انتشار این مقاله


اختلالات رایجی که نیاز به کمک متخصص کودکان دارند

بدن انسان در سال‌های اولیه‌ی زندگی به سرعت رشد می‌کند تا تحول اندام‌های خود را کامل کند. به همین دلیل بچه‌ها با سرعت زیاد رشد می‌کنند و مغز و جسمشان تحول پیدا می‌کند. برای بررسی روند رشد کودکان و همچنین مقابله با مشکلات و عارضه‌هایی که مختص به آن‌ها است، باید دائما با یک متخصص […]

بدن انسان در سال‌های اولیه‌ی زندگی به سرعت رشد می‌کند تا تحول اندام‌های خود را کامل کند. به همین دلیل بچه‌ها با سرعت زیاد رشد می‌کنند و مغز و جسمشان تحول پیدا می‌کند. برای بررسی روند رشد کودکان و همچنین مقابله با مشکلات و عارضه‌هایی که مختص به آن‌ها است، باید دائما با یک متخصص کودکان در ارتباط بود. این پزشکان می‌توانند رشد سالم افراد را تضمین کنند. 

سامانه مشاوره آنلاین پزشکی دکتر ساینا با هدف کمک به افراد در مسیر یافتن بهترین متخصصان پزشکی شکل گرفته است. این سامانه دارای بیش از ۴۵۰ متخصص از تمامی حوزه‌های پزشکی است. متخصص کودکان دکتر ساینا نیز می‌تواند مشکلات کودکتان را درمان کند. 

در ادامه به بررس مشکلاتی که توسط پزشکان اطفال یا کودکان برطرف می‌شود توضیحاتی خواهیم داد.

اختلالات مختلف و نقش متخصص کودکان

همان‌طور که ذکر کردیم، متخصص کودکان می‌تواند برای درمان اختلالات مختلفی که کودکان با آن درگیر می‌شوند، به کمک خانواده‌ها بیاید. علاوه بر درمان بیماری‌های دوره‌ای مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی که بچه‌ها را درگیر می‌کند، این پزشکان با مشکلات دیگری نیز مقابله می‌کنند. 

آلرژی و آسم

هر کودکی ممکن است واکنش‌های آلرژیک را نشان دهد اما بچه‌هایی که از خانواده‌های دارای سابقه بیماری‌های آلرژیک جدی آمده‌اند، در خطر ابتلا به آلرژی‌های جدی قرار دارند. حساسیت‌ها یا آلرژی‌های کودکان به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند که شامل واکنش‌های پوستی، آسم و آلرژی‌های غذایی است. 

تا امروز یکی از اصلی‌ترین دلایل مراجعه کودکان به مرکز اورژانس و لزوم ماندن در بیمارستان برای آن‌ها، بیماری آسم است. در اکثر مواقع بیماری آسم درمان قطعی ندارد. اما می‌توان با انجام مراقبت‌های صحیح و مراجعه به پزشک در زمان مناسب، عوارض این بیماری بر روی بدن کودکان را به حداقل رساند. 

فلج مغزی، بیماری خطرناک کودکان

فلج مغزی اصطلاحی است که مجموعه‌ای بیماری‌های مزمن را در بر می‌گیرد. ویژگی مشترک تمام این بیماری‌ها این است که کودک کنترل خود بر روی اندام‌های بدنش را از دست می‌دهد. این بیماری به دلیل آسیب وارد شدن به قسمت‌های حرکتی مغز در طول بارداری یا ماه‌های اولیه‌ی نوزادی اتفاق می‌افتد. ممکن است نشانه‌های این بیماری در سال‌های اولیه رشد کودک مشخص نباشند. در هر ده هزار کودک به طور میانگین شش مورد فلج مغزی دیده می‌شود و این اختلال رایج‌ترین دلیل ناتوانی در کودکان است. طیف ابتلا به این اختلال وسیع بوده و از مشکل حرکتی جزئی تا فلج کامل اندام‌ها را شامل می‌شود. 

سامانه مشاوره اینترنتی پزشکی دکتر ساینا می‌تواند مکان مناسبی برای انتخاب متخصص کودکان باشد. لازم به‌ذکر است که تمام متخصصان این سامانه توسط کمیته پزشکی دکتر ساینا موردبررسی قرار می‌گیرند و عملکرد آن‌ها دائما پایش می‌شود. می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت www.drsaina.com لیست پزشکان حوزه کودک را مشاهده و از بین آن‌ها انتخاب کنید. همچنین اپلیکیشن دکتر ساینا برای گوشی‌های تلفن همراه موجود است. 

دیابت کودکان، سخت‌ترین شرایط برای فرزندان

دیابت نوع یک معمولاً برای اولین بار در سن کودکی دیده می‌شود. این بیماری نوعی عارضه در سیستم ایمنی بدن فرد است (بیماری خود ایمنی) که موجب می‌شود سلول‌های دفاعی بدن به بافت تولیدکننده‌ی انسولین حمله کنند و این بافت را از بین ببرند. در نتیجه این اتفاق، قند خون بالا می‌رود و فرد به دیابت مبتلا می‌شود. معمولاً به دیابت نوع یک، دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود. پزشک متخصص کودکان می‌تواند به خانواده‌ها در کنترل این بیماری کمک کند. 

اضافه وزن در کودکان

در سی سال گذشته، میزان اضافه وزن در کودکان دو برابر شده است و این روزها حدود یک سوم کودکان و نوجوانان به این عارضه مبتلا هستند. اضافه وزن به معنای داشتن مقدار بیشتری چربی از حد استاندارد مربوط به یک قد خاص است. 

علت اصلی ابتلای کودکان به اضافه وزن، دریافت کالری بیش از حد است. این روزها بیشتر فعالیت‌ها نیازی به صرف انرژی جسمانی ندارد و تعداد کمتری از بچه‌ها ورزش می‌کنند. اضافه وزن می‌تواند برای کودکان بسیار خطرناک باشد و موجب ابتلای آن‌ها به چربی خون و بیماری‌های قلبی شود. برای مقابله با این معضل رو به رشد، خانواده‌ها باید به متخصص کودکان مراجعه کنند. 

مشکلات مربوط به تشنج

تشنج زمانی رخ می‌دهد که فعالیت‌های عصبی غیرطبیعی در مغز کودک اتفاق بیفتد. در طول دوره تشنج کودک ممکن است هشیاری خود را از دست بدهد، احساسات و هیجانات غیرعادی تجربه کند یا حرکات غیرارادی انجام دهد. اگر تشنج به شکل دوره‌ای اتفاق بیفتد، احتمالاً کودک به اختلال صرع مبتلا است. متخصصان کودکان می‌توانند به کنترل و پیشگیری از وقوع تشنج کمک کنند.

دکتر ساینا پزشک کودک همیشه آنلاین

سال‌های کودکی، برای سلامت دوران بزرگ‌سالی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. مشکلات مختلفی ریشه در بیماری‌های دوران کودکی دارند. همچنین به دلیل اینکه بچه‌ها معمولاً نمی‌توانند حالت خود را گزارش دهند، والدین باید نسبت به تغییرات کودک حساس باشند و در صورت مشاهده تغییری غیرطبیعی به متخصص کودکان مراجعه کنند. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، بهترین پزشکان اطفال و کودکان گردهم آورده تا شما بتوانید در هر ساعت از شبانه‌روز و هر کجا که هستید به خدمات حرفه‌ای پزشکی دسترسی داشته باشید. برای مشاهده پروفایل پزشکان فعال در سامانه و خواندن نظرات کاربران می‌توانید به وب‌سایت دکتر ساینا مراجعه کنید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید