انتشار این مقاله


قرص آریپیپرازول چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

از قرص آریپیپرازول برای درمان برخی اختلالات روحی-خلقی استفاده می‌شود.

از قرص آریپیپرازول برای درمان برخی اختلالات روحی-خلقی (مانند اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنی، سندرم توره و تحریک پذیری همراه با اختلال اوتیسم) استفاده می‌شود. این دارو همچنین ممکن است همراه با سایر داروها برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرد. آریپیپرازول به عنوان داروی ضد روان پریشی (نوع غیر معمولی) شناخته می‌شود. این ماده با کمک به ترمیم تعادل برخی مواد شیمیایی طبیعی در مغز(انتقال دهنده‌های عصبی) کار می‌کند.

این دارو می‌تواند توهم را کاهش داده و تمرکز شما را بهبود بخشد. این مورد به شما کمک می‌کند تا در مورد خود با دید مثیت‌تری فکر کنید، کمتر عصبی شوید و در زندگی روزمره فعال‌تر عمل کنید. آریپیپرازول می‌تواند نوسانات شدید خلقی را درمان کرده و از دفعات بروز تغییرات خلقی بکاهد.

نحوه استفاده از آریپیپرازول

قبل از شروع مصرف قرص آریپیپرازول راهنمای دارو و در صورت موجود بودن، برگه اطلاعات بیمار را که توسط داروساز ارائه شده است، بخوانید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را براساس دستورالعمل پزشک از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف کنید(معمولاً یک بار در روز). دوز مصرفی بر اساس شرایط بیماری‌تان، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید. حتماً تمام محصولات مورد استفاده خود(از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود بگویید. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید. دستورالعمل‌های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

سازنده‌دارو به مصرف کامل قرص توصیه می‌کنند با این حال، بسیاری از داروهای مشابه می‌توانند تقسیم شوند/ خرد شوند. دستورالعمل پزشک خود را در مورد نحوه مصرف این دارو دنبال کنید.

اگر از فرم مایع قرص آریپیپرازول استفاده می‌کنید، دوز را با استفاده از دستگاه / فنجان مخصوص اندازه‌گیری، به دقت اندازه بگیرید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب دریافت نکنید.

دوز خود را افزایش ندهید و ادر فاصله‌ی بیشتری از زمان تجویز مصرف نکنید؛در این صورت وضعیت شما سریعتر بهبود نیافته و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش خواهد یافت.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا مزیت کامل این دارو را دریافت کنید. به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. هر روز آنرا در همان ساعت بخورید.

مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی دارید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو، برخی شرایط ممکن است بدتر شود. ممکن است لازم باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد.

در صورت عدم بهبودی یا بدتر شدن به پزشک خود اطلاع دهید.

اثرات جانبی

به اورژانس نیز مراجعه کنید. سرگیجه، سبکی سر، خواب آلودگی، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، بزاق بیش از حد / ریزش آب، تاری دید، افزایش وزن، یبوست، سردرد و مشکل خواب ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. سرگیجه و سبکی سر می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد. هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک قرص آریپیپرازول را برای شما تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که مزیت دارو بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله بیهوش شدن، تغییرات ذهنی/ خلقی(مانند افزایش اضطراب، افسردگی، افکار خودکشی)، مشکل در بلع، بی قراری (به ویژه در پاها)، لرزش عضله فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اسپاسم، حالت صورت مانند ماسک، تشنج، مشکل در کنترل برخی از رفتارها(مانند قمار، رابطه جنسی، غذا خوردن یا خرید)، قطع تنفس در هنگام خواب.

قرص آریپیپرازول به ندرت ممکن است باعث افزایش قند خون شما شود. در صورت مشاهده علائم افزایش قند خون مانند افزایش تشنگی / ادرار، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر از قبل دیابت دارید، قند خون خود را به طور منظم طبق دستورالعمل بررسی کنید و نتایج را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است پزشک شما نیاز به تنظیم داروی دیابت، برنامه ورزشی یا رژیم غذایی داشته باشد. این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد بیماری به نام دیسکینزی تاخیری شود. در برخی موارد، این شرایط ممکن است دائمی باشد. در صورت بروز حرکات غیرقابل کنترل و غیرمعمول (به خصوص صورت، دهان، زبان، بازوها یا پاها)، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد یک بیماری بسیار جدی به نام سندرم بدخیم نورولپتیک (NMS) شود. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید: تب، سفتی عضلانی، خستگی شدید، گیجی شدید، تعریق، ضربان قلب سریع/ نامنظم، ادرار تیره، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر در مقدار ادرار). واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: تب، تورم غدد لنفاوی، بثورات پوستی، خارش/ تورم (به خصوص صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. در صورت مشاهده سایر عوارض ذکر شده در بالا، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص آریپیپرازول، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید، یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال (مانند پروپیلن گلیکول) باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه‌ی بیماری خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید، خصوصاً: مشکلات مربوط به جریان خون در مغز(مانند بیماری عروق مغزی، سکته)، دیابت(از جمله سابقه خانوادگی)، مشکلات قلبی(مانند فشار خون پایین، کرونر)، بیماری شریانی، نارسایی قلبی، ضربان قلب نامنظم، مشکلات سیستم عصبی(مانند زوال عقل، NMS، تشنج)، چاقی، تعداد گلبول‌های سفید خون پایین(از جمله سابقه کم بودن گلبول‌های سفید خون ناشی از داروها)، مشکلات بلع، مشکلات تنفسی در طی خواب(آپنه خواب). این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند یا بینایی شما را کاهش دهد.

الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. تا زمانی که نتوانید این کار را با خیال راحت انجام دهید از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و کارهایی که نیاز به هوشیاری یا دید واضح دارند، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید. در صورت استفاده از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید. این دارو ممکن است باعث شود کمتر عرق کنید و احتمال گرمازدگی در شما بیشتر شود. از انجام کارهایی که ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد شما شوند مانند کار سخت یا ورزش در هوای گرم یا استفاده از وان آبگرم خودداری کنید. وقتی هوا گرم است، مایعات زیادی بنوشید و سبک لباس بپوشید. اگر بیش از حد احساس گرما کردید، به سرعت به دنبال مکانی برای خنک شدن و استراحت باشید. در صورت داشتن تب و برطرف نشدن، تغییرات ذهنی/خلقی، سردرد یا سرگیجه سریعاً از پزشک کمک بخواهید. ممکن است در این دارو از افزودنی‌های‌ شیرین استفاده شود. در صورت ابتلا به دیابت محتاطانه استفاده کنید. در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

بزرگسالان مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی قرص آریپیپرازول حساسیت بیشتری نشان دهند، به ویژه تشنج، خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، گیجی، دیسکینزیای کند، مشکلات بلع و سایر عوارض جانبی جدی(به ندرت کشنده). خواب آلودگی، گیجی، سبکی سر و گیجی می‌تواند خطر زمین خوردن را افزایش دهد. قبل از انجام جراحی، کلیه محصولات مورد استفاده خود(از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در مواردی که به وضوح مورد نیاز است استفاده شود. نوزادانی که از مادرانی که در ۳ ماه آخر بارداری از این دارو استفاده کرده‌اند متولد شده‌اند، ممکن است به ندرت علائمی از جمله سفتی یا لرزش عضلات، خواب آلودگی، مشکلات تغذیه‌ای/ تنفسی یا گریه مداوم پیدا کنند. اگر هرکدام از این علائم را در نوزاد تازه متولد شده خود به ویژه در ماه اول آن مشاهده کردید، فوراً به پزشک اطلاع دهید. از آنجا که مشکلات ذهنی / خلقی درمان نشده (مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی) می‌تواند یک بیماری جدی باشد، مصرف این دارو را قطع نکنید، مگر اینکه پزشک دستور دهد. اگر قصد بارداری دارید یا فکر می‌کنید باردار هستید، بلافاصله با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در دوران بارداری صحبت کنید. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مقاله شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. لیستی از تمام کالاهایی که استفاده می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد متوکلوپرامید است.

اگر از محصولات دیگری که باعث خواب آلودگی می‌شوند مانند ضد دردها یا تسکین دهنده سرفه(مانند کدئین، هیدروکدون)، الکل، ماری جوانا(شاهدانه)، داروهای خواب‌آور یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، به پزشک یا داروساز خود بگویید. شل کننده‌های عضلانی (مانند کاریزوپرولول، سیکلوبنزپرین) یا آنتی هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین). برچسب روی تمام داروهای خود را بررسی کنید(مانند آلرژی یا محصولات سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می‌شوند. از داروساز خود نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

 مصرف بیش از حد

اگر کسی بیش از حد قرص آریپیپرازول مصرف کرده و علائم جدی مانند از دست دادن تنفس یا اشکال در آن را دارد، با اورژانس تماس بگیرید.علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: ضربان قلب بسیار سریع، از دست دادن هوشیاری.

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. درخوسات‌های آزمایشگاهی و/ یا پزشکی (مانند قند خون، وزن، سطح کلسترول/ تری گلیسیرید) ممکن است قبل از شروع درمان، به صورت دوره‌ای برای کنترل پیشرفت خود یا بررسی عوارض جانبی، انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. اگر دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دوز بعدی را در زمان معین مصرف کنید. دوز را برای جبران دو برابر نکنید. ذخیره‌سازی قرص و مایع خوراکی را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. محلول خوراکی را ۶ ماه پس از باز کردن یا پس از تاریخ انقضا، هر کدام که برای اولین بار باشد، دور بریزید. در حمام نگهداری نکنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید