انتشار این مقاله


لیزینوپریل چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

داروی لیزینوپریل برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. این دارو برای پایین آوردن فشار خون بالا، به منظوری جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی مصرف  می شود. همچنین برای درمان نارسایی قلبی و بهبود کیفیت زندگی پس از حمله قلبی تجویز می گردد. لیزینوپریل جز دسته ای از داروها است […]

داروی لیزینوپریل برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. این دارو برای پایین آوردن فشار خون بالا، به منظوری جلوگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی مصرف  می شود. همچنین برای درمان نارسایی قلبی و بهبود کیفیت زندگی پس از حمله قلبی تجویز می گردد.

لیزینوپریل جز دسته ای از داروها است که به عنوان مهار کننده های ACE شناخته می شوند. این دارو رگ های خونی را شل می کند تا خون راحت تر جریان یابد.

نحوه مصرف لیزینوپریل

طبق دستور پزشک، این دارو را معمولاً یکبار در روز با غذا یا بدون آن مصرف کنید. اگر از فرم سوسپانسیون این دارو استفاده می کنید، قبل از مصرف بطری را به خوبی تکان دهید. دوزمصرفی را با استفاده از وسایل اندازه گیری ویژه با دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است نتوانید مقدار دقیق را با قاشق اندازه بگیرید

دوز مصرفی صحیح

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی بیمار و پاسخ به درمان است. برای کودکان، دوز بر اساس وزن است. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است توصیه هایی به بیمار کند. دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. به توصیه پزشک عمل کنید.

دستورالعمل ها مصرف لیزینوپریل 

دارو را منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. هر روز راس ساعت مشخصی دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را قطع نکنید؛ هر چند احساس کنید که بهبود یافته اید. ممکن است ضمن مصرف دارو، علائم بیماری ناپدید نشود. روند درمان فشار خون بالا، ممکن است ۲ تا ۴ هفته طول بکشد. فرآیند درمان کامل این دارو برای نارسایی قلبی، ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد. لازم است بیمار بداند اگر شرایط بیمار بهتر نمی شود یا بدتر می شود به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی لیزینوپریل 

سرگیجه، خستگی یا سردرد ممکن است در اثر مصرفذدارو ایجاد شود. سرفه خشک نیز ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات را ادامه داشته باشید یا بدتر شوید، سریعا به پزشک یا داروساز مراجعه کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی از جای خود بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک برای بیماری فعلی شما این دارو را تجویز کرده است؛ پس قطعا منافع دارو بیشتر از مضرات آن است. افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید؛ از جمله: غش کردن، علائم بالا بودن سطح پتاسیم خون (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آهسته یا نامنظم)

اگرچه لیزینوپریل ممکن است برای پیشگیری از مشکلات کلیوی یا درمان افراد بیماراستفاده شود، اما میتواند باعث مشکلات کلیوی یا تشدید علائم شود. پزشک باید عملکرد کلیه بیمار را هنگام تجویز بررسی کند.

در صورت مشاهده علائم مشکلات کلیوی، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید؛ مانند تغییر در مقدار ادرار. لیزینوپریل به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی و حیاتی در کبد  شود.

علائم آسیب کبدی عبارتند از: حالت تهوع یا استفراغ که متوقف نمی شود، از دست دادن اشتها، درد معده یا شکم، زردی چشم و پوست، ادرار تیره.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، دریافت کمک پزشکی الزامی است. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: بثورات، خارش و تورم (به خصوص در صورت یا زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، تنگی نفس. همه عوارض جانبی دارو این موارد نیست. اگر متوجه اثرات دیگر شدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط لیزینوپریل 

قبل از مصرف لیزینوپریل، اگر به آن یا سایر مهارکننده ها حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. مشکلات دیگر برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص از: سابقه واکنش آلرژیک شامل تورم درصورت، لب ها، زبان، گلو، فیلتراسیون خون (مانند LDL ، دیالیز)، سطح بالای پتاسیم خون. این دارو ممکن است باعث سرگیجه نیز شود. الکل یا ماری جوانا می تواند سرگیجه بیشتری ایجاد کند.

هنگام سرگیجه رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا بتوانید با تمرکز بالایی انجام دهید. نوشیدنی های الکلی و استفاده از ماری جوانا را محدود کنید.

تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ ممکن است باعث دفع بیش از حد آب بدن شود . کم آبی خطر ابتلا به سرگیجه را افزایش میدهد. در صورت اسهال شدید یا استفراغ به پزشک مراجعه کنید. حتما مایعات کافی بنوشید .

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر داروها را افزایش دهد.

قبل از انجام سایرجراحی ها، تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید. (از جمله داروهای تجویز شده ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی). این محصول ممکن است سطح پتاسیم خون را افزایش دهد. قبل از استفاده مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمک حاوی پتاسیم، با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید

موارد خطر

افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو داشته باشند؛ به خصوص سرگیجه و افزایش سطح پتاسیم. این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود. ممکن است به جنین آسیب برساند.

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. همه عوارض جانبی دارو بررسی نشده است. لیستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید همراه با دوز مصرفی و زمان شروع متوقف آن را با دکتر و داروساز خود در میان بگذارید

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسکیرن، داروهای خاصی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به عفونت و همچنین افزایش پتاسیم خون می شوند.

برخی از داروها دارای موادی هستند که می توانند فشار خون را افزایش دهند یا کاهش دهند. نارسایی قلبی خود را به پزشک اطلاع دهید.

در صورت گزش زنبور ممکن است واکنش آلرژیک بسیار جدی رخ دهد. در این مواقع تجویز ضد آلرژی الزامیست.

مصرف بیش از حد دارو

اگر کسی دارو را بیش از حد مصرف کرده باشد و علائم جدی و حیاتی داشته باشد یا دچار تنگی نفس شود، با شماره ۱۲۵ تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: سرگیجه شدید، غش کردن و… باشد

بیاد داشته باشید که:

این دارو را به دیگران توصیه نکنید.

تغییر سبک زندگی می تواند در بهبود عملکرد دارو کمک کند؛ مانند ورزش کردن، ترک مصرف سیگار و رژیم کم کلسترول و کم چربی. با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

برای جزئیات بیشتر، آزمایشات پزشکی (مانند عملکرد کلیه، سطح پتاسیم) باید انجام شود. هنگام مصرف این دارو، فشار خون و ضربان قلب خود را مرتباً چک کنید. نحوه بررسی فشار خون و نبض خود را در خانه بیاموزید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

فراموش مصرف دارو

اگر نزدیک زمان دارو باشد و مصرف آن را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. در مصرف بعدی، از دوبرابر کردن دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید.

نحوه نگه داری

قرص ها و سوسپانسیون را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. ۴ هفته بعد از باز شدن سوسپانسیون از مصرف آن خودداری کنید. همه داروها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید