انتشار این مقاله


علائم شروع زایمان چیست و چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کرد؟

علائم شروع زایمان هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. این اتفاقی است که ماهها با خوشحالی (و نگرانی) پیش بینی کرده اید: تولد کودک شما! بسیاری از مادران باردار سوال است  که علائم شروع زایمان چگونه خواهد بود ، مدت زمانی که طول می کشد چقدر است و چگونه خواهند فهمید که نشانه های زایمان […]

علائم شروع زایمان هر شخصی ممکن است متفاوت باشد. این اتفاقی است که ماهها با خوشحالی (و نگرانی) پیش بینی کرده اید: تولد کودک شما!

بسیاری از مادران باردار سوال است  که علائم شروع زایمان چگونه خواهد بود ، مدت زمانی که طول می کشد چقدر است و چگونه خواهند فهمید که نشانه های زایمان واقعی است یا فقط یک زنگ هشدار غلط است.

پیش بینی پاسخ به همه این سوالات دشوار است، زیرا هر زایمان متفاوت است، اما دانستن اینکه زایمان چیست و چه علائمی را باید جستجو کرد، به شما کمک می کند تا سرنخ هایی برای رسیدن به زمان ملاقات با کودک خود فراهم شود!

زایمان چیست و علائم شروع زایمان کدامند

زایمان فرآیند تولد بچه است که با انقباضات رحم شروع می شود و با زایمان کودک پایان می یابد.

اگر مانند بسیاری از مادران باردار هستید، احتمالاً از خود می پرسید که چگونه مطمئن خواهید شد که زمان زایمان است. ۱۰ علائم شروع زایمان شامل موارد زیر است:

  • بچه به پایین میرود.
  • دهانه رحم گشاد می شود
  • گرفتگی و افزایش کمر درد
  • احساس سستی در مفاصل
  • اسهال
  • افزایش وزن متوقف می شود
  • خستگی و “غریزهnesting  “
  • ترشحات واژن  تغییر رنگ و قوام می‌یابد.
  • انقباضات قویتر و مکرر عضلات
  • پاره شدن کیسه آب

قبل از زایمان: یک ساعت تا یک ماه کامل یا بیشتر قبل از زایمان

۱- پایین آمدن کودک

اگر برای اولین بار در شرف زایمان هستید، چند هفته قبل از شروع زایمان (معمولاً حدود دو تا چهار هفته قبل، اما ممکن است متفاوت باشد) کودک شما معمولاً شروع به افتادن و پایین رفتن میکند یا در لگن قرار می‌گیرد.

در تولدهای بعدی ، این اتفاق اغلب تا زمانی که واقعاً زایمان نکنید اتفاق نمی افتد. کودک شما در حالت ایده آل با سررو به پایین قرار دارد تا بتواند خروج خود را انجام دهد.

ممکن است هنوز مرتباً در دستشویی  به سر ببرید مانند همانکه در سه ماهه سوم این کار را انجام داده اید زیرا سر کودک اکنون روی مثانه شما فشار می آورد.

خبر خوب این است که در این حالت شما کمی فضای تنفسی دارید، زیرا کودک کوچک شما از ریه ها دور می شود.

۲- دهانه رحم شما گشاد میشود.

دهانه رحم شما نیز در حال آماده شدن برای تولد است: در روزها یا هفته ها قبل از زایمان شروع به گشاد شدن (باز شدن) و محو شدن (نازک شدن) می کند. در معاینات هفتگی شما در مراکز کنترل بارداری، مراقب شما ممکن است از طریق یک معاینه داخلی، گشادی و نازک شدگی را اندازه گیری و پیگیری کند.

اما همه پیشرفت متفاوتی دارند، بنابراین اگر دهانه رحم هنوز به آرامی گشاد می شود یا اصلاً،  نگران نشوید.

۳- احساس گرفتگی بیشتر عضلات و افزایش درد کمر می کنید

به خصوص اگر این اولین بارداری شما نیست، ممکن است در نزدیکی زایمان احساس گرفتگی و درد در ناحیه کمر و کشاله ران خود کنید. عضلات و مفاصل شما در حال آماده شدن برای تولد هستند و در حال جابجایی هستند.

۴- مفاصل شما شل می‍شوند.

در طول دوران بارداری شما، هورمون ریلکسین باعث میشود رباط های شما کمی شل شود (همچنین این امر مسئول حملات احتمالی شما در سه ماهه گذشته است).

قبل از زایمان، ممکن است متوجه شوید که مفاصل سراسر بدن شما کمی احساس شلی و آرامش می کنند. این فقط راه طبیعت است که لگن شما را برای مسافر کوچک شما باز می کند تا به جهان راه یابد.

۵-دچار اسهال میشوید

همانطور که عضلات رحم شما در هنگام آمادگی برای تولد شل می شوند، سایر عضلات بدن شما نیز از جمله عضلات راست روده شل می شوند. و این می تواند منجر به اسهال شود، مانند سایر علائم مزاحمی که ممکن است در دوره های دیگر بارداری تجربه کرده باشید.

اگرچه آزار دهنده است ، اما کاملاً طبیعی است. فقط اطمینان حاصل کنید که هیدراته باشید و به یاد داشته باشید: این نشانه خوبی است!

۶- شما دیگر چاق نمی شوید (یا حتی وزن از دست می دهید)

افزایش وزن اغلب در اواخر بارداری کاهش می یابد. بعضی از مادران آینده حتی وزنی معادل یک پوند هم از دست می دهند.

این طبیعی است و بر وزن هنگام تولد کودک تأثیر نمی گذارد. او هنوز هم در حال رشد است، اما به دلیل پایین آمدن میزان مایع آمنیوتیک ،افزایش دفع  و ادرار و حتی شاید افزایش فعالیت ، شما در حال کاهش وزن هستید.

۷-احساس خستگی مفرط می کنید یا برعکس

یک دقیقه صبر کنید، در سه ماهه سوم هستید یا اول؟ بین مثانه فعال و خستگی ، گاهی اوقات می توانید احساس کنید که به عقب سفر کرده اید.

بزرگ شدن شکم، همراه با مثانه فشرده و سایر اندام شما، می تواند خواب راحت را در روزها و هفته های آخر بارداری مشکل ساز کند.

ممکن است احساس داشتن انرژی فوق العاده کنید. برخی از مادران با نزدیک شدن به روز تولد کودک خود، انبوهی از انرژی (که به آن غریزه تودرتو نیز گفته می شود)دارند و نمی توانند در برابر تمایل شدید برای تمیز کردن و سازماندهی همه چیز مقاومت کنند. مشکلی هم نیست، به شرطی که در این کار زیاده روی نکنید!

زایمان زودرس: روزها و ساعت ها قبل از شروع زایمان

۸- پلاگ موکوزی خود را از دست می دهید و ترشحات واژن تغییر رنگ و قوام می یابد.

همچنین ممکن است متوجه از بین رفتن پلاگین مخاط خود شوید – پوست بیرونی که رحم شما را از دنیای خارج جدا می کند. ممکن است به صورت یک قطعه بزرگ (شبیه مخاط بینی شما) یا تعداد زیادی قطعه کوچک از رحم خارج شود. اگرچه ممکن است به طور کلی متوجه خروج آن نشوید. برخی از خانم ها قبل از زایمان آن را از دست نمی دهند.

در روزهای آخر قبل از زایمان ، احتمالاً ترشحات واژن افزایش یافته و یا ضخیم خواهید دید. این ترشحات غلیظ و صورتی مایل به خون نمایشی خونین نامیده می شود و نشانه خوبی برای قریب الوقوع بودن زایمان است.

اما بدون انقباض یا اتساع ۳ تا ۴ سانتی متری، باز هم زایمان ممکن است چند روز دیگر باشد.

۹- شما احساس انقباضات مکرر و قوی تری می کنید

انقباضات نشانه اولیه زایمان فعال است – به جز مواردی که اینگونه نباشد. شما می توانید هفته ها و حتی ماه ها قبل از زایمان، انقباضات Braxton Hicks (یا “تمرین انقباض”) را تجربه کنید. شما احساس سوزن شدن عضلات رحم خود را برای آماده شدن برای لحظه بزرگ خود احساس می کنید: هل دادن آن کودک به بیرون.

چگونه می توانید تفاوت بین انقباضات زایمان واقعی و کاذب را تشخیص دهید؟ به دنبال این علائم واقعی باشید:

  • اگر فعالیت داشته باشید، انقباضات واقعی به جای کاهش انقباضات، قویتر می شوند.
  • اگر موقعیت خود را تغییر دهید، انقباضات زایمان از بین نمی روند اما انقباضات Braxton Hicks اغلب از بین میروند.
  • انقباضات واقعی بیشتر میشوند، با گذشت زمان مکرر و دردناک تر می شوند، و اغلب در یک الگوی منظم قرار می گیرند. هرکدام لزوماً دردناک تر یا طولانی تر از آنچه قبل از آن است، نخواهند بود ، اما شدت آن با پیشرفت زایمان به مرور زمان افزایش می یابد. فرکانس انقباض همیشه به یک الگوی منظم افزایش نمی یابد، اما به تدریج افزایش می یابد. انقباضات Braxton Hicks بدون اینکه شدیدتر شوند به مرور زمان می آیند و می روند.
  • انقباضات اولیه زایمان می تواند احساسی مانند احساس گرفتگی شدید هنگام قاعدگی ، ناراحتی معده یا فشار پایین شکم باشد. درد می تواند در ناحیه تحتانی شکم یا هر دو قسمت آن و پایین کمر باشد و به سمت پایین پاها منتشر شود. محل درد به اندازه ای قابل اعتماد نیست که نشان دهنده انقباضات واقعی در مقابل  انقباضات تمرینی باشد، زیرا انقباضات Braxton Hicks را نیز می توان در همه آن مکان ها احساس کرد

۱۰- پاره شدن کیسه آب

در حالی که  در فیلم ها اینطور نشان می دهند که فقط در صورت پاره شدن کیسه آب متوجه می‌شوید که موقع زایمان شماست (البته در اواسط قرار شام عاشقانه در یک رستوران شلوغ)، اما این یک سناریو بسیار بعید است.

پاره شدن کیسه آب در واقع یکی از آخرین علائم زایمان است که بیشتر زنان تجربه می کنند – و این فقط در حدود ۱۵ درصد از تولدها یا کمتر اتفاق می افتد. بنابراین روی آن به عنوان نشانه ای حیرت انگیز از زایمان حساب نکنید.

هنوز احساس می کنید که نمی دانید چه موقع اعلام کنید “وقت آن است!” و برای ملاقات کودک خود آماده می شوید؟ سعی کنید در این مورد استرس نداشته باشید. اکنون به طور مکرر به پزشک یا ماما مراجعه خواهید کرد و او به شما کمک می کند تا همه سرنخ های مهم را دریابید.

آیا زمان شروع زایمان من است؟ آیا باید با دکتر تماس بگیرم؟

اگر فکر می کنید که در حال زایمان هستید ، پزشک احتمالاً به شما توصیه کرده است که در هنگام نزدیک شدن موعد مقرر چه کاری باید انجام دهید و فکر می کنید که انقباضات منظمی را تجربه می کنید (به عنوان مثال: “اگر پنج دقیقه با هم فاصله دارند ، حداقل یک ساعت “).

انقباضات زایمان دقیقاً از یکدیگر فاصله نخواهند داشت، اما اگر کاملاً ثابت، دردناک تر و طولانی تر شوند (معمولاً هر کدام حدود ۳۰ تا ۷۰ ثانیه)، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است زایمان داشته باشید اما مطمئن نیستید، با تلفن تماس بگیرید. ارائه دهنده خدمات شما می تواند درمورد اینکه چه اتفاقی می افتد توضیح دهد.

یا در مورد تماس خارج از ساعات اداری احساس خجالت و نگرانی نکنید: پزشک شما می داند که این تماس بخشی از  کار اوست.

درصورت اتفاقات زیر حتما با پزشک یا ماما تماس بگیرید:

۱-اگر دارای هرگونه خونریزی یا ترشحات قرمز روشن ( نه قهوه ای یا مایل به صورتی) هستید

۲- کیسه آب شما پاره شود – به خصوص اگر مایع سبز یا قهوه ای به نظر برسد. این می تواند نشانه وجود مکونیوم یا اولین مدفوع کودک شما باشد که اگر کودک آن را در هنگام تولد بخورد ، می تواند خطرناک باشد.

۳- دچار تاری دید یا دوبینی ، سردرد شدید یا تورم ناگهانی می شوید. همه اینها می تواند علائم پره اکلامپسی باشد که با فشار خون بالای ناشی از بارداری مشخص می شود و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

راه های طبیعی برای کمک به علائم شروع زایمان

چند ترفند طبیعی وجود دارد که ممکن است باعث القای زایمان شود که می توانید خودتان در خانه امتحان کنید، از جمله پیاده روی ، رابطه جنسی ، غذای پرادویه و طب سوزنی.

با این اوصاف ، تحقیقات زیادی برای تأیید هیچ یک از این روش ها انجام نشده است و شما همیشه باید قبل از هر کاری که قصد تسریع در تولد نوزاد را دارد ، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

فرقی نمی کند در چه حالی هستید ، هنگامی که کودک شما آماده ملاقات با شما است، این موضوع را به شما اعلام خواهد کرد. و علائم شروع زایمان در شما ایجاد خواهد شد. بنابراین سعی کنید قبل از اینکه تبدیل پدر یا مادری تمام عیار شوید، از این روزهای آخر و هفته های آرامش لذت ببرید! و

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید