انتشار این مقاله


میرنگوتومی چیست و چرا انجام می شود؟

میرنگوتومی نوعی روش برای سوراخ نمودن پرده ی صماخ گوش می باشد که باعث می شود مایعی که در گوش میانی گیر کرده است، تخلیه شود. مایعات ممکن است خون، چرک و یا آب باشد. در بسیاری از موارد، یک لوله کوچک در سوراخ گوش قرار می گیرد تا به تخلیه کمک کند. دلایلی که […]

میرنگوتومی نوعی روش برای سوراخ نمودن پرده ی صماخ گوش می باشد که باعث می شود مایعی که در گوش میانی گیر کرده است، تخلیه شود.

مایعات ممکن است خون، چرک و یا آب باشد. در بسیاری از موارد، یک لوله کوچک در سوراخ گوش قرار می گیرد تا به تخلیه کمک کند.

دلایلی که میرنگوتومی ممکن است انجام شود:

رفع کم شنوایی ناشی از تجمع مزمن مایعات و جلوگیری از تأخیر در رشد گفتار ناشی از کم شنوایی در کودکان

برای قرار دادن لوله های تمپانوستومی – این لوله ها به یکسان سازی فشار کمک می کنند. همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت های مکرر گوش و تجمع مایعات در پشت پرده صماخ گوش کمک کند.

برای کمک به درمان عفونت گوش که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد.

برای تخلیه مایعات از گوش میانی

برای بررسی وجود آزمایش باکتری ها یا سایر عفونت ها در آزمایشگاه

پس از انجام این روش، باید درد و یا فشار در گوش در اثر تجمع مایعات کاهش یابد. کاهش شنوایی ناشی از تجمع مایعات نیز باید بهبود یابد.

خطرات میرنگوتومی

مشکلات مربوط به این روش نادر است؛ اما همه روش ها خطراتی دارند. پزشک شما مشکلات احتمالی را بررسی می کند، مانند:

خون ریزی

عفونت

اسکار مزمن

عدم بهبود برش میرنگوتومی در پرده صماخ گوش مطابق انتظار بهبود می یابد، که ممکن است منجر به تخلیه مکرر شود

از دست دادن شنوایی

آسیب به ساختارهای گوش غیر از پرده صماخ

نیاز به جراحی مکرر

درباره روش میرنگوتومی پزشک شما احتمالاً موارد زیر را انجام می دهد:

تست شنوایی Tympanogram – آزمایشی است که میزان پاسخ دهی گوش به تغییرات فشار را اندازه گیری می کند

گوش خارجی و پرده گوش را با ابزاری به نام اتوسکوپ بررسی می کند.

برای میرنگوتومی خودتان آماده شوید

حداقل هشت ساعت قبل از عمل چیزی نخورید و ننوشید.

با پزشک خود در مورد داروهای خود صحبت کنید. ممکن است از شما خواسته شود مصرف داروها را حداکثر یک هفته قبل از عمل متوقف کنید، مانند: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) رقیق کننده های خون ضد پلاکت درباره روش کار میکروسکوپ کوچکی در موقعیت قرار می گیرد تا دید بهتری به پزشک ارائه دهد.

یک برش کوچک در لاله گوش ایجاد می شود. مایعات از گوش میانی تخلیه می شود. در بیشتر موارد، یک لوله کوچک وارد شده و در جای خود رها می شود.

برای بستن برش از هیچ بخیه ای استفاده نمی شود. برش خود بهبود می یابد. این روش اغلب بر روی هر دو گوش انجام می شود. برخی از پزشکان ممکن است از پرتو لیزر برای ایجاد شکاف در طبل گوش استفاده کنند. این جراحی حدود ۱۵-۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

آیا میرنگوتومی آسیب می زند؟

بیهوشی از بروز درد در حین جراحی جلوگیری می کند. ممکن است بعد از جراحی درد جزئی داشته باشید. پزشک می تواند برای کنترل این ناراحتی داروی مسکن به شما بدهد یا مسکن بدون نسخه برای شما توصیه کند. همچنین، ممکن است قطره گوش لیدوکاین برای کاهش درد داده شود.

در صورت قرار دادن لوله های گوش، ممکن است هنگام آروغ، جویدن یا خمیازه کشیدن، لرزیدن درد جزئی احساس کنید تا زمانی که گوش در اطراف لوله ها بهبود یابد. پس از انجام مراحل پس از انجام این روش، حتماً دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر پنبه در مجرای گوش قرار گرفت تا پس از جراحی جذب شود، مرتباً آن را عوض کنید. (باید طی ۲-۳ روز پایان یابد یا به حداقل برسد.)

اگر قطره گوش به شما داده شد، طبق دستور استفاده کنید. به طور معمول سه قطره در روز، به مدت سه روز در روز، سه قطره در هر گوش قرار می دهید.

اگر بعد از جراحی آب به گوش شما رسید، میزان تخلیه را کنترل کنید. در صورت شروع تخلیه، در صورت دستور پزشک از قطره گوش استفاده کنید و در صورت ادامه تخلیه به مدت سه روز (یا طبق دستورالعمل)، با پزشک خود تماس بگیرید.

هر دارویی را که پزشک تجویز کرده مصرف کنید.

هنگام شنا یا استحمام از پلاگین گوش طبق دستور پزشک استفاده کنید و از شنا و غواصی در زیر آب خودداری کنید، مگر اینکه خلاف آن دستور داده شود.

گوش خود را پس از جراحی تمیز نکنید و چیز دیگری غیر از قطره گوش، پنبه یا شاخه گوش را در گوش قرار ندهید، مگر اینکه با دستور پزشک دیگری خلاف آن باشد.

از پزشک خود در مورد زمان بی خطر بودن دوش گرفتن، استحمام یا خیساندن در آب بپرسید.

بهبودی کامل و بدون عارضه باید طی چهار هفته انجام شود. در صورت قرار دادن لوله های گوش، آن ها باید طی ۶-۱۲ ماه خارج شوند. در برخی موارد، ممکن است جراحی برای برداشتن لوله های گوش لازم باشد. اکثر طبل های گوش پس از بیرون آمدن لوله ها به طور طبیعی بهبود می یابند؛ اما جای زخم قابل مشاهده غیر معمول نیست.

چه موقع تماس بگیرید؟

پس از رسیدن به خانه، در صورت بروز موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

علائم عفونت، از جمله تب و لرز قرمزی، تورم، افزایش درد، خونریزی بیش از حد یا ترشح از گوش دردی که نمی توانید با داروهایی که به شما داده شده کنترل کنید تخلیه از گوش بیش از چهار روز پس از جراحی ادامه دارد کاهش شنوایی، سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا حالت تهوع یا استفراغ شدید هر گونه نگرانی جدید دیگر اگر فکر می کنید اورژانسی دارید، بلافاصله برای کمک پزشکی تماس بگیرید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید