انتشار این مقاله


فلج کلامپکه چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان

فلج کلامپکه نوعی آسیب شبکه بازویی در نوزادان است – فلج بازو به دلیل آسیب دیدگی شبکه اعصاب نخاعی که از پشت گردن منشا می گیرد، از طریق شانه و زیر بغل گسترش یافته و باعث ایجاد آسیب دیدگی اعصاب می شود. در بازو از فلج کلامپکه بعضاً فلج Dejerine-Klumpke نیز یاد می شود. در […]

فلج کلامپکه نوعی آسیب شبکه بازویی در نوزادان است – فلج بازو به دلیل آسیب دیدگی شبکه اعصاب نخاعی که از پشت گردن منشا می گیرد، از طریق شانه و زیر بغل گسترش یافته و باعث ایجاد آسیب دیدگی اعصاب می شود. در بازو از فلج کلامپکه بعضاً فلج Dejerine-Klumpke نیز یاد می شود.

در فلج کلامپکه، عضلات بازو، مچ دست و دست بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. علت آن وارد شدن صدمه به گردن و شانه در اثر زایمان دشوار، تومور ریه یا شانه یا ضربه به بازو و شانه است. اعصاب ممکن است کشیده یا پاره شده و باعث ضعف، درد یا بی حسی شود.

Baptist Health به دلیل مراقبت پیشرفته و برتر در تشخیص و درمان فلج کلامپکه شناخته شده است. خدمات عصب کشی و جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان ۲۴ ساعته و همچنین خدمات سرپایی، مرکز بهداشت، خدمات فیزیکی و کاردرمانی برای کمک به درمان فلج کلامپکه در دسترس است. شما قرار ملاقات و فضای حرفه ای و صمیمی را دوست خواهید داشت و در آنجا وقت می گذاریم تا به نگرانی های شما گوش فرا دهیم. در Baptist Health، شما به جامع ترین تیم چند رشته ای متخصصان و روش های درمانی نوآورانه از جمله موارد موجود فقط از طریق آزمایش های بالینی تخصصی، دسترسی خواهید داشت. از هر لحاظ ما تلاش می کنیم که نهایت مراقبت را از کسانی که از نظر سلامتی به ما اعتماد دارند، نشان دهیم.

علائم و نشانه ها علائم فلج کلامپکه شامل:

آتروفی در عضلات بازو یا دست

پنجه دست، یک علامت شدید که در آن حالت، بازو صاف است اما مچ دست و انگشتان آن سفت است.

سندرم هورنر – افتادگی پلک در یک طرف صورت

ناتوانی در استفاده از عضلات بازو و / یا دست آسیب دیده بازوی لنگ یا فلج بی حسی بازو و یا دست آسیب دیده

درد شدید

مفاصل سفت در مچ دست و دست ضعف بازو ویا دست آسیب دیده

تشخیص برای تعیین اینکه آیا بیمار فلج کلامپکه دارد یا خیر؟

یک مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی معاینه فیزیکی را برای ارزیابی ضعف بازو و دست و سایر علائم انجام می دهد. سپس ما از روش ها و فن آوری های پیشرفته تشخیصی برای تشخیص موثر، اطلاع رسانی در درمان و نظارت دقیق بر وضعیت استفاده می کنیم.

روش های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

الکترومیوگرام (EMG): این آزمایش فعالیت الکتریکی عضله را در پاسخ به تحریک و همچنین ماهیت و سرعت هدایت تکانه های الکتریکی در طول یک عصب اندازه گیری می کند. این می تواند وجود آسیب عصبی را تأیید کرده و شدت آن را ارزیابی کند.

مطالعات تصویربرداری: پزشک ممکن است برای بررسی آسیب استخوان ها و مفاصل گردن و شانه، آزمایش اشعه ایکس، سونوگرافی، ام آر آی یا آزمایش تصویربرداری دیگر را انجام دهد.

مطالعات هدایت عصب: این آزمایشات اندازه گیری می کنند که عصب های منفرد چگونه می توانند سیگنال الکتریکی از نخاع به عضلات ارسال کنند. یک پزشک یک الکترود تحریک کننده را مستقیماً روی عصب مورد مطالعه قرار می دهد و یک الکترود ضبط کننده را روی عضلات تأمین شده توسط آن عصب قرار می دهد. الکترود ساطع کننده پالس های الکتریکی مکرر و مختصری را به عصب می فرستد و الکترود ضبط کننده زمان انقباض عضله را در پاسخ به نبض الکتریکی ثبت می کند.

علت فلج کلامپکه

علت آن می تواند ناشی از زایمان دشوار باشد. این معمولاً در هنگام زایمان واژینال اتفاق می افتد، به ویژه در مواردی که مادر کوچک است و کودک دارای وزن تولد زیادی است. وزن زیاد هنگام تولد در نوزاد می تواند به دلیل کنترل نادرست دیابت مادر یا دیابت بارداری اتفاق بیفتد. این آسیب هنگام تولد گاهی اوقات هنگامی رخ می دهد که کودک توسط یک بازوی کشیده بالای سر کودک از کانال تولد بیرون کشیده می شود. اگر به طور تقریبی زیاد انجام شود، می تواند به شبکه بازویی پایین آسیب برساند. صدمات مشابه مواردی است که در فلج Erb رخ می دهد.

فلج کلامپکه همچنین می تواند در اثر تومورهایی در ناحیه ریه فوقانی و استخوان ترقوه باشد که باعث فشرده شدن یا کشش اعصاب بازو می شود. همچنین می تواند ناشی از ضربه به بازو و شانه باشد، مانند وارد شدن زور به بازو یا شانه هنگام گرفتن خود هنگام سقوط.

عوامل خطر

عوامل خطری که ممکن است در فلج کلامپکه موثر باشند عبارتند از:

زایمان بریک: نوزادانی که در ابتدا پا به دنیا می آیند کمی در معرض خطر فلج کلامپکه قرار دارند زیرا بازوهای آن ها ممکن است از فشار بالا بلند شده و به راحتی آسیب ببینند.

دیابت حاملگی: اگر قند خون به خوبی کنترل نشود، ممکن است نوزادان بزرگتر به دنیا بیایند و این امر زایمان را دشوارتر می کند.

زایمان / استفاده نادرست از وسایل زایمان: در حین زایمان ، ممکن است کودک به سرعت و با زور از مجرای زایمان کشیده شود و باعث آسیب به گردن و شانه شود.

نوزاد بزرگ / مادر کوچک: اگرنوزاد بزرگ تر از حد طبیعی باشد یا مادر بدن ریزو کوچکی داشته باشد، زایمان ممکن است دشوارتر باشد. مرحله دوم زایمان که بیش از یک ساعت طول می کشد: یک مرحله تحت فشارطولانی مدت ممکن است نوزاد را در معرض خطر بیشتری برای فلج کلامپکه و سایر آسیب های شبکه بازویی قرار دهد.

آسیب: ضربه به بازو یا شانه می تواند باعث فلج کلامپکه شود.

سرطان: سابقه سرطان یا عوامل خطر سرطان می تواند خطر فلج را افزایش دهد.

جلوگیری خطر فلج را می توان با استفاده از موارد زیر به حداقل رساند:

برنامه ریزی پیشرفته: اگر کودک بزرگتر از حد معمول باشد یا در هفته های منتهی به موعد مقرر در موقعیت نادرستی قرار داشته باشد، برنامه ریزی پیشرفته توسط متخصص زنان و زایمان برای جلوگیری از فلج کلومپکه باید شامل حضور افراد متخصص در اتاق زایمان، استفاده صحیح از زایمان باشد. ابزارها و استخراج کننده ها و در صورت شناسایی عوامل خطرزا ، زایمان یا زایمان سزارین.

مراقبت های بهداشتی مادران: مراقبت های بهداشتی مادران در دوران بارداری، از جمله اجتناب یا کنترل دیابت، می تواند به جلوگیری از فلج کلامپکه کمک کند. پیش بینی در بیشتر موارد، کودک در طی شش ماه از فلج کلومپکه بهبود می یابد. در موارد شدیدتر، که در آن پاره شدن عصب (ها) وجود دارد – به ویژه دور از ستون فقرات – علائم ممکن است سال ها ادامه داشته باشد یا کودکان ممکن است معلولیت مادام العمر بازو، دست یا انگشتان را تجربه کنند.

درمان و بهبودی درمان فلج کلامپکه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان های غیر جراحی فیزیوتراپی: فیزیوتراپی روزانه در درمان فلج خفیف کلومپکه مثر است. پزشک یا فیزیوتراپیست به شما نشان می دهد که برای ارتقا بهبودی و جلوگیری از سفت شدن مفصل در آرنج، مچ دست و دست باید کدام تمرینات درمانی و دامنه حرکتی را انجام دهید.

داروها: فلج کلامپکه اغلب باعث درد یا احساس سوزش می شود. پزشکان اغلب برای تسکین این درد خفیف فلج داروهایی را تجویز می کنند، از جمله پمادهای موضعی و داروهای تجویز شده.

روش های جراحی اگر بعد از سه تا شش ماه فیزیوتراپی نتایج امیدوار کننده ای نشان ندهد، پزشک ممکن است جراحی را برای ترمیم آسیب به اعصاب آسیب دیده توصیه کند. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انتقال عضله: در صورت خراب شدن عضلات، یک عضله یا تاندون با اهمیت کمتر می تواند از قسمت دیگری از بدن خارج شود و به بازوی آسیب دیده متصل شود. پیوند عصب: برخی از پارگی های عصب را می توان با اتصال یک پیوند عصبی اهدا کننده از یک عصب جداگانه ترمیم کرد.

انتقال عصب: در بعضی موارد، جراح می تواند عصبی را از عضله دیگری منتقل کند تا عملکرد عصب را بازیابی کند.

بهبودی: از آنجا که اعصاب بسیار آهسته بهبود می یابند، ممکن است ماه ها تا سال ها اعصاب ترمیم شده در گردن به عضلات بازو و دست برسند. پس از جراحی، برای بهبود قدرت و دامنه حرکت کودک خود، باید تمرینات توان بخشی را در خانه انجام دهید.

عوارض اکثر بیماران مبتلا به فلج کلامپکه، قدرت، احساس و حرکت در بازوی آسیب دیده را بازیابی می کنند. به ندرت، بیماران دچار معلولیت مادام العمر بازو، دست یا انگشتان می شوند. اگر در مورد فلج کلامپکه و گزینه های درمانی آن سوالی دارید ، به تیم Baptist Health Neuroscience & Stroke مراجعه کنید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید