انتشار این مقاله


انسولین رگولار چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

کاربرد انسولین رگولار انسولین رگولار، با یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در افراد دیابتی استفاده می شود. کنترل میزان قند خون بالا از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی […]

کاربرد انسولین رگولار

انسولین رگولار، با یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای کنترل قند خون بالا در افراد دیابتی استفاده می شود. کنترل میزان قند خون بالا از آسیب کلیه، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری می کند. کنترل مناسب دیابت همچنین ممکن است خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.

این محصول انسولین ساخته دست بشر، همان انسولین انسانی است. این  دارو جایگزین انسولین بدن شما می شود و اثر این نوع انسولین در بدن کوتاه مدت می باشد. این دارو به ورود قند خون (گلوکز) به سلول ها کمک می کند بنابراین بدن شما می تواند از آن برای انرژی استفاده کند. این دارو معمولاً در ترکیب با یک محصول انسولین با اثر متوسط ​​یا طولانی مدت استفاده می شود. این دارو همچنین ممکن است به تنهایی یا با سایر داروهای دیابت خوراکی (مانند متفورمین) استفاده گردد.

نحوه ی تزریق انسولین رگولار

قبل از شروع استفاده این دارو و هر بار که قصد تزریق دارید، جزوه اطلاعات بیمار که توسط داروساز ارائه شده است را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک، مربی دیابت یا داروساز خود بپرسید.

تمام دستورالعمل های تهیه و استفاده را از متخصص بهداشت و پکیج دارو بیاموزید.

قبل از استفاده، این محصول را از نظر بصری از نظر ذرات یا تغییر رنگ بررسی کنید. در صورت وجود هر نوع تغییر، از انسولین استفاده نکنید. انسولین رگولار باید شفاف و بی رنگ باشد.

قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق را با الکل تمیز کنید.

محل تزریق خود را هر بار تغییر دهید تا خطر مشکلات یا آسیب در زیر پوست (به عنوان مثال، فرورفتگی ها یا برآمدگی ها بر روی پوست یا پوست ضخیم شده) کاهش یابد.

 انسولین رگولار ممکن است در ناحیه معده، ران، باسن یا پشت بازو تزریق شود.

 از طریق ورید یا عضله تزریق نکنید زیرا ممکن است قند خون بسیار پایین (هیپوگلیسمی) رخ دهد.

 بعد از تزریق محل را مالش ندهید.

 به پوست قرمز، متورم، خارش دار یا آسیب دیده تزریق نکنید.

 انسولین سرد تزریق نکنید زیرا این می تواند دردناک باشد.

 ظرف انسولین مورد استفاده شما در دمای اتاق قابل نگهداری است.

این دارو را طبق دستور پزشک و معمولاً ۳۰ دقیقه قبل از غذا به زیر پوست تزریق کنید.

از آنجا که این انسولین سریع عمل می کند، نخوردن غذا درست بعد از دوز این انسولین ممکن است منجر به کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود.

تزریق انسولین رگولار به داخل ورید فقط باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام شود. ممکن است با کاهش شدید قند خون همراه شود.

برای تزریق انسولین رگولار، از پمپ انسولین استفاده نکنید.

این محصول ممکن است فقط با برخی دیگر از محصولات انسولین مانند انسولین NPH مخلوط شود.

همیشه ابتدا انسولین رگولار را به داخل سرنگ بکشید، و سپس انسولین با اثر طولانی تر را.

هرگز مخلوطی از انسولین های مختلف را به داخل ورید تزریق نکنید.

در مورد اینکه کدام محصولات ممکن است مخلوط شوند، روش مناسب برای مخلوط کردن انسولین و روش مناسب تزریق مخلوط انسولین، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید.

برند ها و انواع انسولین را بدون مشورت و دستور پزشک، تغییر ندهید.

دستگاه قلم خود را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید، حتی اگر سوزن عوض شده باشد. ممکن است افراد دیگر را دچار عفونتی جدی کنید یا عفونتی جدی از آنها به شما منتقل شود.

بیاموزید که چگونه لوازم پزشکی استفاده شده در تزرق انسولینتان را با خیال راحت ذخیره و دور بیندازید.

دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است.

هر دوز را بسیار دقیق اندازه بگیرید زیرا حتی تغییرات اندک در مقدار انسولین نیز ممکن است تأثیر زیادی بر قند خون شما بگذارد.

طبق دستور پزشک قند خون خود را مرتباً اندازه گیری کنید.مقادیر را ثبت کرده و آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. این امر جهت تعیین دوز مناسب انسولین بسیار مهم است.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا موثر واقع شود.

جهت عدم فراموش کردن تزریق انسولینتان، هر روز در ساعت های مشابه از آن استفاده کنید.

اگر وضعیت شما بهبود نیافت یا بدتر شد (قند خون شما خیلی زیاد یا خیلی پایین است) به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی انسولین رگولار

واکنش های محل تزریق (مانند درد، قرمزی، تحریک) یا افزایش وزن ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است چون تشخیص داده است که اثرات دارویی این نوع انسولین جهت درمان شما، بیشتر از عوارضجانبیش می باشد. در بسیاری از افرادی که این دارو را استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی دیده نمی شود.

هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله، نشانه هایی از سطح پتاسیم کم در خون (مانند گرفتگی عضلانی، ضعف، ضربان قلب نامنظم) را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو می تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) شود. اگر کالری کافی از غذا مصرف نکنید یا ورزش غیرمعمولی سنگین انجام دهید ، دچار کاهش قند خون خواهید شد.( hypoglycemia)

علائم افت قند خون شامل تعریق ناگهانی، لرزش، ضربان قلب سریع، گرسنگی، تاری دید، سرگیجه یا سوزن سوزن شدن دست یا پا است.

داشتن قرص یا ژل گلوکز برای درمان قند خون پایین بسیار خوب است. اگر این اشکال گلوکز را ندارید، با خوردن یک منبع بالا برنده ی سریع قند مانند حبه ی قند، عسل یا آب نبات، یا آب میوه یا نوشابه غیر رژیمی، سریع قند خون خود را بالا ببرید.

در مورد واکنش و استفاده از این محصول بلافاصله به پزشک خود بگویید.

جهت جلوگیری از افت قند خون، وعده های غذایی را طبق یک برنامه منظم بخورید و از هیچ وعده ای غذایی صرف نظر نکنید. با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا بدانید که اگر یک وعده غذایی را فراموش کردید چه کاری باید انجام دهید.

علائم قند خون بالا (هایپرگلیسمی) شامل تشنگی، افزایش ادرار، گیجی، خواب آلودگی، گرگرفتگی، تنفس سریع و فروتی بریث اودور (fruity breath odor) است. در صورت بروز این علائم فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.ممکن است، نیاز به افزایش دوز مصرفیتان باشید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به کمک پزشکی بروید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از انسولین رگولار، اگر به آن  یا سایر انسولین ها یا هر هر ماده ی دیگری آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

هنگامی که قند خون پایینی دارید (هیپوگلیسمی) از این دارو استفاده نکنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً موارد زیر: بیماری کلیه، بیماری کبد، مشکلات تیروئید.

به دلیل قند خون بسیار پایین یا زیاد ممکن است دچار تاری دید، سرگیجه یا خواب آلودگی شوید. تا زمانی که مطمئن نشوید می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید، رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا فعالیتی را که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارد انجام دهید.

مصرف الکل را در حین مصرف این دارو محدود کنید زیرا می تواند خطر ابتلا به قند خون پایین را افزایش دهد.

هنگامی که بدن تحت فشار است (مثلاً به دلیل تب، عفونت، آسیب یا جراحی)، کنترل قند خون ممکن است دشوارتر باشد. با پزشک خود مشورت کنید زیرا این امر ممکن است نیاز به تغییر در برنامه درمانی، داروها یا آزمایش قند خون داشته باشد.

قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

قبل و بعد از ورزش قند خون خود را ا ندازه بگیرید. ممکن است قبل از ورزش به یک میان وعده نیاز داشته باشید.

اگر به مناطق دیگر سفر می کنید، در مورد چگونگی تنظیم برنامه انسولین از پزشک خود بپرسید. انسولین و لوازم اضافی همراه خود داشته باشید.

افراد مسن و کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص قند خون پایین حساسیت بیشتری نشان دهند.

اگر باردار هستید سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید. بارداری ممکن است باعث دیابت شود یا آنرا بدتر کند. در مورد برنامه کنترل قند خون در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است در طی بارداری درمان دیابت شما را تغییر دهد (مانند رژیم غذایی و داروهایی از جمله انسولین).

این دارو به شیر مادر منتقل می شود، اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. در دوران شیردهی ممکن است نیاز شما به انسولین تغییر کند.

تداخل دارویی انسولین رگولار

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام مواردی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را ثبت کرده و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. شروع مصرف یا توقف یا تغییر دوز هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد عبارت است از: روزیگلیتازون.

داروهای مسدود کننده بتا (مانند متوپرولول، پروپرانولول ، قطره های چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از ضربان قلب سریع یا تپنده ای که معمولاً در هنگام پایین آمدن قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می کنید، جلوگیری کند. سایر علائم کاهش قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی یا تعریق، تحت تأثیر این داروها نیستند.

بسیاری از داروها می توانند بر میزان قند خون شما تأثیر بگذارند و کنترل قند خون را دشوارتر  کنند. قبل از شروع، قطع یا تغییر هر دارویی، با پزشک یا داروساز خود در مورد چگونگی تأثیر دارو بر قند خون صحبت کنید. طبق دستور پزشک قند خون خود را مرتباً اندازه بگیرید. در مورد نتایج و علائم قند خون بالا یا پایین به پزشک خود بگویید. (به بخش عوارض جانبی نیز مراجعه کنید.) ممکن است لازم باشد پزشک داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی شما را تنظیم کند.

اوردوز

اگر کسی بیش از حد دارو را تزریق کرده و علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفس را دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: علائم کاهش قند خون مانند تعریق، لرزش، از دست دادن هوشیاری، ضربان قلب سریع.

یادداشت

این دارو، سوزن یا سرنگ را با دیگران به اشتراک نگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کنترل دیابت با داروها، رژیم غذایی، ورزش و معاینات منظم پزشکی، در یک برنامه آموزش دیابت شرکت کنید.

علائم قند خون بالا و پایین و نحوه درمان قند خون پایین را بیاموزید.

قند خون خود را طبق دستور به طور منظم بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید.

در حین استفاده از این دارو باید آزمایش های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند تست های عملکرد کبد و کلیه، گلوکز خون ناشتا ، هموگلوبین A1c، شمارش کامل خون) انجام شود. تمام مدارک پزشکی و آزمایشگاهی را نگه داری و حفظ کنید.

منابع اضافی انسولین، سرنگ و سوزن را دم دست داشته باشید.

دوز از دست رفته انسولین رگولار

بسیار مهم است که رژیم انسولین خود را دقیقاً دنبال کنید. پیش از موعد از پزشک خود بپرسید که در صورت از دست دادن دوز انسولین، و عدم تزریق آن و نرسیدن انسولین به بدنتان، چه کاری باید انجام دهید.

نگهداری و دور انداختن این دارو

مارک های مختلف این دارو نیازهای ذخیره سازی متفاوتی دارند. بسته بندی محصول را برای راهنمایی در مورد نحوه نگهداری برند تجاری انسولین خود بررسی کنید یا از داروسازبپرسید.

از انسولین در برابر نور و گرما محافظت کنید.

در حمام نگهداری نکنید.

این دارو را منجمد نکنید و از انسولین منجمد استفاده نکنید.

تمام محصولات انسولین را پس از تاریخ انقضا روی بسته، یا بعد از تعداد روز مشخص بعد از باز شدن یا نگهداری در دمای اتاق (هر چند قبل از تاریخ انقضایش باشد) دور بیاندازید.

همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را به داخل توالت یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستورش اینگونه نوشته شده باشد.

الهه موقرنیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید