انتشار این مقاله


لوراتادین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

لوراتادین یک داروی آنتی هیستامین است که علائمی از قبیل خارش ، آبریزش از بینی و چشم ، عطسه و آلرژی های دیگر را درمان میکند.

همه ما در طول عمر خود بارهای به پزشک مراجعه کرده و داروهای بسیاری را مصرف می‌کنیم. برخی از داروها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد اما برخی دیگر به مهر پزشک نیاز دارند. در عصر حاضر، افزایش آگاهی و داشتن اطلاعات مهم درباره داروهای مصرفی خود، امری بسیار مهم تلقی می‌شود. در این مقاله به بررسی کاربرد، عوارض و تداخلات دارویی لوراتادین می‌پردازیم.

موارد استفاده لوراتادین

لوراتادین یک داروی آنتی‌هیستامین است که علائمی از قبیل خارش، آبریزش از بینی و چشم، عطسه و آلرژی‌های دیگر را درمان می‌کند. دیگر کاربرد لوراتادین در تسکین خارش کهیر است. این دارو کهیر یا واکنش‌های جدی آلرژی (آنافیلاکسی) را درمان نمی‌کند.

بنابراین، اگر دکتر برای درمان واکنش‌های آلرژیک اپی‌نفرین تجویز کرده است، همیشه انژکتور اپی نفرین خود را همراه داشته باشید و به جای اپی نفرین از لوراتادین استفاده نکنید. اگر با این دارو خوددرمانی می‌کنید، خواندن دستورالعمل‌های دارو اهیمت دارد تا بدانید چه زمانی با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

در کودکان زیر ۶ سال از کپسول یا قرص دارو و در کودکان زیر ۲ سال از قرص‌های مایع یا جویدنی استفاده نکنید مگر این که توسط پزشک تجویز شود.

نحوه مصرف لوراتادین

اگر از محصول بدون نسخه برای خود درمانی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف، تمام دستورالعمل‌های روی بسته محصول را بخوانید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است، دستورالعمل‌های پزشک و نسخه خود را دنبال کنید. اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. این دارو به روش خوراکی با غذا یا بدون غذا، معمولاً یک بار در روز یا طبق دستور پزشک یا بسته بندی محصول مصرف می‌شود.

اگر از قرص‌های جویدنی استفاده می‌کنید، هر قرص را خوب جویده و سپس ببلعید. اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‌کنید، با استفاده از دستگاه یا قاشق مخصوص، دوز دارو را به دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را نتوان اندازه گرفت.

مقدار مصرف به سن، شرایط و پاسخ به درمان بستگی دارد. مقدار بیشتر از حد مجاز مصرف نکنید و بیش از حد توصیه شده مناسب سن خود از این دارو استفاده نکنید.

عوارض جانبی لوراتادین

این دارو معمولاً عوارضی ندارد. در صورت بروز هرگونه اثر غیرمعمول، سریعاً با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید. بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو به ندرت ممکن است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص در نواحی صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید یا مشکل در تنفس فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست و در صورت مشاهده سایر عوارضی که در بالا ذکر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف لوراتادین، اگر به این دارو یا دسلوراتادین حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. در صورت وجود برخی بیماری‌های خاص از قبیل بیماری کلیوی یا کبدی بدون مشورت با پزشک، خوددرمانی نکنید.

لوراتادین معمولاً در دوزهای توصیه شده باعث خواب آلودگی نمی‌شود. با این وجود تا زمانی که از اثرات دارو مطمئن نشده‌اید، از انجام فعالیت‌هایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات و فعالیت‌هایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، پرهیز کنید. اگر کهیر دارید و پزشک لوراتادین برای شما تجویز کرده است، یا اگر می‌خواهید از این دارو برای درمان کهیر خود استفاده کنید، در صورت بروز هر یک از علائم زیر، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر باشند؛ کهیرهایی با رنگ غیرمعمول، کهیرهایی که کبود یا تاول زده به نظر می‌رسند و کهیرهای بدون خارش.

داروهای مایع یا قرص‌های جویدنی ممکن است حاوی قند و یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوریا (PKU) یا هر بیماری دیگری که فرد مجبور است مصرف این مواد را در رژیم غذایی خود محدود کند، باید احتیاطات لازم را انجام داد.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی لوراتادین به ویژه خواب آلودگی یا گیجی حساسیت بیشتری نشان دهند. این عوارض جانبی می‌توانند خطر زمین خوردن و سقوط را افزایش دهند.

در دوران بارداری، لوراتادین باید تنها در موارد مورد نیاز استفاده شود. قبل از مصرف این دارو، خطرات و مزایای آن را با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود. با این حال، بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند.

تداخل دارویی لوراتادین

تداخلات دارویی لوراتادین ممکن است نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله تمامی تداخلات دارویی را در بر نمی‌گیرد. لیستی از تمام داروهای مورد استفاده، از جمله داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را تهیه کرده و آن را با پزشک یا داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک مصرف داروها را آغاز یا متوقف نکنید و دوز آن‌ها را تغییر ندهید. لوراتادین بسیار شبیه به دسلوراتادین است. در هنگام استفاده از لوراتادین از داروهای حاوی دسلوراتادین استفاده نکنید.

این دارو ممکن است باعث تداخل در برخی تست‌های آزمایشگاهی (از جمله آزمایش آلرژی پوست) شده و نتایج کاذب را به دنبال داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد(اوردوز)

اگر کسی بیش از حد دارو مصرف کرده و علائم جدی مانند مشکلات تنفسی داشته باشد با اورژانس تماس بگیرید. از علائم اوردوز لوراتادین می‌توان به خواب آلودگی اشاره کرد.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

دوز فراموش شده

اگر مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را در زمان مشخص خود مصرف کنید. در نوبت بعدی دارو، دوز فراموش شده را دو برابر نکنید.

نگهداری

برندهای مختلف دارو دستورالعمل‌های نگهداری متفاوتی دارند. برچسب بسته دارو را به دقت بخوانید یا از داروساز در مورد نحوه نگهداری دارو سوال کنید. دارو را در معرض نور و در حمام نگهداری نکنید. داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را به توالت یا فاضلاب تخلیه نکنید، مگر این که دستورالعمل دورریز دارو به این شکل باشد. دارو را به درستی هنگام انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، دور بریزید. می‌توان در این باره با پزشک داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کرد.

گلنوش آذرسینا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید