انتشار این مقاله


حساسیت چشم چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

حساسیت چشم چیست؟ حساسیت چشم که به آن التهاب آلرژیک نیز گفته می شود؛ یک واکنش ایمنی نامناسب است که در صورت تماس چشم با ماده تحریک کننده ایجاد می شود. این ماده به عنوان ماده حساسیت زا شناخته می شود. آلرژن ها ممکن است شامل گرده، گرد و غبار یا دود باشند. برای دفع […]

حساسیت چشم چیست؟

حساسیت چشم که به آن التهاب آلرژیک نیز گفته می شود؛ یک واکنش ایمنی نامناسب است که در صورت تماس چشم با ماده تحریک کننده ایجاد می شود. این ماده به عنوان ماده حساسیت زا شناخته می شود.

آلرژن ها ممکن است شامل گرده، گرد و غبار یا دود باشند. برای دفع بیماری ها، سیستم ایمنی بدن به طور معمول از بدن در برابر مهاجمان مضر مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. با این حال افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بدن، یک آلرژن را اشتباه می گیرد. این باعث می شود که سیستم ایمنی مواد شیمیایی تولید کند که با آلرژن مبارزه می کند، حتی اگر بی خطر باشد. این واکنش منجر به علائم تحریک کننده متعددی مانند خارش، قرمزی و آبریزش چشم می شود.

در بعضی از افراد، حساسیت چشم ممکن است به اگزما و آسم نیز ارتباط داشته باشد. داروهای بدون نسخه (OTC) معمولاً می توانند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کنند؛ اما افرادی که آلرژی شدید دارند ممکن است نیاز به درمان اضافی داشته باشند.

علائم آلرژی چشم چیست؟

علائم آلرژی چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خارش یا سوزش چشم

آبریزش چشم

چشم های قرمز یا صورتی

پوسته پوسته شدن دور چشم

پلک های متورم یا پف کرده، به خصوص صبح ها یک چشم یا هر دو چشم ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. در برخی موارد، این علائم ممکن است با آبریزش بینی، گرفتگی یا عطسه همراه باشد.

تفاوت بین حساسیت چشم و صورتی چشم چیست؟

کره چشم توسط غشای مخاطی نازکی به نام ملتحمه پوشانده شده است. هنگامی که این غشا تحریک یا ملتهب شود، ملتحمه می تواند رخ دهد. ورم ملتحمه بیشتر به چشم صورتی معروف است. ممکن است التهاب این غشا منجر به آبریزش، خارش و قرمز یا صورتی شدن چشم شود. اگرچه آلرژی چشم و چشم صورتی علائم مشابهی ایجاد می کند؛ اما این دو بیماری متفاوت است.

آلرژی چشم به دلیل واکنش ایمنی نامطلوب ایجاد می شود. اگرچه چشم صورتی، نتیجه آلرژی چشم و همچنین دلایل دیگر است. این شامل:

عفونت های باکتریایی

ویروس ها

لنزهای تماسی

مواد شیمیایی

چشم صورتی که در اثر عفونت باکتریایی یا ویروس ایجاد می شود، معمولاً باعث ترشح غلیظ روی چشم در شب می شود. این بیماری همچنین بسیار مسری است اما آلرژی چشم اینگونه نیست.

چه عواملی باعث آلرژی چشم می شود؟

آلرژی های چشمی در اثر واکنش ایمنی نامطلوب به برخی از مواد حساسیت زا ایجاد می شود. بیشتر واکنش ها توسط آلرژن های موجود در هوا ایجاد می شوند، مانند:

گرده گل

شوره

دود

گرد و خاک

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می شود که به مبارزه با مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کند. با این حال، در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده حساسیت زا را که ممکن است در غیر این صورت بی خطر باشد، به عنوان یک عامل مزاحم خطرناک شناسایی کرده و مبارزه با آن را آغاز می کند.

هیستامین در اثر تماس چشم با ماده حساسیت زا آزاد می شود. این ماده بسیاری از علائم را ایجاد می کند، مانند خارش و آبریزش چشم. همچنین می تواند باعث آبریزش بینی، عطسه و سرفه شود.

حساسیت چشم ممکن است در هر زمان از سال اتفاق بیفتد. با این حال این حالت به خصوص در بهار، تابستان و ماه های پاییز هنگامی که درختان، علف ها و گیاهان شکوفا رشد می کنند، اتفاق می افتد. چنین واکنش هایی همچنین می تواند در صورت تماس فرد حساس با ماده حساسیت زا و مالش چشم های خود رخ دهد. آلرژی به مواد غذایی نیزمی تواند علائم آلرژی چشم را ایجاد کند.

آلرژی چشم چگونه درمان می شود؟

بهترین راه برای درمان آلرژی چشم جلوگیری از آلرژن ایجاد کننده آن است. با این حال، این همیشه امکان پذیر نیست؛ به خصوص اگر به آلرژی فصلی مبتلا هستید. خوشبختانه درمان های مختلف متعدد می توانند علائم آلرژی چشم را تسکین دهند.

داروها

برخی از داروهای خوراکی و قطره های بینی می توانند به کاهش آلرژی چشم کمک کنند، به ویژه هنگامی که علائم آلرژی دیگری نیز وجود دارد. این داروها عبارتند از: آنتی هیستامین ها، مانند لوراتادین (کلاریتین) یا دیفن هیدرامین (بنادریل) ،سودوافدرین (سودافید) یا اکسی متازولین (افرین) استروئیدها، مانند پردنیزون (دلتازون) عکس های آلرژی در صورت عدم بهبود علائم با دارو ، ممکن است عکس های آلرژی توصیه شود.

عکس های آلرژی نوعی ایمونوتراپی است که شامل یک سری تزریق مواد حساسیت زا است. مقدار آلرژن در محلول با گذشت زمان به طور پیوسته افزایش می یابد. عکس های آلرژی پاسخ بدن شما به ماده آلرژی زا را اصلاح می کند که به شما در کاهش شدت واکنش های آلرژیک کمک می کند.

قطره چشم

انواع مختلفی از قطره های چشمی نسخه ای و OTC برای درمان آلرژی چشم در دسترس است. قطره های چشمی که به طور مکرر برای آلرژی های چشمی استفاده می شود، حاوی هیدروکلراید اولوپاتادین است، ماده ای که می تواند به طور موثر علائم مرتبط با واکنش آلرژیک را تسکین دهد. این قطره های چشمی با نام های تجاری Pataday و Pazeo موجود است. گزینه های OTC همچنین شامل قطره های چربی روان کننده مانند اشک مصنوعی است. آن ها می توانند به شستشوی مواد حساسیت زا از چشم کمک کنند. قطره های چشمی دیگر حاوی آنتی هیستامین ها یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) هستند. قطره های چشم NSAID شامل کتورولاک (Acular ، Acuvail) است که با نسخه پزشکی در دسترس است. برخی از قطره های چشمی باید هر روز استفاده شود در حالی که برخی دیگر در صورت لزوم برای تسکین علائم استفاده می شود.

قطره های چشمی ممکن است در ابتدا باعث سوزش یا سوزش شوند. هرگونه ناخوشایندی معمولاً در عرض چند دقیقه برطرف می شود. برخی از قطره های چشمی ممکن است عوارض جانبی مانند تحریک ایجاد کنند. مهم است که از دکتر خود بپرسید که قطره های چشمی OTC بهتر از همه قبل از انتخاب مارک خود کار می کنند.

درمان های طبیعی چندین داروی طبیعی برای درمان آلرژی چشم با درجات مختلف موفقیت استفاده شده است، از جمله این داروهای گیاهی: allium cepa که از پیاز قرمز درست می شود افوربیوم گلفیمیا قبل از اینکه این داروها را امتحان کنید حتماً در مورد ایمنی و اثربخشی با پزشک خود تماس بگیرید.

یک پارچه خنک و مرطوب همچنین ممکن است برای افرادی که به آلرژی چشم دارند تسکین دهد. می توانید چندین بار در روز پارچه شستشو را روی چشم های بسته قرار دهید. این می تواند به کاهش خشکی و همچنین تحریک کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این روش مستقیماً علت اصلی واکنش آلرژیک را درمان نمی کند. درمان های آلرژی چشم محصولات زیر ممکن است به تسکین علائمی مانند خارش، آبریزش چشم و قرمزی کمک کنند.

چشم انداز

چشم اندازفردی که به آلرژی چشمی مبتلا است چیست؟

اگر آلرژی دارید و مستعد واکنش های چشمی هستید، هر زمانی که با آلرژن های مشکوک تماس دارید، علائم آلرژی چشم را تجربه خواهید کرد. اگرچه هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد؛ اما درمان می تواند به تسکین علائم آلرژی چشم کمک کند. داروها و قطره های چشمی در بیشتر موارد موثر هستند. عکس های آلرژی همچنین ممکن است برای کمک به بدن شما در ایجاد ایمنی نسبت به برخی از آلرژی ها برای تسکین طولانی مدت ایجاد شود. اگر با درمان علائم بهبود نیافت یا اگر مقادیر زیادی ترشح در چشم خود مشاهده کردید، بلافاصله با متخصص آلرژی تماس بگیرید. این ممکن است نشان دهنده وضعیت دیگری باشد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید