انتشار این مقاله


کلوبتازول چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

این دارو برای انواعی از بیماری‌های پوستی (اگزما، پسوریازیس، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی) استفاده می‌شود. کلوبتازول تورم، التهاب و قرمزی‌ای را که به وسیله‌ی این وضعیت‌ها ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. این دارو یک کورتیکواستروئید بسیار قوی است.

موارد استفاده کلوبتازول

این دارو برای انواعی از بیماری‌های پوستی (اگزما، پسوریازیس، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی) استفاده می‌شود. کلوبتازول تورم، التهاب و قرمزی‌ای را که به وسیله‌ی این وضعیت‌ها ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. این دارو یک کورتیکواستروئید بسیار قوی است.

چگونه از ژل کلوبتازول پروپیونات استفاده می‌شود

این دارو را فقط برای پوست استفاده کنید. این دارو را بر روی صورت، کشاله‌ی ران یا زیربغل استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

قبل از مصرف، دست‌های خود را بشویید و خشک کنید. محل موردنظر را نیز تمیز و خشک کنید. یک لایه‌ی نازک از دارو را روی پوست بمالید. این کار را دو بار در روز یا مطابق دستور پزشک انجام دهید. محل را بانداژ،پوشانده یا چسب نزنید؛ مگر اینکه پزشک دستور داده باشد. اگر در ناحیه‌ی پوشک نوزاد از این دارو استفاده می‌شود، از شلوار تنگ یا پلاستیکی استفاده نکنید.

بعد از مالیدن دارو، دست‌های خود را بشویید؛ مگر در مواردی که از این دارو برای دستتان استفاده می‌کنید. وقتی از این دارو در نزدیکی چشم‌ها استفاده می‌کنید، از تماس دارو با چشم جلوگیری کنید؛ چون ممکن ست باعث تشدید یا ایجاد گلوکوم شود. همچنین از ورد دارو به دهان یا بینی جلوگیری کنید. اگر دارو وارد این قسمت‌ها شد، با آب فراوان آن را شست‌و‌شو دهید.

این دارو را فقط برای بیماری فعلی مصرف کنید. از مصرف این دارو بیش از دو هفته به طور پیوسته یا مصرف بیش از ۵۰ گرم در هر هفته، خودداری کنید؛ مگر اینکه پزشک دستور داده باشد.

اگر بعد از دو هفته علائم شما همچنان باقی مانده اند یا دتر شده اند، با پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی کلوبتازول

ممکن است بعد از اولین مصرف، حس سوختن، زبری، خارش، خشکی یا قرمزی در محل مصرف بر روی پوست را تجربه کنید. این علایم باید طی چندین روز بعد از عادت کردن بدن به دارو، از بین برود. اگر هریک از این علایم باقی ماند یا بدتر شد، پزشک یا داروساز را سریعا در جریان بذارید.

به یاد داشته باشید پزشک این دارو را با در نظر گرفتن اینکه فواید مصرف آن بیشتر از ریسک عوارض جانبی آن است، برایتان تجویز کرده است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

اگر هرگونه عوارض جانبی جدی در شما ظاهر شد، پزشک را مطلع کنید. این علایم شامل: علائم کشش، نازک شدن یا تغییر رنگ پوست، رشد موی شدید یا ناخواسته. فولیکولیت مو.

عفونت‌های پوستی هنگام مصرف این دارو بدتر می‌شوند. اگر قرمزی، التهاب یا تحریک در محل، بهتر نشد، سریع پزشک را آگاه کنید.

به طور نادر، امکان این وجود دارد که ژل از طریق پوست وارد جریان خون شود. این عمل موجب به وجود آمدن عوارض جانبی مربوط به بیشتر کورتیکواستروئیدها می‌شود. این عوارض جانبی بیشتر برای کودکان و افرادی که طولانی مدت یا در سطح وسیعی از پوست از این دارو استفاده کرده اند، دیده می‌شود. اگر هریک از علائم ذکر شده ظاهر شدند، به سرعت با پزشک تماس بگیرید: خستگی زیاد یا غیرمعول، کاهش وزن، سردرد، تورم مچ پا/پا، افزایش تشنگی/ادرار، مشکلات بینایی.

واکنش حساسیت شدید به این دارو، نادر است.  با این حال اگر اگر علایم واکنش حساسیت شدید را داشتید، کمک پزشکی درخواست کنید. این علایم شامل: بثورات پوستی، خارش/تورم (به ویژه در صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی ممکن نیست. اگر شما علایم دیگری را به جز علایم گفته شده را تجربه کردید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط در مصرف کلوبتازول

قبل از مصرف کلوبتازول، در صورت حساسیت به آن یا سایر داروهای کورتیکواستروئید، پزشک یا داروساز را آگاه کنید. (برای مثال: hydrocortisone وprednisone)؛ یا اگر هرگونه آلرژی دارید. این محصولات ممکن است شامل مواد غیرفعالی باشند که باعث بروز واکنش حساسیت یا سایر مشکلات شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

قبل از مصرف این دارو، پزشک یا داروساز از تاریخچه‌ی پزشکی خود آگاه کنید؛ به ویژه: ضعف گردش خون، مشکلات سیستم ایمنی، مشکلات جدی پوستی (درماتیت دور دهان، رزاسه (rosacea)).

اگر هرگونه عفونت  یا درد در محل موردنظر دارید، دارو را تا زمانی که بهبود یابد، مصرف نکنید.

در حالت‌های نادر، استفاده از کورتیکواستروئیدها برای زمان‌های طولانی یا در محل‌های وسیعی از پوست، می‌تواند پاسخ بدن به استرس‌های فیزیکی را دشوار کند. بنابراین قبل از هرگونه عمل جراحی یا درمان اورژانسی، یا در صورت مواجهه با هرگونه بیماری یا جراحت جدی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد مصرف یا سابقه‌ی مصرف در چند ماه گذشته، اگاه کنید.

در موارد بسیار کمی، این دارو در صورت مصرف طولانی مدت، باعث کاهش رشد موقت در کودکان می‌شود. برای بررسی قد کودک به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

در طول بارداری، این دارو فقط در صورتی مصرف می‌شود که به طور روشن، نیاز باشد. در مورد ریسک‌ها و فواید آن با پزشک مشورت کنید.

اینکه آیا این دارو در صورت مصرف روی پوست در شیر مادر ظاهر می‌شود یا نه، مشخص نیست. داروهای مشابه هنگام مصرف خوراکی در شیر مادر ظاهر می‌شوند. قبل از تغذیه کودک با شیر مادر، در مورد ان با پزشک مصرف کنید.

تداخلات دارویی کلوبتازول

تداخلات دارویی ممکن است بر روی تاثیر داروها اثر بگذارند یا بعضی عوارض جانبی را افزایش دهند. این مقاله شامل کلیه‌ی تداخلات دارویی ممکن را نیست. یک لیست از تمام محصولاتی که مصرف می‌کنید (شامل دارو‌های تجویزی یا آزاد یا داروهای گیاهی)، تهیه کنید و در اختیار پزشک یا داروساز قرار دهید. دارو را خودسر مصرف یا قطع نکنید یا دوز مصرفی را تغییر ندهید، مگر با تایید پزشک.

اوردوز (مصرف بیش از حد تجویز شده) کلوبتازول

این دارو ممکن است در صورت بلع مضر باشد. اگر کسی دارو را بیش از حد تجویز شده مصرف کرد و دچار علایم جدی مثل بیهوشی یا مشکل در تنفس شد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر اینصورت با پزشک مشورت کنید.

توجه

از توصیه‌ی این دارو به دیگران خودداری کنید.

این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است. آن را بعدا برای بیماری‌های پوستی آینده خود استفاده نکنید؛ مگر اینکه پزشک دستور داده باشد. ممکن است برای بیماری‌های پوستی جدید، درمان متفاوتی لازم باشد.

ممکن است آزمون‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند آزمون‌های غده‌ی آدرنال) به صورت دوره ای برای ارزیابی پیشرفت یا بررسی عوارض جانبی انجام شوند. این آزمون‌ها به خصوص زمانی که این دارو را در طولانی مدت یا در سطح وسیعی از بدن استفاده می‌کنید، انجام می‌شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

همه پزشکان خود را از مصرف یا سابقه‌ی مصرف این دارو آگاه کنید.

دوز فراموش شده کلوبتازول

اگر یک دوز مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد، دوز فراموش شده را رها کنید. دوز بعدی دارو را در زمان تعیین شده مصرف کنید و از دو برابر کردن دوز دارو خودداری کنید.

نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهدای شود. دارو را در یخچال قرار ندهید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

دارو را داخل توالت یا جوی آب نیندازید، مگر اینکه اینگونه دستور داده باشد. بعد از گذشتن تاریخ مصرف یا اتمام مصرف، دارو را به طور مناسب دفع کنید.

فرزانه محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید