انتشار این مقاله


نفریت لوپوس چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) که کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، نفریت لوپوس نامیده می شود. لوپوس یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن (سیستم دفاعی بدن)، که معمولاً بدن را در برابر بیماری محافظت می کند، به بدن حمله میکند. این امر به اندام هایی مانند کلیه ها و بافت ها آسیب می رساند.

دو نوع لوپوس وجود دارد. اریتماتوز سیستمیک (SLE) ) نوعی لوپوس است که می تواند به پوست، مفاصل، کلیه ها و مغز آسیب برساند و ممکن است کشنده باشد. نوع دیگر لوپوس، لوپوس اریتماتوی دیسکوئید نام دارد که فقط روی پوست اثر می گذارد. لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) که کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، نفریت لوپوس نامیده می شود. لوپوس یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن (سیستم دفاعی بدن)، که معمولاً بدن را در برابر بیماری محافظت می کند، به بدن حمله میکند. این امر به اندام هایی مانند کلیه ها و بافت ها آسیب می رساند. نفریت لوپوس با حمله به آنها مانند حمله به بیماری باعث ایجاد التهاب (تورم یا زخم) در رگهای خونی کوچک مسئول فیلتراسیون مواد زائد در کلیه (گلومرول) و گاهی کلیه ها می شود.

چه عواملی باعث نفریت لوپوس می شوند؟

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث این بیماری می شود. سابقه خانوادگی و مواردی که در محیط وجود دارد مانند عفونت ها، ویروس ها، مواد شیمیایی سمی یا آلاینده ها (دود اتومبیل، دود کارخانه) ممکن است در ایجاد بیماری نقش داشته باشد. مردان و زنان در هر سنی و نژادی به لوپوس مبتلا می شوند. با این حال، حدود ۹۰ درصد افرادی که مبتلا به لوپوس هستند، مونث هستند.

علائم نفریت لوپوس چیست؟

نفریت لوپوس می تواند علائم بسیار متنوعی ایجاد کند. علائم التهاب کلیه لوپوس عبارتند از:

  • خون در ادرار (هماچوری): بیماری گلومرولی می تواند خون گلومرول را به ادرار وارد کند. ادرار خونی ممکن است صورتی یا قهوه ای روشن به نظر برسد.
  • پروتئین در ادرار (پروتئینوری): بیماری گلومرولی می تواند پروتئین گلومرول را به ادرار نشت کند. ادرار ممکن است به دلیل پروتئین کف آلود باشد.
  • ادم: داشتن مایعات اضافی که کلیه ها نمی توانند آن را دفع کند و باعث تورم در قسمت های بدن مانند پاها، مچ پا یا اطراف چشم می شود.
  • افزایش وزن: به دلیل افزایش مایعات که بدن قادر به دفع انها از بدن نیست.
  • فشار خون بالا

چه آزمایشاتی نشان می دهد که بیمار مبتلا به ورم کلیه لوپوس هست؟

پزشک با معاینه بدنی و بررسی سابقه پزشکی و آزمایشات ویژه ای بیماری را تشخیص میدهد. این آزمایشات شامل موارد زیر است:

  • آزمایش ادرار برای بررسی پروتئین و خون
  • آزمایش خون
  • بررسی سطح پروتئین و کلسترول
  • بررسی میزان فیلتراسیون گلومرولی ((GFR تا نشان دهد کلیه ها به خوبی فیلتراسیون می کنند یا نه
  • بررسی حداقل یک بار آنتی بادی های ضد فسفولیپید و آنتی بادی های ضد هسته ای (ANA)
  • بیوپسی کلیه برای مشاهده قطعه کوچک کلیه در زیر میکروسکوپ

چگونه لوپوس درمان می شود؟

لوپوس با داروهایی درمان می شود که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. این داروها شامل داروهایی مانند استروئیدها (کورتیکواستروئید) و داروهای ضد مالاریاست. همه افراد متفاوت هستند و پزشک یک رژیم درمانی درست برای بیمار تنظیم می کند. معمولاً درمان نفریت لوپوس شامل موارد زیر است:

  • کورتیکواستروئیدها (که اغلب استروئیدها نامیده می شوند)
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • مهار کننده های ACE و ARB ها
  • داروهای ادرار آور
  • تغییر رژیم

داروهای کورتیکواستروئید و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی: این داروها برای آرام کردن سیستم ایمنی بدن (سیستم دفاعی بدن) و جلوگیری از حمله آن به گلومرول ها استفاده می شوند.

مهار کننده های ACE و ARB : اینها داروها برای کاهش از دست دادن پروتئین و کنترل فشار خون استفاده می شوند.

داروهای ادرار آور: این داروها به بدن کمک می کند تا مایعات اضافی را دفع کند. از این موارد می توان برای کاهش فشار خون نیز استفاده کرد.

تغییرات رژیم غذایی: برخی از تغییرات رژیم غذایی ممکن است مورد نیاز باشد، مانند کاهش نمک (سدیم) و پروتئین در انتخاب مواد غذایی برای کاهش بار مواد زائد در کلیه ها.

آیا این روش های درمانی عوارض جانبی دارند؟

همیشه باید در مورد خطرات و مزایای هر یک از روشهای درمانی با پزشک مشورت کنید. هر یک از داروها می تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. خوشبختانه، این عوارض معمولاً برای بیشتر بیماران قابل کنترل است. درباره درمان خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. سلامت کلی بیمار و کلیه های او همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. مواردی وجود دارد که عوارض جانبی برخی از روش های درمانی ارزش این ریسک برای سلامتی بیمار را ندارد.

اگر شما یک زن مبتلا به نفریت لوپوس هستید و می خواهید بچه دار شوید، باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی در مورد تأثیر درمان شما در این روند صحبت کنید. روش هایی وجود دارد که آسیب ناشی از درمان برای این روند را کاهش دهد.

چشم انداز بلند مدت این بیماری چیست؟

اکثر بیماران در طولانی مدت بهبود می یابند. ممکن است در طی سالیان طولانی نیاز به مصرف دارو داشته باشید. حتی بیمارانی که علائم کمتری دارند باید معاینات دوره ای سپری کنند.

اگر کلیه های من از کار بیفتند چه اتفاقی می افتد؟

اگر کلیه های شما از کار بیفتد، می توانید با دیالیز یا پیوند کلیه درمان شوید. بیماران لوپوس به خوبی افرادی که انواع دیگری از بیماری کلیوی دارند به این روش های درمانی جواب می دهند.

بسیاری از بیماران مبتلا به نفریت لوپوس پیوند کلیه دریافت کرده اند. داروهایی که برای جلوگیری از رد کلیه جدید در بدن بیمار استفاده می شوند، همان داروهایی هستند که برای درمان لوپوس استفاده می شوند. بازگشت لوپوس در کلیه جدید شایع نیست. بیماران لوپوس با کلیه های جدید مانند سایر بیماران مبتلا به کلیه های پیوندی رفتار می کنند.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید