انتشار این مقاله


۷ مشکل متداول دررفع عیب دستگاه اتوکلاو

در یک دنیای ایده آل ، اتوکلاوهای آزمایشگاهی همیشه و دقیقاً مطابق هدف کار می کنند. متأسفانه، همواره مسائل و خرابی هایی برای دستگاه می تواند پیش بیاید که کلید حل آنها دانستن این است که به دنبال چه چیزی بگردیم. در این مقاله ، هفت مورد از رایج ترین مشکلات اتوکلاو و نحوه شناسایی آنها را بیان خواهیم کرد. […]

در یک دنیای ایده آل ، اتوکلاوهای آزمایشگاهی همیشه و دقیقاً مطابق هدف کار می کنند. متأسفانه، همواره مسائل و خرابی هایی برای دستگاه می تواند پیش بیاید که کلید حل آنها دانستن این است که به دنبال چه چیزی بگردیم.

در این مقاله ، هفت مورد از رایج ترین مشکلات اتوکلاو و نحوه شناسایی آنها را بیان خواهیم کرد. همچنین پیشنهاد می کنیم برای حفاظت بیشتر دستورالعمل های ایمنی اتوکلاو را در این مطلب بخوانید.

۱. دستگاه اتوکلاو به نقطه تنظیم دما نمی رسد.

کاربران اتوکلاو توانایی شخصی سازی چرخه های استریل کردن را بر اساس تعدادی پارامتر از جمله دمای استریل سازی  دارند. بدین شکل که اگر اتوکلاو نتواند در مدت زمان اجرای چرخه استریل سازی به دمای تعیین شده برسد، این چرخه را متوقف می کند یا زنگ خطر را به صدا در می آورد (یعنی هشدار دمای پایین).

چند دلیل وجود دارد که ممکن است اتوکلاو نتواند در مدت زمان مشخص به دمای استریل سازی برسد. به عنوان مثال، شاید منبع تغذیه مولد بخار روشن نباشد. در مدل های خاص اتوکلاو از مولدهای بخار یکپارچه استفاده می شود که در زیر محفظه اتوکلاو قرار دارند. این نوع ژنراتور بخار معمولاً به منبع تغذیه ولتاژ بالا متصل می شود که می تواند با روشن بودن بقیه دستگاه خاموش شود. بدین صورت کاربر متوجه نمی شود که منبع تغذیه ژنراتور خاموش است، در حالی که بقیه دستگاه ضدعفونی کننده روشن است.

دلایل دیگری که اتوکلاو ممکن است به دمای استریل سازی نرسد عبارتند از:

  1. مولد بخار نیاز به تعمیر دارد.
  2. در تخلیه محفظه یک گرفتگی وجود دارد (به عنوان مثال صافی تخلیه محفظه را بررسی کنید) که از خروج هوا از محفظه و رسیدن بخار به فشار و دما صحیح جلوگیری می کند.
  3. دمایی که کاربر وارد کرده است بیش از حداکثر درجه حرارت اتوکلاو است.

 

۲.  وسایل داخل اتوکلاو آسیب می بیند.

  1. اول ذوب شدن است.

اتوکلاوها در دماهای بسیار بالا کار می کنند – دمایی که می تواند مواد خاصی مانند برخی پلاستیک ها را ذوب کند. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل کنید که مواردی که در دستگاه ضدعفونی کننده قرار دارند از نظر اتوکلاو ایمن هستند. خوشبختانه ، روی اکثر تجهیزات آزمایشگاهی قید می شود که آی از نظر اتوکلاو ایمن است خیر، یا حداقل  نقطه ذوب آن را ذکر می کنند. از طرفی مواد ذوب شده می تواند به یک دستگاه اتوکلاو آسیب برساند، بنابراین بسیار مهم است که به کاربران اتوکلاو آموزش دهید تا مراقب آنچه در دستگاه بارگیری می کنند باشند. برای مطالعه بیشتر در مورد مراقبت، عیب یابی و تعمیر اتوکلاو مطلب این لینک را بخوانید.

  • مشکل  دیگر، از دست دادن مایعات است، یا به صورت تبخیر یا به شکل جوش.

 با افزایش فشار، دمای جوش آب افزایش می یابد. به عنوان مثال، برای اینکه بخار به ۱۲۱ درجه سانتیگراد (۲۵۰ درجه فارنهایت) برسد ، فشار اتوکلاو باید به ۱۴-۱۶ PSI افزایش یابد. اگر یک استوانه یا فلاسک پر از آب در اتوکلاو بارگیری شود و در دمای ۱۲۱ درجه سانتیگراد کار کند ، به محض اتمام چرخه فشار آزاد شده و آب شروع به جوشیدن می کند. این می تواند باعث پاشش شود ، که یک خطر ایمنی است. یک ظرف کوچکتر حتی می تواند منفجر شود. در نتیجه برای آزمایشگاه هایی که محلول مورد نظرشان برای استریل مهم است، تبخیر هزینه بالایی دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل اجرای چرخه مایعات مخصوص است که به جای فشار یکباره، فشار محفظه را به آرامی آزاد می کند. این به مایعات زمان می دهد تا خنک شوند ، بنابراین هنگام آزاد شدن فشار، مایع در نقطه جوش نیست. تمام اتوکلاوهای تلفیقی مجهز به چرخه مایعات هستند.

  • قندهای سوخته یکی دیگر از آسیب های متدلول به مواد داخل محفظه توسط اتوکلاو است.

دقیقاً مانند مایعات که دارای نقطه جوش هستند، قندها دارای نقطه کارامل سازی هستند. بهترین راه برای جلوگیری از این مسئله افزایش همزمان یک چرخه استریل سازی و کاهش دما است. 

۳. کالاها استریل نمی شوند

کالاهای ضدعفونی نشده می توانند منجر به آلودگی شوند. دلایلی که استریل کننده ممکن است بار را استریل نکند عبارتند از: 

  • بارگذاری نامناسب (به عنوان مثال پوشاندن درب تخلیه ، بسته بندی بیش از حد) 
  • خشکی بخار
  • خرابی قطعه
  • بخار ناکافی
  • خطای کاربر و غیره. 

برای تأیید اعتبار اتوکلاو، بار را در یک فرایند معمول اتوکلاو قرار دهید. پس از اتمام بار، بسته را بیرون آورده و انکوباتور کنید تا رشد میکروارگانیسم ها چک شود. اگر رشدی وجود نداشته باشد، می توان تصور کرد که بار شما با آن دستور چرخه سازگار است و باید استریل سازی انجام شود. 

۴. بار داخل اتوکلاو پس از پایان چرخه استریل سازی – حتی با گذر زمان خشک شدن – مرطوب است.

این اتفاق معمولاً هنگامی رخ می دهد که کاربران اتوکلاو کالاهای متخلخل مانند پارچه و کاغذ را بهم نزدیک کنند ، که باعث می شود مانند اسفنج عمل کرده و آب را در خود نگه دارند. ساده ترین راه برای جلوگیری از این مسئله، اتخاذ یک سبک بارگیری است که رطوبت کالاها را از بین می برد. گزینه دیگر استفاده از اتوکلاو با قابلیت خلا است که در پایان چرخه ، مواد را خشک می کند. دستگاه ضدعفونی کننده به راحتی هوای داخل محفظه را می کشد و آب باقیمانده را تبخیر می کند.

۵. بار مایع زیاد در اتوکلاو باعث توقف چرخه استریل سازی می شود.

حرارت دادن بارهای مایع  مدت زمان را به شکل استثنایی زیاد می کند که می تواند باعث توقف چرخه های استریل سازی شود. بنابراین، بهترین راه برای استریل کردن مایعات، فاصله دادن آنها در بیشترین ظروف کوچک است. راه دیگر برای جلوگیری از این مشکل متداول اتوکلاو استفاده از چرخه F0 است که به اتوکلاو امکان می دهد تا زمان صرف شده برای گرم کردن آب را نسبت به کل زمان استریل سازی محاسبه کند.

۶. در اتوکلاو بخار وجود ندارد.

مشابه اولین مورد در این لیست، ساده ترین راه برای جلوگیری از این مسئله اطمینان از روشن بودن منبع تغذیه ژنراتور بخار است. همچنین مهم است که اطمینان حاصل کنید که خط بخار به درستی در اتوکلاو تغذیه می شود همچنین عناصر گرمایشی را بررسی کنید تا آسیب دیده یا خراب نشده باشند.

۷. مقدار زیاد آب در حال تخلیه فاضلاب است یا هیچ آبی در زهکشی پایین نمی رود ، فقط بخار خارج می شود

تقریباً در هر اتوکلاو نوعی شیر خنک کننده فاضلاب وجود دارد که به منظور خنک کردن بخار خارج شده از دستگاه ضدعفونی کننده قبل از تخلیه، به طور خودکار باز و بسته می شود. هر دو مشکل متداول اتوکلاو که در بالا ذکر شد ، به دلیل شکسته شدن این دریچه ایجاد می شود.

اکثر اتوکلاوها دقیقاً قبل از تخلیه، سنسور دما دارند. وقتی این سنسور، بخار را تشخیص می دهد، کمی آب به آن اضافه می کند تا آن بخار را خنک کند. اگر سنسور دما خراب باشد یا سوپاپ آن خراب شده باشد، می تواند آب را تخلیه کند، که باعث می شود اتوکلاو همیشه مانند یک ظرفشویی صدا کند. پس پایین آمدن بیش از حد آب از زهکشی مشخص می کند که شیر در حالت “باز” ​​خراب است. از طرف دیگر بخار خارج شده از فاضلاب نشانه شکستن سوپاپ در وضعیت “بسته” است و هیچ آب خنک کننده ای از آن خارج نمی شود.اگر این مشکلات یا سایر مشکلات متداول اتوکلاو را تجربه کرده اید، لطفا در زیر همین مطلب تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید