انتشار این مقاله


تومور شبکه کوروئید چیست و چه علائمی دارد؟

کارسینومای شبکه کوروئید‎، نوع نادر سرطانی (بدخیم) تومور مغزی است که معمولاً در کودکان رخ می‎دهد.

تومور کوروئید پلکسوس، نوع نادر سرطانی (بدخیم) تومور مغزی است که معمولاً در کودکان رخ می‎دهد.

کارسینوما شبکه کوروئید از بافت مغزی که مایع مغزی- نخاعی را ترشح می‎کند‎، شروع می‎شود. تومور غیرسرطانی این ناحیه پاپیلوم شبکه کوروئید نام دارد‎‎. با پیشرفت تومور‎، بر عملکرد ساختار‎های نزدیک مغز می‎تواند تاثیر بگذارد و باعث ایجاد بیش از حد مایعات در مغز (هیدروسفالوس)‎، تحریک پذیری، حالت تهوع یا استفراغ و سردرد شود‎.

درمان و شانس بهبود (پیش آگهی) بیماری به اندازه‎، ناحیه‎، انتشار تومور و سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد‎.

علائم

علائم مربوط به تومور شبکه کوروئید‎، به ناحیه تومور بستگی دارد‎. افرادی که مبتلا به تومور‎های شبکه کوروئید هستند‎، ممکن است به دلیل تولید بیش از حد مایع مغزی- نخاعی یا انسداد جریان نرمال آن‎، فشار خون داخل جمجمه‎شان افزایش یابد‎؛ این عارضه هیدروسفالوس نام دارد‎. علائم و نشانه‎های هیدروسفالوس عبارتند از‎:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تحریک پذیری
  • سردرد
  • تمایل شدید به خوابیدن
  • تشنج

درجه‎های تومور شبکه کوروئید

درجه ۱ : پاپیلوم شبکه کوروئید از نوع درجه پایین تومور‎ها هستند‎. این به این معنی است که سلول‎های تومور به آرامی پیشرفت می‎کنند‎.

درجه ۲ : پاپیلوم آتیپیکال شبکه کوروئید‎، تومورهای درجه متوسط هستند. این به این معنی است که تومور‎ها پس از برداشتن‎، احتمال بازگشت بیشتری دارند‎.

درجه ۳ : کارسینوما شبکه کوروئید بدخیم (سرطانی) هستند‎. این به این معنی است که تومور‎ها با رشد سریع هستند و تمایل به حمله به بافت کناری دارند‎.

علت ایجاد

علت ایجاد بسیاری از تومور‎های شبکه کوروئید‎، ناشناخته است‎. تغییرات ژنتیکی با ایجاد برخی از تومور‎های شبکه کوروئید مرتبط است‎. به ندرت‎، تغییر ژن خاصی که می‎تواند از طریق خانوادگی منتقل شود‎، در ایجاد کارسینوما شبکه کوروئید ارتباط بیشتری دارد‎‎.

تومور‎های شبکه کوروئید در کجا ایجاد می‎شوند؟

تومور‎های شبکه کوروئید در ساختاری در مغز به نام شبکه کوروئید رخ می‎دهند‎. این قسمت‎ها‎، خطوط بطن مغزی هستند و عملکرد اصلی آن این است که مایع مغزی- نخاعی (CSF) تولید می‎کنند‎. تومور شبکه کوروئید تقریبا همیشه داخل بطن‎ها ایجاد می‎شوند‎. همچنین می‎توانند در مناطق دیگر CNS ایجاد شوند‎.

تشخیص تومور شبکه کوروئید

کارسینوما شبکه کوروئید اغلب در کودکان زیر ۲ سال رخ می‎دهد‎. آزمایش‎ها و روش‎هایی که برای تشخیص کارسینوما شبکه کوروئید استفاده می‎شنود‎، عبارتند از‎:

  • آزمایش فیزیکی . تشخیص کارسینوما شبکه کوروئید معمولاً با بررسی سوابق پزشکی و معاینه عصبی شروع می‎شود‎. در طی این روش‎، کودک شما از نظر بینایی‎، شنوایی‎، تعادل‎، هماهنگی و رفلکس‎ها آزمایش می‎شوند‎.
  • آزمایش‎های تصویربرداری از مغز .آزمایش‎های ایجاد تصاویر از مغز شما عبارتند از‎:
  • تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI)
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)

MRI همچنین می‎تواند به پزشک شما برای برنامه‎ریزی جراحی کمک کند‎.

  • آزمایشات ژنتیکی . آزمایش‎هایی برای شناسایی جنبه‎های ژنتیکی برخی از کارسینوما‎های شبکه کوروئید در دسترس است‎. در مورد مشاوره ژنتیکی از پزشک خود سوال کنید‎.

نوع درمان در کودکان معمولاً با نوع درمان بزرگسالان متفاوت است‎. اگر کودک شما به کارسینوما شبکه کوروئید مبتلا شد‎، از پزشک خود بخواهید تا یک متخصص در زمینه درمان کودکان مبتلا به تومور مغزی (متخصص مغز و اعصاب اطفال) معرفی کند.

درمان تومور شبکه کوروئید

درمان کارسینوما شبکه کوروئید‎، معمولاً جراحی به همراه شیمی‎درمانی یا پرتو‎درمانی یا هردو است‎.

  • جراحی. هدف از جراحی‎، برداشتن کامل تومور‎، در صورت امکان است‎؛ ولی از آنجایی که ممکن است ساختار‎های ظریف و مهمی در نزدیکی آن باشد‎، گاهی پزشکان نمی‎توانند کل تومور را بردارند. به طور کلی‎، افرادی که به علت کارسینوما شبکه کوروئید‎، تحت عمل جراحی قرار می‎گیرند، درمان اضافی بعد از جراحی نیاز خواهند داشت‎.

بعد از جراحی‎، حدود نصف افرادی که مایع اضافی در مغزشان وجود داشت (هیدروسفالوس)‎، از این علائم رهایی می‎یابند‎. بقیه افراد ممکن است به تخلیه موقتی (شانت) محل جراحی نیاز داشته باشند‎.

  • شیمی‎درمانی. شیمی‎درمانی ممکن است علاوه بر جراحی و پرتو‎درمانی برای کمک به کنترل تومور استفاده شود‎.
  • پرتودرمانی. پرتودرمانی ممکن است بعد از جراحی استفاده شود‎؛ حتی با وجود برداشت کامل تومور با موفقیت‎. در صورت رشد مجدد تومور‎، ممکن است بعدا از پرتو‎درمانی استفاده شود‎.

در پرتو‎درمانی از پرتو‎هایی با انرژی قوی مانند اشعه X و پروتون‎، برای از بین‎بردن سلول‎های تومور استفاده می‎شود‎. تکنولوژی‎های پیشرفته‎، مانند جراحی رادیواکتیو‎، پروتون‎درمانی‎، پرتو‎درمانی تنظیم‎شده (IMRT) و پرتو‎درمانی حین عمل (IORT) به درمان موثر سرطان کمک می‎کند؛ درحالی که از بافت‎های سالم مانند چشم‎، اعصاب بینایی‎، مغز‎، ساقه مغز و نخاع جلوگیری می‎کند‎.

  • آزمایش‎های بالینی. آزمایش‎های بالینی‎، مطالعاتی در مورد روش‎های درمانی جدید یا روش‎های جدید استفاده از درمان‎های موجود است‎.
نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید