انتشار این مقاله


زوال عقلی با اجسام لویی یا دمانس لوی بادی چیست؟

زوال عقل با اجسام لویی، که با اجسام لویی نیز به عنوان زوال عقل شناخته می شود، دومین نوع شایع زوال عقل پیشرونده پس از زوال عقل بیماری آلزایمر است. رسوبات پروتئینی، باجسام لویی نامیده می شوند ، در سلول های عصبی در مناطق مغز درگیر در تفکر، حافظه و حرکت (کنترل حرکتی) ایجاد می […]

زوال عقل با اجسام لویی، که با اجسام لویی نیز به عنوان زوال عقل شناخته می شود، دومین نوع شایع زوال عقل پیشرونده پس از زوال عقل بیماری آلزایمر است. رسوبات پروتئینی، باجسام لویی نامیده می شوند ، در سلول های عصبی در مناطق مغز درگیر در تفکر، حافظه و حرکت (کنترل حرکتی) ایجاد می شوند.

زوال عقل با اجسام لویی باعث کاهش تدریجی توانایی های ذهنی می شود. افراد مبتلا به دمانس لوی بادی ممکن است دچار توهم بصری و تغییر در هوشیاری و توجه شوند. سایر علائم شامل علائم و نشانه های بیماری پارکینسون مانند عضلات سفت و سخت، حرکت آهسته و لرزش است. علائم و نشانه های زوال عقل با اجسام لویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

توهمات بینایی توهم ممکن است یکی از اولین علائم باشد و اغلب عود می کند. این ممکن است شامل دیدن اشکال، حیوانات یا افرادی باشد که در آن جا نیستند. توهم شنوایی، بویایی یا لامسه امکان پذیر است.

اختلالات حرکتی علائم بیماری پارکینسون مانند حرکت کند، عضلات سفت، لرزش یا راه رفتن نا مناسب ممکن است رخ دهد. این نیز می تواند منجر به سقوط شود.

ضعف تنظیم عملکردهای بدن (سیستم عصبی خودمختار) فشار خون، نبض، تعریق و روند هضم توسط بخشی از سیستم عصبی تنظیم می شود که اغلب تحت تأثیر زوال عقل بدن لوئی قرار می گیرد. این حالت می تواند منجر به سرگیجه، زمین خوردن و مشکلات روده مانند یبوست شود. مشکلات شناختی ممکن است مشکلات فکری (شناختی) مشابه بیماری آلزایمر مانند گیجی، توجه کم ، مشکلات بینایی – فضایی و از دست دادن حافظه را تجربه کنید.

مشکلات خواب شما ممکن است دچار اختلال رفتاری سریع در حرکت چشم (REM) باشید که می تواند باعث شود شما در خواب به طور جسمی رویاهای خود را انجام دهید.

اختلالات توجهی اپیزودهای خواب آلودگی، خیره شدن طولانی مدت به فضا، چرت های طولانی در طول روز یا گفتار نامنظم امکان پذیر است.

افسردگی در دوره بیماری ممکن است مدتی افسردگی را تجربه کنید. بی علاقگی ممکن است انگیزه شما را کم کند.

علل زوال عقل اجسام لویی

با تجمع غیر طبیعی پروتئین ها در توده های معروف به اجسام لویی مشخص می شود. این پروتئین با بیماری پارکینسون نیز ارتباط دارد. افرادی که اجسام لویی در مغز خود دارند، پلاک ها و گرفتگی های مرتبط با بیماری آلزایمر را نیز دارند. عوامل خطر به نظر می رسد

چند عامل خطر ابتلا به دمانس لوی بادی را افزایش می دهد، از جمله:

سن افراد بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر هستند.

رابطه ی جنسی دمانس لوی بادی بیش از زنان بر مردان تأثیر می گذارد.

سابقه خانوادگی کسانی که یکی از اعضای خانواده شان به دمانس لوی بادی یا بیماری پارکینسون مبتلا هستند، بیشتر در معرض خطر هستند. عوارض زوال عقل اجسام لویی پیشرونده است.

علائم و نشانه ها بدتر می شوند و باعث:

زوال عقل شدید

رفتار پرخاشگرانه

افسردگی

افزایش خطر سقوط و آسیب دیدگی

بدتر شدن علائم و نشانه های پارکینسون، مانند لرزش

مرگ، به طور متوسط ​​حدود هشت سال پس از شروع علائم

تشخیص

تشخیص زوال عقل بدن لوئی به کاهش تدریجی توانایی تفکر شما و همچنین دو مورد زیر نیاز دارد:

عملکرد هوشیاری و تفکر (شناختی) را تغییر دهید.

توهم بینایی مکرر

علائم پارکینسون

REM اختلال رفتار خواب ، که در آن افراد رویاهای خود را در هنگام خواب انجام می دهند.

اختلال عملکرد خودکار، که شامل بی ثباتی در فشار خون و ضربان قلب، تنظیم ضعیف درجه حرارت بدن، تعریق و علائم مربوط به آن است، از تشخیص زوال عقل بدن لوئی پشتیبانی می کند.

هیچ آزمایش واحدی نمی تواند زوال عقل اجسام لویی را تشخیص دهد. در عوض، پزشکان با رد سایر شرایطی که ممکن است باعث علائم و نشانه های مشابه شوند، وضعیت شما را تشخیص می دهند.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه عصبی و جسمی

پزشک شما ممکن است علائم بیماری پارکینسون، سکته مغزی، تومورها یا سایر شرایط پزشکی را که می تواند بر عملکرد مغز و بدن تأثیر بگذارد، بررسی کند. معاینه عصبی ممکن است آزمایش کند:

رفلکس ها

استحکام – قدرت

پیاده روی

تون عضلانی

حرکات چشم

تعادل

حس لامسه

ارزیابی توانایی های ذهنی

یک فرم کوتاه از این آزمایش، که مهارت حافظه و تفکر شما را ارزیابی می کند، در کمتر از ۱۰ دقیقه در مطب پزشک انجام می شود. به طور کلی در تشخیص دمانس لوی بادی از بیماری آلزایمر مفید نیست اما می تواند نشان دهنده زوال عقل باشد.

آزمایش طولانی تر ممکن است چندین ساعت طول بکشد، اما به شناسایی زوال عقل بدن لوئی کمک می کند. پزشک نتایج آزمایش شما را با افراد در یک سن و سطح تحصیلات مشابه مقایسه می کند. این می تواند به تشخیص پیری شناختی طبیعی و غیر طبیعی کمک کند و ممکن است به تشخیص بیماری کمک کند.

آزمایش خون

این می تواند مشکلات جسمی را که می توانند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند، مانند کمبود ویتامین B-12 یا غده تیروئید کم کار، رد کند.

اسکن مغزی

پزشک شما ممکن است برای شناسایی سکته مغزی یا خونریزی و رد احتمال تومور، MRI یا CT اسکن تجویز کند. در حالی که زوال عقل بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود، برخی از ویژگی های مطالعات تصویربرداری می تواند انواع مختلف زوال عقل را نشان دهد، مانند زوال عقل آلزایمر یا اجسام لویی.

در بیشتر مواقع، به اسکن مغز بیشتری احتیاج نخواهید داشت. اگر تشخیص نامشخص باشد یا علائم و نشانه ها معمولی نباشد، پزشک ممکن است برخی آزمایش های تصویربرداری اضافی را پیشنهاد دهد، از جمله این موارد که می تواند تشخیص زوال عقل اجسام لویی را پشتیبانی کند:

اسکن مغزی PET با فلورودئوکسی گلوکوز، که می تواند عملکرد مغز را ارزیابی کند. توموگرافی رایانه ای با انتشار تک فوتون (SPECT) یا تصویربرداری PET که می تواند تعیین کند که آیا میزان حمل و نقل دوپامین در مغز کاهش می یابد. پزشک شما ممکن است ارزیابی خواب را برای بررسی اختلال رفتار خواب REM یا آزمایش عملکرد خودکار برای یافتن علائم ضربان قلب و بی ثباتی فشار خون تجویز کند.

آزمایش قلب

همچنین ممکن است پزشک شما برای بررسی جریان خون در قلب شما آزمایش قلبی به نام سینه گرافی میوکارد را انجام دهد که می تواند نشانه زوال عقل بدن لوئی باشد.

درمان

درمان می تواند چالش برانگیز باشد و هیچ درمانی برای دمانس لوی بادی وجود ندارد. پزشکان علائم فردی را درمان می کنند.

داروها مهار کننده های کولین استراز

این داروهای بیماری آلزایمر مانند ریواستیگمین (Exelon)، دونپزیل (Aricept) و گالانتامین (Razadyne) با افزایش سطح پیام رسان های شیمیایی که برای حافظه، فکر و قضاوت (انتقال دهنده های عصبی) در مغز مهم هستند، کار می کنند. این می تواند به بهبود هوشیاری و شناخت کمک کند و ممکن است به کاهش توهم و سایر مشکلات رفتاری کمک کند.

عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل ناراحتی دستگاه گوارش، ترشح بزاق و پارگی بیش از حد و تکرر ادرار باشد. Donepezil توسط سازمان غذا و دارو برای زوال عقل بدن لوئی تأیید نشده است.

در برخی از افراد مبتلا به زوال عقل متوسط ​​یا شدید، ممکن است یک آنتاگونیست گیرنده N-methyl-d-aspartate NMDA به نام ممانتین (Namenda) به مهار کننده کولین استراز اضافه شود.

داروهای بیماری پارکینسون

این داروها، مانند کاربیدوپا-لوودوپا (Sinemet ، Rytary ، Duopa) ممکن است به کاهش علائم و نشانه های پارکینسون، مانند عضلات سفت و سخت و حرکت آهسته کمک کنند. با این حال، این داروها همچنین ممکن است باعث افزایش گیجی، توهم می شوند.

داروهایی برای درمان سایر علائم

پزشک ممکن است برای درمان سایر علائم و نشانه های مرتبط با زوال عقل اجسام لویی مانند خواب یا مشکلات حرکتی، داروهایی را تجویز کند. در صورت امکان، از داروهایی با خواص آنتی کولینرژیک که باعث بدتر شدن شناخت می شود، یا آگونیست های دوپامین که باعث توهم می شوند، خودداری کنید.

از داروهای ضد روان پریشی نسل اول، مانند هالوپریدول (Haldol)، نباید برای درمان زوال عقل اجسام لویی استفاده شود. آن ها ممکن است باعث سردرگمی شدید، پارکینسونیسم شدید، آرام بخشی و حتی گاهی مرگ شوند.

به ندرت، برخی از داروهای ضد روان پریشی نسل دوم ممکن است برای مدت کوتاهی با دوز کم تجویز شود اما فقط در صورتی که مزایای آن بیشتر از خطرات باشد. روش های درمانی از آنجا که داروهای ضد روان پریشی می توانند علائم دمانس لوی را بدتر کنند، ممکن است برای اولین بار سعی کنید روش های غیر دارویی، مانند:

تحمل و مدارا کردن با رفتار

بسیاری از اوقات فرد مبتلا به زوال عقل بدن لوئی از توهم پریشان نیست. در این موارد، عوارض جانبی دارو ممکن است از خود توهم بدتر باشد.

اصلاح محیط

کاهش شلوغی و سر و صدا که باعث حواس پرتی می شود می تواند عملکرد فرد مبتلا به زوال عقل را آسان کند.

ارائه پاسخ های تسکین دهنده

پاسخ یک مراقب ممکن است باعث بدتر شدن رفتار شود. از تصحیح و سنجش فرد مبتلا به زوال عقل خودداری کنید. اطمینان و اعتبار نگرانی های او را ارائه دهید.

ایجاد برنامه های روزمره

کارها را به مراحل ساده تری تقسیم کنید و روی موفقیت ها و نه شکست ها تمرکز کنید. ساختار و روال در طول روز ممکن است گیج کننده باشد.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

علائم و پیشرفت برای همه افراد مبتلا به زوال عقل اجسام لویی متفاوت است. مراقبان ممکن است نکات زیر را با شرایط فردی تطبیق دهند: واضح و ساده صحبت کنید. تماس چشمی خود را حفظ کرده و به آرامی و با جملات ساده صحبت کنید و در پاسخ دادن عجله نکنید. همزمان فقط یک ایده یا دستورالعمل ارائه دهید. از اشاره ها و نشانه ها مانند اشاره به اشیا استفاده کنید.

ورزش را شروع کنید. از مزایای ورزش می توان به بهبود عملکرد بدنی، رفتار و علائم افسردگی اشاره کرد. برخی تحقیقات نشان می دهد که ورزش ممکن است کاهش شناختی را در افراد مبتلا به زوال عقل کند کند.

ذهن خود را فعال کنید. شرکت در بازی ها، جدول های کلمات و سایر فعالیت هایی که شامل استفاده از مهارت های تفکر است، ممکن است به کاهش کند روانی در افراد مبتلا به زوال عقلی کمک کند.

فعالیت شبانه برای خود در نظر بگیرید. مسائل مربوط به حوزه رفتار ممکن است در شب بدتر شود. بدون ایجاد حواس پرتی در تماشای تلویزیون، تمیز کردن سفره، رویکرد های آرامش بخش قبل از خواب ایجاد کنید. چراغ های شب را روشن بگذارید تا از حالت گمراهی ایجاد نشود.

محدود کردن کافئین در طول روز، امتناع از چرت در روز و ایجاد فرصت هایی برای ورزش در روز می تواند به جلوگیری از بی قراری شب کمک کند.

این تکنیک ها ممکن است به تقویت آرامش کمک کنند: موسیقی درمانی، شامل گوش دادن به موسیقی آرامش بخش است

داشتن حیوان خانگی داشتن حیوانات برای بهبود خلق و خو و رفتار در بیماران زوال عقل است

رایحه درمانی که از روغن های گیاهی معطر استفاده می کند.

ماساژ درمانی کنار آمدن و پشتیبانی افراد مبتلا به زوال عقل بدن لویی اغلب ترکیبی از احساسات مانند گیجی، ناامیدی، عصبانیت، ترس، عدم اطمینان، غم و افسردگی را تجربه می کنند.

با گوش دادن، اطمینان دادن به شخص که هنوز هم می تواند از زندگی لذت ببرد، مثبت اندیشی و تلاش خود را برای کمک به فرد در حفظ عزت و احترام به خود ارائه دهید. اگر مراقب فردی هستید که مبتلا به زوال عقل اجسام لویی است، فرد را از نزدیک زیر نظر بگیرید تا از افتادن، از دست دادن هوشیاری یا واکنش منفی به داروها مطمئن شوید. در زمان گیجی یا توهم اطمینان ایجاد کنید.

مراقبت از خود

خواسته های جسمی و عاطفی مراقبت می تواند طاقت فرسا باشد. ممکن است عصبانیت، احساس گناه، ناامیدی، دلسردی، نگرانی، اندوه و انزوای اجتماعی را تجربه کنید. با جلوگیری از فرسودگی شغلی مراقبان: در صورت نیاز از دوستان یا سایر اعضای خانواده کمک بگیرید. برای مراقبت از فرد مبتلا به زوال عقل اجسام لویی، خدمات بهداشتی در منزل را در نظر بگیرید.

ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم

تا آن جا که می توانید در مورد بیماری یاد بگیرید. از پزشکان، مددکاران اجتماعی و سایر اعضای تیم مراقبت سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی. بسیاری از افراد مبتلا به دمانس لوی بادی و خانواده های آن ها می توانند از مشاوره یا گروه های پشتیبانی محلی بهره مند شوند. با آژانس های محلی خود در زمینه بهداشت یا پیری تماس بگیرید تا با گروه های پشتیبانی، پزشکان ، مراجعات، آژانس های مراقبت در منزل، امکانات زندگی تحت نظارت، یک خط کمک تلفنی و سمینارهای آموزشی در ارتباط باشید.

آماده شدن برای قرارملاقات

شما در ابتدا می توانید علائم خود را با پزشک خانواده خود که ممکن است شما را به پزشکی آموزش داده شده در زمینه زوال عقل – معمولاً پزشکی آموزش دیده در شرایط مغز و سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب) یا شرایط بهداشت روان (روانپزشک) در میان بگذارید. از آن جا که قرار ملاقات ها می تواند کوتاه باشد و از آن جا که اغلب موارد زیادی برای گفتگو وجود دارد، برای قرار ملاقات خود آماده باشید. همچنین ممکن است بخواهید یکی از اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشید.

در این جا برخی از اطلاعات برای کمک به شما جهت آماده شدن برای قرار ملاقات و مواردی که می توانید از پزشک انتظار داشته باشید آورده شده است. آن چه شما می توانید انجام دهید از قبل برنامه ریزی کنید و لیستی از اطلاعات مهم را بنویسید، از جمله: شرح مفصلی از تمام علائم خود بنویسید. لیستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید. سوالاتی را برای پرسیدن از پزشک خود بنویسید، مانند اینکه چه آزمایشات یا روش های درمانی را ممکن است توصیه کند. یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه داشته باشید. اعضای خانواده یا دوست نزدیک ممکن است علائمی را که ممکن است متوجه نشده باشید به پزشک بگویید.

چه انتظاری از پزشک خود دارید؟

پزشک شما احتمالاً تعدادی سوال در مورد شما و همسرتان، شریک زندگی یا دوست صمیمی شما خواهد پرسید: تغییرات ایجاد شده در حافظه، شخصیت و رفتار شما توهم بینایی

داروهایی که مصرف می کنید

سابقه سکته مغزی، افسردگی ، سو مصرف الکل، ضربه به سر یا سایر اختلالات عصبی

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید