلی فقط چند روز طول می‌کشد.

آنچه انتظار می‌رود

در طول عمل

اسلیو معده به روش اندوسکوپی در واحد آندوسکوپی به عنوان یک عمل سرپایی انجام می‌شود. بیهوشی عمومی برای آن استفاده می‌شود، بنابراین شما بیهوش خواهید بود.

این روش با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر با یک دوربین و یک دستگاه بخیه آندوسکوپی متصل شده (آندوسکوپ) انجام می‌شود. آندوسکوپ از طریق گلو در معده وارد می شود. دوربین کوچک به پزشک متخصص آندوسکوپ (آندوسکوپیست) اجازه می‌دهد تا درون معده شما را بدون ایجاد برش در شکم ببیند و عمل کند.

با استفاده از آندوسکوپ، پزشک بخیه‌ها را در معده قرار می‌دهد. بخیه‌ها ساختار معده شما را تغییر می‌دهند و آن را مانند لوله شکل می‌دهند. این کار میزان غذایی را که می‌توانید بخورید محدود می‌کند زیرا زودتر احساس سیری می‌کنید.

اسلیو معده به روش اندوسکوپی حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

بعد از عمل

بعد از گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی شما تا زمان به هوش آمدن در اتاق ریکاوری نهداری می‌شوید و کادر پزشکی شما را ازنظر هرگونه عارضه تحت نظر دارد.

بعد از هوشیاری، اکثر افراد در همان روز به خانه می‌روند. برخی از افراد ممکن است برای مشاهدات بعد از عمل نیاز به بستری کوتاه مدت یک روزه یا کمتر در بیمارستان داشته باشند.

بعد از عمل معمولاً چند ساعت اجازه خوردن نخواهید داشت. سپس، شما مجاز به شروع یک رژیم مایع خواهید بود که حداقل باید دو هفته ادامه دهید.

سرانجام، شما به سمت غذاهای نیمه جامد و سپس یک رژیم غذایی سالم خواهید رفت.

نتایج

مانند هر برنامه کاهش وزن، تعهد به تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت عاطفی و تاب آوری نقش بزرگی در میزان کاهش وزن ایفا می‌کند. به طور معمول، اگر کسی کل برنامه را انجام دهد و تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کند، می‌تواند انتظار داشته باشد که در طی یک سال حدود ۱۲ تا ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهد.

گاستروپلاستی اسلیو به روش اندوسکوپی ممکن است مشکلاتی را که اغلب مربوط به اضافه وزن است، بهبود بخشد، از جمله:

  • بیماری قلبی یا سکته مغزی
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب شدید
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  • استئوآرتریت (درد مفاصل)

وقتی جراحی کاهش وزن نتیجه‌بخش نیست

این امکان وجود دارد که بعد از هر نوع روش کاهش وزن، به اندازه کافی وزن کم نکنید و یا دوباره وزن خود را به دست بیاورید، حتی اگر این روش به درستی کار کند. این افزایش وزن در صورت عدم پیروی از تغییرات توصیه شده در سبک زندگی ممکن است رخ دهد. برای جلوگیری از افزایش وزن، باید تغییرات سالم و دائمی در رژیم غذایی خود داشته باشید و به طور منظم فعالیت بدنی و ورزش کنید.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید