انتشار این مقاله


آملوبلاستوما چیست؛ آشنایی با علائم‎، علت و درمان

آملوبلاستوما نوع نادری از تومور‎ها است که از فک شروع می‎شود.‎

آملوبلاستوما نوع نادری از تومور‎ها است که از فک شما‌‎، اغلب از نزدیکی دندان عقل یا دندان مولر شما شروع می‎شود‎. این تومور از سلول‎هایی تشکیل شده است که از مینای دندان محافظت می‎کنند‎.

این نوع تومور می‎تواند باعث درد و تورم شود و همچنین می‎تواند شکل صورت شما را عوض کند‎. اگر در طولانی مدت درمان نشود‎، ممکن است سرطانی شود و به غدد لنفاوی و ریه‎ها گسترش یابد‎. هر کسی می‎تواند به این نوع تومور‎ها مبتلا شود‎؛ اما اغلب در بزرگسالان ۳۰ تا ۶۰ ساله دیده می‎شود‎. در ایالات متحده‎، سالانه بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ مورد تشخیص داده می‎شود.

علائم‎ آملوبلاستوما

تومور‎ها معمولا در طول ماه‎ها و یا حتی سال‎ها‎، به آهستگی رشد می‎کنند. برای مدتی تنها علامت آن ممکن است تورم در پشت فک شما باشد‎. همچنین ممکن است دندان یا فک شما درد کند. بعضی از افراد‎، هیچ علائمی ندارند‎ و زمانی که به دلیل دیگری اسکن تصویربرداری انجام می‎دهند‎، متوجه بیماری می‎شوند‎.

بعضی اوقات‎، آملوبلاستوما سریع و همراه درد رشد می‎کند‎. این می‎تواند دندان‎های شما را از ریشه بکند و حرکت دهد. همچنین می توانند به بینی‎، حدقه چشم یا جمجمه‎ی شما گسترش یابند‎.

در موارد نادر‎، می‎توانند چنان بزرگ شوند که راه تنفسی شما را مسدود و باز و بسته کردن دهانتان را دشوار کنند و یا بر نحوه جذب مواد مغذی بدن از غذا‎، تاثیر بگذارند‎.

علت‎ آملوبلاستوما

پزشکان از علت به وجود آمدن آملوبلاستوما یا مبتلا شدن افراد خاصی به آن‎، مطمئن نیستند. آن‎ها می‎دانند که شیوع این بیماری‎، در مردان بیشتر از زنان است و به نظر می‎رسد ژن‎های خاصی در این امر نقش دارند.

آسیب به فک یا عفونت در دهانتان نیز ممکن است خطر مبتلا شدن شما را افزایش دهد‎. دانشمندان فکر می‎کنند که برخی از ویروس‎ها‎، کمبود پروتئین یا مواد‎معدنی در رژیم غذایی شما‎، ممکن است با آن‎ها مرتبط باشد.

تشخیص‎ آملوبلاستوما

دندانپزشکان معمولا این تومور‎‎ها را با اشعه‎های X شناسایی می‎کنند‎. آن‎ها مانند حباب‎های صابون روی فیلم‎ها دیده می‎شوند‎. همچنین می‎توان آن‎ها را با استفاده از روش‎های زیر تشخیص داد‎:

  • MRI (تصویربرداری با تشدید مغناطیسی)‎: از آهن‎ربا و امواج رادیویی قدرتمند برای گرفتن تصاویر از دهان شما استفاده می‎شود‎.
  • CT Scan (توموگرافی کامپیوتری)‎: چندین اشعه X را از زوایای مختلف گرفته و کنار هم قرار می‎دهند تا اطلاعات دقیق‎تر را نشان دهد‎.

پزشک شما ممکن است بخواهد نمونه ی کوچکی از بافت را بردارد تا زیر میکروسکوپ بررسی کند‎. برای برداشتن نمونه‎، آن‎ها از یک نیدل استفاده می‎کنند تا یک برش کوچک ایجاد کنند. این عمل بیوپسی نامیده می‎شود و می‎تواند آملوبلاستوما را تایید و به تعیین سرعت رشد آن کمک کند.

درمان‎

درمان آملوبلاستوما ممکن است شامل موارد زیر باشد‎:

  • عمل جراحی برای برداشتن تومور‎‎-‎ درمان آملوبلاستوما معمولا شامل جراحی برای برداشتن تومور است‎. آملوبلاستوما اغلب به استخوان فک مجاور رشد می‎کند‎؛ بنابراین ممکن است لازم باشد که جراحان‎، قسمت آسیب دیده فک را بردارند‎. یک رویکرد تهاجمی به جراحی‎، خطر بازگشت آملوبلاستوما را کاهش می‎دهد.
  • عمل جراحی برای ترمیم فک‎‎‎- اگر جراحی‎، شامل برداشتن قسمتی از استخوان فک باشد‎، جراحان می‎توانند فک را ترمیم و بازسازی کنند. این روش می‎تواند به بهبود ظاهر و عملکرد فک شما کمک کند‎. همچنین جراحی می‎تواند به غذا‎خوردن و صحبت‎کردن شما کمک کند‎.
  • پرتو درمانی‎‎- پرتو‎درمانی با استفاده از پرتوهای پرانرژی‎، ممکن است بعد از جراحی و یا اگر جراحی صورت نگرفت‎، مورد نیاز باشد‎.
  • مراقبت‎های حمایتی‎- انواع متخصصان می‎توانند حین و بعد از درمان‎، در مشکلات صحبت‎کردن‎، بلعیدن و غذا‎خوردن به شما کمک کنند‎.
نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید