انتشار این مقاله


تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست و چگونه می‎توان این دو را از هم افتراق داد؟

تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست و چگونه می‎توان این دو را از هم افتراق داد؟ چگونه می‎توانم بگویم که به آنفولانزا یا COVID-19 مبتلا شده‎ام؟

چگونه می‎توانم بگویم که به آنفولانزا یا COVID-19 مبتلا شده‎ام؟ تفاوت آنفولانزا و کرونا چیست؟

دکتر Volker Eissing در حین بررسی آنفولانزا در مطب موقت خود در پاپنبرگ آلمان‎، نمونه سواب گرفته شده از گلو‎، برای آزمایش ویروس کرونا را به طور دقیق مورد مطالعه قرار داد‎.

با شروع فصل آنفولانزا و ادامه بیماری همه‎گیر کرونا‎، در سال ۲۰۲۰ احتمال ابتلا به هر دو بیماری وجود دارد‎. بنابر‎این در پاییز وزمستان پیش رو‎، هرگاه آبریزش بینی و خارش گلو را احساس کردید‎، ممکن است آنفولانزا یا کرونا باشد‎. گذشته از آن‎، شما در این باره چه می‎کنید؟تفاوت علائم آنفولانزا و کرونا چیست؟

تشخیص این دو از هم مهم است‎؛ زیرا با اینکه هردو بیماری تنفسی بسیار مسری و خطرناک هستند ولی به طور متفاوتی درمان می‎شوند‎. مطابق با مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) فردی که آزمایش COVID-19 آن مثبت شده است‎، نیاز است که به مدت ۱۰ روز بعد از آزمایش یا شروع علائم‎، در خانه ایزوله شود‎. (افرادی که مبتلا به COVID-19 شدید یا نقص ایمنی هستند‎، ممکن است به ایزوله طولانی‎تر‎، تا ۲۰ روز -بسته به دستور پزشک‎هایشان- مجبور باشند‎.)

تفاوت قابل توجه موجود‎ این است که‎، افراد مبتلا به آنفولانزا‎، می‎توانند بدون استفاده از تب‎بر‎ها‎، به مدت ۲۴ ساعت‎، بدون داشتن تب‎، در ملاء عام بگردند‌‎‎.مشخص است که این امر‎، هنگام بهبود فرد مبتلا‎، بر بازگشت او به محل کار‎، مدرسه و یا ورزش تاثیر می‎گذارد‎.

تعداد مرگ و میر برای هردو نوع بیماری نیز بسیار متفاوت است‎.طبق گزارش WHO‎، این مقدار برای COVID-19‎، سه الی چهار درصد است‎؛ درحالی که برای آنفولانزا فصلی‎، کمتر از ۰.۱ درصد است. ۸۰ درصد موارد COVID-19 خفیف یا بدون علامت است‎.

تفاوت‎ها و شباهت‎های علائم COVID-19 و آنفولانزا چیست‎؟

” شباهت‎های زیادی وجود دارد ولی علامتی وجود ندارد که دقیقا نشان دهد که به کدام بیماری مبتلا شده‎اید.”

دکتر Ben Singer‎، متخصص مراقبت‎های ریوی و ویژه در بیمارستان Northwestern Memorial در شیکاگو

برای مثال‎، تمامی موارد زیر از علائم هر دو بیماری هستند‎:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس (بیشتر در بیماران مبتلا به COVID-19)
  • خستگی
  • گلودرد
  • درد عضله
  • سردرد

موارد زیر علائم مخصوص COVID-19 هستند‎:

  • از دست دادن حس بویایی و چشایی
  • اسهال
  • گاهی اوقات، “COVID toe”، لکه‎های ارغوانی یا بثوراتی که روی انگشتان شست‎، پاشنه یا انگشتان ظاهر می‎شوند.

شروع بیماری و مدت زمان آنفولانزا و COVID-19

یکی از عوامل تمایز آنفولانزا و COVID-19 این است که بیماری‎ها با چه سرعت و شدتی پیش می‎روند. دکتر Singer با بیان اینکه در مقایسه‎، افراد مبتلا به COVID-19 با گذشت زمان‎، بیمار می‎شوند‎، می‎گوید‎: ” افراد مبتلا به آنفولانزا سریعاً بیمار می‎شوند ولی افراد مبتلا به COVID-19‎، یک هفته یا قبل از مراجعه به بخش ICU علائم بیماری ظاهر می‎شود.”

معمولا علائم آنفولانزا ۱ تا ۴ روز پس از سرایت ایجاد می‎شود‎؛ درحالی که‎، طبق گفته CDC‎، برای COVID-19‎، معمولا ۵ روز پس از سرایت ایجاد می‎شود‎. هرچند‎، علائم COVID-19‎، دو روز پس از سرایت یا حتی ممکن است ۲ هفته پس از سرایت شروع شود‎. هردو بیماری از طریق تماس نزدیک با دیگران‎، از طریق سرفه‎، عطسه یا صحبت کردن منتشر می‎شوند.

افراد مبتلا به آنفولانزای شدید سریعتر از بیماران مبتلا به COVID-19 شدید‎، بهتر می‎شوند‎. اگرچه افرادی که علائم خفیف هر دو بیماری را دارند‎، تقریبا با همان سرعت بهبود می‎یابند.

هنگام بروز علائم چه کار باید کرد؟ تفاوت علائم آنفولانزا و کرونا چیست؟

در این قسمت کارهایی که هنگام بروز علائم COVID-19 یا آنفولانزا باید انجام دهید‎، نوشته شده‎است.

  1. با پزشک خود تماس بگیرید‎. از طریق تلفن از نظر علائم غربال می‎شوید؛ حتی ممکن است برای تعیین مراحل بعدی‎، یک کنفرانس ویدیوئی داسته باشید‎. دکتر Singer می‎گوید‎: ” اگر آن‎ها آزمایش COVID-19 را نداشته باشند‎، مطمئناً باید بدانند از کجا باید آن را تهیه کنند. “. Singer توضیح می‎دهد :” پزشک اطلاعات بیشتری در مورد سابقه پزشکی افراد و اینکه آیا در معرض ابتلا به کدام بیماری هستند‎، دارند.”
  1. آزمایش COVID-19 را انجام دهید‎. در صورتی که علائمی دارید و پزشک توصیه کرده است‎، آزمایش COVID-19 را انجام دهید‎. مشکل این است که رسیدن نتیجه آزمایش ممکن است مدتی طول بکشد. Singer می‎گوید :” به این دلیل است که من واقعا امیدوارم آزمایش سریع گسترده‎ای برای هردو ویروس در دسترس باشد. تا زمانی که فردی این علائم غیراختصاصی را دارد‎، سریعاً بتواند آنفولانزا یا COVID-19 بودن بیماری را تشخیص دهد‎.” زمانی که منتظر نتیجه آزمایش هستید‎، باید در خانه ایزوله شوید‎. حداقل در صورت وخیم‎تر شدن شرایطتان‎، با پزشک خود در ارتباط هستید‎.
  1. آزمایش آنفولانزا را انجام دهید‎. همچنین ممکن است پزشک شما دادن آزمایش آنفولانزا را توصیه کند‎. در گذشته‎، بسیاری از افراد‎، این کار را نمی‎کردند‎؛ زیرا می‎توانستند با مدخله دارویی کم و یا حتی بدون آن‎، در خانه بهبود یابند‎. با این حال‎، درصد بسیار کمی از افراد‎، به هردو بیماری مبتلا می‎شوند.این کار‎، آن‎ها را در برابر عوارض و همچنین بیمار کردن دیگران آسیب پذیر‎تر می‎کند‎.
  1. در خانه بمانید‎. درمان برای مواردی که علائم خفیف دارند‎، برای هردو نوع بیماری مشابه است‎. دکتر Leann Poston می‎گوید :” اگر بیماری خفیفی دارید‎، در خانه بمانید‎، استراحت کنید‎، مایعات زیادی بنوشید‎، علائم خود را درمان کنید و با خدمات بهداشتی درمانی در تماس باشید‎. هم در آنفولانزا و هم در COVID-19‎، اگر علائم شدید‎تری دارید‎، فورا با خدمات بهداشتی درمانی تماس بگیرید‎. ” برای موارد خفیف آنفولانزا یا COVID-19‎، می‎توان از دارو‎های بدون نسخه مانند استامینوفن (تایلنول) استفاده کرد‎. برای موارد شدید‎تر آنفولانزا‎، دارو‎های ضدویروسی (مثل تامی فلو) می‎توان استفاده کرد‎. برای موارد شدید‎تر COVID-19 ممکن است به بستری شدن در بیمارستان و انواع روش‎های درمانی دیگر نیاز باشد‎.

برای جلوگیری از پریشانی واکسن آنفولانزا بزنید‎.

واکسن آنفولانزا ایمنی ۱۰۰ درصد نمی‎دهد ولی همچنان بهترین خط دفاعی در برابر بیماری است‎. اگر همچنان موفق به کاهش ویروس شوید‎، از شدت ویروس می‎کاهد. در طی یک بیماری همه‎گیر که به نظر می‎رسد پیام‎های مخلوط زیاد است‎، متخصصان سلامت‎، کاملا هماهنگ هستند تا همه افرادی که توانایی دارند‎، واکسن آنفولانزا تزریق کنند‎.

Troy Tassier پروفسور اقتصاد دانشگاه Fordham و نویسنده “اقتصاد اپیدمیولوژی” در یک ایمیل‎، توضیح می‎دهد :” فقط حدود ۲/۵ (۴۰ درصد) جمعیت ایالات متحده‎، سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت می‎کنند. اگر می‎توانستیم این درصد را دوبرابر کنیم‎، می‎توانیم به ایمنی جمعی برسیم و تقریبا وجود آنفولانزا را از بین ببریم‎. این امر خصوصاً در سال جاری با کاهش مصرف منابع بهداشتی‎، از موج دوم پیش بینی شده COVID-19 بسیار مهم است. “

در واقع موج همزمان آنفولانزا و COVID-19 می‎تواند برای کادر مراقبت های سلامت فاجعه بار باشد.

دکتر Manisha Singal‎، رئیس ارشد پزشکی و پزشک مراقبت‎های ویژه در بیمارستان Bridgepoint واشنگتن‎دی‎سی‎، به مردم هشدار می‎دهد که فصل آنفولانزا را جدی بگیرند‎. او می‎گوید :” امکان ویرانی واقعی وجود دارد که ممکن است بیماری مشترک در زندگی‎مان رخ دهد‎. بهترین دفاع ما‎، یک حمله جدی است. ما باید از ابزار‎ها و استراتژی‎های پیشگیری که اکنون در دسترس داریم‎، استفاده کنیم‎.”

نکات مهم در مورد تفاوت آنفولانزا و کرونا

سرماخوردگی معمولی که علائم آن با COVID-19 مشترک است را فراموش نکنید‎. مدارس و ادارات احتمالاً قوانین سختگیرانه‎تری را در مورد اینکه آیا افراد می‎توانند حتی با علائم تنفسی خفیف در زمستان امسال‎، وارد محل شوند یا نه‎، اتخاذ می‎کنند. Singer با اشاره به این که سرماخوردگی‎، آنفولانزا و COVID-19 به طور مشابه منتشر می‎شوند‎، می‎گوید: ” امیدوارم که فاصله فیزیکی و ماسک زدن در مدارس‎، بتواند از شیوع این بیماری ها جلوگیری کند. بنابراین‎، اگر کاری برای جلوگیری از انتقال COVID-19 انجام می‎دهید‎، برای جلوگیری از بقیه بیماری ها هم انجام دهید.”

نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید