انتشار این مقاله


کوردوما چیست‎؛ آشنایی با علائم‎، علت و درمان

کوردوما­‎ها تومور­‎های بدخیم نادر در ستون فقرات و جمجمه می‎­باشند‎.

کوردوما چیست‎؟

کوردوما­‎ تومور­‎ بدخیم (سرطانی) نادر در ستون فقرات و جمجمه می‎­باشد‎. درصد ابتلا به تومور کوردوما‎، یک در یک میلیون نفر است‎. یک تا چهار درصد از کل تومور­‎های عمده استخوان‎‌­، کوردوما­ها هستند‎.

تومور کوردوما‎­ معمولاً به آرامی پیشرفت می­‎کند. این تومور‎­ها در قسمت قدامی ستون فقرات و یا قسمت قاعده جمجمه مشاهده می­‎شوند وهمچنین می­‎توانند در هر نقطه از ستون‎ فقرات رخ دهند‎.

قسمت­‎هایی که معمولاً در آن­‎جا دیده می­‎شوند عبارتند از: استخوان خاجی (ساکروم)‎، استخوان دنبالچه (کاکسیکس) و محل تلاقی ستون فقرات و جمجمه (قاعده جمجمه). استخوانی به نام کلیووس در پشت گلو و قدام ساقه مغز وجود دارد‎. کوردوما­‎های این قسمت‎­ها‎، کوردومای کلیوالی نام دارند.

چه کسانی دچار کوردوما می­‎شوند‎؟

این نوع تومور‎­ها اغلب در بزرگسالان ۴۰ تا ۷۰ ساله مشاهده می‎­شوند‎. درصد کمی (حدود %۵) در کودکان دیده می­‎شوند‎. مردان معمولاً ۲ برابر زنان به کوردوما مبتلا می­‎شوند‎.

علائم کوردوما

علائم این نوع تومور بر اساس قسمت تحت تاثیر کوردوما متفاوت است‎. این علائم عبارتند از‎:

  • سردرد­‎ها
  • مشکلات بینایی‎، مانند دید دوتایی
  • ضعف عضلانی یا عصبی در کمر‎، دست­‎ها و یا پا­‎ها
  • درد
  • خون­‎ریزی بینی
  • مشکلات روده‎­ای یا مثانه‎­ای

علت ایجاد کوردوما

شواهدی مبنی بر اینکه فردی با به ارث بردن ژنی جهش‎­یافته از والدین‎، در خطر ابتلای بیشتری به کوردوما قرار می‎­گیرد‎، وجود دارد‎؛ هرچند‎‌، مبتلایان دیگر کوردوما کسانی هستند که هیچ سابقه خانوادگی ابتلا به کوردوما ندارند‎. گزارشاتی حاکی از آن است که کودکانی که به بیماری ژنتیکی توبروز اسکلروزیس مبتلا هستند‎، احتمال ابتلا به کوردوما در آن­‎ها بیشتر است‎.

تشخیص کوردوما

گاهی اوقات‎، مخصوصاً در قسمت قاعده ستون فقرات‎، توده­‎ای یافت می­‎شود‎. در موارد دیگر، جراحات در توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) و تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) دیده می‎­شوند‎.

بیوپسی برای تشخیص کوردوما و تمایز آن با انواع دیگر تومور­‎ها انجام داده­‎ خواهد شد‎. بافت موردنظری که زیر میکروسکوپ بررسی می­‎شود‎، ممکن است یکی از ۳ نوع کوردوما را داشته باشد‎:

  • کوردومای مرسوم (یا کلاسیک)
  • کوردومای کندروئید
  • کوردومای تفکیک­ شده (سارکوماتوز نیز نامیده می­‎شود)

نوع کلاسیک شایع­‎ترین است‎. این نوع به آهستگی رشد می­‌کند ولی بدخیم است‌. نوع کندروئید حتی آهسته‎تر از کلاسیک رشد می­‎کند‎. این نوع معمولاً در قاعده جمجمه یافت می­شود. نوع تفکیک شده سریع رشد می­کند.

به دلیل گمراه‎کننده بودن آزمایش­‎های رادیولوژی‎، کوردوما­‎ها به ۲ روش مشخص می­‎شوند‎:

  •  سیتوکراتین­‎ها
  • براکیوری

پروتئین براکیوری­ همچنین در توده­‎هایی که از نوتوکارد ایجاد شده­‎اند (که ساختار پشتیبانی در جنین­‎ها است) یافت می­‎شود‎.

CT اسکن و MRI به عنوان استراتژی درمانی نیز استفاده می­‎شوند‎.

درمان کوردوما

جراحی بهترین گزینه برای کوردوما­‎هایی است که در استخوان خاجی و ستون فقرات متحرک قرار دارند‎. جراحی با برداشتن کامل تومور‎، احتمال عود مجدد را به تاخیر می­‎اندازد و با میزان بقای طولانی­‎تری همراه است‎. در این روش­‎ها‎، تومور‎­ها همراه بافت اطراف آن‎ها برداشته می­‎شوند‎. این نوع درمان به طور کلی با پرتو درمانی خارجی همراه است‎.

برای کوردوما‎­های کلیوالی و کوردوما‎­های قاعده جمجمه‎، تلاش زیادی برای نجات عملکرد عصب انجام می‎­شود‎. این روش اغلب شامل جراحی با ابزار‎­های خاص و ورود از طریق بینی است‎. ممکن است برداشتن تمام تومور مقدور نباشد‎. رادیوتراپی بعد از جراحی استفاده می­‎شود‎. هرچند‎، دوز­‎هایی که بر تومور‎­ها موثر هستند‎، بیشتر از تحمل ستون فقرات و بافت­‎های مغزی است‎. با این حال رادیو جراحی استریوتاکتیک‎، می­‎تواند چنین اشعه­‎ای با دوز بالا را با خطر کمتری نسبت به رادیوتراپی تفکیک شده رایج مغز و بافت عصبی برساند و در برخی موارد ممکن است روش درمانی موثری باشد‎.

اگرچه آزمایش‎­ها در حال انجام هستند‎، ولی به نظر نمی­‎رسد شیمی‎درمانی روش موثری در برابر کوردوما باشد‎.

پیش‎آگهی برای کوردوما چیست‎؟

احتمال عود مجدد بالا است‎. مبتلایان به کوردوما کندروئید‎، به نظر پیش‎آگهی بهتری نسبت به مبتلایان کوردومای کلاسیک دارند‎. کوردومای تفکیک شده‎، سریع­‎تر رشد می­کند و بیشتر در مکان­‎های دیگر رشد می­‎کند (متاستاز می‎دهد)‎. چشم انداز کوردومای تفکیک شده‎، کمترین خوش بینانه است‎.

بیماران جوان­‎تر به احتمال زیاد‎، به بیماری متاستیک مبتلا می‎­شوند‎. عود با متاستاز مرتبط است‎. احتمال بقا به محل تومور و محل متاستاز بستگی دارد‎.

نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید