انتشار این مقاله


رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی…

رینوپلاستی یک جراحی زیبایی است که شکل بینی را تغییر می‌دهد. انگیزه جراحی زیبایی بینی ممکن است تغییر شکل بینی، بهبود تنفس یا هر دو باشد.

قسمت فوقانی ساختار بینی استخوانی و قسمت پایین آن غضروف است. جراحی زیبایی بینی می‌تواند باعث تغییر استخوان، غضروف، پوست یا هر سه مورد شود. با جراح خود صحبت کنید که آیا جراحی زیبایی بینی برای شما مناسب است و چه دستاوردی می‌تواند برایتان داشته باشد.

هنگام برنامه ریزی رینوپلاستی ، جراح سایر ویژگی‌های صورت، پوست بینی و مواردی را که می‌خواهید تغییر دهید، در نظر می‌گیرد. اگر شما کاندید جراحی هستید، جراح شما یک طرح پیشنهادی برایتان ایجاد می‌کند.

بعضی اوقات بخشی از عمل زیبایی بینی یا تمام آن تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

رینوپلاستی به چه منظور انجام می‌شود؟

جراحی زیبایی بینی می تواند اندازه، شکل یا نسبت بینی به صورت را تغییر دهد. ممکن است برای ترمیم ناهنجاری‌های ناشی از آسیب، اصلاح نقص مادرزادی یا بهبود برخی از مشکلات تنفسی انجام شود.

خطرات رینوپلاستی بینی

همانند هر عمل جراحی بزرگ، جراحی زیبایی بینی خطراتی دارد؛ از جمله:

  • خون ریزی
  • عفونت
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی

سایر خطرات احتمالی مخصوص جراحی زیبایی بینی شامل موارد زیر است:

  • مشکل تنفس از طریق بینی
  • بی حسی دائمی در بینی و اطراف آن
  • احتمال بینی ناموزون
  • درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه‌دار باشد
  • ایجاد زخم
  • سوراخ در سپتوم (سوراخ تیغه بینی)
  • نیاز به جراحی اضافی

با پزشک خود در مورد احتمال بروز این خطرات در شما صحبت کنید.

چگونه برای عمل بینی آماده شوید

قبل از تعیین زمان جراحی زیبایی بینی، باید با جراح خود درمورد عوامل مهمی که تعیین می‌کند آیا جراحی برای شما مناسب است صحبت کنید. این جلسه به طور کلی شامل بررسی موارد زیر است:

  • سابقه پزشکی بیمار. مهمترین سوالی که پزشک از شما خواهد پرسید در مورد انگیزه شما برای جراحی و اهداف شماست. پزشک همچنین در مورد سابقه پزشکی شما سوالاتی را می‌پرسد؛ از جمله سابقه انسداد بینی، جراحی‌ها و هر دارویی که مصرف می‌کنید. اگر شما یک اختلال خونریزی مانند هموفیلی دارید، ممکن است مناسب جراحی زیبایی بینی نباشید.
  • معاینه فیزیکی. پزشک شما یک معاینه کامل بدنی، آزمایشاتی، مانند آزمایش خون را انجام می‌دهد. وی همچنین ویژگی‌های صورت و داخل و خارج بینی شما را بررسی می‌کند.

معاینه فیزیکی به پزشک کمک می‌کند تا مشخص کند چه تغییراتی باید ایجاد شود و ویژگی‌های جسمی شما مانند ضخامت پوست یا قدرت غضروف انتهای بینی چه تأثیری بر نتیجه می‌گذارد. همچنین معاینه فیزیکی برای تعیین تأثیر جراحی زیبایی بینی بر تنفس بسیار مهم است.

  • عکس. در زوایای مختلف از بینی شما عکس گرفته می‌شود. جراح احتمالا از نرم افزار رایانه‌ای برای دستکاری عکس‌ها استفاده می‌کند تا به شما نشان دهد چه نوع نتایجی ممکن است. پزشک از این عکسها برای ارزیابی قبل و بعد، مرجع در حین جراحی و بررسی طولانی مدت استفاده خواهد کرد. از همه مهمتر، عکس‌ها تصمیمگیری راجع به اهداف جراحی را میسر می‌سازد.
  • بحث درباره انتظارات شما. شما و پزشک باید در مورد انگیزه و انتظارات خود صحبت کنید. وی توضیح خواهد داد که جراحی زیبایی بینی چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد و چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد. طبیعی است که در مورد ظاهرتان خودآگاه باشید، اما بسیار مهم است که در مورد خواسته‌ها و اهداف خود برای جراحی با جراح خود  راحت باشید.

اگر چانه کوچکی دارید، ممکن است جراح با شما در مورد انجام جراحی برای افزایش حجم چانه صحبت کند. به این دلیل که یک چانه کوچک، توهم بزرگ بودن بینی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی نیازی به جراحی چانه نیست، اما ممکن است مشخصات صورت را متعادل کند.

پس از برنامه ریزی جراحی، باید در صورت انجام عمل جراحی سرپایی، ترتیب دهید تا شخصی شما را به خانه برساند.

طی روزهای اول بعد از بیهوشی، ممکن است دچار افت حافظه، کاهش سرعت واکنش و اختلال در قضاوت شوید. بنابراین ترتیب دهید که یکی از اعضای خانواده یا دوست شما یکی دو شب در کنار شما بماند تا هنگام بهبودی از جراحی در انجام کارهای مراقبت شخصی به شما کمک کند.

غذا و داروها

به مدت دو هفته قبل و بعد از رینوپلاستی از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید. این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فقط از داروهای مورد تایید یا تجویز شده توسط جراح استفاده کنید. همچنین از داروهای گیاهی و مکمل‌های بدون نسخه خودداری کنید.

اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن روند بهبودی بعد از جراحی را کند و احتمال ابتلای شما به عفونت را بیشتر می‌کند.

آنچه شما می توانید انتظار داشته باشید

جراحی زیبایی بینی یک سری مراحل مرتب ندارد. هر عمل جراحی منحصر به فرد و متناسب با آناتومی خاص و اهداف شخصی است که جراحی می‌کند.

در حین جراحی

جراحی زیبایی بینی به بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی یا بیهوشی عمومی نیاز دارد، این بستگی به میزان پیچیده بودن جراحی و ترجیح جراح دارد. قبل از جراحی با پزشک خود مشورت کنید که کدام نوع بیهوشی مناسب شماست.

  • بی حسی موضعی همراه با آرام بخشی. این نوع بیهوشی معمولاً در محیط سرپایی استفاده می‌شود. این محدود به یک منطقه خاص از بدن است. پزشک داروی بی حسی را به بافت‌های بینی تزریق می‌کند و با داروی تزریق شده از طریق داخل وریدی (IV) شما را آرام می‌کند. این باعث می‌شود شما دچار گیجی باشید اما کاملاً در خواب نباشید.
  • بیهوشی عمومی. دارو (بیهوشی) را با استنشاق یا از طریق یک لوله کوچک (خط IV) که در رگ دست، گردن یا قفسه سینه قرار دارد دریافت می‌کنید. بیهوشی عمومی کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود در حین جراحی بیهوش شوید. بیهوشی عمومی به لوله تنفسی نیاز دارد.

رینوپلاستی ممکن است در داخل بینی یا از طریق یک برش (برش) کوچک خارجی در قاعده بینی، بین سوراخ‌های بینی انجام شود. جراح به احتمال زیاد استخوان و غضروف‌های زیر پوست را تنظیم می‌کند.

جراح می‌تواند بسته به میزان نیاز به برداشتن یا اضافه شدن، ساختار بینی و مواد موجود، از چند طریق شکل استخوان بینی یا غضروف شما را تغییر دهد. برای تغییرات کوچک، جراح ممکن است از غضروف‌های گرفته شده از عمق بینی یا گوش استفاده کند. برای تغییرات بزرگتر، جراح می‌تواند از غضروف‌های دنده، کاشت یا استخوان سایر قسمت‌های بدن شما استفاده کند. پس از ایجاد این تغییرات، جراح پوست و بافت بینی را درجای خود قرار داده و برش‌های بینی را بخیه می‌زند.

اگر دیواره بین دو طرف بینی (تیغه بینی) خم یا کج (منحرف) باشد، جراح می‌تواند برای بهبود تنفس آن را نیز اصلاح کند.

بعد از جراحی، شما در یک اتاق بهبودی خواهید بود، جایی که کارکنان بازگشت هوشیاریتان را کنترل می‌کنند. ممکن است همان روز مرخص شوید یا اگر مشکلاتی دارید، یک شب بمانید.

بعد از جراحی

بعد از رینوپلاستی برای کاهش خونریزی و تورم باید در رختخواب استراحت کنید و سرتان را بالاتر از سینه قرار دهید.  بینی شما ممکن است به دلیل تورم یا به دلیل وجود آتل‌هایی که در داخل بینی قرار گرفته‌اند، گرفتگی داشته باشد.

در بیشتر موارد، پانسمان داخلی یک تا هفت روز پس از جراحی در جای خود باقی می‌ماند. پزشک همچنین برای محافظت و پشتیبانی از آتل بینی شما را نوار می‌زند که معمولاً حدود یک هفته در محل قرار دارد.

خونریزی جزئی و تخلیه مخاط و خون قدیمی برای چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان معمول است. پزشک ممکن است یک “پد”،  قطعه کوچکی از گاز که با نوار در محل خود نگه داشته شده است، برای جذب تخلیه در زیر بینی شما قرار دهد. گاز را طبق دستور پزشک عوض کنید. قطره چکان را محکم در برابر بینی قرار ندهید.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد که چندین هفته پس از جراحی اقدامات احتیاطی را دنبال کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد:

  • از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ایروبیک و آهسته دویدن خودداری کنید.
  • در حالی که باند روی بینی خود دارید به جای دوش، بدنتان را کنید.
  • فین  نکنید.
  • برای جلوگیری از یبوست از غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. یبوست می تواند شما را تحت فشار قرار دهد و باعث فشار بر محل جراحی شود.
  • از حالت‌های شدید چهره مانند لبخند زدن یا خندیدن خودداری کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی مسواک بزنید تا حرکت لب بالایی شما محدود شود.
  • لباس‌هایی را که در قسمت جلو بسته می‌شوند بپوشید. لباس ها مانند پیراهن یا ژاکت را روی سر خود نکشید.

علاوه بر این، برای جلوگیری از فشار روی بینی ، حداقل چهار هفته بعد از جراحی، عینک را روی بینی خود قرار ندهید.

هنگام بیرون بودن از کرم ضد آفتاب SPF 30 مخصوصاً روی بینی خود استفاده کنید. آفتاب زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ نامنظم دائمی در پوست بینی شما شود.

مقداری تورم موقتی یا تغییر رنگ سیاه و آبی می‌تواند به مدت دو تا سه هفته پس از جراحی زیبایی بینی رخ دهد. رفع ورم بینی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. محدود کردن سدیم در رژیم غذایی به از بین رفتن سریعتر تورم کمک می‌کند. بعد از جراحی چیزی مانند بسته‌های یخ یا سرما را روی بینی خود قرار ندهید.

بینی شما در طول زندگی تغییر می‌کند چه شما جراحی شوید و چه نکنید. به همین دلیل، دشوار است بگویید چه زمانی “نتیجه نهایی” خود را بدست آورده‌اید. با این حال، بیشتر تورم در طی یک سال از بین می‌رود.

نتایج

تغییرات بسیار جزئی در ساختار بینی شما که اغلب در مقیاس میلی‌متر اندازه گیری می‌شوند، می‌تواند تفاوت زیادی در ظاهر بینی شما ایجاد کند. در بیشتر مواقع، یک جراح باتجربه می‌تواند به نتیجه برسد که هر دوی شما از آن راضی هستید. اما در بعضی موارد، تغییرات جزئی کافی نیست و شما و جراح خود تصمیم می‌گیرید برای تغییرات بعدی جراحی دوم را انجام دهید. در این صورت، حداقل یک سال باید منتظر جراحی پیگیری باشید، زیرا در این مدت بینی شما می‌تواند تغییراتی ایجاد کند.

سوالات متداول

رینوپلاستی چه تفاوتی با سپتوپلاستی دارد؟

رینوپلاستی یک جراحی برای تغییر شکل بینی است. از آنجا که تنفس و شکل بینی با هم ارتباط دارند، ممکن است گاهی عمل بینی انجام شود نه تنها برای تغییر نوع بینی بلکه برای بهبود تنفس از طریق بینی.

سپتوپلاستی جراحی برای بهبود تنفس از طریق صاف کردن دیواره داخل بینی است که مجاری بینی را به سمت راست و چپ تقسیم می‌کند (تیغه بینی). هنگامی که تیغه بینی کج باشد، تنفس از طریق بینی را دشوار می‌کند. سپتوپلاستی اغلب با جراحی زیبایی بینی ترکیب می‌شود.

آیا جراحی زیبایی بینی یک عمل ساده است؟

خیر. جراحی زیبایی بینی یک عمل چالش برانگیز است. این ناشی از چندین عامل است. اولا، بینی یک شکل سه بعدی پیچیده است که در وسط صورت قرار دارد. تغییرات ایجاد شده در حین رینوپلاستی اغلب بسیار ناچیز است. اما این تغییرات می‌تواند تفاوت عمده‌ای در نحوه عملکرد بینی داشته باشد. از آنجا که این تغییرات کم است، بنابراین حاشیه خطا نیز کم است.

تورم و قرار دادن بی‌حسی موضعی در پوست باعث تحریف بینی در حین جراحی می‌شود و بسیاری از تغییرات ظریف ایجاد شده را پنهان می‌کند. جراحی زیبایی بینی نیز یک برنامه استاندارد یا ترتیب مراحل مشخص ندارد. پزشکان هر عمل را متناسب با نیاز بیمار تنظیم می‌کنند.

آیا لازم است در بیمارستان بستری شوم؟

تقریباً همه کسانی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند می‌توانند با خیال راحت همان روز پس از جراحی بیمارستان را ترک کنند. در موارد نادر، اگر مشکل تهوع دارید یا سایر مشکلات سلامتی را دارید که باید کنترل شود ممکن است یک شب در بیمارستان بمانید.

دوره نقاهت چه مدت است؟

برنامه ریزی کنید که یک هفته از کار، مدرسه یا سایر تعهدات خود مرخصی بگیرید. در هفته اول هر روز به تدریج احساس بهتری خواهید داشت. یک هفته پس از جراحی، افراد معمولاً احساس می‌کنند دوباره خودشان هستند.

بعد از عمل، تورم ایجاد می شود. رفع ورم ممکن است ماه‌‎ها طول بکشد، اگرچه بیشتر افراد پس از گذشت دو ماه دیگر متوجه آن نمی‌شوند. افراد معمولاً پس از یک هفته به انجام بیشتر فعالیت‌ها برمی‌گردند و پس از دو تا چهار هفته همه فعالیت‌ها را از سر می‌گیرند.

آیا خطراتی در عمل بینی وجود دارد؟

همه جراحی ها خطراتی دارند. خوشبختانه خطرات جراحی رینوپلاستی اندک است و عوارض آن نادر است. پزشک قبل از عمل درمورد خطرات و مزایای جراحی با شما صحبت خواهد کرد.

آیا بیمه هزینه جراحی زیبایی بینی را پرداخت می‌کند؟

بعضی اوقات بیمه هزینه جراحی زیبایی بینی را پرداخت می‌کند، اما این به بیمه نامه بستگی دارد. قبل از تعیین وقت جراحی، مطب پزشک به شما کمک می‌کند تا مجوز کتبی قبلی را از شرکت بیمه خود دریافت کنید. اگرچه این تضمین کننده پوشش نیست، اما تنها راه تأیید این است که جراحی زیبایی بینی تحت پوشش است. بعضی اوقات بیمه هزینه بخشی از عمل بینی را پرداخت می‌کند، اما قسمتهای دیگر آن را پرداخت نمی‌کند. در این موارد، می‌توانید با حسابداری تماس بگیرید تا قیمت عملیات را دریافت کنید.

هزینه جراحی زیبایی بینی چقدر است؟

هزینه رینوپلاستی به عوامل مختلفی از جمله پیچیدگی جراحی، آموزش و تجربه جراح و جغرافیا بستگی دارد.

آیا می‌توانم ببینم بینی من بعد از جراحی چه شکلی است؟

بله. قبل از مشاوره، پزشک شما از چندین نمای صورت شما به صورت استاندارد عکس می‌گیرد. با استفاده از این عکس‌ها می‌توانید تصور کنید که بینی شما بعد از جراحی چه شکلی است.

آیا جراحی ترمیمی بینی دردناک است؟

برای بیشتر افراد دردناک نیست. یک روز پس از جراحی، بیشتر افراد میزان درد خود را بین ۰ تا ۴ از ۱۰ ارزیابی می‌کنند.

بینی‌ام را پانسمان خواهند کرد؟

خیر. پانسمان می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما احتمالاً چند آتل نرم در بینی خود خواهید داشت. این آتل‌ها سوراخی در درون خود دارند تا حداقل برای چند روز نفس کشیدن از طریق آنها ممکن شود. پزشکان در ویزیت یک هفته‌ای به راحتی این آتل‌ها را برمی‌دارند.

چه مدت کبود می‌شوم؟

کبودی غیرمعمول است. اگر کبودی جزئی دارید، معمولاً یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

چه چیزهایی را باید در جراح جستجو کنم؟

جراحان پلاستیک صورت یا گوش و حلق و بینی بیشترین جراحی‌های رینوپلاستی را انجام می‌دهند. آموزش و تأیید مجوز در یکی از این تخصص‌ها نقطه شروع خوبی است. شما به احتمال زیاد جراحی را می‌خواهید که اغلب جراحی زیبایی بینی انجام دهد.

شما احتمالاً به دنبال جراحی با شهرت خوب در بین بیماران و سایر پزشکان هستید. اگر جراح شما مقالات زیادی را در حوزه پزشکی مربوط به جراحی زیبایی بینی منتشر کرده است و از او دعوت می‌شود در کنفرانس های آموزشی صحبت کند، این معمولاً یکی از نشانه‌های تشخیص پزشک خوب در جراحی بینی است.

اطمینان حاصل کنید که جراحی شما در یک مرکز جراحی معتبر یا بیمارستان انجام خواهد شد. احتمالاً باید با جراح خود نیز احساس راحتی کنید. به دنبال جراحی بگردید که بتواند آنچه را که قرار است در حین جراحی شما اتفاق بیفتد را برای شما قابل درک کند.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید