انتشار این مقاله


قرص هیدرالازین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

قرص هیدرالازین برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشارخون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند.

موارد استفاده قرص هیدرالازین

قرص هیدرالازین با یا بدون داروهای دیگر برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود. کاهش فشارخون بالا به جلوگیری از سکته‌های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. به هیدرالازین گشادکننده عروق نیز گفته می‌شود. این ماده با شل کردن رگ‌های خونی عمل می‌کند؛ بنابراین خون می‌تواند راحت‌تر از بدن عبور کند.

نحوه استفاده از هیدرالازین هیدروکلراید

این دارو از طریق دهان با غذا یا بدون غذا، معمولاً ۲ تا ۴ بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. پزشک ممکن است با دوز کم شروع کند و به تدریج دوز را افزایش دهد. دستورالعمل‌های پزشک را به دقت دنبال کنید.

به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، هر روز آن‌را در همان ساعت مصرف کنید.حتی اگر احساس بهبودی داریدف مصرف دارو را ادامه دهید. بیشتر افراد مبتلا به فشارخون احساس بیماری نمی‌کنند. ممکن است مصرف کامل این دارو تا چندین هفته طول بکشد.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. برخی بیماری‎‌ها ممکن است با قطع دارو به طور ناگهانی بدتر شوند. ممکن است لازم باشد دوز به تدریج کاهش یابد.

در صورت بدتر شدن وضعیت (به عنوان مثال میزان فشار خون معمول افزایش یابد)به پزشک اطلاع دهید.

اثرات جانبی هیدرالازین

سردرد، تپش قلب/ ضربان قلب سریع، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا سرگیجه ممکن است هنگام تنظیم شدن بدن با دارو ایجاد شود. در صورت ماندگاری یا بدتر شدن هر یک از این عوارض سریعاً به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سرگیجه، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده، به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او تصمیم گرفته است که سود آن بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات عصبی شود. در صورت احساس بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن سریعاً به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است مکمل ویتامین B6 (پیریدوکسین) را توصیه کند.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: خستگی شدید، درد/ تورم مفاصل، بثورات در بینی و گونه‌ها، تورم غدد، علائم مشکلات کلیوی(مانند تغییر در مقدار ادرار، ادرار خونین/ صورتی)، علائم عفونت(مانند تب، لرز، گلودرد مداوم)، کبودی/ خونریزی آسان فوراً به پزشک اطلاع دهید.

در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی، از جمله: درد قفسه سینه/ فک/ بازوی چپ، فوراً از کمک پزشکی استفاده کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/ تورم(به خصوص صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس فوراً به کمک پزشکی بروید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر نشده در بالا نیز با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط مصرف قرص هیدرالازین

قبل از مصرف قرص هیدرالازین، اگر هر آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً: مشکلات قلبی(مانند بیماری عروق کرونر، حمله قلبی اخیر، بیماری روماتیسمی قلب دریچه میترال)، مشکلات رگ‌های خونی، سکته قبلی، مشکلات کلیوی.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه نیز شود. الکل یا ماری‌جوانا (شاه‌دانه) می‌تواند باعث سرگیجه بیشتر شود. تا زمانی که نتوانید با خیال راحت انجام دهید؛ رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید. نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید. در صورت استفاده از ماری‌جوانا (شاه‌دانه) با پزشک صحبت کنید.

قبل از جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که این دارو را مصرف می‌کنید. افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری نشان دهند، به ویژه سرگیجه که می‌تواند خطر سقوط را افزایش دهد. در دوران بارداری این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. خطرات و فواید را با پزشک در میان بگذارید. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود اما بعید است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات قرص هیدرالازین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این، شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام موادی که استفاده می‌کنید(شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

برخی از فرآورده‌هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: بازدارنده مونوآمینن‌اکسیداز(ایزوکارباکسازید، لاینزولید، متیلن بلو، موکلوبمید، فنلزین، پروکاربازین، راساژیلین، سافینامید، سلژیلین، ترانیل سیپرومین).

برخی از محصولات دارای موادی هستند که می‌توانند ضربان قلب یا فشار خون را افزایش دهند یا نارسایی قلبی را بدتر کنند. به داروساز بگویید که از چه محصولی استفاده می‌کنید و نحوه استفاده بی‌خطر از آن را بپرسید(به‌ویژه محصولات سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های رژیم غذایی یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن / ناپروکسن).

مصرف بیش از حد(اوردوز) قرص هیدرالازین

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست‌دادن یا مشکل تنفس دارد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت، بلافاصله با یک مرکز کنترل سم تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: سرگیجه شدید، غش کردن، گرگرفتگی، درد قفسه سینه/ فک/ بازوی چپ، ضربان قلب نامنظم باشد.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تغییر در سبک زندگی مانند برنامه‌های کاهش استرس، ورزش و تغییر در رژیم‌غذایی ممکن است به عملکرد بهتر این دارو کمک کند. با دکتر یا داروساز خود در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

آزمایش‌های آزمایشگاهی و یا پزشکی(مانند شمارش کامل خون) ممکن است به صورت دوره‌ای انجام شود تا پیشرفت کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

هنگام مصرف این دارو فشارخون خود را مرتباً بررسی کنید. بیاموزید که چگونه فشار خون خود را کنترل کنید و با پزشک خود به اشتراک بگذارید.

دوز از دست رفته

اگر دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش‌شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید.

ذخیره و نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را به درون توالت یا فاضلاب نریزید، مگر اینکه در دستور دارو نوشته شود. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا وقتی دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

گلنوش آذرسینا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید