انتشار این مقاله


تفاوت خودکشی در مردان و زنان چیست؟

آمارهای رسمی و مطالعات تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که چندین تفاوت مرتبط با جنسیت در خودکشی‌ها وجود دارند. این تفاوت‌ها تحت عنوان پارادوکس جنسیتی خودکشی شناخته می شوند. در حالی که زنان به احتمال بیشتر دچار تفکرات مرتبط با خودکشی می شوند، این مردان می باشند که به احتمال بیشتر اقدام به گرفتن جان […]

آمارهای رسمی و مطالعات تحقیقاتی به این نتیجه رسیده‌اند که چندین تفاوت مرتبط با جنسیت در خودکشی‌ها وجود دارند. این تفاوت‌ها تحت عنوان پارادوکس جنسیتی خودکشی شناخته می شوند. در حالی که زنان به احتمال بیشتر دچار تفکرات مرتبط با خودکشی می شوند، این مردان می باشند که به احتمال بیشتر اقدام به گرفتن جان خود می کنند.

در حالی که صحبت و بحث در خصوص موضوع خودکشی مشکل است، بایستی تاکید نمود که اگر قرار است ما میزان مرگ و میر به خاطر خودکشی را در ایالات متحده و دردنیا کاهش دهیم، داشتن دانش مربوط به این واقعیت مهم و ضروری است. 

سازمان بهداشت جهانی گزارش می کند که سالانه ۸۰۰۰۰۰ نفر در سال جان خود را از طریق خودکشی از دست می دهند و خودکشی دهمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا بشمار می رود.

درک تفاوت‌های جنسیتی می تواند به متخصصان در طراحی و بوجود آوردن استراتژی‌های جلوگیری و دخالت کمک شایانی نماید. 

اقدام به خودکشی و خطر مرگ

آمارهای مرتبط با خودکشی این واقعیت را اشکار می سازند که زنان تقریبا سه برابربیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند، در حالی که مردان به احتمال دو تا چهار برابر بیشتر از زنان احتمالر مرگ به خاطر خودکشی را دارا می باشند. 

تفاوت ها در سعی به خودکشی و موفق شدن در این راه در زنان به صورت غلط باعث شده است که خیلی از مردم باور کنند که سعی به خودکشی در زنان اغلب به خاطر جلب توجه است تا به خطر انداختن جان.

لازم بذکر و توجه است که سعی و تلاش ناموفق برای خودکشی بزرگترین عامل خطر برای خودکشی در آینده بشمار میرود و تمامی اقدامات مرتبط با خودکشی، چه در زنان و چه در مردان، بایستی کاملا جدی تلقی شوند. 

روش‌های خودکشی

یکی از مهمترین دلایل برای تفادت بین سعی و تلاش برای خودکشی و موفق شدن در این راه بین زنان و مردان روش‌های بکار گرفته شده برای خودکشی می باشد. ۴

مردان تمایل دارند که روش های خشن تر( کشنده تر) خودکشی مثل استفاده از تپانجه، دار زدن، و خفه شدن را انتخاب نمایند، در حالی که زنان به احتمال زیاد با استفاده از اوردوز داروها و مواد مخدر اقدام به خودکشی می کنند. 

روش‌های خودکشی مردان

  • با استفاده از تپانجه یا تفنگ
  • دارزدن
  • خفه شدن
  • پریدن (از بلندی)
  • استفاده از اشیای متحرک (مثل اتوموبیل)
  • اشیای تیز (مثل چاقو . ….)
  • استفاده از دود اگزوز اتوموبیل

روش‌های خودکشی در زنان

  • استفاده از سموم
  • خودزنی و بریدن رگ که منجر به خونریزی می شود
  • خفه شدن در ٱب
  • دار زدن
  • استفاده از اسلحه

چرا مردان بیشتری اقدام به گرفتن جان خود می کنند؟

تفاوت های محرزی در روش های خودکشی بین جنسیت ها وجود دارد. بعنوان مثال، یک مطالعه به این نتیجه رسید که:

  • مردانی که متاهل هستند به احتمال زیاد از اسلحه گرم برای خودکشی استفاده می کنند، در حالی که مردان مجرد اقدام به خودکشی با استفاده از دار می کنند.
  • زنان مجرد نسبت به زنان متاهل کمتر اقدام به خودکشی از طریق دار زدن می کنند.
  • مردان با سابقه  سوء استفاده ازمواد مخدر به احتمال زیاد با مسموم کردن خود اقدام به خودکشی می کنند، در حالی که سابقه سوء استفاده ازمواد مخدر تاثیری در خودکشی با استفاده از مسمویت در بین زنان ندارد.
  • احتمال استفاده از مسمومیت برای اقدام به خودکشی هم برای مردان و زنانی که داروهای مرتبط با بیماری روانی استفاده می کنند به مراتب قابل ملاحظه است. 
  • روش هایی مثل اوردوز عمدی برای اقدام به خودکشی بین افرادی که برای مدتی افسرده بوده اند متعارف تر می باشد.
  • بنظر می رسد استفاده از اسلحه برای افرادی که در مواجهه با شرایط ناگوار و بد عکس العمل نشان می دهند، بیشتر است. این امر منجر به تقویت پیشنهادات جاری برای دور کردن اسلحه های گرم از خانه ها برای شرایط بهداشت روانی حاد می گردد. 

شدت اقدامات مربوط به خودکشی

حتی زمانیکه یک روش مشخص توسط مردان و زنان برای خودکشی مورد استفاده قرار می گیرد، اقدامات انجام شده توسط مردان بنظر شدیدتر و جدی تر بنظر می رسد( از نظر آماری حداقل شصت درصد شدیدتر). مردانی که اقدام به خودکشی می کنند ولی زنده می مانند نسبت به زنانی که اقدام به خودکشی می کنند و زنده می مانند، نیازمند اقدامات بیمارستانی با مراقبت های شدیدترمی باشند. 

در خصوص اقدام به خودکشی با اسلحه گرم، محققان دریافته اند که مردان به احتمال بیشتر نسبت به زنان سر خود را  هدف قرار می دهند ( که بمراتب کشنده تر است). دلیل این کار مورد بحث و بررسی محققان قرار گرفته است ولی می تواند به علت قصد نه چندان جدی زنان به مردن باشد. با اینحال، بعضی پیشنهاد کرده اند که این می تواند مرتبط با ترس در خصوص زیبایی ظاهری زنان باشد که اگر اقدام به خودکشی ( از طریق شلیک به سر) موفق نباشد می تواند تا آخر عمر زنان را از نظر روحی مربوط به ظاهرشان آزار دهد.

محققان این امکان را نیز مورد بررسی قرارداده اند که هدف و قصد از خودکشی نیز می تواند در این مورد نقشی داشته باشد. 

سابقه اقدام به خودکشی

همچنانکه قبلا ذکر شد، هم مردان و هم زنان که دارای سابقه اقدام به خودکشی هستند در خطر بالاتری برای اقدام به خودکشی در اینده می باشند. بیش از نصف زنانی که از طریق اقدام به خودکشی جان خود را از دست می دهند، دارای سابقه اقدام به خودکشی می باشند، در حالی که کمتر از نصف مردانی که اقدام به خودکشی می کنند دارای سابقه چنین اقدامی در گذشته می باشند.

علایم اخطار خودکشی

فارغ از تفاوت های جنسیتی در مقوله خودکشی، همه بایستی از ریسک فاکتورها و علایم اخطار مرتبط با خودکشی اگاه باشند. اگر شما یا عزیزتان دارای سابقه افسردگی باشید، ممکن است بخواهید طرح یا برنامه ایمنی در برابر خودکشی بوجود اورید.

رفتار خودآزاری

در حالیکه مردان ممکن است بیشتر از زنان به خاطر اقدام به خودکشی جان خود را از دست بدهند، احتمال بالاتری وجود دارد که زنان به اقداماتی که به خود آزاری عمدی (deliberate self-harm (DSH))  یا خودزنی شناخته می شود، اقدام نمایند. DSH شامل هر گونه رفتار خود آزاری یا خود آسیبی، فارغ از اینکه هدف خودکشی هست یا نه، می باشد. 

تحقیقات پیشنهاد می کنند افرادی که خود آزار یا خود زن هستند، هرچند بعضی مواقع اقدامات خود آزاری آنها منجر به از دست رفتن جانشان می شود، معمولا سعی در کشتن خود ندارند. در حالیکه اکثر افراد خود آزاری را با علاقه به ایجاد توجه مرتبط می دانند، اینگونه نبوده و خود آزاری اغلب در خلوت خود شخص انجام می شود. مثالهایی از DSH شامل اوردوز غیر کشنده مواد مخدر و خود زنی مثل آسیب رساندن به قسمتی از بدن با چاقو می باشد.    

در حالی که ممکن است خودکشی انگیزشی نباشد، اکثر مردم که درگیر خود آزاری هستند ممکن است تفکرات مرتبط با خودکشی داشته باشند و همچنین ممکن است کار را تامرحله ای پیش ببرند که منجر به از دست رفتن جانشان گردد.  

یافته های تحقیقات نشان داده اند که بعضی ریسک فاکتورها برای خودکشی در افرادی که دارای رفتار خود آزاری هستند عبارتند از:

  • مذکر بودن
  • داشتن مشکلات سلامتی فیزیکی
  • داشتن سابقه خود آزاری قبلی
  • داشتن هدف خدکشی

علایم اخطار خود آزاری چیستند؟

افسردگی و خودکشی

تصور می شود که افسردگی های عمیق تقریبا در نصف افراد، چه زن و چه مرد، که اقدام به خودکشی می کنند، اتفاق می افتد و تفاوت هایی در این مورد وجود دارد.

احتمال د وبرابر بیشتر وجود دارد که زنان نسبت به مردان دارای تشخیص افسردگی عمیق، هر چند، همچنانکه دیده می شود، خودکشی کامل و منجر به از دست رفتن جان در مردان بیشتر از زنان مشاهده می شود. این نیز یک حقیقت ثابت شده است که زنان بیشتر از مردان دنبال درمان برای افسردگی می باشند.

نرخ خودکشی در بین افراد LGBTQ

تحقیقات نشان داده است که تفکرات مرتبط با خودکشی و نرخ خودکشی در بین افراد دگرباش (همجنس باز مونث، همجنس باز مذکر، دو جنسیتی‌ها، تراجنسیتی‌ها و …( LGBTQ ) خیلی بالاتر است.

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماریهای ایالات متحده آمریکا (CDC) گزارش می کند که جوانان LGBTQ به احتمال سه برابر بیشتر در مورد خودکشی فکر می کنند و حتی به احتمال هفت برابر بیشتر اقدام به خودکشی نسبت به جوانان دگرجنسگرا می کنند. 

گزارش ۲۰۱۵ مرتبط با بررسی دگرباشان امریکا تحت عنوان U.S. Transgender Survey بیان می دارد:

  • ۴۰ درصد بزرگسالان transgender اقدام به خودکشی کرده اند.
  • · ۵۰ درصد مذکران trans  در سال گذشته یک اقدام به خودکشی داشته اند.
  • ·  ۴۲ درصد نوجوانان nonbinary  نوعی خودزنی یا خودآزاری را در سال گذشته داشته اند.
  • کمتر از ۱۰ درصد از افراد مذکرcisgender و کمتر از ۱۷ درصد از افراد مونث cisgender (افرادی که هویت جنسیتی آنها مطابق با جنسیت بیولوژیکی آنها است) دارای رفتار مرتبط با خودکشی بوده اند.

عدم مقبولیت و طرد از جامعه و رفتارهای قلدر مابانه در افزایش میزان اقدام به خودکشی در جامعه LGBTQ نقش داشته است. تحقیقات نشان می دهد که افراد جوان به خاطر هویت یا تمایلات جنسیتی خود توسط خانواده طرد می شوند و به میزان ۴/۸ برابر احتمال خودکشی نسبت به آنهایی که از پشتیبانی و حمایت خانواده خود برخوردار هستند در معرض خودکشی قرار دارند.  

مطالعه منتشر شده درAmerican Journal of Public Health  نشان می دهد که هر گونه اتفاق کلامی یا فیزیکی مرتبط با سوء استفاده یا ایجاد رعب و وحشت در افراد LGBTQ خطر خود آزاری را در میان این افراد دو برابر می کند.

تحقیقات نشان می دهد که اقدامات برای تسهیل رفاقت و دوستی بین دانش آموزان LGBT و افراد دگر جنس گرا (heterosexual) می تواند در کاهش  چنین اتفاقاتی کمک کننده باشد. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه British Columbia به این نتیجه رسید که ایجاد اتحاد بین دانش آموزان متعارف (از نظر جنسیتی) و دانش آموزان همجنسگرا می تواند تفکرات مرتبط با خودکشی و اقدام به خودکشی را در میان تمامی دانش آموزان، بدون در نظر گرفتن گرایشان جنسیتی آنها، کاهش دهد.    

محققان پیشنهاد می کنند که اتحاد بین دانش آموزان متعارف (از نظر جنسیتی) و دانش آموزان همجنسگرا دراز مدت می تواند قلدری خاص بر علیه همجنس گرایان را کاهش دهد و بهداشت روانی دانش آموزان را فارغ از گرایشات جنسیتی آنها بهبود بخشد.

چرا تفاوت‌های جنسیتی در خودکشی وجود دارد

تعدادی نظریه مختلف برای تشریح تفاوت های جنسیتی در خودکشی، شامل تفاوت در نقش های جنسیتی و انتظارات اجتماعی پیشنهاد شده اند:

  • کلیشه جنسیتی مردها از نظر “خشن” و “قوی” بودن امکان شکست خوردن را تا حد زیادی پایین می آورد و احتمالا باعث می شود که مردان روش های خشن تر و خطرناک تری را برای خودکشی انتخاب کنند.
  • زنان که (ا ز نظر مقبولیت اجتماعی) اجازه دارند تا آسیب پذیری و درخواست برای کمک را ابراز نمایند، ممکن است از طریق اقدام به خودکشی نیاز به کمک گرفتن را ابراز نمایند.    
  • ممکن است زنان تمایل چندانی به خودکشی جدی، به خاطر خشن بودن و مردانه تلقی شدن خودکشی از خود نشان ندهند.
  • زنان ممکن است در مراحل اولیه مواجهه با فشار روانی یا بیماری بیشتر از مردان، کمتر به خاطر با هدف گرفتن جان خود و بیشتر به خاطر سعی و تلاش برای رساندن پیام وجود مشکل و فشار، اقدام به خودکشی نمایند.
  • احتمال بیشتری وجود دارد که زنان با ملاحظه افراد نزدیک به خود و ملحوظ نمودن روابط خود با آنها انگیزه کمتری نسبت به از دست دادن جان خود ( از طریق خود کشی) داشته باشند.   .
  • ممکن است زنان احساس آزادی بیشتری برای تغییر تصمیم و نظر خود برای اقدام به خودکشی داشته باشند.

متخصصان پیشنهاد می کنند که جنسیت ممکن است در روش هایی که شخص با آنها آشنا است و به آسانی در دسترس است، تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال، مردان معمولا بیشتر از زنان با اسلحه گرم و طریقه استفاده از آن در زندگی روزانه آشنا باشند و بنابراین امکان دارد از اسلحه گرم برای اقدام به خودکشی استفاده نمایند.   

برای والدین و عزیزانشان

اگر شما پدر یا مادر هستید، ممکن است از دانستن در خصوص خطر خودکشی در بین افراد جوان نگرانی به خود راه دهید. علی رغم وجود برنامه های جلوگیری و مداخله برای کمک به نوجوانانی که تفکرات مرتبط با خودکشی در سر می پرورانند، تعیین اینکه آیا نوجوان اقدام به خودکشی خواهد کرد یا نه می تواند خیلی مشکل باشد.

بعلاوه بر یادگیری در خصوص علائم اخطار و گوشزد خودکشی در بزرگسالان، زمانی را برای یادگیری و فهمیدن علائم اخطار و گوشزد خودکشی نوجوانان اختصاص دهید و با واقعیت ها و افسانه های مرتبط با خودکشی نوجوانان آشنا شوید.  

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید