انتشار این مقاله


سونوگرافی تیروئید چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سونوگرافی تیروئید معمولا زمانی انجام می‌شود که کارکرد تیروئید غیرطبیعی شده و یا پزشک شما در هنگام تست گردن حس کند که تیروئید شما بزرگ شده است.

سونوگرافی تیروئید چیست؟

سونوگرافی یک روش بدون درد است که در آن با استفاده از امواج صوتی، تصویری از درون بدن گرفته می‌شود. معمولا پزشکان از این روش برای تصویربرداری از جنین در بدن مادر استفاده می‌کنند.

سونوگرافی تیروئید برای تشخیص و بررسی ناهنجاری‌های تیروئید، مثل کیست، نودول و تومور استفاده می‌شود.

کاربردهای سونوگرافی تیروئید

سونوگرافی تیروئید معمولا زمانی انجام می‌شود که کارکرد تیروئید غیرطبیعی شده و یا پزشک شما در هنگام تست گردن حس کند که تیروئید شما بزرگ شده است. سونوگرافی تیروئید همچنین در بررسی کم‌فعالی یا بیش‌فعالی غده تیروئید نیز کاربرد دارد.

شما ممکن است در بررسی سراسری فیزیکی خود نیز تحت سونوگرافی تیروئید قرار گیرید. سونوگرافی می‌تواند یک تصویر با رزولوشن بالا از اندام‌های بدن شما برای پزشک فراهم کند تا بتواند بهتر از سلامت بدن شما اطمینان یابد. همچنین پزشک ممکن است در صورت مشاهده هرگونه تورم غیرنرمال، درد یا عفونت درخواست سونوگرافی دهد تا اگر علت دیگری منجر به بروز این علائم شده است، تشخیص داده شود.

همچنین ممکن است سونوگرافی انجام شود تا پزشک بتواند از تیروئید شما یا بافت‌های اطراف آن نمونه‌برداری کند. این نمونه‌ها برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات مختلف به کار می‌روند.

چگونه خود را برای سونوگرافی آماده کنید

سونوگرافی معمولا در مراکز تصویربرداری بیمارستانی یا شخصی انجام می‌شود. پیش از انجام سونوگرافی گردنبند یا هرچیزی که می‌تواند گلوی شما را ببند را از گردن خود خارج کنید. وقتی وارد اتاق شدید، باید به پشت روی تخت بخوابید و هرگونه پوششی را از ناحیه گردن خود بردارید.

گاهی پزشک به شما مواد حاجب تزریق می‌کند تا کیفیت تصویربرداری بیشتر شود که البته چندان معمول نیست.

چگونه سونوگرافی تیروئید انجام می‌شود

سونوگرافیست یک بالش در زیر گردن شما قرار می‌دهد و یا از شما می‌خواهد تا سر خود را به عقب خم کنید تا گردن شما به راحتی در دسترس باشد. ممکن است در این حالت شما ممکن است راحت نباشید، ولی دردناک نیست.

سونوگرافیست روی گردن شما ژلی می‌مالد که برای افزایش نفوذ صوت و راحت‌تر کردن حرکت دستگاه بر روی گردن شماست. در ابتدا ژل روی گردن شما ایجاد حس خنکی می‌کند، ولی پس از مدتی از گرمای بدن گرم می‌شود.

سونوگرافیست دستگاه ترانسفورماتور را روی گردن شما تکان می‌دهد تا تیروئید را پیدا کرده و بررسی کند. تصویر بر یک نمایشگر نمایان شود. پزشک سونوگرافیست تصاویر را بررسی می‌کند و نتیجه را گزارش می‌کند.

چگونه سونوگرافی به تشخیص کمک می‌کند؟

سونوگرافی تیروئید می‌تواند به پزشک اطلاعات ارزشمند زیادی دهد، مثل:

  • جسم رشدکرده پرشده از مایع است یا جامد است.
  • چه تعداد از آن وجود دارد.
  • دقیقا در کجا قرار دارند.
  • آیا مرز مشخص دارد یا خیر.
  • جریان خون به آن چطور است؟

سونوگرافی به تشخیص گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) نیز کمک می‌کند.

چگونه نتایج سونوگرافی فهمیده می‌شود

پزشک بر اساس نتایج سونوگرافی، آزمایشات بعدی یا بیماری مدنظر را تشخیص می‌دهد. در بعضی موارد، سونوگرافی می‌تواند نشان دهد که نودول شما سرطانی است یا خیر. اما براساس یک مطالعه، از هر ۱۱۱ سونوگرافی، تنها در یک مورد سرطان یافت می‌شود و بیش از نیمی از افرادی که نودول تیروئید دارند، سرطانی نیستند. نودول‌های کوچک به ندرت سرطانی می‌باشند.

پیگیری پس از سونوگرافی تیروئید

پیگیری‌های بعدی بستگی به نتیجه سونوگرافی دارد. ممکن است پزشک درخواست نمونه‌برداری از تیروئید دهد. برای تشخیص بیشتر ممکن است از آسپیراسیون ظریف سوزنی نیز استفاده شود. در طی این روش، پزشک یک سوزن باریک و بلند را وارد کیست تیروئيد شما می‌کند و مقداری از مایع درون آن را بیرون می‌کشد.

اگر در سونوگرافی هیچگونه ناهنجاری مشاهده نشود، ممکن است به مراقبت‌های بعدی نیازی نداشته باشید. اگر پزشک شما به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی سونوگرافی تیروئید را انجام دهد، هنگام بازگشت به معاینه، احتمالاً باید دوباره برای این روش آماده شوید. همچنین، اگر سابقه خانوادگی مشکلات تیروئیدی دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد سونوگرافی تیروئید را به طور مکرر انجام دهید تا در صورت وقوع مشکل، از ابتدا بیماری مربوط به تیروئید تشخیص داده شود.

اگر سونوگرافی شما ناهنجاری نشان داد، ممکن است پزشک آزمایشات بعدی برای محدود کردن شرایط ایجاد کننده این ناهنجاری‌ها انجام دهد. در این موارد، ممکن است به سونوگرافی دیگری نیاز داشته باشید تا تیرویید را با وضوح بیشتری بررسی شود. اگر کیست، ندول یا تومور دارید، پزشک ممکن است برای درمان به سراغ جراحی یا دیگر روش‌های درمانی برود.

سونوگرافی سریع و بی‌درد است و میتواند به تشخیص مشکلات یا سرطان‌های تازه‌شروع‌شده کمک کند. اگر دارای سابقه خانوادگی مشکلات تیروئیدی هستید، حتما با پزشک خود برای تشخیص زودهنگام مشکلاتی که ممکن است در آينده ایجاد شوند، صحبت کنید.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید